پایان نامه بررسی رابطه بین فرزند پروری والدین و پذیرش اجتماعی کودکان
9000 تومان

پایان نامه بررسی رابطه بین فرزند پروری والدین و پذیرش اجتماعی کودکان مقطع ابتدایی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۸۸ | قابل ویرایش

فهرست پایان نامه رابطه فرزند پروری والدین و پذیرش اجتماعی کودکان

عنوان                                                    صفحه

چکیده                                                    ۲

مقدمه                                                   ۳

بیان مسئله                                               ۴

سؤال مسئله                                               ۵

اهمیت و ضرورت تحقیق                                   ۵

اهداف تحقیق                                               ۶

فرضیه تحقیق                                              ۶

متغیرهای تحقیق                                        ۷

تعاریف عملیاتی واژه ها و مفاهیم                                   ۷

فصل دوم پیشینه ادبیات تحقیق

روانشناسی اجتماهی و رفتار اجتماعی                                ۱۰

رفتار اجتماعی                                                ۱۲

رشد رفتار اجتماعی                                        ۱۳

انواع رفتار اجتماعی                                          ۱۴

تفاوتهای فرهنگی در رفتارهای اجتماعی                            ۱۵

خانواده                                                 ۱۶

کنوانسیون حقوق کودک ویونیسف دیباچه                           ۳۰

فهرست

عنوان                                                    صفحه

 این حکومتها                                         ۴۲

سبکهای فرزندپروری                                                      ۵۷

  پیشینه تحقیق                                                    ۶۳

فصل سوم روش تحقیق

جامعه مورد مطالعه                                            ۶۶

حجم نمونه                                            ۶۶

روش نمونه گیری                                            ۶۶

ابزار اندازه گیری در تحقیق حاضر                               ۶۷

پرسش نامه پذیرش اجتماعی                                     ۶۷

روش تحقیق                                            ۶۸

روش آماری مربوط به فرضیه                                     ۶۸

روش جمع آوری اوری اطلاعات                                  ۷۰

فصل چهارم یافته ها

مقدمه فصل چهارم                                          ۷۲

نمونه گیری و داده های مورد استفاده ازآزمون                        ۷۳

جدول بررسی رابطه بین شیوه های فرزند پروری والدین و پذیرش اجتماعی کودکان       ۷۵

مقایسه پذیرش اجنماعی در بین دختران و پسران                         ۷۵

مقایسه شیوه فرزند پدری  والدین در بین دختران وپسران                    ۷۶

فصل پنجم بحث و نتیجه گیری

بحث و نتیجه گیری                                          ۷۹

مقیاس شیوه های فرزند پروری                               ۸۱

پیشنهادات                                                ۸۳

محدودیت ها                                                ۸۴

منابع                                                   ۸۵

چکیده رابطه فرزند پروری والدین و پذیرش اجتماعی کودکان

هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین شیوه های فرزندپروری والدین و پذیرش اجتماعی کودکان مقطع ابتدائی شهر رشت است که فرضیه های تحقیق عبارتند از اینکه:

  • بین شیوه های فرزند پروری والدین و پذیرش اجتماعی کودکان رابطه وجود دارد.
  • بین پذیرش اجتماعی دختران و پسران تفاوت وجود دارد.
  • بین شیوه های فرزند پروری دختران و پسران تفاوت وجود دارد که جامعه مورد مطالعه دانش آموزان مقطع ابتدائی شهر رشت است که ۷۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده که ۳۵ نفر دختران و ۳۵ پسران است و آزمون شیوه های فرزند پروری و پذیرش اجتماعی بر روی آنها اجرا گردیده که جهت آزمون فرضیه ها از روش آماری ضریب هم بستگی پیرسون وt متغییر مستقل استفاده گردیده که نتایج آن به این شرح است که بین شیوه های فرزندپروری و پذیرش اجتماعی رایطه وجود دارد ولی بین پذیرش اجتماعی و شیوه های فرزند پروری دختران و پسران تفاوت وجود ندارد.

پایان نامه بررسی رابطه بین فرزند پروری والدین و پذیرش اجتماعی کودکان

مقدمه پایان نامه رابطه فرزند پروری والدین و پذیرش اجتماعی کودکان

روان شناسان؛ جامعه پذیری و پذیرش اجتماعی را به عنوان مبارزه ای فرد و جامعه تلقی می کنند و می گویند فرد مدام در حال گرایش به دور افکندن قید وبندهای اجتماعی و هنجارهای جامعه است و آنها کسب شناخت(دانش ) را نیز نتیجه رویارویی و مجادله فرد ( ذهن ) و محیط می دانند.

پذیرش اجتماعی را روان شناسان فرایندی می داند که طریق آن کودک هنجارهای والدین را صورت عمقی می پذیرد و به سبک من برتر را ، محیط تهیه می بیند، عوامل اجتماعی با تشکیل این در پدیده به عنوان فرد منتقل می شوند و بدین شکل فرد جامعه پذیر می گردد. بدون تردید رفتار انسان تا حدود زیاد بستگی به عوامل ارثی زیست شناختی (بیولوژیکی ) دارد.

کودک فقط به علت انسان بودن ، می تواند اعمال و رفتاری را انجام دهد که از عهده حیوانات پست در نمی آید از جمله اینکه مغز بزرگ و پیچیده انسان ، او را قادر می سازد تا معانی را به کارگیرد و با استفاده از زبان و قدرت کلامی ارتباط برقرار کند.

اساس و مبنای رفتار عوامل تن کارشناختی (فیزیولوژیکی ) و عوامل محیطی هستند ویژگیهای جسمانی مانند رنگ چشم و پوست و… از قوانین ارثی تبعیت می کنند به طور کلی نوع محیط بزرگ شده کودک و عوامل موجود در آن می تواند در نوع جامعه پذیری و پذیرش اجتماعی آن نقش بسزایی داشته باشد.

به صورتی که نوع تربیت والدین و برخورد درست آنها با کودکشان می توان تأثیرات منفی و یا مثبتی بر روی آن بگذارند که هر کدام می تواند تأثیر مخرب یا مفیدی بر روی جامعه داشته باشد.

رفتار غیر اکتسابی و آموزش آن توسط والدین به فرزند نتیجه و حاصل اثرات متقابل عوامل ساختی و محیطی است هر چند که ماهیت این در هم ورزی به گونه ای متفاوت و احتمالا” کمتر آشکار می شود و به نظر می رسد کودک زندگی را با نیازها و سائقه های بنیادی جسمانی و نیز یکی شروع می کند.

در عین حال نیز از آغاز دارای بازتاب ها در رفتارهایی چون بلعیدن و مکیدن و…. است. اگر والدین بتوانند درک و شناخت عمیق و دقیق تری از رفتار فرزند را به خود او بفهمانند درپذیرش فرد و کودک در امعه کمک بالایی داشته و با شنا سایی طبقه اجتماعی خانواده به آسانی می توان به ارزشهای خانواده پی برد زیرا هر طبقه اجتماعی ارزشهای خاص و مربوط به خود را داراست و هدف از شیوه های تربیت پذیری کودک به والدین تغییر ارزش ها و رفتارهای نامطلوب والدین نسبت به کودکان می باشد تا بتواند با پذیرش اجتماعی در جامعه آشنا گردد.

بیان مسئله رابطه فرزند پروری والدین و پذیرش اجتماعی کودکان

غالبا” شخصیت کودک به رنگ ، محیط عاطفی خانه در می آید و این حقیقت را متخصصین تعلیم و تربیت کودک طی بررسی های درباره ارتباط بین خوی پدر و مادر و رفتار کودک به اثبات رسانده و ثابت کرده اند که برخی از حرکات پدر ومادر و رفتار کودک به اثبات رسانده و ثابت کرده انی که برخی از حرکات پدر ومادر کودکان از راه مشاهده و برخی را نیز از طریق استنباط و تصور سرمشق قرار می دهند.

بدین ترتیب والدینی که خود دچار مشکل هستند هرگز نمونه مطلوبی برای فرزندان خود نبوده و پیوسته انگاره های رفتاری منفی آن ها در زندگی کودک ادامه دارد.

و این گونه والدین که از نوع شیوه های فرزند پروری درست استفاده نکنند به فرزندان خود آسیب می رسانند به ده گره تقسیم می شوند که در کل می توان آن را والدین مسموم نادید و این نوع والدین نمی گذارند که فزندان به طور عادی پذیرا در جامعه باشند و پذیرش اجتماعی آنها هم دچار مشکل می شود. که این مسئله از زمان تولد کودک تا بزرگسالی آن مورد توجه قرار می گیرد.

روانشناسی اجتماهی و رفتار اجتماعی

روان شناسی اجتماعی ازتعامل فرد واجتماع، قانون های روانی گروه ها و سازمان های اجتماعی بحث می کند و در زمینه هایی از قبیل: معیارها و هنجارهای اجتماعی، مناسبات بین گروهی، باورهای عام، تکوین بازخوردها وتغییرنگرش ها و نقش رسانه ای جمعی به مطالعه و تحقیق می پردازد.

روان شناسی عبارت است از مطالعه و شناخت علمی چگونگی و چرایی ابعاد مختلف رفتار موجود زنده، به ویژه انسان. در این تعریف بیشترین توجه به رفتار و جنبه های مختلف آن است. به دیگر سخن، به یک معنا می توان روان شناسی را رفتار شناسی نامید، چرا که موضوع اصلی روان شناسی به عنوان یک علم رفتاری ، مطالعه فعالیت ها و واکنش های حیوان وانسان در شرایط و موقیعت های مختلف است.(آرمان – ۱۳۸۴ )

و اما منظور از ” رفتار” آن دسته از حالت ها، عادت ها، فعالیت ها، کنش ها و واکنش های نسبتاً پایداری است که از انسان سر می زند و همواره قابل مشاهده، اندازه گیری ، ارزیابی و پیش بینی است.

رفتارهای انسانی را می توان به انواع مختلف تقسیم کرد،

رفتار شخصی: رفتاری است که کاملاً جنبه شخصی دارد، مثلاً فردی همواره لباس قهوه ای رنگ می پوشد و یا عادت دارد روزی سه مرتبه مسواک بزند.

رفتار شغلی: یعنی رفتار خاص یا عادتی که انسان در کار و حرفه از خود نشان می دهد، مثلاً همیشه بعد از نماز صبح کارش را شروع می کند ویا همواره با دو انگشت تایپ می نماید.

رفتار تحصیلی: عبارت است از رفتار کودک یا بزرگسال در ارتباط با امور تحصیلی، فی المثل دانش آموزی همیشه قبل از تدریس معلم درس مورد نظر را مطالعه می کند و یا این که برای یادگیری بهتر خلاصه نویسی کرده، با صدای بلند درس می خواند.

رفتار اجتماعی: رفتار فرد در تعاملات بین فردی و معاشرت های اجتماعی است، به عنوان نمونه خوش قول بودن و تقدم درسلام داشتن.در ارزیابی رفتار باید توجه کرد که رفتار چه کسی، در چه شرایط و موقعیتی و با چه فراوانی و شدتی مورد بررسی قرار می گیرد؛ چرا که زمانی می توانیم برداشت وتفسیر جامعی از رفتار یک فرد داشته باشیم که شرایط زمانی و مکانی، موقعیت بروز رفتار و ویژگی های زیستی ، ذهنی و روانی وی را مورد توجه کافی قرار دهیم.

رفتار اجتماعی

انسان درون اجتماع زندگی می‌کند و لاجرم رفتارهایی که از او سر می‌زند، بخشی از آنها در ارتباط با تعاملات اجتماعی است و یا به نحوی از طرف عوامل اجتماعی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بطوری که رفتار یک فرد در تنهایی متفاوت از رفتاری خواهد بود که در مجمع از خود نشان می‌دهد. رفتار اجتماعی یعنی هر رفتار که متضمن کنش متقابل دو یا چند انسان باشد

انسان به عنوان یک موجود اجتماعی از همان بدو تولد گرایشات اجتماعی از خود نشان می‌دهد. نیاز به کسب حمایت و امنیت انحراف مراقبین شاید اولین نشانه‌های نیازمندی فرد به عوامل بیرونی است.

لبخند اجتماعی را که در حدود ماههای اول زندگی در نوزاد دیده می‌شود، به عنوان اولین ارتباطات او با محیط اجتماعی خویش می‌دانند. این لبخند در تمامی نوزادان دیده می‌شود که به نظر می‌رسد، کارکرد عمده آن جلب توجه اطرافیان و برقراری یک نوع ارتباط ساده با اجتماع است.

شروع زودرس چنین رفتارهایی حاکی از اهمیت روابط و رفتارهای اجتماعی برای فرد است. هر چند اینگونه رفتارها مختص انسان نبوده و در اغلب حیوانات نیز دیده می‌شود.

نیاز به دوست داشته شدن ، نیاز به حمایت ، نیاز به کسب امنیت و نیاز به پیوند جویی از نیازهای اساسی انسان هستند که مازلو آنها را در سلسله مراتب نیازهای خود قرار داده است و به اهمیت آنها در خود شکوفایی فرد تاکید کرده است. روشن است در یک سوی این نیازها فرد و در سوی دیگر آن اجتماع قرار دارد. ارضاء این نیازها در ارتباط فرد با جامعه میسر خواهد بود.

منابع

  1. آرمان – مهدی – تربیت و فرزندپروری ، انتشارات نار- تهران ۱۳۸۴
  2. بهروزی – سعید – اجتماع و پذیرش ، انتشارات بهار – تهران ۱۳۸۵
  3. پاشا شریفی – محمد – آسیب شناسی ، انتشارات نور – تهران ۱۳۸۳
  4. شعاری نژاد – حسین – روان شناسی رشد ، انتشارات سمت ، تهران ۱۳۸۵
  5. ستوده – هدایت الله – اجتماعی شدن ، انتشارات نی ، تهران ۱۳۸۴
  6. دلاور – علی – آمار استنباطی ، انتشارات رشد ، تهران ۱۳۸۴
  7. دلاور – علی – روش تحقیق در علوم تربیتی ، انتشارات رشد ، تهران ۱۳۸۳

۸- رهنما – محمدرضا – شیوه های فرزندپروری ، انتشارات باران ، تهران ۱۳۸۴

۹- کریمی – یوسف – روان شناسی شخصیت ، انتشارات رشد ، تهران ۱۳۸۵

۱۰- لطف آبادی – حسین – روان شناسی کودک ، انتشارات ارجمند ، تهران ۱۳۸۴

۱۱- کریمی – یوسف – روان شناسی شخصیت ، انتشارات رشد ، تهران ۱۳۸۵

۱۲- لطف آبادی – حسین ، روان شناسی کودک ، انتشارات ارجمند ، تهران ۱۳۸۴

۱۳- محمدی – سید یحیی ، روان شناسی اجتماعی ، انتشارات رشد – تهران ۱۳۸۵

۱۴-  محمدی – سید یحیی    روان شناسی خانواده ، انتشارات رشد ، تهران ۱۳۸۴.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.