پایان نامه رابطه بین پذیرش اجتماعی و ویژگی های شخصیتی در دانشجویان
8000 تومان
  • خرید فایل
  • دانلود ها
  • پایان نامه بررسی رابطه بین پذیرش اجتماعی و ویژگی های شخصیتی در بین دانشجویان رشته برق و مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی

پایان نامه بررسی رابطه بین پذیرش اجتماعی و ویژگی های شخصیتی در بین دانشجویان رشته برق و مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۲۰ | قابل ویرایش

فهرست پایان نامه رابطه پذیرش اجتماعی و ویژگی شخصیتی دانشجویان

عنوان                                                 صفحه

چکیده                                               ۱

فصل اول

(کلیات تحقیق)

مقدمه                                               ۳

اهمیت ضرورت تحقیق                                     ۵

اهداف تحقیق                                          ۶

بیان مسئله                                          ۶

فرضیه های تحقیق                                      ۷

متغیرهای تحقیق                                    ۸

پذیرش اجتماعی                                       ۸

ویژگیهای شخصیتی                                      ۹

فصل دوم

(پیشینه و ادبیات تحقیق)

منابع فصل دوم                                       ۱۱

دو نقش اساسی جامعه پذیری                                ۱۲

جامعه پذیری انتظاری                                     ۱۲

عوامل یا کارگزاران جامعه پذیری                           ۱۶

ساز و کارهای جامعه پذیری                                ۲۰

طبقه اجتماعی                                        ۲۲

نظریه های جامعه پذیری                               ۲۴

نظریه های جامعه شناختی جامعه پذیری                       ۲۵

مید رشد خود را سه مرحله نشان می دهد                          ۲۸

نظریه های روان شناختی جامعه پذیری                         ۳۰

تضاد میان سه بخش شخصیت                           ۳۲

فرهنگ و شخصیت                                       ۳۸

تعریف فرهنگ                                         ۳۸

عناصر اصلی فرهنگ                                    ۳۹

ویژگیهای فرهنگ                                      ۴۲

مفهوم شخصیت                                     ۵۶

تأثیر فرهنگ در شخصیت                                 ۵۸

شخصیت اساسی یا پایه                                 ۶۴

فرهنگ و بیماری                                      ۶۷

بررسی هشیاری                                    ۷۴

بررسی رفتار                                         ۷۵

بررسی ناهوشیار                                      ۷۷

بررسی علمی شخصیت                                ۷۸

تعریفهای شخصیت                                      ۷۹

ویژگیهای منحصر به فرد                               ۸۲

ذهنیت در نظریه های شخصیت                            ۸۷

سؤالهایی درباره ماهیت انسان                              ۹۰

فصل سوم

(روش تحقیق)

جامعه مورد مطالعه                                   ۹۷

حجم نمونه،روش نمونه گیری                               ۹۷

ابزار اندازه گیری در تحقیق                                ۹۸

آزمون ویژگیهای شخصیتی مینه سوتا                      ۹۹

روش تحقیق                                        ۱۰۰

روش آماری مربوط به فرضیه ها                              ۱۰۱

فصل چهارم

(یافته ها و تجزیه و تحلیل داده ها)

مقدمه فصل چهارم                                     ۱۰۳

فصل پنجم

(بحث و نتیجه گیری)

نتیجه گیری                                           ۱۱۷

پیشنهادات                                           ۱۱۹

محدودیت ها                                           ۱۲۰

منابع و مآخذ                                        ۱۲۱

چکیده رابطه پذیرش اجتماعی و ویژگی های شخصیتی

هدف از تحقیق حاضر برسی پذیرش اجتماعی ویژگیهای شخصیتی در بین دانشجویان رشته های برق ومکانیک دانشگاه آزاداسلامی واحد ابهر که فرضیه های عنوان شده عبارتند از اینکه بین ویژگیهای شخصیتی وپذیرش اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد و فرضیه های جزئی اینکه بین افسردگی هیپوکندریا ،هیستری ،پارانویا ،انحرافات اجتماعی ،وپذیرش اجتماعی رابطه وجود دارد که جامعه مورد مطالعه عبارتند از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر در دو گروه مکانیک وبرق که حجم نمونه بدست آمده ۱۰۰ نفر است که آزمون ویژگی‌های شخصیتی و پذیرش اجتماعی بر روی آن اجرا گردیده که جهت آزمون فرضیه تحقیق از روش آماری ضریب همبستگی پیرسن استفاده گردیده که نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین ویژگیهای شخصیتی وپذیرش اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد وسطح معنی داری آن برابر ۵% است.

پایان نامه رابطه بین پذیرش اجتماعی و ویژگی های شخصیتی در دانشجویان

مقدمه پایان نامه رابطه پذیرش اجتماعی و ویژگی شخصیتی دانشجویان

مرگ سرنوشت محتوم هر فرد انسانی است واز آنجا که جانشینی اعضای جامعه باید تضمین شوداین نیاز تا حدودی به وسیله تولید مثل طبیعی که میراث ژنتیکی جامعه را تداوم می بخشد ،بر آورده می شود.

اما اگر جامعه ای خواهان بقای خود باشد ،باید میراث فرهنگی آن جامعه تداوم یابد ،این امری است که تنها در فر آیند جامعه پذیری یا اجتماعی شدن امکان پذیر می گردد . پذیرش اجتماعی فر آیندی استکه به انسان ،شیوه های زندگی کردن در جامعه را می آموزد ،وبه او شخصیت می دهد وتوانائیهایش را در جهت ایفای وظایف فردی می آموزد وبه او شخصیت می دهد وبه عنوان عضو جامعه تو سعه می بخشد. «کوئن ۱۳۷۱»

فرد در خلال اجتماعی شدن هویت یا من اجتماعی خود را می یابد وشناخت لازم برای ایفای نقشهای اجتماعی را یاد می گیرد ،این روند بسیار گسترده وپیچیده که در طول زندگی فرد تداوم می یابد شامل آموزش زبان ،باورها ونگرشها وارزشهای جامعه می باشد وبا فراگیری رفتارهای متناسب با هنجارهای پذیرفته شده جامعه منجر می گردد.

بنیادی ترین بخش جامعه پذیری در دوران کودکی رخ می دهد ،اما این روند در سراسر عمر آدمی ادامه می یابد هیچ بحثی از پذیرش اجتماعی نیست که اهمییت سرشت وپرورش را در رشد جسمانی ،عقلانی ،اجتماعی وشخصیتی نادیده گرفته باشد.

سرشت آدمی اصطلاحی است که برای ساخت ژنتیکی انسان یا وراثت بیولوژیکی او به کار می رود وپرورش به محیط وتجربه های متقابلی که هر فرد در زندگی خود به دست می آورداشاره می کند وهر کس شخصیتی دارد وشخصیت شما به مشخص کردن میزان موفقیت، خشنودی، در رضایت خاطر در زندگی شما کمک می کند که تمام اینهاباعث قبول ویا پذیرش اجتماعی در فرد می شود و اینکه سعی در جمع بندی کردن مجموعه ای از ویژگی های شخصیت یک نفر با استفاده از واژه های مبهمی چون عالی ووحشتناک کار آسانی است.

شخصیت به قدری پیچیده است کهن می توان آن را به سادگی توصیف کرد زیرا انسانها در موقعیت های مختلف ودر ارتباط با افراد متفاوت، بسیار پیچیده وتغییر پذیر هستند وبرای اینکه شخصیت رادرست توصیف وتعریف کنند دقیق تر درمورد شخصیت وارزیابی آن در اجتماع بحث می کنند.

بیان مسله رابطه پذیرش اجتماعی و ویژگی های شخصیتی دانشجویان

وظیفه ای هر جامعه باز تولید خواهد است برای خلق اعضایی که رفتارها ،آروزها وهدفهایشان با رفتار ها ،خواسته ها وهدفهایی که از طرف جامعه مناسب تشخیص داده می شود تطبیق کند .از طریق فرآیند نیرومند وهمه جا حاضر پذیرش اجتماع است که نیازهای جامعه به نیازهای فرد تبدیل می کردوپذیرش اجتماعی فرآیند یادگیری است.

این فرآیند وسیله ای است که از طریق آن ،مهارتهای اجتماعی مثل رانندگی وغذا خوردن با قاشق را می آموزیم وهمچنین پذیرش اجتماعی وسیله ای است که در خلال آن یادمی گیریم که چگونه دنیای خود را بشناسیم وچگونه با دیگران رابطه متقابل برقرار کنیم ویا این مرد بودن یعنی وزن بودن یعنی چه ودیگر اینکه در هر شرایطی چه باید کرد وچه نباید کرد مردم اغلب چنین می پندارند که پذیرش اجتماعی مترادف است با ترتیب کودک واین حقیقت دارد که آموزش سازنده اصلی در مراحل ابتدایی زندگی رخ می دهد.

به همین دلیل کودکان باید ارزشهای اساسی دانشها وباور های فرهنگی جامعه خود رایاد بگیرند که تمام اینها به شخصت وویژگی های رفتاری فرد بستگی دارد وهر کدام نسبت به شخصیت خودباید رفتار کند.

ساز و کارهای جامعه پذیری

برای آنکه جامعه ای ازهم نپاشد وتدوم یابد واعضای آن از درون به تبعیت هنجارهای اجتماعی کشیده شوند وارزشهای فرهنگی جامعه خودرا بپذیرند وبا دیگران همانند گردند باید از ساز وکارهای اصلی جامعه پذیری یعنی یادگیری ودرونی کردن هنجارهای اجتماعی استفاده کرد.

۱-یادگیری:یادگیری از عوامل مهم جامعه پذیری وفرآیند است که به موجب آن هر موجود زنده (ارکانیسم)اطلاعات لازم را برای تغییر رفتار از طریق تجربه کسب می کند (لنسکی ،۶۳۶:۱۳۶۹)کودکی که والدینش اورا واداربه رعایت نظافت،داشتن اخلاق خوب وپیروی از آداب معشرت می کنند تابع نوعی یادگیری می شود که به وسیله تکرار حرکات ورفتارهای ویژه در ذمن او  تثبیت می شود.

کودکی که می خواهد بازی تازهای را یاد بگیرد ،به دیگران می نگرد واز آنها تقلید می کند وسپس خود به آزمایش می پردازد وخطا های خود را تصحیح می کند.به همین شکل، شخصی که متنی را بوسیله تکرار در دفعات زیاد وتصحیح خطاهای خود به خاطر می سپارد به حافظه خود نوعی یادگیری را تحلیل می کند.

وبالاخره کودکی که به خاطر گیجی وسر به هوایی خود تنبه می شود ویا هنگام بروز رفتارهای مناسب پاداش در یافت می کند تارفتار نیک وعادت خوب در تثبیت گردد،نیز نوعی یادگیری را تجربه می کند.

۲-درونی کردن هنجارهای اجتماعی:فرد در فرآیند جامعه پذیری،ارزشهاوهنجارهای فرهنگی جامعه خود را کسب می کند وبه آن حالتی درونی می بخشد .این امر نیاز به طی مراحل چون:کنش متقابل با دیگران-تجربه پذیری عاطفی –یادگیری زبان .دارد شواهد مشاهدهای وتجربی بسیاری برای اثبات ضروری کنش متقابل با دیگران وتماس های فرهنگی برای رشد ذهنی وجود دارد.

تاثیر این امر برای رشد طبیعی از مطالعه آدمیان دور از فرهنگ وکودکان پرور شگاهی وخانواده های از هم پاشیده که اثرات عاطفی «مهرورزی» آنها از یکدیگر دریغ شده به ضوح دیده می شود.

نظریه های جامعه پذیری

بر خلاف پندار بسیاری از فلاسفه کهن ،کودک در دم زادن هیچ گونه اندیشه ای درباره ی خود وهمچنین جز خود ندارد ؛بلکه در فرآیند جامعه پذیری وکنش متقابل با دیگران خود را به عنوان موجودی مستقل وجدا از دیگران باز می شناسد «خود»دارای یک هویت شخصی است ودیگران در برابر آن واکنش نشان می دهند.

همه نظریه های جامعه پذیری که مورد پذیرش اندیشمندان علوم اجتماعی نوین اند ،بر این دیدگاه استوارند که هر آنچه مربوط به شخصیت انسان است از جامعه به دست می آید وفطری وغریزی نیست.

دیدگاههای پیشین کلاًبر عواملی چون وراثت تأکید داشتند وبر آن بودند که مثلاًکودکان «اشراف»یا طبقات بالا از خون برتر ،یا به گفته امروزیها از ژن برتر برخوردارند. جامعه شناسان وروان شناسان معاصر ،استقلال کلمه «من »را آغاز پیدایی شخصیت وحاکی از آگاهی کودک نسبت به وجود انسانی خود در میان سایر انسانها می دانند.

منابع و مآخذ

  1. آزاد –حسین ،آسیب روانی (۱)-انتشارات رشد –تهران- ۱۳۸۳
  2. آزاد –حسین ،آسیب روانی (۲)-انتشارات رشد –تهران- ۱۳۸۴
  3. آرمانی-سعید  ،روان شناسی فردی -انتشارات نور –تهران- ۱۳۸۳
  4. بهروزی –محمد  ،روان شناسی شخصیت -انتشارات راهیان–تهران- ۱۳۸۵
  5. ستوده –هدایت الله  ،جامعه شناسی -انتشارات نی–تهران- ۱۳۸۵
  6. سعیدی –صنوبر  ،جامعه وپذیرش -انتشارات بهار –تهران- ۱۳۸۴
  7. کریمی -یوسف ،روان شناسی شخصیت-انتشارات راهبر  –تهران- ۱۳۸۴
  8. کاوندی –سعیده  ،جامعه شناسی-انتشارات فرهنگ –تهران- ۱۳۸۵
  9. دلاور -علی ،روش تحقیق در علوم تربیتی -انتشارات رشد –تهران- ۱۳۸۵
  10. دلاور -علی ،امار استنباطی -انتشارات رشد –تهران- ۱۳۸۴
  11. معینی –احمد  ،روان شناسی اجتماعی –انتشارات باران –تهران- ۱۳۸۲
  12. منصور –محمود  ،روان شناسی شخصیت  -انتشارات سمت  –تهران- ۱۳۸۴.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.