پایان نامه رابطه بین کمال گرایی و ترتیب تولد
5000 تومان

پایان نامه رابطه بین کمال گرایی و ترتیب تولد

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۰۹ | قابل ویرایش

فهرست پایان نامه رابطه کمال گرایی و ترتیب تولد

عنوان                                صفحه

مقدمه                                   ۱

فصل اول :موضوع پژوهش                    ۵

بیان مساله                              ۶

فرضیه های پژوهش                         ۸

تعاریف مفهومی و عملیاتی متغییرها                     ۹

فصل دوم : بخش نظری                       ۱۰

مفهوم کمال گرایی                        ۱۱

اهمیت کمال گرایی                         ۱۲

کمال گرایی از دیدگاه اندیشمندان                     ۱۳

نظریه آدلر در رابطه با کمال گرایی                   ۱۵

کمال گرایی از دیدگاه اسلام                   ۱۷

انواع کمال گرایی                        ۱۸

ابعاد پنچ گانه کمال گرایی                   ۲۰

ابعاد سه گانه کمال گرایی                ۲۱

ویژگی افراد کمال گرا                    ۲۲

تلاش برای برتری یا کمال                  ۲۳

سبک زندگی                               ۲۴

روش های اساسی تلاش در کمال گرایی (برتری )                ۲۶

تلاش برای جبران                           ۲۷

مشاوره به شیوه فردی آدلر                ۲۸

ترتیب تولد                              ۲۹

فرزند دوم                               ۳۶

فرزند آخر                               ۳۹

تک فرزند                                ۴۳

دور معیوب (سیکل معیوب ) در روند کمال گرایی              ۴۵

عوامل خانوادگی موثر در ایجاد کمال گرایی                  ۴۷

ترتیب تولد فرزند چندم                   ۴۹

فرزندان اول خانواده                     ۵۰

فرزندان وسط خانواده                     ۵۱

فرزندان آخر خانواده                     ۵۲

کمال گرایی                              ۵۳

نظریه را جرز در رابطه با کمال گرایی                     ۵۹

پژوهش در نظریه آدلر                     ۶۱

پژوهشهای مربوطه                         ۶۷

خاطرات قدیم وصفات شخصی                   ۶۸

خاطرات قدیمی و نتایج روان درمانی                     ۷۱

ارزیابی نظریه آدلر                      ۷۳

چشم اندازهای نظری و پژوهشی در کمال گرایی                ۷۶

فصل سوم : روش تحقیق                      ۸۲

جامعه آماری و روش نمونه گیری                  ۸۳

روش اجرای تحقیق                          ۸۴

روش تحلیل داده ها                        ۸۵

اعتبار                                  ۸۶

فصل چهارم : یافته ها و تجزیه تحلیل آنها                    ۸۷

جدول ها                                 ۸۸

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری                   ۹۸

محدودیتهای پژوهش                         ۱۰۳

پیشنهادات            ۱۰۴

منابع                   ۱۰۵

مقدمه رابطه بین کمال گرایی و ترتیب تولد

به راستی بخش بزرگی از مسائل جدی که بشر امروز با آن روبرو است صرفاً با فن آوری به دست آمده از علوم طبیعی حل نخواهد شد و این مسائل مولفه های شخصیتی و رفتارهای ویژه ای دارند که برای حل آن ها باید از دانش روان شناسی به ویژه روان شناسی شخصیت بهره گرفت.

نیروی انگیزش هر فرد به سوی رشد و خود شکوفایی است . همه ی ما نیاز داریم که توانایی های بالقوه ی خود را تا بالاترین اندازه ممکن شکوفا کنیم و به رشدی فراتر از رشد کنونی خود دست یابیم . گرایش طبیعی ما حرکت در مسیر تحقق توانایی های بالقوه ی خویش است ، هر چند ممکن است در این راه با برخی موانع محیطی و اجتماعی روبرو شویم.

البته رسیدن به کمال و شکوفا ساختن استعداد ها و توانایی های نهفته و بالقوه فرد، به خودی خود بسیار ارزشمند است و در این وادی کمال گرایی امری مثبت و پسندیده است، ولی آن چه مطلب این پایان نامه به آن اشاره دارد جنبه ی فراطی یا منفی کمال گرایی در روان شناسی است.

دگرگونی های سریع و پیچیده جوامع انسانی به مرور زمان بر شیوه های فرزند پروری انسانها اثری اساسی بر جای گذاشته است ، و خانواده ها اکنون تلاش می کنند فرزند خود را از همان اوان کودکی برای بردن گوی سبقت از همسالانشان آماده کنند.

این شیوه ی تربیتی سبب شده است که فرزندان ، زمانی خود را با ارزش بدانند که مورد تایید والدین خود قرار بگیرند و چون تایید والدین و دیگران نقشی اساسی در ساختار شخصیتی افراد دارد ، می کوشند تلاش خود را دو چندان کنند ، تا به انتظارات آنان پاسخ مثبت دهند.

با گذشت زمان این روند به صورت رفتاری پایدار خواهد آمد و انتظارات والدین ، جای خود را به انتظارات بلند پروازانه و دست نیافتنی از خود می دهد . ویژگی شخصیتی کمال گرایی در سه بعد قابل بررسی است کمال گرایی خود مدار که فرد معیار های دست نیافتنی برای خود دارد و چون نمی تواند به آنها برسد دچار نا امیدی و یاس می شود.

پایان نامه رابطه بین کمال گرایی و ترتیب تولد

بیان مسأله پایان نامه رابطه بین کمال گرایی و ترتیب تولد

موضوع مورد بررسی در این پژوهش عبارت اند از بررسی رابطه بین کمال گرایی و ترتیب تولد در دانشجویان دختر و پسر در دانشکده علوم انسانی در دانشگاه آزاد واحد تاکستان می باشد.

به عبارت دیگر در این پژوهش می خواهیم این مطلب را مورد بررسی قرار دهیم که آیا بین کمال گرایی و ترتیب تولد فرزند اول فرزند دوم فرزند سوم تک فرزند رابطه وجود دارد؟ و بر آن هستیم که با به دست آوردن فهم درستی از این روابط حاصل نموده تا خانواده ها در شیوه سبک زندگی و ترتیب تولد و برنامه های اصلاحات مناسب را به عمل آورند.

مفهوم کمال گرایی

فرد کمال گرا، یعنی فردی که نیاز وعطش دارد که از هر نظر کامل وبی نقض باشد خود را درست مطا بق تصویر آرمانی که از خودش دارد فرض می کند وچون گمان  می کند به راستی همان چیزی است که به حکم خود آرمانی (باید) باشد، براین اساس خود را در زمینه های اخلاقی ، عقلی ومعنوی کامل واز همه کس (برتر) حس می کند ودیگران رابه چشم حقارت وکوچکی می نگرد.

ولی به حکم بخش دیگری از تصویر آرمانی اش ، مثلا این که می پندارد بشر ومهربان وفروتن است یا (باید) این  طور باشد احساس حقارت دیگران را حتی از چشم خودش هم پنهان می کند .بدین ترتیب  می توان گفت : کمال گرایان ، خواهان برتری ، پیروزی تسلط اند و تنها به این شیوه است که بر اضطراب ها وترس های خود غلبه می کنند.

آنان به وسیله ی ارزش ها وصفات عالی اخلاقی که به خودنسبت می دهند می کوشند تا دنیا ومردم دنیا را به اطلاعت  وپیروی دارند . از نظر عواطف واحساسات ، سرد وجدی هستند ولی زیرفشار (باید) ها می توانند رفتاری دوستانه از خود نشان دهند ، منتهی ستیزه با دیگران به شهرت در وجودشان موج می زند.

ولی از آشکار نمودن آن خودداری می کنند، چون به حکم اصول اخلاقی که گمان می کنند دارای آن هستند ” نباید ” ستیزه گری نشان دهند . آن ها انتظار دارند دیگران در همه حال به ایشان احترام بگذارند و برای توجیه این چشم داشت ، به انصاف و عدالتی که در خود سراغ دارند دست می یازند.

اهمیت کمال گرایی

فرویر ( ۱۹۷۵) (فروید ، ۱۹۷۵ به نقل از مهرابی زاده هنر مند ، ۱۳۸۲) در توصیف این افراد بیان می کند : محرک اصلی در زندگی این افراد رسیدن به خوشبختی نیست ، بلکه تکمل وبرتر ی یافتن است . زندگی آنان در یک سلسله (حتما ها ) و(باید ها) خلاصه شده است.

آن ها باید در هر کاری به حد کمال برسند وبه بهترین شیوه آن راانجام دهند گرنه ، خرسند نخواهند شد ونرسیدن به کمالات ، آنان را دچار اضطراب ، افسردگی واحساس گناه شدید می کند.

نیز اشاره می کند که تلاش برای کمال گرایی یک جنبه ذاتی انسان است. اخیرا محققانی مانند (بلت ،۱۹۹۵به نقل از مهرابی زاده هنر مند ،۱۳۸۲) بیان کرده اند: نیاز شدید به موفق شدن پرهیز از انتقاد دیگران وودوری جستن از آشکار شدن عیب ها ونقص ها افراد کمال گرا را وادار به انجام فعالیت های پیوسته ودشوار برای دستیابی به موفقیت می کتد.

ولی زندگی آن ها اغلب نسبت برانتقاد های دیگران وارزشیابی های افراطی از خود عمیقا آسیب پذیر است . این سخت گیری (وجدان ) و(من برتر ) نیرویی برای پیشرفت بر می انگیزد ودر عین حال می تواند دلیلی برای خشنودی بسیار ناچیز از این دستاوردها گردد وبه آسیب پذیری نسبت به انتقادات وشکست ها بینجامد.

چنین افرادی به دلیل ضرورت حفظ چهره ای توانا و کمال گرانزد خویش ودیگران ، پیوسته در تلاش هستند . تا جایگاه خودشان را ثابت نگه دارند. بنابر این همیشه خود را مورد آزمایش می بینند ونسبت به هر گونه شکست وانتقاد ، احساس نا امنی وآسیب پذیری می کنند واغلب از رو آوردن به دیگران حتی نزدیک ترین دوستان خویش برای کمک خواستن از آن ها وسهیم کردن ایشان در ناراحتی های خود ناتوانند.

کمال گرایی از دیدگاه اندیشمندان

فرهنگ وبستر کمال گرایی را(عقیده وباوری می داند که براساس آن اصلا آرمانی منش اخلاقی ، هدف اصلی تلاش های اخلاقی است، ویا کمال گرایی ، در حکمت الهی به این معنی است که معصوم بودن زندگی امکان پذیر است)

 (هورنای ، ۱۹۳۴ به نقل از مهرابی زاده هنرمند ، ۱۳۸۲ ) کمال گرایی را گرایش روان رنجوراند به بی عیب نقص بودن کوچک ترین اشتباهخود راگناهی نا بخشودنی پنداشتن ومضطربانهانتظار پیامد های شوم آن راکشیدن ، تعریف می کند.

هالندر (۱۹۶۵ ) (هالندر ، ۱۹۶۵ به نقل از مهرابی زاده هنر مند ، ۱۳۸۲ ) می نویسد : ( کمال گرایی نشان دهنده ی گرایش وعلاقه ی فرد درک محیط پیرامون خود به گونه ی قانون (همه هیچ )است که به موجب آن نتایج ممکن ، موفقیت های کامل یا شکست های کامل هستند.

هاماچک (۱۹۷۸ ) (هاماچک ، ۱۹۷۸ به نقل از مهرابی زاده هنرمند ، ۱۳۸۲ ) کمال گرایی رابه ۲ بعدکمال گرایی بهنجار وکمال گرایی نابهنجار تقسیم می کند . وی معتقد است کمال گرایی نابهنجار عبارت از :نگرانی زیاد در باره ی ارتکاب اشتباهات وترس از داوری های دیگران است.

منابع و مآخذ

۱ _ مهرابی زاده هنرمند ، مینا ، کمال گرای مثبت کمال گرایی منفی ، انتشارات رسش ، اهواز ، ۱۳۸۲.

۲ _  علیزاده ، حمید ، آلفرد آدلر کسته نظریه شخصیت و روان درمانی ، انتشارات دانش ، تهران ،۱۳۸۲ .

۳ _ شولتز ، دوان پی ، سیدنی آلن ، نظریه های شخصیت ( ویراست هشتم ) مترجم : یحیی سید محمدی ، انتشارات ویرایش ، تهران ، ۱۳۸۶ .

۴ _ آدلر ، آلفرد ، شناخت طبیعت انسان ، ترجمه از آلمانی به انگلیسی ، وی بران ولف ، مترجم : حلاهر جواهر ساز ، انتشارات رشد ، تهران ، ۱۳۷۹ .

۵ _ ساراسون ، ایروین و ساراسون باربار آر ، روانشناسی مرضی ، مترجمان : بهمن نجاریان ، محمد علی اصغری مقدم ، محسن دهقانی ، انتشارات رشد ، ۱۳۸۲ .

۶ _ شفیع آبادی ، عبدالله ، راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی ، انتشارت سمت ، تهران ، ۱۳۷۹ .

۷ _ کریمی ، یوسف ، روانشناسی شخصیت ، انتشارات سمت ، تهران ، ۱۳۸۹ .

۸ _ حبس فیست و کریگوری جی ، فیست ، نظریه های شخصیت ، مترجم . یحیی سید محمدی ، انتشارات روان ، تهران ،۱۳۸۶ .

۹ _ روز نهان ، دیوید ، مارتین ای . بی ، سلیکمن ، روانشناسی نابهنجاری ، آسیب شناسی روانی ، جلد (۲ ) مترجم . یحیی سید محمدی ، انتشارات ساوالان ، تهران ، ۱۳۸۶ .

۱۰ _ روز نهان ، دیوید ، مارتین ای . بی ، سلیکمن ، روانشناسی نابهنجاری ، آسیب شناسی روانی ، جلد( ۱ ) ، مترجم . یحیی سید محمدی ، انتشارات ساوالان ، تهران ، ۱۳۸۶ .

۱۱ _ هالجین پی ، ریچارد ، آسیب شناسی روانی دیدگاههای بالینی ، اختلالهای روانی براساس DsmIV – TR ، مولفان ، ریچارد پی ، هالجین و سوزان کراس ویتبورن ، مترجم یحیی سید محمدی ، انتشارات روان ، تهران ، ۱۳۸۶ .

۱۲ _ کارو ، چارلز . اس وشی یر ، مایکل . اف . (۱۹۹۴ ) . نظریه های شخصیت ، ترجمعه احمد رضوانی ، انتشارات آستان قدس ، مشهد ، ۱۳۷۵ .

۱۳ _ شفیع آبادی ، عبدالله ، نظریه های مشاوره و روان درمانی  ، نشر دانشگاهی ، تهران ، ۱۳۶۵ .

۱۴ _ سیف ، علی اکبر ، تغییر رفتار و رفتار درمانی ، نظریه ها و روش ها . تهران ، نشر دانا ، ۱۳۷۳ .

۱۵ _ نجاریان ، بهمن ، روان شناسی کمال گرایی ، نشریه طلوع ، دوره اول شماره ۳ , ۱۳۸۰.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.