9000 تومان

تحقیق تجهیزات و راه اندازی یک کارگاه برق و در نهایت تولید تابلوهای برق

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۶۵ | قابل ویرایش

پیشگفتار تحقیق راه اندازی یک کارگاه برق

انرژی اگر بنیادی‌ترین رکن اقتصادی نباشد، یکی از ارکان اصلی آن به شمار می‌آید و در این میان برق به عنوان عالی‌ترین نوع انرژی جایگاه ویژه‌ای دارد، تا جایی که در دنیای امروز میزان تولید و مصرف این انرژی در شاخه تولید، شاخص رشد اقتصادی جوامع و در شاخه خانگی و عمومی یکی از معیارهای سنجش رفاه محسوب می‌شود.

امروزه صنعت برق یکی از اساسی ترین صنایع هر کشور می‌باشد، که هر قدر دامنه‌ی فعالیت در آن گسترده‌تر باشد پیشرفت و توسعه‌ی کشور بیشتر است. ، زیرا نیروی برق در تمام عرصه‌های صنعتی، کشاورزی، اقتصادی و اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در حکم خونی است که در بدن انسان جریان دارد.

یکی از زمینه‌های صنعتی که زمینه اشتغال در آن فراوان است و ضرورت و اهمیت آن بسیار می‌باشد و ارزش افزوده‌ زیادی ایجاد می‌کند تولید انواع تابلوهای برق فشار ضعیف و قوی و تابلوهای فرمان است.

در این پروژه راه‌اندازی یک کارگاه و ابزار و وسایل مورد نیاز جهت ورق‌کاری و برقکاری و در نهایت ساخت و تولید تابلوی برق را مورد بررسی قرار داده‌ام، امیدوارم توانسته باشم قدمی مثبت در راه پیشرفت علم و پویایی برداشته باشم و در نهایت مورد قبول خواننده واقع شود.

در ضمن جهت درک بهتر مطالب برای خواننده تا آنجا که توانسته‌ام سعی کرده‌ام از روابط ریاضی کمتر استفاده کرده و مطالب را به صورت روان بیان کنم.

تعریف موضوع

جمع‌آوری کلیه موارد مورد نیاز از جمله نیروهای انسانی، اقلام و تجهیزات در راستای دنبال نمودن هدف یک کارگاه را تأسیس کارگاه می‌گویند. طبقه‌بندی مکانیکی و آموزش نیروی انسانی و تجهیزات کارگاه و در نهایت شروع به کار را راه‌اندازی می‌گویند.

به طور کلی منظور از تابلوهای برق یعنی مکانی جهت حفاظت اشخاص و اشیا از صدمات و خطرات احتمالی و بالابردن ضریب اطمینان.

لوازم و وسایل مورد نیاز

برای احداث یک کارگاه یا یک واحد تولیدی زمینی به مساحت حداقل پانصد متر نیاز است که در آن لازم است سالن فلزکاری به مساحت صد و پنجاه متر ، سالن رنگ‌آمیزی به مساحت صد متر، سالن مونتاژ قطعات برقی به مساحت صد متر و ساختمان رفاهی و دفتری به مساحت صد متر برای مدیر کارگاه در نظر گرفته می‌شود.

ماشین‌آلات و لوازمی که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

گیوتین برقی که بتواند ورقهای فلزی به ضخامت سه میلی‌متر را برش دهد، دستگاه خم کن که بتواند ورق‌هایی تا ضخامت سه میلی‌متر را خم کند. دستگاه پرس ضربه‌ای جهت در آوردن جای قطعات برقی روی سینی تابلو، دستگاه پرس سمبه ماتریس جهت سوراخ‌کاری، دستگاه جوش برق و جوش برنج و نقطه جوش جهت جوشکاری مورد نیاز می‌باشد.

ضمناً جهت رنگ کاری به یک کوره پخت رنگ و یک کمپرسور هوا به ظرفیت سیصد پوند و شیلنگ مربوطه با پیستوله نیاز است. قیمت تقریبی دستگاه‌های مورد نیاز در جدول شماره‌ی یک ذکر شده که در پیوست‌ها موجود می‌باشد.

خمکن‌های ورق‌کاری

ظرفیت کارگاههای ورق‌کاری اغلب به توان خمکاری ورق در آنها بستگی دارد. به عبارت دیگر اندازه و پیچیدگی کارهایی که هر کارگاهی می‌تواند انجام دهد به توانایی دستگاه خمکاری آن کارگاه بستگی دارد. اگر تنها دستگاه خمکنی شما درزبند دستی باشد، واضح است که فقط قادر به انجام کارهای محدودی خواهید بود که تنها به ساده‌ترین عملیات خمکاری نیاز دارند.

تقریباً همه‌ی کارگاههای ورق‌کاری حداقل یک خمکن ورق‌کاری دارند. به این دستگاه گاهی ماشین خم یا ورق تاکن هم گفته می‌شود. کلمه‌ی تاکن مناسب‌تر است زیرا این کلمه دقیقاً مشخص می‌کند که دستگاه چه به سر ورق می‌آورد. در واقع دستگاه ورق را با استفاده از نیروی مکانیکی در طول خطی تعیین شده تا می کند.

به کمک این دستگاه می‌توان قطعات بسیار متنوعی اعم از ساده وپیچیده ساخت. خمکنهای ورق‌کاری در اندازه‌ها و ظرفیتهای خمکاری متنوعی ساخته می‌شوند. ظرفیت خمکاری بالاترین ضخامت و عرضی است که دستگاه می‌تواند خم کند. ظرفیت خمکن معمولاً با برچسبی بر روی آن مشخص می شود. همواره هنگام خمکاری به این اطلاعات توجه کنید تا مبادا از ظرفیت دستگاه تجاوز نمایید وباعث خرابی آن شوید.

اجزای خمکن

خمکن ورق‌کاری از چند قطعه ساخته شده و به سادگی کار می‌کند. اجزای اصلی خمکن تیر بالایی و تیر پایینی هستند.تیر بالایی بالا و پایین می‌رود تا بتوانید ورق را داخل دستگاه قرار دهید.وقتی ورق در دستگاه قرار گرفت تیر بالایی محکم با چفت به آن بسته می‌شود.تیر پایینی ثابت است و همچون یک پایدار ساز برای اطمینان از خمکاری دقیق عمل می کند.

قسمت اصلی دیگر پیش‌بند است. این قسمت به تیر پایینی متصل است. در واقع خمکاری توسط این قسمت انجام می‌شود.با بالا کشیده شدن پیشبند این قسمت به ورق می‌چسبد وبا فشار آن را خم می‌کند. بیشتر خمکنهای ورق‌کاری دستی‌اند. اما بعضی از آنها هم با نیروی باد کار می کنند.

از این نوع خمکنها بیشتر در خطوط تولید استفاده می‌شود. خمکنی که اغلب به کار می‌رود مجهز به اهرمی دستی است. در همان سمت وزنه‌ی تعادلی نیز قرار دارد. با بالا بردن اهرم وزنه تعادلی به پایین حرکت می‌کند.و عمل خمکاری یکنواخت وآسان با مقاومت کم صورت می‌گیرد.

فهرست منابع تحقیق تولید تابلوهای برق

  1. کتاب کارگاه مقدماتی مکانیک سال دوم هنرستان
  2. کتاب کارگاه برق صنعتی سال سوم هنرستان
  3. کتاب کارآفرینی هنرستان شاخه‌ی کار و دانش
  4. نام کتاب: برق صنعتی به زبان ساده / تألیف : محمد علی شعبانی / ویرایش : ژاله راستانی / نوبت چاپ: سوم / سال انتشار: ۱۳۸۳ / ناشر: نشر مداد سبز
  5. نام کتاب: راهنمای ورقکاری / تألیف: رن فوریه، سوزی فورنیه / ترجمه: مهندس عماد حجتی / ویرایش: مهندس محمد رضا افضلی ، کریم حسن زاده / ناشر : شرکت انتشارات فنی ایران.
۱/۵ - (۱ امتیاز)
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.