4000 تومان

پایان نامه میزان تأثیر عوامل روابط انسانی بر رضایت شغلی کارکنان ستادی دانشگاه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۳۶۱ | قابل ویرایش

مقدمه:

هر چند عصر ما عصر تغییر و تحولات شتابنده و دور از انتظار است و دورانب کارگیری شیوه های سنتی انسان متحول شده و در قالب نظامهای هوشمند و خبره، سازمانهای یادگیرنده و غیره قرار گرفته است و جهانی شدن غوغا ایجاد کرده، اما نتوانسته کار با نیروی انسانی و از طریق آنها را پرکند، مدیریت ماهرانه مبتنی بر دانش روابط انسانی و ارتباطات بین افراد هنوز راز مهم موفقیت سازمانهاست.

تأکید مدیریت مبتنی برروابط انسانی گامی مهم در جهت تکامل اندیشه های مدیریتی است. دانش روابط انسانی بر اساس توجه به شخصیت آدمی و عزت نفس و بزرگداشت شأن انسانی پی ریزی گردیده و همه آموزشهای اخلاقی به ارزش، جا و منزلت آدمی توجه شده است.

لذا مدیران سازمانها با بکار بردن مهارت های روابط انسانی در عمل باید با بررسی و موشکافی در روحیات و خلقیات کارکنان شیوه مناسب رفتار با آنها را دریابند و بر کوششهای آنها ارج نهند قرآن کریم اصلی ترین مرجع اسلامی که می توان بدان وسیله به روابط صحیح انسانی دست یافت از جمله آیه ۱۵۹ سوره مبارکه آل عمران می فرماید:«ای پیامبر به علت لطف ا… تو با اطرافیان نرمخو گردیدی، اگز با آنان با رأفت برخورد نمی کردی، از گرد تو پراکنده می گردیدند. ایشان را ببخش و برای آنان طلب آمرزش نموده و در کارها با آنان مشورت کن و زمانی که برای انجام کاری تصمیم گرفتن به ا… توکل کن که ا… اعتمادکنندگان را دوست دارد».

بیان مسئله

روابط انسانی یکی از موهبتهای الهی است که به عنوان نیاز در وجود انسان قرار داده شده تا انسانها بتوانند یکدیگر را درک و با هم زندگی کنند. روابط انسانی سرچشمه شادیها، لطافت و بارآوری انسانی است که در سایه آن امور تسهیل می شود، روان تلطیف پیدا می کند و استعدادها شکفا می شود.

دانش رفتار و روابط انسانی در سازمان را باید عصاره و چکیده همه علوم رفتاری دانست که می خواهد همه آن علوم را بطور علمی و در تعامل با دیگران بکار گیرد. این علم در راه رسیدن به اهداف خود از روان شناسی ـ جامعه شناسی ـ انسان شناسی ـ علم سازمان و مدیریت ـ علم معانی و بیان ارزش شناسی بهره می گیرد.

روابط انسانی در مفهوم وسیع آن همه انواع تعاملات بین مردم ـ تعارضات آنها، کوششهای معاضدت آمیز و روابط گروهها را دربرمی گیرد. روابط انسانی به اعتقادات نگرشها و رفتارهایی که سبب تعارضات بین فردی می گردد و به زندگی شخصی همه ما و موقعیتهای کاری مربوط می شود. به عبارت دیگر روابط انسانی به توضیح رفتارهای مناسب و درست و هدایت رفتار به سوی اشکال مطلوب آن نیز عنایت دارد.

بنابراین نیاز به مدیریت روابط انسانی از ضروریات مطرح برای مدیران سازمانهاست و انسان یکی از عناصر مهم سازمان می باشد و رفع نیازهای اجتماعی و فردی او منجر به ایجاد احساس رضایت و در نتیجه افزایش عملکرد سازمان می شود.

مفهوم روابط انسانی

می توان به مدد غرایز، آدمها را به هم نزدیک کرد و هرکس می تواند تقریباً با غرایز خود افراد اطراف خود را درک کند و براثر ارتباط و تماس ممتد با سایرین، حس تازه ای احساس کند وقتی به آن درجه ای برسد که اطرافیان خود را احساس کند و روحیات آنها و امکانات و اقداماتشان را حدس زند. با استفاده از کاربرد این غریزه می توان تصمیم گرفت و اقدامات و دستورهای خود را تغییر داد و در آنها تحول بوجود آورد. ارتباط با دیگران از طریق غرایز چنانچه با نبوغ همراه گردد. بوی منطق را به مشام می رساند.

در پدیده ارتباط ارتباط با دیگران مهارت انسانی و ارتباط انسان یک عامل و عنصر دائمی است که در متن تصمیم ارتباطی افراد قرار می گیرد. اینگونه پدیده های انسانی را باید بر الگوی تصمیم گیری معین کرده هر چند گشودن و تجویز آن به آسانی میسر نیست. ضمن آنکه مختصات و ویژگیهای شرایط تصمیم می تواند بخشی از آنگونه تصمیمات به حساب آید.

عنصر برتر، بدون تردید بینش نبوع ا… دادی است که در ذهن انسانهای برتر بوجود می آید و به صورت تصمیم تجلی می یابد. روابط محصول روابط انسانی است که در میان افراد و گروهها و طبقات برقرار می شود و نهادها و رفتارهای اجتماعی یا فرهنگی آن جامعه براساس این روابط ترتیب و تنظیم می یابد.

و عواملی نظیر فرهنگ، آزادی، مساوات، امنیت، طبقه اجتماعی، فرصت، انگیزش، نقش، پایگاه اجتماعی شامل رده های سازمانی، نوع کار، مهارت، شرایط کار، حقوق و ارشدیت ، تحصیلات ، تعادل اجتماعی و سازگاری فرد با دیگران در ارتباط متقابل انسانی مؤثر است. که عناصر محیط و محیط سازمانی تأکید بیشتری قرار دارند.

تعریف روابط انسانی

روابط انسانی یک مفهوم میان رشته ای است که در عمل کلیه علوم اجتماعی و سایر علوم را که می توانند درفهم و درک انسانها در سازمان مفید باشند، بکار می گیرد. روابط انسانی نه روانشناسی ، نه جامعه شناسی، نه تئوری، نه مدیریت صنعتی، بلکه همه اینهاست… روابط انسانی از هر یک از علوم اجتماعی به هنگام ضرورت در عمل سود می جوید… و نظرگاههای علوم مختلف انسان را مورد توجه قرار می دهد.

در این مورد، رشته روابط انسانی شباهت زیادی به رشته طب دارد. وقتی رابطه انسانی مبتنی بر تفاهم باشد همواره رو به توسعه و تکامل می رود و منظور از تفاهم آن است که طرفین ارتباط همدیگر را به دقت بشناسند و به تمایلات و افکار یکدیگر آشنا گردند. در این صورت پاسخ هر فرد به ارتباط دیگری منوط به حفظ منافع است.

تفاهم وقتی بوجود می آید که سطح نگرشها و نیازهای افراد در سازمان نسبت به همدیگر نزدیک شود و افراد در رفع نیازها و مشکلات خود مخلصانه و مجدانه تلاش نمایند و یار و غمخوار یکدیگر باشند.

از آنجا که هر کسی با عقاید خاصی به زندگی و سازمان متبوعش می نگرد و نیازهای او در کمیت و کیفیت دیگران تفاوت دارد و از همه مهمتر بدون درک نیازمندی همه به یکدیگر و معاشرت و مصاحبت طولانی هیچکس نمی تواند از نگرش ها و نیازهای باطنی و واقعی دیگری اطلاع پیدا کند، لذا برای مداوای انسان به مدد علومی همچون فیزیک، زیست شناسی و علوم انسانی را ترکیب و یگانه سازد.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.