4000 تومان
  • خرید فایل
  • دانلود ها
  • تحقیق تاثیر نوع دندانه و عوامل فیزیکی بر تخریب برخی از رنگینه های طبیعی در منسوجات ابریشمی صفویه

تحقیق تاثیر نوع دندانه و عوامل فیزیکی بر تخریب برخی از رنگینه های طبیعی در منسوجات ابریشمی صفویه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۵۱ | قابل ویرایش

چکیده

نساجی به عنوان هنر وهم به عنوان صنعت در شکل گیری و بسط تمدن ایران نقش بسزایی داشته است که اوج این شکوفایی در دوران ساسانیان و صفویه می باشد. در این پایان نامه تاثیر نوع رنگ، نوع دندانه و عوامل فیزیکی مانند نور، رطوبت و دما بر تخریب بعضی از رنگینه های طبیعی منسوجات ابریشمی دوران صفویه بررسی شده است.

فصل اول شامل تاریخچه ای از منسوجات ابریشمی صفویه است که اهمیت این دسته منسوجات و ضرورت پژوهش روی این منسوجات را بیان می کند. فصل  دوم شامل ساختمان شیمیایی، خصوصیات الیاف ابریشمی و تاثیر مواد شیمیایی بر ابریشم می باشد.

فصل سوم به تعریف رنگ و چگونگی پیدایش رنگ، شیمی رنگ رنگینه های طبیعی مورد استفاده درزمان صفویه و فرمول شیمیایی آنها پرداخته شده و در انتها عملیات رنگرزی و نیروهای بین مولکولی در عمل پیوند بین رنگ و الیاف آورده شده است.

فصل چهارم شامل رنگرزی ابریشم که حاوی دانه ها و انواع آن و رنگ های طبیعی مستعمل در دوره صفویه که در رنگرزی الیاف ابریشمی بیش از بقیه رنگ ها مورد استفاده بوده است، می باشد.

در فصل پنجم، تخریب منسوجات ابریشمی شامل عوامل فیزیکی مخرب که نور، رطوبت و حرارت می  باشند؛ تخریب رنگهای طبیعی و نرخ کم رنگ شدگی رنگ ها و مقاومت رنگ ها در طول زمان و در آخر تخریب الیاف ابریشم و مراکز فعال در الیاف ابریشم مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل ششم اسپکترو سکوپی مولکولی شامل مادون قرمز lR و ماوراء بنفش UV و اسپکترو سکوپی اتمی و نحوه عمل آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

بررسی فنی و آسیب شناسی اشیاء نقره ای منسوب به غار کلما کره لرستان

کارشناسی ارشد مرمت آثار تاریخی . دانشکده مرمت . استفاد راهنما : وطن دوست ، رسول . بهمن ۱۳۸۲ . ۵۷۷ ص. عکس ، طراحی ، جداول ، فهرست جداول ، تصاویر و منابع .

چکیده : در پاییز ۱۳۶۸ خورشیدی یک شکارچی محلی به غاری شگفت انگیز به نام کلما کره در ۱۵ کیلومتر غرب پلدختر لرستان (نزدیک به رومشگان) برخورد کرد و به دنبال کشف غار گزارشاتی به دست آمده که منجر به کشف و ضبط غیر مترقبه مجموعه ای ارزشمند از اشیای تاریخی و فرهنگی از وابستگان شکارچی شده است .

اولین اشیاء ضبط شده به وسیله کمیته انقلاب اسلامی پلدختر عبارت بودند از : ماسک طلایی از چهره انسان ، سه عدد گوش کوچک حیوان از جنس نقره ، سه عدد گوش بزرگ حیوان از جنس نقره ، دو عدد میله فلزی منحنی و سه قطعه شمش نقره .

علی رغم درگیری های جدی و عملی میراث فرهنگی محل با آثار و تبعات ناشی از آن ، قسمتی از این مجموعه به دست قاچاقچیان افتاد و به صورت غیر قانونی به خارج از کشور منتقل شد . بسیاری از اشیاء به خارج از کشور راه یافت که تعدادی از آنها در قالب یک نمایش ویژه در نیویورگ ، لس آنجلس ، لندن و وین در معرض دید عموم گذاشته شد . آثار این گنجینه بزرگ پراکنده شده و در موزه های بزرگ شهر امریکا ، انگلیس سویس و ژاپن به نمایش در آمده اند .

بررسی تاثیرات فیزیکی – شیمیایی

بررسی تاثیرات فیزیکی – شیمیایی آلاینده های محیطی بر رنگدانه های سربی مسی نگارگری های ایرانی . کارشناسی ارشد مرمت اشیاء فرهنگی و تاریخی . دانشکده مرمت . استاد راهنما : عابد اصفهانی ، عباس . ۱۳۸۰ ، ۱۵۸ ص. عکس ، جداول ، کتابنامه .

چکیده : موضوع این رساله ، تخریب و زوال رنگدانه های سربی و مسی است که توسط آلاینده های محیطی به وجود می آید . آلاینده ها معمولا در اثر فعالیت های انسان پدید می آیند و از همراهان دائمی جوامع پیشرفته بشری که تکنولوژی مدرن را در خدمت دارند ، می باشند .

از طرف دیگر افزایش جمعیت ، درآمد سرانه پیشرفت تکنولوژی از عوامل مهم فزاینده آلاینده ها به حساب می آیند . این آلاینده ها در ارتباط با مسائل زیست محیطی و تخریب ، مشکلاتی را به وجود می آورد و شرایط محیط را برای زندگی انسان ، مواد و آثار تاریخی – فرهنگی نا مطلوب ساخته ، و در کنار تخریب های دیگر همواره هویت ها و ارزش های ملی یک جامعه را تهدید می کنند .

نگارگری های ایرانی به لحاظ رنگ های درخشانش ، که در ظریف ترین حد ممکن به کار رفته ، مورد ستایش بسیار است . این آثار هنری از تعداد محدودی رنگ ، طیف درخشانی را ارائه دادند . آنان از کم و کیف رنگ ها کاملاً آگاهی داشته و آن ها را به صورت کاملاً مرغوب به کار برده اند.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.