پایان نامه سیستم گردش محصولات چاپی به روش افست
2000 تومان

پایان نامه سیستم گردش محصولات چاپی به روش افست

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۱۹ | قابل ویرایش

فهرست مطالب پایان نامه سیستم گردش محصولات چاپی به روش افست

عنوان                                                صفحه

مقدمه……………………………….. ۱

فصل اول

روش چاپ……………………………… ۴

پیش از چاپ…………………………… ۵

فتولیتوگرافی…………………………. ۶

پردزاش،‌ تفکیک و تهیه فیلم الکترونیکی…… ۱۱

پردازش، تفکیک و تهیه فیلم فتومکانیکی…… ۱۶

چاپ، روش چاپ افست…………………….. ۱۸

انواع ماشین افست……………………… ۲۰

پس از چاپ……………………………. ۲۴

صحافی ماشینی…………………………. ۲۵

صحافی سنتی…………………………… ۳۴

فصل دوم

تقسیم‌بندی محصولات چاپی به روش افست……… ۳۸

فرم‌های تجاری…………………………. ۳۹

بروشور و پوستر……………………….. ۳۹

کتاب………………………………… ۴۱

دفاتر و دفترچه……………………….. ۴۶

سربرگ و پاکت…………………………. ۴۷

سررسید و تقویم……………………….. ۵۰

جعبه و بسته‌بندی………………………. ۵۰

فصل سوم

مواد اولیه مصرفی و گردش مواد و محصولات چاپی ۵۴

کاغذ………………………………… ۵۵

ویژگی‌های چند نوع کاغذ پر مصرف…………. ۵۸

اندازه و محاسبات کاغذ…………………. ۶۴

محاسبه حجم و وزن کاغذ…………………. ۷۸

مرکب………………………………… ۸۶

خواص فیزیکی مرکب……………………… ۸۶

سیالیت………………………………. ۸۷

چسبندگی……………………………… ۹۲

رابطه فیزیکی آب منبع افست با مرکب چاپ….. ۹۷

مواد مصرفی در صحافی…………………… ۹۸

چسب…………………………………. ۹۸

طبقه‌بندی چسب‌ها……………………….. ۹۹

چسب‌های گرما سخت………………………. ۱۰۰

چسب‌های گرما نرم………………………. ۱۰۱

چسب‌های گرما ذوب و واکس‌ها………………. ۱۰۶

مفتول……………………………….. ۱۰۹

نخ………………………………….. ۱۰۹

گردش مواد و محصولات چاپی……………….. ۱۰۹

مقدمه سیستم گردش محصولات چاپی به روش افست

ارتباط یکی از مهم‌ترین نیازهای بشر می‌باشد. انسان از طریق ارتباط با دیگران به قابلیت و نوآوری در زمینه‌های گوناگون دست می‌یابد و زندگی اجتماعی خود را شکل می‌دهد. که در این تبادل از یک سو اندیشه‌های او را پربارتر می‌کند واز سوی دیگر تجربیات و دانش او به سایرین منتقل می‌گردد.

برای جاودانه ماندن خاطرات خود را با علایم و نشانه‌ها ثبت کرد که بتدریج با تبدیل و تکمیل این علایم خط اختراع شد. این اختراع تغییرات زیادی را در زندگی انسان‌ها ایجاد کرد و به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای بشر ثبت شد و از ارتباط مستقیم و رودررو بی‌نیاز گردید. دست نوشته‌های اولیه بر روی سنگ، چوپ و چرم انجام می‌شد.

با افزایش جمعیت و توسعه علوم دست نوشته‌های کارآیی خود را از دست دادند وا نسان درصدد یافتن راهی برآمد که اطلاعات را سریعتر در دسترس همگان قرار دهد. نخستین کوشش انسان در  این راه حکاکی کلمات روی لوحه گلی بود. کوشش بعدی در راه چاپ، حک کلمات روی قطعات چوب و سفال بود که بی‌شک تمدنهای باستانی مشرق زمین تلاش عظیمی در راه تکثیر به کار بستند و تجریبات اندوختند.

پیدایش فنون جدید چاپ در اروپا همزمان با رنسانس اقتصادی و فرهنگی بود. ابتدا چاپ از طریق صفحات حکاکی شده انجام پذیرفت و سرانجام به دلیل مسائل و مشکلاتی که وجود داشت حروف متحرک گوتنبرگ اختراع شد با پیشرفت در دانش و علوم و فنون با تکمیل روش‌های چاپ، چاپ افست که بر پایه روش چاپ لیتو بود کامل گردید و در سال ۱۹۰۴ میلادی ابداع گردید که تا بحال در حال ابداع و کامل شدن تکنیک‌های مختلف در روش چاپ افست می‌باشد.

پایان نامه سیستم گردش محصولات چاپی به روش افست

پردازش تصویر به صورت فتوالکترونیکی

برای چاپ تصاویر تمام رنگی از چهار زنگ اصلی زرد، سایان، ماژنتا و سیاه استفاده می‌شود.

میلیون‌ها رنگ موجود در اورژینال می‌بایستی برای چاپ به چهار رنگ اصلی تفکیک گردند که برای هر کدام یک فیلم ترامه تولید می‌شود. این امر با کمک فیلترهای رنگی صورت می‌گیرد و به نام تفکیک رنگ شناخته می‌شود.

فرقی نمی‌کند که تفکیک رنگ به چه روشی صورت گیرد چون که قانونمندی فیزیکی فیلترهای رنگی ثابت است. قبل از آنکه به این بحث ادامه دهیم خوب است که مختصری در مورد رنگ پایه توضیح دهیم. در اصل دو فضای رنگ پایه یا ابتدایی Primaries‌ شناخته شده‌اند.

یکی فضای رنگ افزایشی addtive‌ است که شامل رنگ‌های قرمزRed، آبی Blue‌سبز Green‌می‌باشد. در این فضای رنگ با افزایش مقدار رنگ‌ها به سفید نزدیک می‌شویم این سیستم عمدتا در سیستم‌هایی کاربرد دارد که خود منبع نور دارند و از موارد خاص این سیستم می‌توان تفکیک تلویزیون، عکاسی و نمایش فیلم را نام برد. فضای دیگر رنگ کاهشی Substarative‌نام دارد که از سه رنگ اصلی زرد yellow‌، سرخ آبی Magenta‌ و سبز آبی cyan‌ تشکیل می‌شود.

پردازش، تفکیک رنگ، تهیه فیلم الکترونیکی

تفکیک رنگ از طریق اسکنر انجام می‌‌گردد. در اینجا توسط یک شاخه نور در اورژینال پیچیده شده روی سیلندر اسکنر خوانده می‌شود. انعکاس این نور در سیستم اپتیک دستگاه از فیلترهای آبی، قرمز، و سبز عبور داده می‌شود و هر یک شاخه نور به یک مبدل الکترونیکی نور Poto maltiplier‌ هدایت می‌شود. مبدل الکترونیکی نور نور مرئی را مطابق میزان روشنایی آن به جریانات ضعیف و قوی آنالوگ analog‌الکترونیکی تبدیل می‌نماید.

سیگنال‌های تولید شده می‌توانند توسط واحدهای پردازنده تک تک و یا به طور کلی تغییر داده شوند. این سیگنال‌ها که تصحیح شده و به صورت دیجیتال درآمده‌اند به سیستم اپتیک نویسنده (نور دهنده) هدایت می‌شوند تا دوباره به شاخه نور تبدیل شده و فیلم خام بسته شده روی سیلندر و قسمت خروجی را نور دهند.

بدین ترتیب بسته به ابعاد خروجی و ابعاد نهایی تصویر تک تک رنگ‌های تفکیکی از اورژینال خوانده شده تصحیح شده و روی فیلم نهایی نوشته می‌شوند. بر خلاف روش عکاسی که اورژینال به یکباره بر روی فیلم نهایی منعکس می‌کرد، این عمل در اسکنر در یک سیستم مدور فنری صورت می‌گیرد.

سیستم‌های اپتیک خواننده و نویسنده با هم به موازات سیلندرها حرکت می‌کنند و در حالیکه هر دو سلیندر هماهنگ می‌چرخند اسکنرها شامل دو قسمت خواندن  اورژینال و ایمیج ستر هستند. قسمت دوم در یک محفظه تاریک قرار دارد. اسکنرهای جدید معمولا مجهز به واحد دیجیتال محاسبه رنگ بوده و شامل یک مونیتوررنگی کنترل تصویر و یک مونیتور ساده برای تنظیم و انتخاب فرامین هستند. اکثرا هدایت و کنترل اسکنرهای جدید توسط کامپیوترهای متداول انجام می‌شود.

سیگنال‌های تصحیح شده تفکیک رنگ در اصل اطلاعات دیجیتالی هستند با کدهای اطلاعاتی یک تا ۲۵۶ که پیکسل pixel‌نامیده می‌شوند. این اطلاعات قابل استفاده در سیسستم‌های متداول پردازش تصویر Imageprocesing‌ بوده و می توانند در حافظه ضبط شوند بدین ترتیب می‌توان تصاویر را به عنوان اطلاعات الکترونیکی ذخیره کرد. این اطلاعات به ترام گذاری چاپ ارتباطی ندارد و می‌توانند بعدا تا حدودی معین در ابعاد بزرگتر و یا کوچکتر گردند. تنظیمات اولیه برای خواندن تصویر منجر به تعیین تعداد تفکیک نقاط resoluition‌ می‌گردد ک متناسب با ترام نهایی خواهد بود.

تفکیک رنگ به طریق الکترونیکی

از آنجا که تفکیک رنگ به طریق عکاسی مستلزم وقت زیاد و  مصرف زیاد مواد شیمیایی و فیلم است از طرف دیگر به خاطر تقاضای روز افزون برای تفکیک رنگ با کیفیت بالا، اسکنرها جای خود را در این فرایند باز کردند.

در اینجا توسط یک شاخه نور اویژینال پیچیده شده روی سیلندر اسکنر خوانده می‌شود انعکاس این نور در سیستم اپتیک دستگاه از فیلترهای رنگ آبی، قرمز و سبز عبور داده شده و هر یک شاخه نور به یک«مبدل الکترونیکی نورphotomiltiplier))نور مرئی را مطابق با میزان روشنایی آن به جریانات ضعیف و قوی آنالوگ (analog) الکترونیکی تبدیل می‌نماید.

سیگنال‌های تولید شده می‌توانند توسط واحدهای پردازنده تک تک و یا به طور کلی تغییر داده شوند. این سیگنال‌ها که تصحیح شده و به صورت دیجیتال درآمده‌اند به سیستم اپتیک نویسنده (نور دهنده) هدایت می‌شوند تا دوباره به شاخه نور تبدیل شده و فیلم خام بسته شده روی سیلندر و قسمت خروجی را نور دهند.

بدین ترتیب بسته به ابعاد خروجی و ابعاد نهایی تصویر تک تک رنگ‌های ( و در صورت امکان دو تا دو تا و یا چهارتایی) از اریژینال خوانده شده، تصحیح شده و روی فیلم نهایی نوشته می‌شوند و برخلاف روش عکاس که اریژینال به یکباره بر روی فیلم نهایی منعکس می‌گردد، این عمل در اسکنرها بر روی فیلم نهای منعکس می‌گردد، این عمل در اسکنرها در یک مسیر مدور فنزی شکل صورت می‌گیرد-سیستم‌های اپتیک خوانده و نویسنده با هم به موازات محور سیلندرها حرکت می‌کنند در حالی که هر دو سیلندر هماهنگ می‌چرخند.

فهرست منابع

۱- استاندارد، کلیات مربوط به کاغذ و مقوا، تهران، کتابخانه مؤسسه ملی استاندارد، شماره ۱۸۲۶- ۱۳۵۷.

۲- استاندارد، قطع مواد کاغذ و فیلم، تهران، کتابخانه مؤسسه ملی استاندارد- ۱۳۴۵- صفحه ۸.

۳- استاندارد ملی ایران، تهران، مؤسسه ملی استاندارد، شماره ۱۵۷- ۱۳۵۴.

۴- افشار ایرج، صحافی سنتی، تهران، دانشگاه تهران- ۱۳۵۹- صفحه ۸۴.

۵- افشار کامران مهاجر، راهنمای علمی صفحه‌آرایی کتاب، تهران، کتابخانه دانشگاه علامه طباطبائی- ۱۳۷۲- صفحه ۵۱.

۶- اقبال، بهرام، تفکیک رنگ به روش فتولیتوگرافی و الکترونیک، تهران، ماهنامه صنعت چاپ، شماره ۱۳۷- ۱۳۷۳- صفحه ۳۰.

۷- بادامپور کبری، صحافی، تهران، شرکت چاپ و نشر ایران- ۱۳۷۵- صفحه ۱۲۰.

۸- خجسته، عسگر، ویژگی‌های چند نوع کاغذ، تهران، راهنمای مشاغل چاپ- ۱۳۷۵- صفحه ۳۵۰.

۹- دانستنیهایی درباره کاغذ، راهنمای مشاغل چاپ، تهران، ماهنامه صنعت چاپ- ۱۳۷۵- صفحه ۳۵۲.

۱۰- دیباجی، عظیم، آیین کاربرد چسب در بسته‌بندی، تهران، مؤسسه ملی استاندارد- ۱۳۷۵- صفحه۱۰.

۱۱- فرامرزیان، علی‌اصغر، چاپ ماشینی، تهران، مقاله دانشگاه هنر، دانشگاه الزهراء- ۱۳۷۲.

۱۲- علمداری، رمضان‌فرعی، راهنما و آموزش افست، تهران، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- ۱۳۷۶- صفحه ۵۲.

۱۳- لباف، حمید، صحافی ماشین، تهران، ماهنامه صنعت چاپ، شماره ۱۳۱- ۱۳۷۲- صفحه ۲۳ و ۲۴.

۱۴- محمدلو، حسین، خواص مرکب، تهران، ماهنامه صنعت چاپ، شماره ۱۶۹- ۱۳۷۵- صفحه ۵۰.

۱۵- مظاهری، رضا، معرفی ماشین‌های حروفچینی به روش عکاسی، تهران، ماهنامه صنعت چاپ، شماره ۱۱۳- ۱۳۷۱-  صفحه ۴۲.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.