تعداد صفحات: ۶۷ | قابل ویرایش
فهرست مطالب پایان نامه شیوع OCD در بین دانش آموزان
عنوان صفحه
فصل اول
مقدمه…………………………………………………………………………………………………. ۲
بیان مسئله………………………………………………………………………………………….. ۴
ضرورت پژوهش ………………………………………………………………………………. ۸
هدف پژوهش……………………………………………………………………………………… ۹
فرضیه ………………………………………………………………………………………………. ۹
تعاریف مفهومی………………………………………………………………………………….. ۹
تعاریف عملیاتی………………………………………………………………………………….. ۹
فصل ۲
تاریخچه ……………………………………………………………………………………………. ۱۱
سیر و پیش آگهی ……………………………………………………………………………… ۱۴
بررسی مقالات …………………………………………………………………………………… ۱۶
سبب شناسی …………………………………………………………………………………….. ۱۸
عوامل زیست شناختی…………………………………………………………………………. ۱۸
عوامل رفتاری ……………………………………………………………………………………. ۲۲
عوامل روانی ـ اجتماعی ……………………………………………………………………… ۲۳
عوامل روان پویایی ……………………………………………………………………………. ۲۴
سایرعوامل روان پویایی……………………………………………………………………… ۲۶
ویژگی های بالینی ……………………………………………………………………………… ۲۹
الگو های علائم …………………………………………………………………………………… ۳۳
سایرالگوهای علائم……………………………………………………………………………… ۳۴
تشخیص های افتراقی…………………………………………………………………………. ۳۵
سایراختلالات روانی…………………………………………………………………………… ۳۶
درمان ……………………………………………………………………………………………….. ۳۸
درمان دارویی…………………………………………………………………………………….. ۴۰
سایردرمان…………………………………………………………………………………………. ۴۲
رفتاردرمانی……………………………………………………………………………………….. ۴۳
روان درمانی………………………………………………………………………………………. ۴۴
فصل ۳
مقدمه…………………………………………………………………………………………………. ۴۶
جامعه آماری……………………………………………………………………………………… ۴۶
روش نمونه گیری ……………………………………………………………………………… ۴۶
ابزار پژوهش …………………………………………………………………………………….. ۴۷
روش اجرا………………………………………………………………………………………….. ۴۷
روش آماری ……………………………………………………………………………………… ۴۷
فصل ۴
تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از پیمایش ………………………………… ۴۹
توصیفی و استنباطی…………………………………………………………………………… ۵۰
نتیجه…………………………………………………………………………………………………. ۵۵
فصل ۵
بحث و نتیجه گیری ……………………………………………………………………………. ۵۷
محدودیت های تحقیق…………………………………………………………………………. ۶۰
پیشنهادات تحقیق……………………………………………………………………………….. ۶۱
منابع …………………………………………………………………………………………………. ۶۲
ضمائم……………………………………………………………………………………………….. ۶۴
مقدمه شیوع OCD در بین دانش آموزان
فکر وسواسی یک فکر، احساس، یا حس مزاحم و تکرارشونده است. عمل وسواس فکر با رفتار خودآگاه میزان شده تکراری نظیر شمارش، یا اجتناب است. فکر وسواس موجب افزایش اضطراب شخص میگردد. در حالیکه انجام عمل وسواس اضطراب شخص را کاهش میدهد. معهذا، وقتی شخص در مقابل انجام عمل وسواس مقاومت میکند اضطراب زایش مییابد. (سید محمدی – ۱۳۸۴)
شخص مبتلا به اختلال وسواس – جبری معمولاً غیرمنطقی بودن افکار وسواسی خود را درک میکند. هم کار وسواسی و هم اعمال وسواسی برای بیمار خود شناخته میشود. اختلال وسواس جبری میتواند اختلالی ناتوان کننده باشد. چون افکار وسواسی میتوانند وقتگیر بوده و به طور قابل ملاحظه در برنامه معمول شخص، عملکرد حرفهای، فعالیتهای اجتماعی معمول، یا روابط با دوستان و اعضاء خانواده تداخل نماید.
در چهارمین ویراست راهنمای تشخیص و آماری اختلالات روانی (DSM- IV) اختلال وسواس جبری افکار وسواسی توصیف شده است که شدت آنها برای اتلاف وقت یا ایجاد ناراحتی بارز یا تخریب قابل ملاحظه کافی است. افراد مبتلا به این اختلال واقف هستند که واکنشهای آنها غیرمنطقی یا نامتناسب است.
درمان اختلال وسواسی – جبری نمونهای از اثرات مثبتی است که پژوهشهای امروز میتواند در زمان کوتاه روی یک اختلال داشته باشد. تا همین اواخر یعنی دهه ۱۹۸۰ اختلال وسواسی- جبری اختلال نه چندان شایع با پاسخ ضعیف نسبت درمان تلقی میشد. امروز، معلوم شده است که اختلال وسواس جبری شایعتر از آن است که تصور میشد و خیلی حساس به درمان است.
بیان مسئله شیوع OCD در بین دانش آموزان ممتاز و ضعیف
از آن جا که به نظر میرسد شیوع اختلالات وسواسی- جبری در طول عمر در جمعیت کلی ۲ تا ۳ درصد تخمین زده میشود بعضی از پژوهشگران تخمین زدهاند که بین بیماران سرپائی میزان شیوع این اختلال تا ۱۰ درصد میرسد. این ارقام اختلال وسواسی- جبری را پس از فوبییا، اختلالات وابسته به مواد و اختلالات افسردگی در ردیف چهارم شایعترین تشخیصهای روانپزشکی قرار میدهد. مطالعات همهگیری شناسائی در اروپا و آسیا و آفریقا این نسبتها را تأیید کردهاند.
بین بزرگسالان احتمال ابتلا مرد و زن یکسان است. معهذا بین نوجوانها، پسرها بیشتر از دخترها به اختلال وسواسی- جبری مبتلا میگردند. میانگین سن شروع حدود ۲۰ سالگی است هرچند در مردها سن شروع کمی پائینتر از زنها است. از مجموع تقریباً در دو سوم بیماران، شروع علائم قبل از ۲۵ سالگی است و در کمتر از ۱۵ درصد موارد علائم پس از ۳۵ سالگی شروع میشود. (Kaplan- 1996)
OCD یا اختلال وسواس- جبری شامل افکار و اعمال وسواسی میباشد که باعث ناراحتی و اتلاف وقت و تخریب قابل ملاحظه در عملکرد حرفهای در روابط بین فردی و شخص بیمار میشود.(همان منبع)
افکار وسواسی یک فکر، احساس، عقیده، یا حس مزاحم و تکرارشونده است در مقابل عمل وسواس رفتاری است خودآگاه، میزان شده و تکراری نظیر شمارش، اجتناب یا بازبینی. (همان منبع)
به طور معمول فکر وسواس اضطراب شخص را افزایش میدهد در حالیکه انجام عمل وسواس اضطراب شخص را کاهش میدهد. معهذا، وقتی شخص در مقابل انجام آن مقاومت میکند اضطراب افزایش مییابد. هم افکار و هم اعمال وسواسی برای بیمار خود ناهمخوان شناخته میشوند. این اختلالات میتواند بسیار وقتگیر بوده و به طور قابل ملاحظه در برنامه معمول و عملکرد شخص تداخل نماید از این رو OCD میتواند به یک اختلال ناتوانکننده تبدیل شود.
تاریخچه OCD
OCD یا اختلال وسواسی-جبری شامل افکار و اعمال وسواسی میباشد که باعث ناراحتی و اتلاف وقت و تخریب قابل ملاحظه در عملکرد حرفهای در روابط بین فردی و شخص بیمار شود.
افکار وسواسی یک فکر، احساس، عقیده، یا حس مزاحم و تکرارشونده است در مقابل عمل وسواس رفتاری است خودآگاه، میزان شده و تکراری نظیر شمارش، اجتناب یا بازبینی. (سیدمحمدی- ۱۳۸۴)
به طور معمول فکر وسواس اضطراب شخص را افزایش میدهد در حالیکه انجام عمل وسواس اضطراب شخص را کاهش میدهد. معهذا، وقتی شخص در مقابل انجام آن مقاومت میکند اضطراب افزایش مییابد. هم افکار و هم اعمال وسواسی برای بیمار خود ناهمخوان شناخته میشوند. این اختلال میتواند بسیار وقتگیر بوده و به طور قابل ملاحظه در برنامه معمول و عملکرد شخص تداخل نماید از این رو OCD میتواند به یک اختلال ناتوانکننده تبدیل شود.
شیوع OCD در طول عمر د جمعیت کلی دو تا سه درصد تخمین زده میشود. این اختلال پس از فوبیا، اختلالات وابسته به مواد و افسردگی اساسی چهارمین تشخیص شایع میباشد. در بین بزرگسالان شیوع در بین زنان و مردان یکسان است ولی در بین نوجوانان میزان ابتلای پسرها بیشتر از دخترها است. (همان منبع)
میانگین سن شروع حدود ۲۰ سالگی است هرچند در بین مردها، سن شروع کمی پائینتر از زنها است. در مجموع تقریباً در دو سوم بیماران شروع و علائم قبل از ۲۵ سالگی است و در کمتر از ۱۵ درصد موارد علائم پس از ۳۵ سالگی شروع میشود. OCD ممکن است در نوجوانی و کودکی و در مواردی حتی سن ۲ سالگی آغاز شود. افراد مجرد بیشتر از افراد متأهل به OCD مبتلا میشوند.
هرچند این یافته احتمالاً بازتاب مشکل بیماران در حفظ روابط است. سایر اختلالات همراه با OCD شامل Major depression با شیوع ۶۷% و Social phobia با شیوع ۲۵% و پس از آن اختلالات شایع توأم با OCD مشتملند بر اختلالات مصرف الکل، فوبی خاص Disorder panic و اختلالات خوردن. (انجمن روان شناسی آمریکا- ۱۹۹۴) که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد این بیماران، بهبود قابل ملاحظه و ۴۰ تا ۵۰ درصد بهبود نسبی و متوسط پیدا میکنند.
ویژگی های بالینی
بیماران مبتلا به اختلال وسواسی-جبری معمولاً به اطباء غیرروانشناس مراجعه میکند. بیماران مبتلا به فکر و عمل وسواسی حداقل ۷۵ درصد بیماران مبتلا را تشکیل میدهند. بعضی از پژوهشگران معتقدند اگر بیماران علاوه برعمل رفتاری دقیقاً از نظر عمل ذهنی هم ارزیابی شوند ممکن است این رقم به ۱۰۰ درصد نزدیک شود.(پورشریفی- ۱۳۸۴)
مثلاً یک فکر وسواسی در مورد آسیب زدن به کودک ممکن است با یک عمل وسواسی ذهنی به صورت تکرار دعائی خاص به دفعات خاص دنبال شود. معهذا بعضی از پژوهشگران و پزشکان معتقدند که عدهای از بیماران ممکن است افکار تکراری در مورد یک عمل جنسی با پرخاشگری داشته باشند که برای خود بیمار قابل سرزنش است. (همان منبع)
افکار و اعمال وسواسی خصوصیات مشترکی دارند. یک فکر یا تکانه مصرانه و مبرم خود را وارد هوشیاری شخص میسازد، احساس اضطراب شدید با تظاهر اصلی پدیده همراه شد و غالباً منجر به اقدامات تدافعی در مقابل فکر یا تکانه اولیه میگردد. فکر یا عمل وسواسی خودناپذیر است، یعنی نسبت به تجربه شخص از خود به عنوان یک موجود روانی، غریب و بیگانه مینماید.
بدون اعتنا به وضوح و اجبار فکر و عمل وسواسیف شخص به پوچی و غیرمنطقی بدون آن ها واقف است.. شخص مبتلا به فکر و عمل وسواسی میل شدیدی برای مقاومت در مقابل آنها احساس میکند. معهذا تقریباً یعنی از بیماران مقاومت اندکی در مقابل اعمال وسواسی خود نشان میدهند.
تقریباً ۸۰ درصد بیماران عمل وسواسی خود را غیرمنطقی و احمقانه میشمارند. گاهی افکار و اعمال وسواسی ارزش فوقالعاده برای بیمار پیدا میکنند. مثلاً ممکن است بیماران مصرانه اظهار کنند که نظافت که نظافت جبری از نظر اخلاقی درست است. حتی اگر به دلیل صرف وقت برای نظافت کار خود را از دست داده اند.
فهرست منابع
- – انجمن روان پزشکی آمریکا-(۱۹۹۴)«راهنمای تشخیص وآمادگی اختلالات روانی»ترجمه نیکخود وهمکاران(۱۳۷۷)تهران،نشرمهارت.
- – پورشریفی،حمید.(۱۳۸۴)روان شناسی بالینی.تهران.انتشارات سنجش.
- – دادستان.پریرخ.(۱۳۸۲)روان شناسی چنایی.تهران.انتشارات سمت.
- – دلاور،علی.روش تحقیق در روان شناسی وعلوم تربیتی، (۱۳۸۴) نشر ویرایش.تهران.
- – فیلپ سی ،کندال.روان شناسی مرضی کودک ترجمه،بهمن نجاریان،ایران داودی.انتشارات رشد-(۱۳۸۴) چاپ دوم.
- – کاپلان،هارولد ۱ (۱۹۶۷)واژه نامۀ تطبیقی روان پزشکی،ترجمه رفیعی،حسین (۱۳۸۰) تهران. نشرنیما.
- – کاپلان.هارولد.(۱۹۹۶)روان پزشکی بالینی،ترجمه رفیعی حسین، سمیعی مرسده، (۱۳۸۴)تهران نشر مهارت.
- -کاپلان.هارولد.مادوک،بنیامین،(۱۹۹۱)روان پزشکی آکسفورد.ترجمه پورافکاری نصرت الله. (۱۳۸۶)،تهران.نشرنیما.
- – نادری-عزت الله-راهنمای علمی فراهم سازی طرح تحقیق.(۱۳۸۴) انتشارات بدر.تهران.
- – هالجین.ر.پی درپی . دیتیون،سوزان.(۲۰۰۳)آسیب شناسی روانی.جلد ۱.ترجمه سید محمدی،یحیی (۱۳۸۴)تهران نشر روان.