پایان نامه شیوع OCD در بین دانش آموزان
9000 تومان

پایان نامه مقایسه شیوع OCD در بین دانش آموزان ۱۵-۱۸ سال ممتاز و ضعیف

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۶۷ | قابل ویرایش

فهرست مطالب پایان نامه شیوع OCD در بین دانش آموزان

عنوان                                                                                                  صفحه            

فصل اول

مقدمه…………………………………………………………………………………………………. ۲

بیان مسئله………………………………………………………………………………………….. ۴

ضرورت پژوهش ………………………………………………………………………………. ۸

هدف پژوهش……………………………………………………………………………………… ۹

فرضیه ………………………………………………………………………………………………. ۹

تعاریف مفهومی………………………………………………………………………………….. ۹

تعاریف عملیاتی………………………………………………………………………………….. ۹

فصل ۲

تاریخچه ……………………………………………………………………………………………. ۱۱

سیر و پیش آگهی ……………………………………………………………………………… ۱۴

بررسی مقالات …………………………………………………………………………………… ۱۶

سبب شناسی …………………………………………………………………………………….. ۱۸

عوامل زیست شناختی…………………………………………………………………………. ۱۸

عوامل رفتاری ……………………………………………………………………………………. ۲۲

عوامل روانی ـ اجتماعی ……………………………………………………………………… ۲۳

عوامل روان پویایی ……………………………………………………………………………. ۲۴

سایرعوامل روان پویایی……………………………………………………………………… ۲۶

ویژگی های بالینی ……………………………………………………………………………… ۲۹

الگو های علائم …………………………………………………………………………………… ۳۳

سایرالگوهای علائم……………………………………………………………………………… ۳۴

تشخیص های افتراقی…………………………………………………………………………. ۳۵

سایراختلالات روانی…………………………………………………………………………… ۳۶

درمان ……………………………………………………………………………………………….. ۳۸

درمان دارویی…………………………………………………………………………………….. ۴۰

سایردرمان…………………………………………………………………………………………. ۴۲

رفتاردرمانی……………………………………………………………………………………….. ۴۳

روان درمانی………………………………………………………………………………………. ۴۴

فصل ۳

مقدمه…………………………………………………………………………………………………. ۴۶

جامعه آماری……………………………………………………………………………………… ۴۶

روش نمونه گیری ……………………………………………………………………………… ۴۶

ابزار پژوهش …………………………………………………………………………………….. ۴۷

روش اجرا………………………………………………………………………………………….. ۴۷

روش آماری ……………………………………………………………………………………… ۴۷

فصل ۴

تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از پیمایش ………………………………… ۴۹

توصیفی و استنباطی…………………………………………………………………………… ۵۰

نتیجه…………………………………………………………………………………………………. ۵۵

فصل ۵

بحث و نتیجه گیری ……………………………………………………………………………. ۵۷

محدودیت های تحقیق…………………………………………………………………………. ۶۰

پیشنهادات تحقیق……………………………………………………………………………….. ۶۱

منابع …………………………………………………………………………………………………. ۶۲

ضمائم……………………………………………………………………………………………….. ۶۴

مقدمه شیوع OCD در بین دانش آموزان

فکر وسواسی یک فکر، احساس، یا حس مزاحم و تکرارشونده است. عمل وسواس فکر با رفتار خودآگاه میزان شده تکراری نظیر شمارش، یا اجتناب است. فکر وسواس موجب افزایش اضطراب شخص می­گردد. در حالیکه انجام عمل وسواس اضطراب شخص را کاهش می­دهد. معهذا، وقتی شخص در مقابل انجام عمل وسواس مقاومت می­کند اضطراب زایش می­یابد. (سید محمدی – ۱۳۸۴)

شخص مبتلا به اختلال وسواس – جبری معمولاً غیرمنطقی بودن افکار وسواسی خود را درک می­کند. هم کار وسواسی و هم اعمال وسواسی برای بیمار خود شناخته می­شود. اختلال وسواس جبری می­تواند اختلالی ناتوان­ کننده باشد. چون افکار وسواسی می­توانند وقتگیر بوده و به طور قابل ملاحظه­ در برنامه معمول شخص، عملکرد حرفه­ای، فعالیت­های اجتماعی معمول، یا روابط با دوستان و اعضاء خانواده تداخل نماید.

در چهارمین ویراست راهنمای تشخیص و آماری اختلالات روانی (DSM- IV) اختلال وسواس جبری افکار وسواسی توصیف شده است که شدت آنها برای اتلاف وقت یا ایجاد ناراحتی بارز یا تخریب قابل ملاحظه کافی است. افراد مبتلا به این اختلال واقف هستند که واکنش­های آنها غیرمنطقی یا نامتناسب است.

درمان اختلال وسواسی – جبری نمونه­ای از اثرات مثبتی است که پژوهش­های امروز می­تواند در زمان کوتاه روی یک اختلال داشته باشد. تا همین اواخر یعنی دهه ۱۹۸۰ اختلال وسواسی- جبری اختلال نه چندان شایع با پاسخ ضعیف نسبت درمان تلقی می­شد. امروز، معلوم شده است که اختلال وسواس جبری شایع­تر از آن است که تصور می­شد و خیلی حساس به درمان است.

پایان نامه شیوع OCD در بین دانش آموزان

بیان مسئله شیوع OCD در بین دانش آموزان ممتاز و ضعیف

از آن جا که به نظر می­رسد شیوع اختلالات وسواسی- جبری در طول عمر در جمعیت کلی ۲ تا ۳ درصد تخمین زده می­شود بعضی از پژوهشگران تخمین زده­اند که بین بیماران سرپائی میزان شیوع این اختلال تا ۱۰ درصد می­رسد. این ارقام اختلال وسواسی- جبری را پس از فوبییا، اختلالات وابسته به مواد و اختلالات افسردگی در ردیف چهارم شایع­ترین تشخیص­های روانپزشکی قرار می­دهد. مطالعات همه­گیری شناسائی در اروپا و آسیا و آفریقا این نسبت­ها را تأیید کرده­اند.

بین بزرگسالان احتمال ابتلا مرد و زن یکسان است. معهذا بین نوجوان­ها، پسرها بیشتر از دخترها به اختلال وسواسی- جبری مبتلا می­گردند. میانگین سن شروع حدود ۲۰ سالگی است هرچند در مردها سن شروع کمی پائین­تر از زنها است. از مجموع تقریباً در دو سوم بیماران، شروع علائم قبل از ۲۵ سالگی است و در کمتر از ۱۵ درصد موارد علائم پس از ۳۵ سالگی شروع می­شود. (Kaplan- 1996)

OCD یا اختلال وسواس- جبری شامل افکار و اعمال وسواسی می­باشد که باعث ناراحتی و اتلاف وقت و تخریب قابل ملاحظه در عملکرد حرفه­ای در روابط بین فردی و شخص بیمار می­شود.(همان منبع)

افکار وسواسی یک فکر، احساس، عقیده، یا حس مزاحم و تکرارشونده است در مقابل عمل وسواس رفتاری است خودآگاه، میزان شده و تکراری نظیر شمارش، اجتناب یا بازبینی. (همان منبع)

به طور معمول فکر وسواس اضطراب شخص را افزایش می­دهد در حالیکه انجام عمل وسواس اضطراب شخص را کاهش می­دهد. معهذا، وقتی شخص در مقابل انجام آن مقاومت می­کند اضطراب افزایش می­یابد. هم افکار و هم اعمال وسواسی برای بیمار خود ناهمخوان شناخته می‌شوند. این اختلالات می­تواند بسیار وقتگیر بوده و به طور قابل ملاحظه­ در برنامه معمول و عملکرد شخص تداخل نماید از این رو OCD می­تواند به یک اختلال ناتوان­کننده تبدیل شود.

تاریخچه OCD

OCD یا اختلال وسواسی-جبری شامل افکار و اعمال وسواسی می­باشد که باعث ناراحتی و اتلاف وقت و تخریب قابل ملاحظه در عملکرد حرفه­ای در روابط بین فردی و شخص بیمار شود.

افکار وسواسی یک فکر، احساس، عقیده، یا حس مزاحم و تکرارشونده است در مقابل عمل وسواس رفتاری است خودآگاه، میزان شده و تکراری نظیر شمارش، اجتناب یا بازبینی. (سیدمحمدی- ۱۳۸۴)

به طور معمول فکر وسواس اضطراب شخص را افزایش می­دهد در حالیکه انجام عمل وسواس اضطراب شخص را کاهش می­دهد. معهذا، وقتی شخص در مقابل انجام آن مقاومت می­کند اضطراب افزایش می­یابد. هم افکار و هم اعمال وسواسی برای بیمار خود ناهمخوان شناخته می­شوند. این اختلال می­تواند بسیار وقتگیر بوده و به طور قابل ملاحظه­ در برنامه معمول و عملکرد شخص تداخل نماید از این رو OCD می­تواند به یک اختلال ناتوان­کننده تبدیل شود.

شیوع OCD در طول عمر د جمعیت کلی دو تا سه درصد تخمین زده می­شود. این اختلال پس از فوبیا، اختلالات وابسته به مواد و افسردگی اساسی چهارمین تشخیص شایع می­باشد. در بین بزرگسالان شیوع در بین زنان و مردان یکسان است ولی در بین نوجوانان میزان ابتلای پسرها بیشتر از دخترها است. (همان منبع)

میانگین سن شروع حدود ۲۰ سالگی است هرچند در بین مردها، سن شروع کمی پائین­تر از زنها است. در مجموع تقریباً در دو سوم بیماران شروع و علائم قبل از ۲۵ سالگی است و در کمتر از ۱۵ درصد موارد علائم پس از ۳۵ سالگی شروع می­شود. OCD ممکن است در نوجوانی و کودکی و در مواردی حتی سن ۲ سالگی آغاز شود. افراد مجرد بیشتر از افراد متأهل به OCD مبتلا می­شوند.

هرچند این یافته احتمالاً بازتاب مشکل بیماران در حفظ روابط است. سایر اختلالات همراه با OCD شامل Major depression با شیوع ۶۷% و Social phobia با شیوع ۲۵% و پس از آن اختلالات شایع توأم با OCD مشتملند بر اختلالات مصرف الکل، فوبی خاص Disorder panic  و اختلالات خوردن. (انجمن روان شناسی آمریکا- ۱۹۹۴) که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد این بیماران، بهبود قابل ملاحظه و ۴۰ تا ۵۰ درصد بهبود نسبی و متوسط پیدا می­کنند.

ویژگی­ های بالینی

بیماران مبتلا به اختلال وسواسی-جبری معمولاً به اطباء غیرروانشناس مراجعه می­کند. بیماران مبتلا به فکر و عمل وسواسی حداقل ۷۵ درصد بیماران مبتلا را تشکیل می­دهند. بعضی از پژوهشگران معتقدند اگر بیماران علاوه برعمل رفتاری دقیقاً از نظر عمل ذهنی هم ارزیابی شوند ممکن است این رقم به ۱۰۰ درصد نزدیک شود.(پورشریفی- ۱۳۸۴)

مثلاً یک فکر وسواسی در مورد آسیب زدن به کودک ممکن است با یک عمل وسواسی ذهنی به صورت تکرار دعائی خاص به دفعات خاص دنبال شود. معهذا بعضی از پژوهشگران و پزشکان معتقدند که عده­ای از بیماران ممکن است افکار تکراری در مورد یک عمل جنسی با پرخاشگری داشته باشند که برای خود بیمار قابل سرزنش است. (همان منبع)

افکار و اعمال وسواسی خصوصیات مشترکی دارند. یک فکر یا تکانه مصرانه و مبرم خود را وارد هوشیاری شخص می­سازد، احساس اضطراب شدید با تظاهر اصلی پدیده همراه شد و غالباً منجر به اقدامات تدافعی در مقابل فکر یا تکانه اولیه می­گردد. فکر یا عمل وسواسی خودناپذیر است، یعنی نسبت به تجربه شخص از خود به عنوان یک موجود روانی، غریب و بیگانه می­نماید.

بدون اعتنا به وضوح و اجبار فکر و عمل وسواسیف شخص به پوچی و غیرمنطقی بدون آن ها واقف است.. شخص مبتلا به فکر و عمل وسواسی میل شدیدی برای مقاومت در مقابل آنها احساس می­کند. معهذا تقریباً یعنی از بیماران مقاومت اندکی در مقابل اعمال وسواسی خود نشان می­دهند.

تقریباً ۸۰ درصد بیماران عمل وسواسی خود را غیرمنطقی و احمقانه می­شمارند. گاهی افکار و اعمال وسواسی ارزش فوق­العاده برای بیمار پیدا می­کنند. مثلاً ممکن است بیماران مصرانه اظهار کنند که نظافت که نظافت جبری از نظر اخلاقی درست است. حتی اگر به دلیل صرف وقت برای نظافت کار خود را از دست داده ­اند.

فهرست منابع

  1. – انجمن روان پزشکی آمریکا-(۱۹۹۴)«راهنمای تشخیص وآمادگی اختلالات روانی»ترجمه نیکخود وهمکاران(۱۳۷۷)تهران،نشرمهارت.
  2. – پورشریفی،حمید.(۱۳۸۴)روان شناسی بالینی.تهران.انتشارات سنجش.
  3. – دادستان.پریرخ.(۱۳۸۲)روان شناسی چنایی.تهران.انتشارات سمت.
  4. – دلاور،علی.روش تحقیق در روان شناسی وعلوم تربیتی، (۱۳۸۴) نشر ویرایش.تهران.
  5. – فیلپ سی ،کندال.روان شناسی مرضی کودک ترجمه،بهمن نجاریان،ایران داودی.انتشارات رشد-(۱۳۸۴) چاپ دوم.
  6. – کاپلان،هارولد ۱ (۱۹۶۷)واژه نامۀ تطبیقی روان پزشکی،ترجمه رفیعی،حسین (۱۳۸۰) تهران. نشرنیما.
  7. – کاپلان.هارولد.(۱۹۹۶)روان پزشکی بالینی،ترجمه رفیعی حسین، سمیعی مرسده، (۱۳۸۴)تهران نشر مهارت.
  8. -کاپلان.هارولد.مادوک،بنیامین،(۱۹۹۱)روان پزشکی آکسفورد.ترجمه پورافکاری نصرت الله. (۱۳۸۶)،تهران.نشرنیما.
  9. – نادری-عزت الله-راهنمای علمی فراهم سازی طرح تحقیق.(۱۳۸۴) انتشارات بدر.تهران.
  10. – هالجین.ر.پی درپی . دیتیون،سوزان.(۲۰۰۳)آسیب شناسی روانی.جلد ۱.ترجمه سید محمدی،یحیی (۱۳۸۴)تهران نشر روان.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.