تحقیق عوامل موثر بر عملکرد مدیران آموزشی مراکز دانش آموزان عقب مانده ذهنی
6000 تومان

تحقیق عوامل موثر بر عملکرد مدیران آموزشی مراکز دانش آموزان عقب مانده ذهنی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۷۵ | قابل ویرایش

فهرست مطالب پایان نامه عملکرد مدیران آموزشی

عنوان                                 صفحه

مقدمه……………………………….. ۲

بیان مسئله…………………………… ۳

ضرورت پژوهش………………………….. ۵

هدف پژوهش……………………………. ۶

فرضیات پژوهش…………………………. ۷

روش پژوهش …………………………… ۷

کلید واژه ها…………………………. ۸

فصل دوم : پیشنیه و تاریخچه پژوهش

مفهوم مدیریت………………………… ۱۴

مکتب ها و نظریه های مدیریت……………. ۱۵

مدیریت علمی…………………………. ۱۶

مدیریت علمی تیلور……………………. ۱۸

مدیریت اداری………………………… ۲۰

عناصر مدیریت………………………… ۲۱

  • برنامه ریزی……………………… ۲۱
  • سازماندهی……………………….. ۲۲
  • هدایت و انگیزش…………………… ۲۲
  • نظارت و ارزشیابی…………………. ۲۳
  • هماهنگی…………………………. ۲۳

نظریه های کلاسیک مدیریت ………………. ۲۴

محدودیتهای نظریه های کلاسیک……………. ۲۵

سیر تحولات نظریه های سازمان و مدیریت……. ۲۶

طبقه بندی های  تاریخی نظریه های سازمان و مدیریت ۲۷

اهمیت و ضرورت مدیریت…………………. ۲۸

تعریف مدیریت آموزش و پرورش……………. ۳۰

تاریخچه برنامه ریزی آموزش و پرورش……… ۳۱

اهمیت تدریس…………………………. ۳۳

تدریس و آموزش……………………….. ۳۵

تاریخچه عقب ماندگی ذهنی در جهان……….. ۳۶

تعریف عقب ماندگی ذهنی………………… ۳۹

  • طبقه بندی طبق درجه کم هوشی……….. ۴۲
  • مونته سوری………………………. ۴۳
  • نظام آموزشی دکودر………………… ۴۵
  • هدف ها و مقاصد…………………… ۴۶
  • سازمان دهی برنامه های آموزشی………. ۴۷
  • برنامه کلاسی پیش از رفتن به مدرسه…… ۴۸

تاریخچه برنامه آموزش و پرورش عقب ماندگان ذهنی در ایران  ۵۰

نقش مادران و پدران کودکان استثنایی…….. ۵۲

چه کاری از دست مدیران و معلمان ساخته است ؟ ۵۳

نقش مدیران در بهسازی بهداشت روانی معلمان و دانش آموزان عقب مانده………………………………. ۵۵

بهداشت روانی………………………… ۵۷

فصل سوم :‌ روش اجرای پژوهش

مقدمه………………………………. ۵۹

طرح تحقیق…………………………… ۵۹

جامعه آماری…………………………. ۶۰

ابزار تحقیق…………………………. ۶۰

روش اجرا……………………………. ۶۱

روش آماری…………………………… ۶۲

روش تجزیه و تحلیل داده ها…………….. ۶۲

چگونگی گردآوری داده ها……………….. ۶۳

محدودیت های  تحقیق…………………… ۶۳

ارائه پیشنهادات مدیران در رابطه با موفقیت در کارشان ۶۳

تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از ایران در این خصوص   ۶۴

فهرست منابع…………………………. ۶۹

مقدمه پایان نامه عملکرد مدیران آموزشی مراکز عقب مانده ذهنی

توجه به شناخت و آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان استثنایی و عقب مانده ی ذهنی یعنی افرادی که به دلایل خاص جسمانی و ذهنی – روانی – عاطفی نمی توانند از برنامه های عادی آموزشی به نحو مطلوب بهره مند گردد. از نشانه های پیشرفت و اصالت و قوت و غنای فرهنگ و نظام آموزش و پرورش هر جامعه است.

کوشش در جهت شناسایی و برنامه ریزی و ایجاد تسهیلات آموزشی هر چه بیشتر برای کودکان و دانش آموزان عقب مانده ذهنی که عمدتاً به دلیل نیاز فوق العاده از اولویت خاصی برخوردارند ،‌گامی در تحقق اهداف مقدس انقلاب فرهنگی است.

مطابق ارقام و آمار بین المللی حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد از کل دانش آموزان سنین مدرسه رو در هر جامعه ای به نحوی از انحاء نیاز به کل برنامه های آموزشی ویژه و خاص دارند ،‌در این رهگذر از جمله مسائل و مشکلات و موانع عمده کمبود قابل ملاحظه نیروی انسانی متعهد و متخصص و آشنا به اصول و روش های آموزش و پرورش استثنایی است ،‌در این میان نقش مدیران به عنوان الگو برای اولیا و مربیان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

زیرا کارآیی و اثربخشی هر سازمان تا حد قابل ملاحظه ای به نحوه مدیریت و کاربرد صحیح و مؤثر منابع انسانی بستگی دارد . بنابراین مدیران مدارس کودکان عقب مانده ذهنی باید به دانش و بینش لازم جهت مواجه شدن و حل مشکلات این عامل پیچیده و حساس مجهز شوند. بنابراین ما در این پژوهش به دنبال آن هستیم که عوامل مؤثر بر عملکرد مدیران در این مرکز آموزشی ع . م . ذ در شهر تهران را بیابیم و بررسی کنیم.

تحقیق عوامل موثر بر عملکرد مدیران آموزشی مراکز دانش آموزان عقب مانده ذهنی

بیان مسئله

امروزه در جهان ،‌عقیده بهداشت برای همه جنبه عمومیت یافته و به طور مکرر از شعارهای بهداشتی صحبت به میان آمده است اما متأسفانه ،‌عملاً با افزایش روز افزون بسیاری از انواع مشکلات بهداشتی از جمله عقب ماندگیهای ذهنی در جوامع مختلف مواجه هستیم.

موضوع عقب ماندگی های ذهنی در تمام ادوار تاریخ و در تمام جوامع و نیز در تمام طبقات مطرح بوده است اما انسان شناخت چندانی از آن نداشته است . اگر تعداد افراد عقب مانده ذهنی ۳%‌کل جمعیت هر جامعه را تشکیل دهد ،‌اهمیت موضوع به خوبی روشن خواهد شد.

بخصوص هنگامی که ملاحظه می شود در استان اصفهان با در نظر گرفتن جمعیت حدود ۴ میلیونی آن نزدیک به ۴۰۰ هزار فرد معلول جسمی و ذهنی وجود دارد.

در سال ۱۳۴۷ دفتری به نام آموزش کودکان و دانش آموزان عقب مانده ذهنی در وزارت آموزش و پرورش ایجاد شد که این امر موجب توسعه مراکز و مدارس استثنائی در نقاط مختلف کشور گردید. این دفتر تا سال ۱۳۵۷ حدود ۸۰۰۰ دانش آموز (‌عقب مانده ذهنی ، نابینا ، ناشنوا ، ناسازگار و تیزهوش ) را تحت پوشش خود قرار داد.

مدیریت

منظور از مدیریت فعالیت و عملی است که در موقعیتی سازمان یافته ،‌برای هماهنگی و هدایت امور در جهات هدف های معینی صورت می گیرد . مدیریت علمی تلقی می شود که بر دانش و یافته های علمی ،‌توانایی هنری ،‌مهارت فنی و اخلاق اجتماعی مبتنی است . به عبارت دیگر ، کسی را مدیر می دانیم که بتواند در محیط کار خود به اقتضای موقعیت ،‌اصول و یافته های علمی و مهارت های فنی را هنرمندانه و با رعایت موازین اخلاقی به کار بندد ،‌ مشکلات را حل کند و هدفی را تحقق بخشد.

مدیریت یعنی هماهنگی منابع انسانی و مادی در جهت تحقق و تکمیل هدف های سازمان. مدیریت در حقیقت عبارتست از اتخاذ تصمیم برای پیشبرد امور . بنابراین مدیریت یعنی اخذ اطلاعات و تنظیم آنها به منظور انجام عمل لازم سازمانی. مدیریت عینی هماهنگی همه امکانات و منابع از طریق عملیات برنامه ریزی ،‌سازماندهی ،‌هدایت و کنترل ، بطوریکه هدف های مشخصی تحقق پذیرد.

سرپرستی : از نظر لغوی در زبان انگلیسی سرپرست از  دو واژه بزرگ و گسترده ، بینایی یا قدرت تصور و یا قدرت دید تشکیل شده است . بنابر تعریف ،‌ سرپرست به کسی اطلاق می گردد که دیگران را هدایت و  اداره می کند و در سازمان بر خلاف سایر رده های مدیریتی افراد غیر مدیر را اداره می کند.

مفهوم مدیریت

مدیریت را به گونه های متفاوت تعریف کرده اند . صاحبنظری مدیریت را هنر انجام کار به وسیله دیگران توصیف کرده و بر نقش دیگران و قبول هدف از سوی دیگران تأکید ورزیده است.

گروهی مدیریت را علم و هنر هماهنگی کوشش ها و مساعی اعضای سازمان و استفاده از منابع برای نیل به اهداف معین توصیف کرده و گروهی دیگر آن را در قالب انجام وظایفی چون برنامه ریزی ،‌سازماندهی ، هماهنگی ، و …… بیان کرده اند . برای اولین بار گیوکیک این برداشت از مدیریت را در قالب واژه POSDCORB‌بیان کرد.

یکی از علمای مدیریت و اقتصاد ،مدیریت را تصمیم گیری دانسته و این وظیفه را بهترین و اصیل ترین نقش مدیر قلمداد کرده است.

مدیریت عبارت است از :

  • هنر انجام دادن کار به وسیله دیگران ( فالت ، ۱۹۲۴)
  • فراگرد تبدیل اطلاعات به عمل – این فرآگرد تغییر و تبدیل را تصمیم گیری می نامیم . (‌فورستر ، ۱۹۶۲ )
  • فراگرد هماهنگ سازی فعالیت فردی و گروهی در جهت هدف های گروهی (‌دانلی و همکاران ، ۱۹۷۱ )
  • ایجاد محیطی مؤثر برای افراد که در گروه های رسمی سازمانی فعالیت می کنند . ( کونتز و اودانل ۱۹۷۲)‌

مکتب ها و نظریه های مدیریت

تألیفات در زمینه مدیریت ،‌راجع به موضوعات متنوع ، و به وسیله نویسندگان گوناگون صورت گرفته است . نویسندگان اولیه ،‌دست اندرکاران زبده مدیریت بودند که ضمن توصیف تجارب عملی خود ، آنها را به صورت اصول تعمیم دادند . آنان ملاحظات عملی را مدنظر قرار داده و با نوشته های خود کوشیدند دیگر کارورزان مدیریت را در تجارب موفق خود سهیم سازند . در مقابل ، افراد دیگری بودند که صرفاً با ملاحظات علمی به مدیریت توجه داشتند . قصد و نیت اینان ،‌مطالعه عینی حقایق مربوط به مدیریت و سازمان ها ، و توضیح و تبیین آنها بود.

بین این دو گروه عمل گرا و علم گرا ، افراد دیگری بوده اند که مطالعات و تحقیقات آنان به  دانش مدیریت کمک فراوان کرده است . در میان آنان افرادی از حرفه ها و رشته های مهندسی ،‌جامعه شناسی ،روان شناسی ، مردم شناسی ،‌اقتصاد ،‌حقوق ،‌حسابداری ، علوم سیاسی ، ریاضیات و فلسفه دیده می شوند .

افکار و اندیشه هایی که صاحبنظران رشته های مختلف به قلمرو مدیریت وارد کرده اند ،‌موجب شده که در طبقه بندی اندیشه ها و نظریه های مدیریت ، دیدگاه های گوناگونی تشخیص داده شود.

فهرست منابع:

  1. سلیمی اشکوری؛ هادی، (۱۳۷۰)، سمپوزیوم عقب ماندگی ذهنی، امیرکبیر، تهران.
  2. شریفی درآمدی؛ پرویز، (۱۳۷۳)، آموزش و پرورش کودکان عقب مانده ذهنی، عروج، تهران.
  3. علاقه بند؛ علی، (۱۳۸۴)، مدیریت عمومی، نشر روان، تهران.
  4. علاقه بند؛ علی، (۱۳۸۵)، مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی، روان، تهران.
  5. الوانی؛ سید مهدی، (۱۳۸۳)، مدیریت عمومی ، نشر نی، تهران.
  6. الوانی؛ سید مهدی، (۱۳۸۵)، مدیریت عمومی ، نشر نی، تهران.
  7. اقتداری؛ علی محمد، (۱۳۷۲) ، سازمان و مدیریت، دانشگاه تهران.
  8. عسگریان؛ مصطفی، (۱۳۷۲)، سازمان مدیریت آموزش و پرورش، امیر کبیر، تهران.
  9. ماهر؛ فرهاد، (۱۳۸۰)، عقب ماندگی ذهنی، رشد ، دانشکده علوم تربیتی.
  10. جوادیان؛ مجتبی، (۱۳۷۲)، کودکان استثنایی، قدس رضوی، مشهد.
  11. جوادین؛ سید رضا، (۱۳۸۵)، مدیریت و اصول سرپرستی، نگاه دانش، دانشگاه تهران.
  12. مهدی زاده؛ مجید، (۱۳۸۲)، آموزش و پرورش کودکان عقب مانده، قدس رضوی، مشهد.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.