7000 تومان

گزارش کارآموزی گزارش کار عملیات نقشه برداری (استادیمتری)

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۴ | قابل ویرایش

فهرست راهنما

عنوان                                  صفحه

مقدمه   ……………………………………………………………………………… ۳

روش استادیمتری ………………………………………………………………  ۴

دستگاه نیوو(دوربین ترازیاب) ………………………………  ۵

شرح عملیات    …………………………………………………………………. ۷

نحوه تنظیم دستگاه نیوو ………………………………………….  ۸

شرح عملیات(قسمت اول)  …………………………………………..  ۱۰

شرح عملیات(قسمت دوم) ……………………………………………  ۱۱

چندنکته………………………………………………………………………….. ۱۲

مقدمه

تهیه نقشه ی دقیق و استفاده صحیح از آن، در طرح و اجرای هر پروژه ای یکی از عوامل مهم موفقیت آن پروژه بشمار می رود و برای تحقق این امر است که متخصصین نقشه برداری همواره کوشش می نمایند تا با دست یابی به روش ها و وسایل جدید، راه را برای آیندگان بخصوص دانش پژوهان و دانشجویان، هموارتر نموده در اجرای پروژه های عمرانی هر چه موفق تر عمل نمایند.

تحقیقات و کوشش بسیار متخصصین در زمینه اندازه گیری فاصله در نقشه برداری نتایج مطلوبی را در بر داشته است که یکی از آنها دستیابی به روش های اندازه گیری غیر مستقیم فواصل می باشد. در این روش فاصله ی بین دو نقطه بدون اینکه مستقیماً توسط یکه ای پیموده شود، با انجام یکسری اندازه گیری ها و معلومات قبلی بدست می آید.

روش استادیمتری

این روش یکی از روش های اندازه گیری غیر مستقیم بوده و اساس آن بر قضیه تالس در تشابه دو مثلث استوار است. مطابق شکل هدف بدست آوردن فاصله AB می باشد. برای این منظور در B یک شاخص مدرج (میر) بطور قائم نگهداشته و در فاصله ی d از نقطه A یک خط کش به طول mn را موازی میر مستقر در نقطه b قرار می دهیم.

حال از نقطه A’ (قائم بر نقطه A) به دو سر خط کش، پرتوی نوری می تابانیم. این پرتو میر نقطه ی B را روی اعداد M و N قطع می نماید. حال با توجه به تشابه دو مثلث A’mn و A’MN نتیجه زیر حاصل می شود: D = AB = d/mn . MN.

با معلوم بودن d و mn و اندازه گیری MN می توان فاصله ی AB را بدست آورد. اگر از مقادیر d و mn و MN دو مقدار آن ثابت و معلوم باشد، با اندازه گیری مقدار سوم می توان فاصله ی AB را بدست آورد. در این حالت ممکن است:

  • مقدار d و مقدار mn معلوم و ثابت باشد. در نتیجه با اندازه گیری MN فاصله ی AB بدست می آید. این حالت را استادیمتری با زاویه ثابت می گویند. چون w (زاویه استادیمتری) در این حالت ثابت می ماند.
  • مقادیر d و MN و یا مقادیرmn و MN معلوم و ثابت باشند که در این حالت استادیمتری با زاویه متغیر خواهیم داشت.

   سازندگان وسایل نقشه برداری با استفاده از روابط بالا، دوربین های مختلفی ساخته اند که مورد استفاده نقشه برداران می باشد. در عملیات انجام شده از دستگاه نیوو (دوربین ترازیاب) استفاده گردید که در آن d و mn ثابت بوده و نسبت d/mn در آن تقریباً برابر ۱۰۰ می باشد.

نحوه تنظیم دستگاه نیوو

ابتدا سه پایه را بر روی زمین قرار داده و پایه های آن را به اندازه ۵۰ تا ۷۰ سانتیمتر از مرکز سه پایه باز نموده و با محکم گرفتن پاشنه ی سه پایه، طول پایه ها را طوری تنظیم نموده که صفحه سه پایه تا حدود زیر بینی بوده و صفحه کاملاً افقی گردد. سپس پایه ها را قفل می نمائیم تا ثابت گردند.

حال برای قرار دادن دوربین ترازیاب بر روی سه پایه می بایست طوری آن را جای داد که از سه طرف صفحه افقی سه پایه به یک فاصله بوده و دقیقاً وسط صفحه قرار گیرد تا هم از صدمه های احتمالی به دستگاه جلوگیری شده و نیز از میزان خطا کاسته شود. سپس آنرا به صفحه سه پایه پیچ نموده و از محکم بودن آن مطمئن می گردیم. در آخر برای تراز نمودن دوربین به روش زیر عمل می کنیم:

ابتدا می بایست از قسمت تحتانی دستگاه که در بردارنده سه پیچ تنظیم می باشد، دوربین را چرخانده تا امتداد تلسکوپ دوربین موازی امتداد دو پیچ از پیچ های مذکور گردد(محور کلیماسیون در امتداد دو پیچ قرار گیرد).

شرح عملیات قسمت اول

دراین عملیات هر یک از گروهها می بایست یک ایستگاه ثابت را برای عملیات خودانتخاب نموده و ۱۰ نقطه دلخواه دیگر به صورت شعاعی از این ایستگاه و به فواصل مختلف (حداکثر تا ۳۰ قدم) برگزیده تا فاصله ها را با کمک دستگاه نیوو اندازه گیری می نمودیم.

برای این منظور این گروه با یافتن نقطه ای با دید کامل در همه جهات به عنوان ایستگاه، برای قرار دادن دوربین خود انتخاب نمود(ایستگاه ثابت عملیات اول) و با رعایت دقیق اصول عملیات اقدام به اندازه گیری فواصل دلخواه نمود.

اما چگونگی قرائت اعداد چه بود؟ برای این منظور یکی ازاعضای گروه با در دست گرفتن یک میر و یک تراز نبشی – برای قائم نگه داشتن میر- به فاصله چند قدمی ایستگاه و به صورت شعاعی حرکت نموده و با نگهداشتن میر به صورت قائم به نفر دیگر گروه امکان قرائت اعداد تار بالا و وسط و پایین را از دستگاه نیوو می داد تا با استفاده از رابطه زیر فاصله ی این نقاط بدست آید: AB = d/mn . MN = k . MN که در این رابطه k ضریب استادیمتری دوربین نیوو بوده که تقریباً برابر ۱۰۰ می باشد و MN اختلاف اعداد تار بالا و تار پایین است.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.