11000 تومان

گزارش کارآموزی عملیات نقشه برداری (مترکشی)

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۷ | قابل ویرایش

فهرست راهنما

عنوان                                      صفحه

مقدمه   ………………………………………………………………………………………………… ۲

شرح عملیات    ……………………………………………………………………………………. ۳

چندنکته(نتیجه گیری) …………………………………………………………………… ۵

مقدمه

پس از گذشت سالها تجربه ی علمی و عملی در کار مهندسی ، بخصوص در رشته مهندسی عمران ، مهندسین این رشته به این نتیجه رسیدند که شناخت عوامل محیطی از جمله : اندازه گیری فواصل مختلف سازه ها و موقعیت آنها بر روی زمین، در برپایی سازه های مهندسی یکی از اساسی ترین اصول اولیه ساخت سازه میباشد .که برای این منظور روشهای مختلفی وجود داشته که هر کدام دقت خاص خود را دارا میباشد .

یکی از روشهای مستقیم اندازه گیری فاصله، استفاده از متر فلزی بوده که دقت یا خطای اندازه گیری آن و در حالت ایده آل- یعنی استفاده از متر در فشار(نیرو) و دمای استاندارد زمان ساخت متر- دقت درحدود میگردد. این میزان دقت در بازه دقت متوسط بوده که برای دقت بیشتر باید از ابزارهای دیگری همچون متر انوار استفاده نمود.

شرح عملیات

پس از دریافت وسایل لازمه از مسئول محترم کارگاه نقشه برداری گروهها به محوطه دانشکده رفته و پس از مختصری توضیح در مورد نحوه اجرای عملیات مترکشی توسط استاد گرامی جناب آقای مهندس حسینی آریا،ابتدا دو نقطه دلخواه یکی بعنوان مبدا (نقطهA) و دیگری مقصد (نقطه B) توسط استاد محترم برای هرگروه بطور جداگانه مشخص گردید تافاصله(مستقیم)AB اندازه گیری(مترکشی) گردد. سپس گروههای ۵نفری بدین ترتیب شروع به انجام عملیات مترکشی نمودند:

یکی از ژالونها را درنقطه یA  وژالون دوم را در نقطه ی B بصورت ثابت (تا پایان عملیات مترکشی ) قرار داده وبا استفاده از ۲ تراز نبشی – هرکدام برای یک ژالون – آنها را بصورت قائم نگهداشتیم.

در مرحله بعد، برای مترکشی فاصله مشخص شده(حدود۵۰ متری) دهنه های ۱۰ متری انتخاب نمودیم تا در راستای AB هر۱۰ متر را تا دهنه آخر و در دهنه ی آخرمقدار باقیمانده رااندازه گیری نموده واطلاعات را همزمان باکار مترکشی قرائت و یادداشت نمائیم تادر مجموع مقدار دقیق فاصله AB بدست آید.

چند نکته

در حین اجرای عملیات مترکشی نکات دیگری نیز رعایت گردید تا از میزان خطاهای ممکنه کاسته شده و اندازه گیری هرچه دقیقتر انجام پذیرد. ازجمله:

۱) به علت ناهمواری زمین دانشکده ( وجود پلکان ، باغچه و… در امتداد مسیر AB ) فاصله­ها متغییر انتخاب می شد تا خطا کمتر گردد . برای مثال به علت وجود پلکان در بین نقاط A و E ، از نقطه­ی A تا نقطه ای نزدیک به ابتدای پلکان- که برای سهولت بیشتر به عدد رندی از فاصله منجر می شد – ( نقطه C ) و نیز از نقطه­ی C تا نقطه ای در پایین پله ها – که به عدد رندی از فاصله منجر می شد – ( نقطه D ) ، در راستای AB اندازه گیری گردید.

(توجه شود که بدین ترتیب در بین دهنه­ی AN دو دهنه­ی دیگر CD و AC نیز اضافه شد ، لذا:

۲) متر کاملا افقی و محکم گرفته شد ، تا هم از اندازه گیری اشتباهی فاصله­ی مایل بین هر دو نقطه – به علت مایل گرفتن احتمالی متر – جلوگیری شده و فاصله بین نقاط به طور دقیق اندازه گیری شود ، و همچنین شرایط و عوامل محیطی ( دما و فشار مناسب ) بر دما و فشار استاندارد ( زمان ساخت ) متر – که بر روی ابتدای متر نوشته شده – منطبق بوده و خطاکمتر گردد!

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.