9000 تومان

تحقیق بررسی عوامل اقلیمی در استان همدان (تنظیم شرایط محیطی)

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۹ | قابل ویرایش

فهرست

مقدمه  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  ۳

مشخصات جغرافیایی استان همدان . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  ۵

اوضاع جغرافیایی  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  ۶

نکات طراحی اقلیمی   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  ۶

ویژگی های معماری مناطق سرد   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  ۶

شرایط جوی   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  ۷

تابش آفتاب    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  ۸

دمای هوا    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۱۲

باد     . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .۱۳

بارندگی   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .۱۴

رطوبت    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .۱۶

تهویه مورد نیاز در اقلیم سرد و کوهستانی    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .۱۹

بررسی دو نمونه پلان در اقلیم سرد و کوهستانی   . . . . . . . . . . . . . . . . . . .۱۹

مقدمه

امروز اهمیت وضرورت توجه به شرایط اقلیمی در طراحی و ساخت کلیه ساختمانها یی که استفاده انسان می گیرند، ثابت شده است. توجه به خصوصیات اقلیمی در شکل گیری ساختمان اثر می گذارند از دو جهت حائز اهمیت است: از یک سو ساختمانهای هماهنگ با اقلیم واز سوی دیگر هماهنگی ساختمان با شرایط اقلیمی که از نظر آسایش حرارتی انسانی، کارایی بهتری دارند.هماهنگی ساختمان با شرایط اقلیمی موجب صرفه جویی در مصرف سوخت مورد نیاز جهت کنترل شرایط محیطی این گونه ساختمانها می شود.

بدیهی است ساختمان های مختلف بسته به مقیاس عملکرد و نوع استفاده شان، و هم چنین بنا به امکانات اقتصادی حاکم در ساخت آنها تاثیرپذیری متفاوتی از شرایط اقلیمی دارند.

مشخصات جغرافیایی استان همدان

استان همدان در غرب ایران بین ۳۳ درجه ۵۹ دقیقه تا ۳۵ درجه و ۴۸ دقیقه عرض شمالی و۴۷ درجه ۴۳ دقیقه تا ۴۹ درجه و۳۶ دقیقه طول شرقی از نصف النهار مبدأ گرینویچ قرار گرفته است. این استان از شمال به استان زنجان، از جنوب به استان لرستان، از مشرق به استان مرکزی واز مغرب به استان کردستان محدود می باشد. استان همدان با مساحتی حدود ۲۰۱۷۲ کیلومتر مربع حدود ۲/۱ در صد مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان در منطقه ای کوهستانی قرار دارد که بیشتر کوههای آن از قسمت سنگهای خارایی تشکیل شده وجزء رشته کوههای غرب و مرکزی ایران می باشد و جهت کوههای همدان از شمال غربی به جنوب شرقی می باشد. برخی از این ارتفاعات بیشترایام سال مستور از برف بوده که خود سرچشمه رودخانه ها و چشمه های فراوانی می باشد.

اوضاع جغرافیایی

استان همدان دارای ۸ شهرستان به نامهای همدان، ملایر، نهاوند، اسدآباد، تویسرکان، بهار، رزن و کبودرآهنگ می باشد.  براساس سرشماری عمومی سال ۱۳۵۵ این شهرستان (همدان) دارای ۶۶۸ روستای مسکونی، ۲۰ دهستان و ۶۸۱۹۴۱ نفر جمعیت بوده است که ۴۵۱۹۶۴ نفر جمعیت روستایی و ۲۲۹۹۷۷ نفر بقیه جمعیت شهر نشین بوده اند.

شهرستان همدان در حقیقت در طول دره وسیعی واقع شده است که از دو طرف به کوههای بلند وارتفاعات الوند محدود می باشد. جلگه همدان شکل فلات مرتفعی است که دربین یک منطقه کوهستانی وسیع قرار گرفته است.

کوهستانهای اطراف مانند ارتفاعات آوج در شمال، ارتفاعات اسدآباد در مغرب، کوه الوند درجنوب وکوههای مرکزی بیجار در شمال غربی همچون کاسه ای این جلگه را دربرگرفته است. این جلگه وسیع فقط از طرف خاوری به دشت شراء منتهی می گردد. ارتفاع مطلق شهرهمدان ازسطح دریا ۱۸۸۰ متروپست ترین این منطقه عمرآباد با ارتفاع ۱۵۵۵ متر می باشد.

نکات طراحی اقلیمی

با توجه به ویژگیهای اقلیمی همدان مناسب ترین جهت ساختمان جهتی است که حداکثر انرژی خورشیدی را در مواقع سرد و حداقل آن را در مواقع گرم کسب نماید. علاوه بر این جهت ساختمان باید در حوزه بی تاثیر یا نیمه موثر بادهای غالب زمستانی واقع شود.

از نظر کسب کل انرژی خورشیدی در مواقع سرد سال ، جهت ۷۵ درجه شرقی مناسب است؛ اما دراین حالت نمای شمال غربی جهت مناسبی برای دریافت انرژی خورشیدی نیست. در مواقع گرم سال، شرایطی متعادل و یکسان برای نماهای مختلف ساختمان از نظر ایجاد تعادل در کسب حداقل انرژی وجود ندارد. براساس اطلاعات به دست آمده جهت های ۱۵ درجه شرقی الی ۶۰ درجه شرقی در جمع بندی کلی جهات، مناسب استقرار ساختمان می باشند که می تواند تا ۳۰ درجه غربی نیز تعمیم یابد.

بارندگی

مقایسه بارش مهر تا خرداد سال زراعی (۸۶-۸۵) با سال قبل و بلند مدت

آمار بارش بر روی نقشه همبارش (مهر تا خرداد) سال زراعی ۸۶-۸۵ نشانگر این است که بیشترین مقدار بارندگی در نواحی غرب و تا حدودی جنوب غرب استان اتفاق افتده است. نیمه شمالی و شرقی استان کمترین مقدار بارندگی را شاهد بوده است.

تا حدودی می توان گفت با توجه به نقشه توپوگرافی استان بیشترین بارندگی در ارتفاعات اتفاق افتاده است و کمترین آن در دشت های شمالی استان می باشد. در نواحی جنوب غرب و غرب نیز سیستم های عبوری از غرب به سمت شرق بیشترین میزان بارندگی این مناطق را باعث شده اند.

در مقایسه ای که بین همبارش (مهر تا خرداد) سال زراعی ۸۶-۸۵ با سال قبل از آن صورت گرفته، در همه مناطق استان افزایش بارش قابل ملاحظه ای مشاهده می شود. بیشترین مقدار آن مربوط به جنوب استان تا ۱۰۰ درصد، کمترین میزان آن مربوط به نیمه شمالی در حدود ۶۵ درصد می باشد. و علت آن را می توان ورود سیستم های باران زا از قسنت های غربی دانست.

مقایسه بارش (مهر تا خرداد) سال زراعی ۸۶-۸۵ نسبت به بارش (مهر تا خرداد) بلند مدت نیز بیانگر این است که در تمام مناطق استان بارندگی افزایش چشمگیری داشته است. بیششترین مقدار این افزایش در مناطق غرب (بهار، تویسرکان، اسدآباد) می باشد.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.