پایان نامه فرآیند رنگ آستر در شرکت ایران خودرو دیزل
2000 تومان

پایان نامه تجزیه و تحلیل فرآیند رنگ آستر در شرکت ایران خودرو دیزل

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۲۳ | قابل ویرایش

فهرست مطالب پایان نامه فرآیند رنگ آستر در شرکت ایران خودرو دیزل

عنوان                                                 صفحه

پیشگفتار………………………………… ۱

مقدمه…………………………………… ۳

فصل اول:………………………………… ۶

معرفی سازمان…………………………….. ۷

موقعیت جغرافیایی سازمان…………………… ۸

تاریخچه…………………………………. ۸

ماموریت ………………………………… ۸

شرکت های زیرمجموعه……………………….. ۱۱

مواد اولیه………………………………. ۱۲

معرفی سیستم مورد کارآموزی…………………. ۱۴

تعریف واژه های خاص……………………….. ۲۰

محصولات شرکت با مشخصات ……………………. ۲۱

فصل دوم: شیوه های تجزیه و تحلیل……………. ۲۳

بخش اول- مفاهیم سیستم………………………… ۲۴

تعریف سیستم……………………………… ۲۴

اجزای سیستم……………………………… ۲۵

انواع سیستم……………………………… ۳۲

بخش دوم- رویکرد سیستمی به عنوان روش تجزیه و تحلیل. ۳۳

رویکرد سیستمی و تجزیه و تحلیل …………….. ۳۴

رویکرد سیستم و ترکیب …………………….. ۳۵

ورش کلی حل مسئله در رویکرد سیستمی…………. ۳۵

روش تجزیه و تحلیل رویکرد سیستمی……………. ۳۸

نقش تحلیل گر در فرآیند تجزیه و تحلیل ……… ۳۹

بخش سوم- مروری کلی بر روشهای سنتی تجزیه و تحلیل… ۴۰

چرخه تکاملی سیستم………………………… ۴۱

چرخه تکاملی و روش های تجزیه و تحلیل……….. ۴۱

چرخه تکاملی سنتی (تجزیه و تحلیل سنتی)……… ۴۲

چرخه تکاملی سنتی و نارساییهای آن…………… ۴۴

بخش چهارم- مروری کلی بر روشهای ساخت یافته تجزیه و تحلیل ۴۵

چرخه تکاملی ساخت یافته (تجزیه و تحلیل ساخته یافته) ۴۵

متدولوژی ساخت یافته………………………. ۴۵

ابزار ساخت یافته تجزیه و تحلیل ……………. ۴۶

چرخه تکاملی ساخت یافته و مزایای آن نسبت به چرخه تکاملی سنتی ……………………………………….. ۵۱

بخش پنجم: تکنیکها و روش های عمومی  مورد استفاده در تجزیه و تحلیل ……………………………………………. ۵۲

سیاستها و روش های جمع آوری اطلاعات ………… ۵۲

انواع روشهای جمع آوری اطلاعات………………. ۵۳

فصل سوم:………………………………… ۷۶

پوشش دهی الکتریکی از طریق غوطه وری ……….. ۷۷

مزیت روش ED……………………………… 77

غوطه وری آنیونی (AED) ……………………. 79

غوطه وری الکتریکی کاتیونی (CED)…………….. 80

عملیات آماده سازی سطح در CED………………. 82

شرایط مخزن رنگ CED……………………….. 86

واکنش الکترولیز داخل مخزن CED……………… 87

دستگاههای اعمال CED………………………. 89

سایر پوشش های ED…………………………. 98

فرآیند ED بدنه خودرو درسالن رنگ ED………… 99

فصل چهارم:…………………………… ۱۱۲

مشکلات ………………………………….. ۱۱۲

پیشنهادات……………………………….. ۱۱۳

ایجاد پرده هوا در ابتدای وان PT-B۲۰ ………… ۱۱۴

بکارگیری واترجت در ابتدای خط ED……………. 114

طراحی یک گاری جهت جمع آوری فیکسچرها ………. ۱۱۵

ایجاد یک برنامه نظارت بر تجهیزات سالن……… ۱۱۶

ایجاد سیستم گزارش دهی به مدیریت……………. ۱۱۶

بهینه سازی فرآیند رنگ پیکان وانت…………… ۱۱۷

منابع و مآخذ…………………………….. ۱۱۸

مقدمه تجزیه و تحلیل فرآیند رنگ آستر در شرکت ایران خودرو دیزل

شرکتی که امروز با نام شناخته شده ایران خودرو دیزل در عرصه جاده های کشور و حتی در پهنه ترانزیت بین المللی، موجب غرور و افتخار ملی گردیده یکی از بزرگترین تولید کنندگان خودروهای کار در خاورمیانه محسوب می‎شود که با بیش از ۴۰ سال سابقه درخشان تولید ، وظیفه ساخت انواع خودروهای سنگین را بر عهده دارد.

شرکت ایران خودرو دیزل ، تشکیلات سازمان یافته ای است که ابتدا با نام صنعتی خاور در سال ۱۳۳۸ با سرمایه اولیه ۲۶ میلیون ریال در کارگاه کوچکی تاسیس و با مونتاژ روزانه یک دستگاه اتومبیل، فعالیت خود را آ‎غاز کرد و در سال ۱۳۴۳ با توجه به گسترش تقاضا در بازار خودرو کشور به محل کنونی واقع در جنوب غربی تهران در محدوده ای به مساحت ۵۲۰ هزار مترمربع انتقال یافت و با احداث سالنهای مناسب، تجهیز خطوط تولید، جذب و آموزش نیروهای کارآمد و ارتقا کیفیت محصولات موفق به افزایش تولید و ساخت تیپهای متنوع کامیون گردید.

شرایط بازار رقابتی و لزوم توجه روز افزون به تغییرات تکنولوژی و تحولات سریع ناشی از آن در صنعت حمل و نقل از یک سو و نیاز به تولید نسلهای پیشرفته انواع خودروهای کار از سوی دیگر و همچنین توجه به ضرورت ارتقاء نظام مدیریت کیفیت و تولید قابل قبول سازمانهای استاندارد جهانی برای ورود به ناوگان حمل و نقل بین المللی و بازارهای فروش خارج از کشور، این ضرورت مسلم را ایجاب کرد تا تغییرات بنیادین در سازماندهی و ماهیت شرکت به تناسب اهداف پیش بینی شده پی ریزی شود.

درسال ۱۳۷۸ شرکت ایران خودرو با خرید سهام عمده گروه صنعتی خاور و الحاق خط تولید اتوبوس و مینی بوس شرکت ایران خودرو دیزل را تاسیس کرد و ایران خودرو دیزل با طراحی و اجرای پروژه عظیم ساخت و تاسیسات و راه اندازی خط تولید اتوبوس برضرورت توسعه صحه گذاشته و حیات حرفه ای نوینی را پیش روی این صنعت قرار داد تا پس از این ایران خودرو دیزل بعنوان قویترین قطب صنعت خودروسازی و نقطه عطف تولید و ارائه خدمات خودروسنگین در حیطه صنعت حمل و نقل بار و مسافر در داخل و خارج از کشور باشد.

شرکت ایران خودرو دیزل به موازات بازسازی و بهینه سازی محیط درون سازمانی تلاش نمود تا با تقویت و گسترش شرکتهای اقماری تحت پوشش نظیر: شرکت گواه، طراحی و مهندسی خودروهای سنگین، موتورسازی، تاپ سرویس چرخشگر و تولید قطعات خاور توسعه زیربنایی تحقیقات خودرو ، شرایط مطلوبی را برای افقهای آینده خود متبلور سازد.

پایان نامه فرآیند رنگ آستر در شرکت ایران خودرو دیزل

معرفی سازمان ایران خودرو دیزل

درسرزمین پهناوری چون ایران نگرش به شرایط خاص اقلیمی حمل و نقل یکی از مهمترین ارکان اقتصادی را تشکیل می‎دهد. گروه صنعتی ایران خودرو دیزل (گروه صنعتی خاور سابق) بر مبنای یک ارزیابی از میان بهترین تولید کنندگان جهانی خودرو با مونتاژ سالیانه ۱۸۶ دستگاه کامیون مرسدس بنز در سال ۱۳۳۸ پی ریزی و تاسیس شد و با بهره جویی ازشرایط زمان ضمن ارائه بهترین خدمات فروش و بعد از فروش تدریجا سهم خود را در صنعت حمل و نقل به نسبت کیفیت بالا و تنوع تولیدات مطابق با نیاز کشور افزایش داد.

به طوری که بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران اعتقاد به اصل توانمندی نسبت به توسعه کارخانه و افزایش ظرفیت خطوط تولید تا مرز ۸۰ دستگاه مشارکت فعالی را در شبکه حمل و نقل داخلی ایفا نموده و زمینه های لازم را برای صادرات فراهم نموده و پیوسته با سرمایه گذاری در صنایع اقماری از جمله فنرسازی ، صنایع ریخته گری و تولید موتور گامهای موثری در زمینه خودکفایی برداشته است. ارزیابی عملکرد شرکت با توزیع بیش از ۱۳۰۰۰ دستگاه انواع مختلف تولیدات تا سال ۱۳۷۰ در ناوگان حمل و نقل داخلی کشور جزء توانایی های بالقوه و بالفعل موجود به حساب می آید.

در حال حاضر در این کارخانه کامیون هایی با ظرفیت های مختلف شامل مدل های ۲۶۲۴، ۱۹۲۱، ۶۰۸ LP مونتاژ می‎شود. همچنین در این کارخانه خط تولید خودروی ون راه اندازی شده است. پیش بینی می‎شود که گروه صنعتی ایران خودرو دیزل با راه اندازی این خط تولید بتواند بخش عمده ای از نیاز کشور را در زمینه خودروهای آمبولانس و توریستی تأمین نماید.

تاریخچه شرکت ایران خودرو دیزل

شرکت ایران خودرودیزل با نزدیک به ۴۳ سال تجربه و گردآوری کم نظیر پرسنل مجرب و کارآزموده داشتن تاسیسات مدرن و توان تولید سالیانه ۱۵۰۰۰ دستگاه کامیون تحت لیسانس بنز، نامی آشنا در صنعت خودروسازی ایران و جهان است.

کارخانجات شرکت ایران خودرو دیزل، بیش از ۷۵ درصد ظرفیت تولید کامیون جمهوری اسلامی ایران را در اختیار داشته و حضور بیش از ۱۶۰۰۰ دستگاه کامیون بنز در جاده های ایران گواه توان فوق العاده تولیدی این مجموعه بزرگ صنعتی است.

شرکت ایران خودرو دیزل که در سال ۱۳۳۸ در نزدیکی تهران بزرگ امروز تاسیس شد و از قدیمیترین و پرسابقه ترین کارخانجات تولید کامیون در منطقه محسوب می‎شود. در ضمن مدرنترین و بزرگترین کارخانه تولید کننده انواع کامیون های سبک نیمه سبک، نیمه سنگین و سنگین (۶ تا ۲۶ تن) در خاورمیانه و مجموعه تولیدکننده کامیون های بنز در جهان می‎باشد.

لازم به توضیح است که این شرکت تا قبل از تاریخ ۲۷/۴/۷۸ با نام گروه صنعتی خاور فعالیت می نمود و از آن پس به شرکت ایران خودرو تغییر نام یافت. گروه صنعتی خاور درسال ۱۳۳۸ با مونتاژ ۱۸۶ دستگاه کامیون بنز در سال فعالیت خود را شروع کرد و با بهره جویی از شرایط زمان ضمن ارائه خدمات فروش و بعد از فروش به نحوی مطلوب به تدریج سهم خود را در صنعت حمل و نقل کشور افزایش داد. این شرکت با سرمایه بیست و شش میلیون ریال که به ۲۶۰ سهم یکصد هزار ریالی تقسیم شده بود، تاسیس گردید.

در سال ۱۳۴۲ با تولید روزانه ۱۸ دستگاه (۶ دستگاه در هر شیفت) حرکت رو به جلو را اغاز کرد و درسال ۱۳۵۲ این تولید سالیانه به ۲۷۰۰ دستگاه رسید و در سال ۱۳۵۶ به بالاترین رقم یعنی ۹۰۰۰ دستگاه رسید و درسال ۱۳۵۸ مونتاژ کامیون به ۲۷۱۲ دستگاه کاهش یافت. درسال ۱۳۶۴ جهت جلوگیری از ضرر و زیان گروه و بهبود وضعیت تولید سالن L کارخانه راه اندازی شد.

تجهیزات، مواد، ابزار و وسایل مورد استفاده درسالن رنگ ED (الکتروکاتافورز)

  • کانوایرهای زمینی و هوایی جهت انتقال اسکیدها
  • لیفتراک
  • کلیه فیکسچرها، پین ها و خارها جهت اتصال و ثابت نگه داشتن.
  • کلیه دستمال ها برای شستشوی بدنه با تینر.
  • میزهای گردان جهت انتقال بدنه یا اسکید به ایستگاه بعدی.
  • انواع پمپهای آبی و بادی جهت اسپری مواد یا تزریق مواد به وانها.
  • فیلترهای UF ، bug ، جانبی و مغناظیسی.
  • انواع نازلهای اسپری جهت پاشش به بدنه ها.
  • تمامی فلاکس ریت های موجود
  • جرثقیل های سقفی جهت بارگیری بدنه ها روی اسکید
  • تمامی فیلتراسیونهای موجود، مبدلهای حرارتی.
  • ابزارهایی هم ردیف انبر، آچار و …
  • آب کارخانه Factory water
  • آب یونی Deinise water
  • انواع زنگبر
  • مواد چربیگیری Ridoline/ Ridosol
  • شتاب دهنده Fixodineseth
  • فسفاته Granodine/ Granotoner/ Granostarter

پوشش دهی الکتریکی از طریق غوطه وری

روش غوطه وری یکی ازروشهای بسیارقدیمی در رنگ آمیزی است که از حدود یکصد سال پیش جهت پوشش دادن قطعات صنعتی مورد استفاده بوده است. از آن جهت که شیوه غوطه وری ساده جوابگوی صنعت نبوده به مرورشیوه های پیشرفته تر غوطه وری متداول شد.

شیوه غوطه وری الکتریکی از ۱۹۶۰ در صنایع خودرو برای ایجاد لایه آستری تمام نقاط بدنه خودرو مورد استفاده قرار گرفت. امروز شیوه ED بیشتراز سایر شیوه ها در دنیا گسترش یافته بویژه درصنایع خودروسازی بطوریکه در سال ۱۹۹۲ حدود ۸۰ درصد وسایل نقلیه در جهان بدین  شیوه آستر می شده  وامروزه بعنوان یکی از روش های رنگ آمیزی ، دوست محیط زیست شناخته شده است.

فهرست منابع و مآخذ

  1. روشهای ساخت یافته تجزیه و تحلیل و طراحی سیستمها – بطول ذاکری.
  2. دکتر حسن صالحی، برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل سیستمهای تولیدی.
  3. مجله صنعت رنگ و رزین، تابستان ۸۲
  4. مجله پیام ایران خودرو و مجله صنعت ایران خودرو دیزل، مرداد ۸۳، شهریور ۸۳
  5. اداره اسناد و مدارک (IKD)
  6. سایت اینترنتی ایران خودرو دیزل
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.