تعداد صفحات: ۹۶ | قابل ویرایش
فهرست پایان نامه کنترل دور موتورهای بزرگ نیروگاهی
فصل اول : روشهای کنترل سرعت و گشتاور موتورهای القایی
۱-کنترل ولتاژ استاتور :
۲- کنترل ولتاژ رتور :
۳- کنترل فرکانس :
۴- کنترل ولتاژ و فرکانس :
۵- کنترل جریان :
۶- کنترل ولتاژ ، جریان و فرکانس :
فصل دوم : روشهای PWM در کنترل دور موتور آسنکرون
۱- روش PWM سینوسی :
۲- روش PWM با نمونه برداری یکنواخت:
۳- روش حذف هارمونیها :
۴- روش مینیم سازی THD جریان موتور :
۵- روش suboptimal PWM:
۶- مقایسه روش suboptimal با روشهای Regular sampling ، حذف هارمونی و مینیمم سازی دقیق THD :
۷- روش HVSO :
فصل سوم : مشخصات کلی و بلوک دیاگرام سیستم
(۱-۳) مشخصات کلی سیستم :
میکروپروسسورz80 :
(۲-۳) بلوک دیاگرام :
فصل چهارم : نحوه کنترل
(۱-۴) نحوه کنترل :
(۲-۴) سخت افزار سیستم :
۱- بخش پردازشگر :
۲ بخش ساخت موج PWM :
۳-مدار دور سنج :
۴- بخش فیدبک برد میکروپروسسور :
۵ بخش صفحه کلید و نمایشگر :
وظایف هر کلید بشرح زیر می باشد :
فصل پنجم : نرم افزار سیستم
(۱-۵) نرم افزار سیستم :
(۲-۵) روتین lnitialize :
(۳-۵) روتین اینتراپت KBD :
(۴-۵) روتین اینتراپت Timer :
(۵-۵) روتین Main :
(۶-۵)روتین اینتراپت عرض پالس فازهای مختلف : PW-RPW-S . PW-T :
(۷-۵) روتین تغییر جدول عرض پالس CHPWT :
(۸-۵) روتین Initialize ابتدای کار
کنترل ولتاژ رتور
در موتورهای بارتور سیم پیچی شده ، مقاومت سه فاز خروجی به رینگ های موتور مانند شکل (۲-۱الف) متصل می شود . گشتاور تولیدی با تغییر مقاومت Rx تغییر می کند . اگر Rx به سیم پیچی استاتور ارجاع شود و به Rr اضافه گردد . از رابطه (۱-۱) برای تعیین گشتاور تولیدی می توان استفاده کرد . مشخصات گشتاور – سرعت برای مقادیر مختلف مقاومت رتور در شکل (۲-۱ ب ) نشان داده شده است .
این روش باعث افزایش گشتاور راه اندازی و کاهش جریان راه اندازی می شود . باوجود این ، روش مذکور ناکافی است ، و اگر مقاومتهای مدار رتور برابر نباشد ، ولتاژها و جریانهای غیر متقارن خواهد شد . مقاومتهای سه فاز را می توان با یکسو کننده های دیودی سه فاز و یک چاپر مانند شکل (۳-۱ الف ) تعویض کرد که در آن GTO بعنوان کلید چاپر کار می کند . سلف Ld مانند منبع جریان ld عمل کرده و چاپر مقاومت مؤثر را تغییر می دهد و مقدار آن از معادله (۴-۱) زیر بدست می آید:
(۴-۱) Re=R (1-K)
که K سیکل کار چاپر است . سرعت با تغییر سیکل کار کنترل می شود . با جایگزین کردن یک کنورتر تمام موج سه فاز مانند شکل (۳-۱ ب ) به جای چاپر و مقاومت R می توان قدرت لغزشی در مدار رتور را به منبع بازگرداند . کنورتر در وضعیت معکوس در محدوده زاویه تاخیر کار می کند که باعث برگشت انرژی به منبع می شود . تغییر زاویه باعث عبور توان و کنترل سرعت می شود . این نوع محرک به محرک استاتیک کرامر موسوم است.
کنترل فرکانس
گشتاور و سرعت موتورهای القایی با تغییر فرکانس منبع قابل کنترل است . از معادله (۳-۱) دیده می شود که در هر ولتاژ و فرکانس نامی ، شار مقدار نامی خود را دارد . اگر ولتاژ در مقدار نامی خود ثابت باشد و فرکانس از مقدار نامی کمتر شود، شار نیز افزایش خواهد یافت .
این پدیده سبب اشباع شار فاصله هوایی شده و لذاپارامترهای موتور برای تعیین گشتاور – سرعت نمی تواند مناسب باشد . در فرکانس کم ، را کتانس کاهش یافته و باعث بالا رفتن جریان می شود . این نوع کنترل فرکانس معمولا در عمل استفاده نمی شود . اگر فرکانس بیشتر از مقدار نامی شود ، شار و گشتاور هردو کاهش می یابند.
روش های PWM در کنترل دور موتور آسنکرون
هدف روش PWM ( pulse width modulation مدولاسیون عرض پالس ) تغییر نسبت دامنه هارمونی اصلی ولتاژ AC خروجی اینورتر به ولتاژ DC ورودی است ، اگر ولتاژ سیستم توسط اینورتر ایجاد شود ، دونکته اساسی باید مورد توجه قرار گیرد .
- هارمونیهای زوج وجود نداشته باشند .
- سیستم سه فاز باید متعادل باشد .
باقرینه بودن نیم سیکل مثبت و نیم سیکل منفی نسبت به محور زمان شرط اول برقرار می شود و برای متعادل بودن سیستم سه فاز ، باید هارمونیهای هر سه فاز یکسان باشند و در نتیجه ولتاژ خط فقط شامل هارمونیهای فرد خواهد بود ، که دامنه آنها برابر دامنه هورمونی هر فاز می باشد و در ضمن ولتاژ خط هارمونیهای مضارب ۳ را نیز شامل نمی شود .
یک فاکتور مهم در مدولاسیون PWM اندیس مدولاسیون می باشد که بصورت زیر تعریف می شود.
در اکثر روشهای PWM ، نحوه عمل بدین صورت است که ولتاژ برق شهر یکسو شده و به یک اینورتر داده می شود ، سپس با معکوس کردن ولتاژ DC نسبت به محور زمان بطور متوالی، پالسهایی با عرضهای مختلف ساخته می شود ، بطوریکه نیم پریود مثبت و منفی هر سیکل متقارن باشد . مسئله اساسی در اینجا محاسبه عرض پالسها است به گونه ای که هارمونیهای مزاحم را بتوان حذف نمود.