2000 تومان

تحقیق مدیریت استراتژیک در صنعت توریسم

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۳۹ | قابل ویرایش

فهرست

فصل اول- مقدمات و آمار و اطلاعات کلی و مورد نیاز………………………… ۲

مقدمه (۲)

توریسم و توسعه (۳)

سابقه جهانگردی در ایران (۴)

ایجاد تشکیلات توریستی در ایران (۶)

اشتغال و جهانگردی (۸)

سازمان جهانی جهانگردی (۱۰)

مهمترین فعالیتهای سازمان جهانی جهانگردی (۱۰)

برنامه های عمومی کار سازمان جهانی جهانگردی (۱۰)

انواع عضویت در سازمان جهانی جهانگردی (۱۱)

کمکهای سازمان جهانی جهانگردی (۱۱)

سیمای جهانی جهانگردی (۱۲)

۱۰

فصل دوم- اهاف و ماموریتها…………………………۱۳

ایران و معضلی به نام توریسم (۱۳)

کمی آمار برای روشن شدن موضوع (۱۳)

هر روز بدتر از دیروز (۱۴)

ورود گردشگران بین المللی به ایران (۱۴)

خروج ایرانیان از کشور (۱۵)

هزینه گردشگری (۱۵)

تاسیسات اقامتی (۱۶)

هتل (۱۶)

هتل آپارتمانها و مسافرخانه ها (۱۶)

دفاتر خدمات مسافرتی (۱۶)

مبادی بین المللی ورودی ایران (۱۷)

ناهمخوانی منابع و سهم از درآمدهای توریسم (۱۷)

فناوری اطلاعات ابزار استراتزیک هزاره سوم (۱۹)

دیدگاههای کلان تغییر کند (۲۰)

برگزاری کنفرانس UNWTO (21)

۱۴

فصل سوم- نقاط ضعف و قوت داخلی………………………… ۲۳

جاذبه های توریستی ایران (۲۳)

۲۵ درصد آثار تاریخی دنیا در ایران وجود دارد (۲۳)

جاذبه و چشم اندازهای طبیعی (۲۴)

جاذبه های فرهنگی و هنری و یادمانهای تاریخی (۲۵)

جاذبه های مذهبی و مراکز زیارتی (۲۵)

نتایج یک پایان نامه کارشناسی ارشد (۲۷)

پایان نامه ای دیگر (۲۸)

 

فصل چهارم- نقاط ضعف و قوت خارجی………………………… ۳۰

ویزا- کارت اعتباری و مالیات (۳۰)

تبلیغات طبل اغراق آمیز (۳۰)

تاثیرات سینما بر صنعت توریسم (۳۲)

امنیت حتی مهمتر از زیرساخت ها (۳۴)

فصل پنجم- تحلیلهای گروه

۳۵
EFA(35)

ماتریس تجزیه و تحلیل عوامل داخلی (۳۶)

ماتریس تجزیه و تحلیل عوامل خارجی (۳۷)

 

فهرست منابع………………………… ۳۹

مقدمه

زمانی که از هر یک از گروها خواسته شد در مورد یک صنعت در پروژه خودبه بحث وگفتگو بپردازند وحتی شاید زمانی که به شما بگویند در مورد صنعتی به گفتگو بپردازید ذهن شما به سوی صنعت هایی مثل لوازم خانگی ،اتومبیل،کامپیوتر،ماشین آلات کشاورزیوسرامیک وغیره می رود شاید کمتر کسی به این فکر کند که توریسم یک صنعت است.

البته این امر در کشور هایی مثل کشور ماهنوز مورد بحث قرار نگرفته شاید چون ما به توریسم به عنوان یک مجموعه جداگانه ودور از فعالیت های اقتصادی فکر کرده وهرگز تحولات آن را در درآمد ملی کشورودر ارتقای سطح اقتصادی مناطق دخیل نمی بینیم وشاید چون اقتصاد ما پشتوانه انرژی مثل نفت وگاز دارد و فکر ها به سمت توریسم نرفته است.

بد نیست بدانید که به عنوان مثال دو سال گذشه رایزن فرهنگی ایران درکشور ترکیه به هنگام برپایی نمایشگاه صنایع دستی ایران درآن کشور اعلام کرد که در آن سال تقریباً ۸۰۰۰۰۰فقط از ایران به ترکیه به عنوان توریسم سفر کرده اند واگر فرض کنیم به ازای هر نفر ۲۰۰دلار ارز وارد آن کشور شده باشد تقریباًمعادل ۱۶۰۰۰۰۰۰۰دلار درآمد کشور ترکیه فقط از توریست های ایرانی بوده وبماند که از کشورهای دیگر چه مقدار درآمد حاصل شده.

پس چطور نمی توان آن را به عنوان صنعت شناخت ؟وجدای آن کشور ما جز کشورهای غنی از لحاظ بناهای تاریخی وقدیمی است وچندین بنای ایرانی در فهرست آثار جهانی قرار دارد پس چطور تا به حال به این مطلب اهمیت داده نشده که باید از متولیان امر پرسید.

توریسم و توسعه

ایران از نظر جاذبه های گردشگری اعم از فرهنگی‌ ،تاریخی ،وزیست محیطی از جمله غنی ترین کشورهای دنیاست.

با وجود این ایران هنوز در زمینه توریسم حتی از کشورهایی نظیر ترکیه سال ها عقب است. در حالی که در بهترین شرایط سالانه ۵/۱الی ۲ میلیون گردشگر از ایران دیدن می کنند ،ترکیه در زمان مشابه و در بدترین شرایط پذیرای دست کم ۱۳میلیون توریست خارجی است.

در واقع با وسعتی حدود یک سوم خاک ایران سالانه چندین برابر از گردشگری در آمد کسب می کند.

این تفاوت فاحش در حالی حادث شده که که دو کشور ایران وترکیه از بسیاری از جهات مشابه هم ودر بعضی موارد دارای بیشینه تاریخی مشترکی هستند از نظر آب وهوایی نیز به نظر می رسد ایران شرائط مطلوب تری داشته باشد .اما این کشور اخیراً نتوانستهبه واسطه جاذبه های تاریخی وطبیعی جایگاه در خور توجهی را کسب کند .در حالی که ایران می تواند سالانه میلیون ها وحتی میلیارد ها دلار از صنعت توریسم درآمد کسب کند از بخش گردشگری درآمد چندانی نصیب این کشور نمی شود.

به اعتقاد برخی از کارشناسان وصاحبنظران در زمینه صنعت توریسم ،کمبود امکانات ،نبود زیر ساخت های مناسب ،تبلیغات اندک ودر بسیاری از مواقع پائین تر از استاندارد های جهانی واتکای بیش از حد به درآمد نفت از عواملی است که باعث عقب ماندگی ایران در عرصه گردشگری شده باشد.

سابقه جهانگردی در ایران

سرزمین ایران با آثار تاریخی، هنری و میراثهای فرهنگی خود به طور قطع برای جهانگردان عهد قدیم بهترین مقصد محسوب می‌شد. گرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست ولی آنچه که مسلم است، بعداز اسلام جهانگردانی به ایران سفر کرده و مشهودات خود را در سیاحت‌ نامه‌های خویش به رشته تحریر درآورده‌اند. مشهورترین جهانگردان خارجی که از ایران بازدید نموده و آثاری به نام سیاحت‌نامه از خود به جای گذاشته‌اند عبارتند از:

ـ ابن حوقل، سیاح عرب که در اواسط قرن چهارم هجری به ایران آمد و مشهودات خود را درباره ایران در کتابی به نام «صوره الارض» نگاشته است.

ـ مقدسی، صاحب کتاب «احسن التقاسیم فی معرفت الاقالیم» که در اکثر بلاد اسلامی منجمله ایران مسافرت و ساحت کرده و در کتاب خود درباره شهرهای ایران سخن به میان آورده است.

ـ یاقوت حموی، مولف کتاب «معجم‌البلدان» در جغرافیا (آغاز قرن هفتم هجری) که به ایران سفر کرده و به شرح بلاد ایران پرداخته است.

ـ ابن بطوطه، از اهل طنجه در مراکش است که به ایران سفر کرده و در سیر خود از نقاط مختلف ایران و از جمله شهرهای ان نام برده و به توصیف آنها پرداخته است.

ـ ابودلف، جهانگرد عرب، شاعر و جغرافیدان معروف که در سالهای ۳۳۱ تا ۳۴۱ هجری قمری در شهرهای مختلف ایران گردش کرده و از آثار تاریخی اصفهان به تفصیل در نوشته‌های خود یاد کرده است.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.