4000 تومان

پایان نامه تهیه بسته نرم افزاری مدیریت شبکه های کامپیوتری با استفاده از تلفن ثابت

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۱۱ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان……………………………………………………………………………………… صفحه

فصل دوم ١

١         پیش گفتار]  ١   [ ۲

۱-۱              اهمیت شبکه های کامپیوتری.. ۳

۱-۲              کاربرد های شبکه های کامپیوتری.. ۳

۱-۲-۱               کاربرد تجاری.. ۴

۱-۲-۲               کاربردهای خانگی.. ۶

۱-۳              مدیریت  شبکه های کامپیوتری ]٢[ ۸

فصل دوم ۱۲

٢         پیش گفتار. ۱۳

۲-۱              مدیریت شبکه چیست؟]  ٣[ ۱۳

۲-۲              یک دیدگاه تاریخی.. ۱۳

۲-۳              معماری مدیریت شبکه. ۱۴

۲-۴              مدل مدیریت شبکه ISO.. 15

۲-۴-۱               مدیریت اجرا ۱۵

۲-۴-۲               مدیریت پیکربندی.. ۱۶

۲-۴-۳               مدیریت حسابگری.. ۱۷

۲-۴-۴               مدیریت خطا ۱۷

۲-۴-۵               مدیریت امنیت… ۱۷

۲-۵              مزایای مانیتورینگ شبکه ]۴[ ۱۹

۲-۶              بخش های مهم مانیتورینگ شبکه. ۱۹

۲-۶-۱               مانیتورینگ وضعیت سلامت شبکه. ۱۹

۲-۶-۲               مانیتورینگ اینترنت… ۲۰

۲-۶-۳               مانیتورینگ شبکه داخلی.. ۲۰

٢-٧              پروتکل SNMP ]۵[ ۲۱

۲-۸              عناصر اصلی در SNMP ]۶[ ۲۲

۲-۹              فرامین پایه در SNMP.. 24

۲-۱۰            پایگاه اطلاعات مدیریتی در SNMP ]٧[ ۲۵

٢-١١            SNMPv1. 30

٢-١١-١             SNMPv1 و ساختار اطلاعات مدیریتی.. ۳۰

۲-۱۱-۲             فرمانهای پروتکل ۱ SNMPv. 32

۲-۱۲            SNMPv2  ۳۳

٢-١٢-١             SNMPv2 و ساختار اطلاعات مدیریتی.. ۳۳

۲-۱۲-۲             ماژول های اطلاعات SMI 34

۲-۱۲-۳             فرمان های پروتکل SNMPv2. 34

۲-۱۳            مدیریت درSNMP.. 34

۲-۱۴            امنیت در SNMP.. 35

۲-۱۵            SNMP interoperability  ۳۵

۲-۱۶            فرمت پیام در SNMPv1. 36

۲-۱۷            واحد داده پروتکل در SNMPv1. 37

۲-۱۸            فرمت TRAP – PDU.. 38

۲-۱۹            فرمت پیام SNMPv2. 39

۲-۲۰            واحد داده پروتکل در SNMPv2. 40

۲-۲۱            فرمت GetBulk- PDU.. 40

۲-۲۲            لیستی از OID های پرکاربرد ]٨[ ۴۲

٢-٢٣            قطعه کد مربوط به بکارگیریSNMP در .NET.. 43

فصل سوم ۴۴

۳         پیش گفتار. ۴۵

٣-١              آشنائی با روتر ]٩[ ۴۵

٣-٢              انواع روترها ۴۵

٣-٢-١               روترهای سخت افزاری.. ۴۵

۳-۲-۲               روترهای نرم افزاری.. ۴۶

۳-۳              مهمترین ویژگی های یک روتر. ۴۶

٣-۴              آشنائی با روترهای سیسکو. ۴۷

۳-۴-۱               عناصر اصلی در یک روتر سیسکو. ۴۷

٣-۴-٢               آشنایی با انواع اتصالات LAN در روترهای سیسکو. ۵۱

٣-۵              نحوه اتصال به Router  ] ١٠[ ۵۲

٣-۶              حالت های مختلف روتر  (Router Modes) 56

۳-۷              آشنایی با دستورات روتر. ۵۷

۳-۷-۱               نحوه تغییر دادن نام Router. 57

۳-۷-۲               تنظیمات مربوط به پسوردها ۵۸

۳-۷-۳               آشنایی با دستور Show.. 59

۳-۷-۴               رمز نگاری کلمات عبور Password Encryption. 60

۳-۷-۵               نحوه تنظیم کردن   interface Serial 61

۳-۷-۶               نحوه پیکر بندی کارت شبکه روتر و یا FastEthernet 62

۳-۷-۷               نحوه نمایش جدول مسیریابی.. ۶۴

۳-۷-۸               نحوه ذخیره و ثبت تغییرات… ۶۴

۳-۷-۹               حذف تنظیمات روتر. ۶۴

فصل چهارم. ۶۶

۴         پیش گفتار. ۶۷

۴-۱              سیستم های تلفنی.. ۶۷

۴-۲              اجزای سیستم های تلفن گویا ۶۷

۴-۳              تلفن گویا، ابزاری اطلاعاتی و یا عملیاتی؟. ۶۸

۴-۴              انواع تلفن گویا ۶۹

۴-۴-۱               سیستم های IVR.. 69

۴-۴-۲               سیستم های پست صوتی.. ۷۰

۴-۴-۳               سیستم هایACD.. 71

۴-۴-۴               سیستم های CTI 71

۴-۴-۵               سیستم های AIN.. 72

۴-۵              جایگاه تلفن گویا ۷۳

۴-۶              مدیریت شبکه های کامپیوتری با تلفن گویا ۷۵

۴-۷              آشنایی با کامپوننت KDtele. 77

فصل پنجم  ۷۹

۵         پیاده سازی.. ۸۰

فصل ششم. ۸۴

۶         نتیجه گیری.. ۸۵

پیوست ۱ ٨۶

پیوست ٢ ١١٠

فهرست منابع. ۱٢٣

چکیده

امروزه اکثر تکنولوژی های جدید به دنبال راهی برای تسهیل زندگی می باشند. به عبارت دیگر راه هایی که منجر به صرفه جویی در زمان، هزینه و انرژی شوند. مسلما چنین روش ها و ایده هایی در عصر امروز از ارزش فوق العاده ای برخوردارند.

طرح پیشنهادی ما که در این رساله به آن می پردازیم نیز به دنبال رسیدن به چنین هدفی است. در این رساله نشان خواهیم داد که چگونه مدیریت یک شبکه کامپیوتری که از ارکان اصلی آن است از راه دور و تنها با فشار یک دکمه از طریق تلفن ثابت به سهولت امکان پذیر خواهد بود.

طرحی که این امکان را به مدیر شبکه می دهد که در هر ساعتی از شبانه روز و در هر مکان و موقعیتی که باشد بتواند از طریق تلفن ثابت شبکه را کنترل کرده، گزارش عملکرد آن را دریافت نموده و یا تغییراتی روی آن اعمال کند.

تا به امروز از تلفن ثابت تحت عنوان تلفن گویا به شکل های مختلف برای تسهیل امر ارتباطات و اطلاع رسانی توسط مراکز مختلف استفاده می گردید که سیستم های تلفن بانک، سیستم های پاسخگوی تلفنی بازار سهام، نظرسنجی های تلفنی، مراکز تلفن و منشی های تلفنی، سیستم های ثبت سفارش، سیستم های اطلاع رسانی و … از جمله ی این موارد می باشند.

در این رساله گامی فراتر نهادیم و از تلفن ثابت برای مدیریت شبکه های کامپیوتری استفاده کردیم. باتوجه به گسترش پوشش تلفن ثابت  نسبت به تلفن همراه سیستم پیشنهادی می تواند به عنوان یک پشتیبان برای مدیریت شبکه های کامپیوتری به وسیله ی تلفن همراه باشد.

پیش گفتار

پتانسیل بالای فن آوری اطلاعات و ارتباطات در رفع و حل نیازهای مهم سیستمهای مختلف مدیریتی و عملیاتی و نیز توان توسعه ی نا محدود آن در ارتباط با زمینه های گوناگون علمی و صنعتی، سرمایه گذاران و متخصصان را از یک سو و سازمانها و شرکتهای خصوصی و دولتی را از سویی دیگر به سمت تمرکز بر استفاده از این فن آوری نوین سوق داده است.

امروزه نقش فن آوری اطلاعات در پیشبرد اهداف هر مجموعه کاملا بدیهی است و یکی از نقاط قوت مدیران موفق در هر سازمان، درک لزوم توجه به این فن آوری و استفاده از آن همگام با مدیران برجسته شرکتهای تراز اول جهان می باشد.

بستر و زیر ساخت فن آوری اطلاعات، شبکه های کامپیوتری می باشند.امروزه یکی از زمینه های مهم در حیطه فن آوری اطلاعات برپاسازی و استفاده از شبکه های کامپیوتری در ابعاد و مقیاس های مختلف می باشد.

استفاده اشتراکی از منابع و افزایش بهره وری از آنها، قابلیت اطمینان، کاهش قابل توجه نسبت هزینه به کارایی و نیز فراهم آمدن یک بستر ارتباطی مناسب و همیشه فعال برای کاربردهای متنوع، از جمله عواملی هستند که مدیران دوراندیش را به سمت بهره گیری از شبکه های کامپیوتری رهنمون می سازند.

کاربرد تجاری

اکثر شرکت ها تعداد زیادی کامپیوتر برای کارهای مختلف (تولید، انبار داری، فروش، حسابداری) دارند. شاید در ابتدا این کامپیوترها از یکدیگر جدا باشند، ولی در مرحله ای از کار برای یکپارچه کردن اطلاعات کل شرکت، مدیریت تصمیم می گیرد تا آنها را به هم متصل کند.

به بیان کلی تر اشتراک منابع به ما اجازه می دهد تا برنامه ها، تجهیزات و بخصوص داده ها را در اختیار همه آنهایی که به این شبکه متصلند، قرار دهیم.

ساده ترین مثال آن، چاپگری است که برای تمام کارکنان یک دفتر به اشتراک گذاشته شده است. پیداست که تک تک این افراد به یک چاپگر اختصاصی نیاز ندارند و علاوه بر آن یک چاپگر شبکه اغلب ارزانتر، سریعتر و کم هزینه تر از تعداد زیادی چاپگرهای پراکنده است.با این حال اشتراک اطلاعات بسیار مهمتر از اشتراک تجهیزات فیزیکی است.

امروزه تمام شرکت های بزرگ، متوسط و بسیاری از شرکت های کوچک به شدت به اطلاعات کامپیوتری خود وابسته اند. بانکی که تمام کامپیوترهای آن از کار افتاده باشد، پنج دقیقه هم نمی تواند دوام بیاورد، حتی شرکت های کوچک مانند آژانس های مسافرتی نیز به شدت به اطلاعات کامپیوتری خود متکی هستند.

در یک شرکت کوچک تمام کامپیوترها به احتمال زیاد در یک دفتر و یا حداکثر یک ساختمان قرار دارند، در حالی که کامپیوترهای یک شرکت بزرگ می تواند در یک شهر، کشور و حتی در قاره های مختلف پراکنده باشد.

در این حالت، ممکن است مدیر فروشی که در نیویورک نشسته است به موجودی انبار در سنگاپور نیاز داشته باشد. به عبارت دیگر حتی ١۵٠٠ کیلومتر فاصله هم نباید خللی در دسترسی به اطلاعات وارد کند. در واقع می توان گفت شبکه های کامپیوتری به دنبال از بین بردن فاصله هاست.

کاربردهای خانگی

در سال١٩٧٧، وقتی از کن اولسن (رئیس شرکت Digital Equipment Corporation که پس از IBM بزرگ ترین شرکت کامپیوتری دنیا محسوب می شد) پرسیدند چرا وارد بازار کامپیوتر های شخصی نمی شود، وی پاسخ داد: هیچ دلیلی ندارد هر کس در خانه اش یک کامپیوتر داشته باشد. تاریخ ثابت کرد که اولسن اشتباه می کرد و اکنون دیگر شرکت DEC  وجود ندارد. اما چرا مردم برای کارهای خانگی خود کامپیوتر می خرند؟

نوشتن نامه، مقاله، کتاب و حتی بازی یکی از مهمترین دلایل آن است؛ اما این وضعیت امروزه در حال تغییر است. شاید مهمترین دلیل خرید کامپیوترهای شخصی اینترنت باشد.

 کارهایی که این قبیل افراد انجام می دهند، عمدتا عبارتند از:

١- دسترسی به اطلاعات پراکنده در سراسر دنیا

٢- ارتباطات دو جانبه

٣- سرگرمی های تعاملی

۴- تجارت الکترونیک

امروزه منبع عظیمی از اطلاعات در تمامی زمینه ها (از قبیل هنر، تجارت، آشپزی، بهداشت، تاریخ، سرگرمی، علم، ورزش، تفریحات سالم و البته گاهی ناسالم!) روی اینترنت وجود دارد، که می توان به آنها دسترسی پیدا کرد.

روزنامه های بسیاری روی اینترنت منتشر میشوند که می توان اخبار را به دلخواه و بصورت گزینشی از آنها به دست آورد.بعد از روزنامه ها و مجلات الکترونیکی نوبت کتابخانه های دیجیتالی است. به نظر می رسد که رواج کتاب خوانی اینترنتی فقط به قیمت، اندازه و وزن کامپیوتر های کتابی بستگی دارد.

فهرست منابع

[۱]  www.nik-afarin.com

[۲] mazanirika.parsiblog.com

[۳] www.heerad.com

[۴] java.tadbirpoya.ir

[۵] fa.wikipedia.org

[۶] Internetworking Technologies Handbook by Cisco Systems Inc, Chapter 56, SNMP

[۷] مقاله کاربرد عملی پروتکل SNMP در شناسایی ندها و کنترل ترافیک شبکه نوشته مرتضی کوچری

[۸] www.theoryshare.com

[۹] www.srco.ir

[۱۰] www.barnamenevis.org

[۱۱] www.radmanitd.com

[۱۲] www.tibasamaneh.com

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.