پایان نامه بررسی معجزات سه تن از انبیاء (ع)
2000 تومان

پایان نامه بررسی معجزات سه تن از انبیاء (ع)

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۶۷ | قابل ویرایش

فهرست مطالب پایان نامه معجزات سه تن از انبیاء (ع)

عنوان                                                                                  صفحه

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………… ۱   

کلیات :   ……………………………………………………………………………………………………… ۲

اهمیت موضوع  ……………………………………………………………………………………………….. ۲

پیشینه موضوع   ………………………………………………………………………………………………. ۲

سؤالات تحقیق  ………………………………………………………………………………………………. ۲

فرضیه    ……………………………………………………………………………………………………….. ۲

تعریف موضوع   ……………………………………………………………………………………………… ۲

روش تحقیق  ………………………………………………………………………………………………….. ۲

چکیده    ………………………………………………………………………………………………………. ۴

فصل اول  : بحث لغوی اعجاز ، معجزه درلغت ، ماهیت معجزه  ……………………………… ۵

معجزه چیست ؟   …………………………………………………………………………………………….. ۶

آیامعجزه ممکن است ؟  …………………………………………………………………………………….. ۸

آیا معجزه واقع شده است ؟  ……………………………………………………………………………….. ۱۰

معجزه چگونه دلالت بر صدق آورنده آن دارد؟  ………………………………………………………… ۱۱

شرایط معجزه  ………………………………………………………………………………………………… ۱۲

چگونه معجزه گواه بر صدق ادعای پیامبران می باشد؟  ………………………………………………. ۱۳

معنی لغوی اعجاز  ……………………………………………………………………………………………. ۱۴

عجز …………………………………………………………………………………………………………….. ۱۶

معجزه در لغت  ……………………………………………………………………………………………….. ۱۷

گفتار علمای غرب راجع به معجزه ……………………………………………………………………….. ۱۸

معجزه در اصطلاح  …………………………………………………………………………………………… ۱۸

معجزه در اصطلاح علوم دینی ………………………………………………………………………………. ۲۱

فاعل معجزه کیست ؟    ……………………………………………………………………………………… ۲۳

اعجاز و ماهیت آن  ………………………………………………………………………………………….. ۲۴

اعجاز قرآن   ………………………………………………………………………………………………….. ۲۵

اعجاز قرآن فقط از نظر اسلوب کلام یا جهتی دیگر از جهات ، به تنهایی نیست .  ……………… ۲۶

عمومیت اعجاز قرآن برای تمامی افراد انس و جن  …………………………………………………… ۲۶

یک پندار غلط  ……………………………………………………………………………………………….. ۲۸

نفی شبهات وارد بر اعجاز ………………………………………………………………………………….. ۲۹

نخستین آیه نفی اعجاز ………………………………………………………………………………………. ۲۹

دومین آیه نفی اعجاز………………………………………………………………………………………….. ۳۳

سومین آیه نفی اعجاز ……………………………………………………………………………………….. ۳۶

فصل دوم : معجزات حضرت موسی (ع) …………………………………………………………….. ۴۰

معجزات حضرت موسی ( ع ) ……………………………………………………………………………… ۴۲

معجزات نه گانه حضرت موسی (ع) ……………………………………………………………………… ۴۵

کوه « حریب » جایگاه اولین ارتباط عمیق موسی (ع) با خدا  ……………………………………… ۵۰

اثبات معجزه حضرت موسی (ع) ………………………………………………………………………….. ۵۱

یدبیضاء ………………………………………………………………………………………………………… ۶۲

معجزه سوم …………………………………………………………………………………………………….. ۶۶

دریا شکافته شد……………………………………………………………………………………………….. ۶۹

موسی به طور سینا میرود ……………………………………………………………………………………. ۷۱

موسی همان پیامبری است که قومش از وی درخواست کرده اند خدا را ببینند …………………… ۷۳

فصل سوم : معجزات حضرت عیسی (ع………………………………………………………………. ۷۵

نبوت حضرت عیسی (ع)…………………………………………………………………………………….. ۷۶

انواع معجزات حضرت عیسی (ع)………………………………………………………………………….. ۷۸

بیان معجزات حضرت عیسی (ع) در کتاب مسیحیت شناسی …………………………………………. ۸۳

آیات ۴۹الی ۵۲ نساء( راجع به معجزات حضرت عیسی (ع) ………………………………………… ۸۶

اثبات معجزه دوران نوزادی ( سخن گفتن ) حضرت عیسی (ع)از منظر آیات قرآن کریم ………. ۹۲

فصل چهارم :بررسی معجزات پیامبر اکرم(ص)……………………………………………………. ۱۰۰

 انواع معجزات پیامبر(ص) ………………………………………………………………………………. ۱۰۱

اعجاز قرآن ……………………………………………………………………………………………………. ۱۰۱

قرآن معجزه ادبی  …………………………………………………………………………………………….. ۱۰۳

قرآن معجزه جاودانی ………………………………………………………………………………………… ۱۰۳

قرآن معجزه انسان ساز ……………………………………………………………………………………… ۱۰۴

اثبات اعجاز قرآن از دیدگاه قرآن کریم ………………………………………………………………….. ۱۰۵

قرآن معجزه جاودانی پیامبر اسلام(ص) ………………………………………………………………….. ۱۰۷

نظر شهید مطهری در رابطه با اعجاز قرآن  ………………………………………………………………. ۱۱۱

شق القمر………………………………………………………………………………………………………… ۱۱۲

ذکر شق القمر در قرآن و اخبار……………………………………………………………………………… ۱۱۷

حرکت درخت………………………………………………………………………………………………….. ۱۲۵

معراج پیامبر (ص) ……………………………………………………………………………………………. ۱۳۰

اثبات مسئله معراج و سیر شبانه پیامبر (ص)…………………………………………………………….. ۱۳۲

غیب گویی………………………………………………………………………………………………………. ۱۳۷

غیب گویی از دیدگاه آیات قرآن کریم……………………………………………………………………. ۱۳۹

یک پیشگویی عجیب………………………………………………………………………………………….. ۱۴۲

اعجاز قرآن از دریچه علم غیب…………………………………………………………………………….. ۱۴۳

حنانه…………………………………………………………………………………………………………….. ۱۴۵

معجزه ای دیگر……………………………………………………………………………………………….. ۱۴۶

معجزات روایی پیامبر (ص)(۸،۹،۱۰،۱۱)………………………………………………………………… ۱۴۶

بررسی چند نکته:……………………………………………………………………………………………… ۱۵۰

آیا پیامبر (ص)باید مطابق خواسته مردم معجزه بیاورد؟……………………………………………….. ۱۵۰

چرا پیامبر (ص)مطابق خواسته های مردم اعجاز نکردند؟…………………………………………….. ۱۵۳

آیا معجزه دلیل و برهان بر صحت نبوت و رسالت است ؟…………………………………………….. ۱۵۵

چرا قرآن معجزه را « آیه » خوانده است؟……………………………………………………………….. ۱۵۶

نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………. ۱۵۸

فهرست منابع و مؤاخذ ۱۶۰

مقدمه معجزات سه تن از انبیاء

هر علمی برای اینکه خوب توضیح و تفسیر شود و نکات ناشناخته آن روشن شود، احتیاج به مقدمات و لوازمی دارد.

قرآن نیز همانند یک اقیانوس بی کران ، ژرف و مواج است که پر از حقایق کشف نشده و دره های کمیاب است. برای رسیدن به این حقایق و تفسیر آنها احتیاج به لوازم و مقدماتی است که این مقدمات در علم قرآن، علوم قرآنی نامیده می شدند.

یکی از موضوعاتی که در زمینه علوم قرآنی بسیار مؤثر می باشد، بررسی موضوع نبوت و رسالت انبیاء است، که به نظر محقق بررسی و تطبیق این موضوع در کتابهای مختلف می تواند زمینه را برای درک مفاهیم و علومی مانند اعجاز و معجزات انبیاء که از قرآن کریم، استخراج نموده اند را فراهم آورد.

برای درک این علوم ناچار باید به کتابهای علوم قرآنی مراجعه کرد، در این میان برخی از کتب علوم قرآنی از آوازه و شهرت بیشتری برخوردار می باشند و بیشتر مورد استفاده ی دانش پژوهان قرار می گیرند، از بین این کتابها می توان ، به کتاب معجزه ی دکتر شفاهی و تاریخ انبیاء ( از آدم تا  خاتم ) جناب عمار زاده اشاره کرد.

پایان نامه بررسی معجزات سه تن از انبیاء (ع)

چکیده پایان نامه معجزات سه تن از انبیاء (ع)

یکی از موضوعات مهمی که در زمینه ی علوم قرآنی مورد بحث قرار گرفته است فعالیت و بررسی در زمینه ی آشنایی با معجزات پیامبران را اعجاز قرآن می باشد.

تحقیق بنده شامل چهارفصل می باشد که در فصل اول، بحث لغوی و اصطلاحی و گفتار علمای غرب راجع به معجزه – اعجاز و ماهیت آن، معجزه چیست و چگونه ممکن است؟ شرایط معجزه … را از منابعی از جمله: مرزهای اعجاز سید ابوالقاسم خویی، معجزه ی دکتر محسن شفاهی، اعجاز قرآن در نظر اهل بیت (ع) دکتر سید رضا مؤدب مورد بررسی قرار داده ام.

در فصل دوم نیز معجزات نه گانه حضرت موسی (ع) از جمله : عصا، ید بیضا ، شکا فتن دریا و … را از طریق آیات قرآن ، تفاسیر و کتب مختلف، از جمله: قاوس قرآن علی اکبر قرشی، تاریخ انبیاء  (از آدم تا خاتم) مرحوم حسین عمارزاده و همینطور تفسیر نمونه ، المیزان – مجمع البیان – جامع البیان و تفسیر نور – و همچنین تأثیر معجزات حضرت موسی (ع) را بر روی قوم بنی اسرائیل مورد بحث و بررسی قرار داده ام.

در فصل سوم ابتدا به نبوت حضرت عیسی (ع) اشاره شده و بعد انواع معجزات آن حضرت را از طریق آیات قرآن ، تفاسیر و کتب مختلف از جمله تفسیر المیزان ، نمونه ، مجمع البیان و همچنین کتاب مسیحیت شناسی مقایسه ای، و عیسی (ع) از دیدگاه قرآن مورد بررسی قرار داده ایم . فصل چهارم نیز مشتمل بر انواع معجزات پیامبر (ص) از جمله : قرآن ، شق القمر، حرکت درخت، حنانه و …  می باشد که آنها را نیز از تفاسیر و کتب مختلف مورد بحث و بررسی قرار داده ایم . پایان این پروژه نتیجه مباحث گذشته است که شامل آثار معجزه انبیاء ، اهداف معجزه (اصول اعتقادی ) می باشد.

معجزه چیست؟

بعضی می پندارند معجزه مسئله ای نیست ، بلکه مسئله مهم قبول و یا عدم قبول خداوند است . یعنی می گویند ما اگر خدا را قبول کردیم دیگر راجع به معجزه بحثی نداریم ، زیرا خدای مورد قبول ما قادر مطلق است و به حکم « ان الله علی کل شی ء قدیر » او قدرت دارد مرده را زنده کند و از چوبی اژدها بسازد و رسول الله (ص) را در ظرف لحظه ای از مسجد الحرام به مسجد الاقصی ببرد و بلکه به همه آسمانها سیر دهد ولی برخلاف این پندار مسئله بر این سادگی ها نیست که اگر خدا را قبول کردیم مشکلات همه حل شده باشد.

توضیح اینکه : ۱-  بعضی ممکن است معجزه را اینطور تعریف کنند که : معجزه یعنی آنچه که بدون علت روی می دهد ولی این تعریف بسیار نادرست است و شاید مادی مسلکان و آنان که می خواهند معجزه را نفی کنند این نغمه را آغاز کرده اند وسپس کم و بیش به سرزبانها ا فتاده   است . زیرا کسانی طرفدار معجزه هستند می خواهند آن را دلیل بر چیزی بدانند و حال اینکه اگر معجزه بدون علت رخ داده باشد ؛ دلیل بر هیچ امری نخواهد بود!!

حال اگر به فرض محال یک چیزی بدون علت پیدا شود دیگر هیچ چیز را در عالم نمی شود اثبات  کرد، نه اصلی از اصول علمی و طبیعی برجای می ماند و نه از اصول فلسفی و کلامی ، و حتی  اثبات خدا هم متزلزل می گردد. چرا؟ زیرا ما خدا را به دلیل اینکه علت عالم است می شناسیم و اگر فرض کنیم که در هستی نظامی وجود ندارد بلکه ممکن است چیزی بدون علت پدید آید ، این احتمال را که عالم بدون علت پدید آمده است نمی توانیم رد کنیم . پس این تعریف برای معجزه بسیار نادرست است.

آیا معجزه واقع شده است؟

پاسخ این سؤال بسیار سهل و ساده است زیرا وقتی معلوم شد که معجزه خرق قانون علیت نیست ؛ کارهای خلاف جریان طبیعی و عادی بسیار در جهان اتفاق افتاده و می افتد . از بوعلی نقل می کند که گفته است ؛ اگر شنیدی که فردی عارف یک ماه چیزی نخورده و نمرده است ؛ تعجب نکن زیرا این عمل بر خلاف قانون طبیعت است نه بر خلاف قانون کلی هستی.

زیرا اینکه افرادی معمولی اگر مثلاً چهل و هشت ساعت غذا نخورند می میرند به خاطر آنست که بدن آنها از نظر جریان معمولی به غذا نیازمند است که در ظرف این مدت غذا به آن برسد . ولی یک انسان می تواند با تقویت اراده ، بدن خویش را به گونه ای مسخر کند که حتی حرکت قلبش در اختیار او باشد ، جریان تنفس با اراده و اختیار او انجام گیرد.

نمونه این افراد در میان مرتاض ها بسیار دیده شده است مرتاضهایی که می توانستند برای مدتهای طولانی تنفس خود را کنترل کنند و نفس نکشند در حالیکه افراد معمولی یک دقیقه هم شاید نتوانند . این نتیجه تقویت روح است ، یعنی روح بطوری تقویت شده که بر بدن حاکم گردیده است.

نقل می کنند سالی که سران شوروی به هندوستان رفته بودند مشاهده ی این موضوع آنان را حیرت انداخته بود و آن چنان برای آنان شگفت انگیز بود که وقتی برگشتند گفتند بایستی این گونه اعمال در دانشکده ها مورد مطالعه قرار گیرد ، گویا این هم خودش علمی است!

شرایط معجزه

عمل خارق العاده را در صورتی معجزه می نامند که شرایط ذیل را دارا باشند:

۱- کسی که از ناحیه خدا منصبی برای خود ادعا می کند آن عمل را در مقام گواه بر صدق گفتار و ادعایش انجام دهد.

۲- مقامی که این شخص ادعا می کند باید از نظر عقل برای بشر امکان پذیر باشد . و اگر مقامی را ادعا کند که به گواه عقل کذب و دروغ وی در این ادعا ثابت و مسلم گردد در این صورت هر عملی برای اثبات گفتارش انجام دهد ، نه گواه بر صدق گفتار او خواهد بود و نه آن را می توان معجزه نامیده گرچه دیگران از انجام چنین عملی عاجز و ناتوان باشند.

۳- مقامی که این شخص ادعا می کند باید از نظر شرع نیز قابل قبول باشد. اگر مقامی را ادعا کند که به نقل صحیح و مسلم مذهبی کذب وی در ادعای چنین مقامی ثابت و مسلم گردد، در این صورت عمل خارق العاده ای که انجام می دهد دلیل بر صدق ادعای وی نبوده و معجزه نیز نامیده نمی شود.

۴- شرط دیگر اعجاز این است که : عمل خارق العاده گواه بر صدق مدعی باشد نه گواه بر کذب او ، و اگر کسی منصبی از ناحیه خداوند ادعا کند و سپس عملی انجام دهد که دیگران از انجام دادن آن عاجز و ناتوان باشند در صورتی که این شاهد و دلیل بر کذب و دروغ وی گردد معجزه نامیده نمی شود.

۵- پنجمین شرط اعجاز این است که باید به هیچ یک از علوم ، فنون و هنرهای دقیق نظری متکی نبوده و قابل تعلیم و تعلم نباشد. و اگر کسی عملی انجام دهد که به یکی از علوم و فنون متکی گردد نتوان آنرا معجزه نامید گرچه دیگران از انجام آن عاجز و ناتوان بوده و شرایط دیگر اعجاز را دارا باشد.

فهرست منابع و مؤاخذ

  1. قرآن کریم
  2. نهج البلاغه
  3. آشنائی با قرآن (سوره های حمد و بقره ) استاد مطهری –  شهید مرتضی- چاپ دوم  –  انتشارات صدرا –  جلد ۲ .
  4. اعجاز قرآن در نظر اهل بیت (ع) و بیست نفر ازعلمای بزرگ اسلام – دکتر مؤدب  –  سید رضا – تاریخ انتشار ۱۳۷۹ –  انتشارات احسن الحدیث .
  5. آموزش کلام اسلامی – سعیدی مهر –  محمد –  چاپ دوم بهار ۱۳۸۱ –  قم کتاب طه –  ج۲ .
  6. پرسش و پاسخ هایی در شناخت تاریخ و علوم قرآنی – دکتر معارف –  مجید –  انتشارات کویر  – چاپ اول ۱۳۷۶ .
  7. تاریخ اسلام از آغاز تا هجرت –  دوانی – علی –  تهران  –  انتشارات حقایق .
  8. تاریخ انبیاء ( از آدم تا خاتم ) – عمار زاده  –  مرحوم حسین  –  ویرایش  ۲-  ناشر: انتشارات اسلام  ۱۳۷۹ .
  9. تاریخ انبیاء ( از آدم تا خاتم ) – رسولی محلاتی  –  سید هاشم  –  چاپ هفتم –  چاپ و نشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی .

۱۰- ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن –  راغب اصفهانی –  حسین بن محمد –  انتشارات مرتضوی .

۱۱- تفسیر المیزان – طباطبایی –  محمد حسین –  ترجمه ی موسوی همدانی –  استاد سید محمد باقر  –  بنیاد علمی و فکری علامه طبا طبایی –  با همکاری نشر فرهنگی رجاء .

۱۲- تفسیر جوامع الجوامع- طبرسی- امین الاسلام ابو علی فضل بن حسن –  چاپ اول ۱۳۷۷ – انتشارات قدس رضوی .

۱۳- تفسیر مجمع البیان- طبرسی – ابو علی فضل بن حسن-  ترجمه آیات- تحقیق و نگارش علی کرمی- تهران : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- سازمان چاپ و انتشارات۱۳۸۰ .

۱۴- تفسیر نمونه- مکارم شیرازی-  ناصر- چاپ ۱۶ –  دارالکتاب الاسلامیه تهران –  بازار سلطانی –  تاریخ انتشار ۱۳۸۰ه .ق .

۱۵- تفسیر نور- قرائتی-  محسن –  مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن –  جاپ پنجم –  تابستان ۸۱ .

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.