2000 تومان

مقاله آشنایی با تجارت الکترونیک و زیرساخت های آن

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۷۵ | قابل ویرایش

فهرست عناوین

عنوان                                                                                                            صفحه

تقسیم‌بندی تجارت الکترونیک …………………… ۱

نمونه‌ای از یک فعالیت تجاری بین بنگاه و بنگاه (B2B).. ۱

فعالیت‌های در محدوده بین بنگاه و مصرف کننده B2C…. ۲

فعالیت‌های در محدوده C2C…………………….. ۲

فعالیت‌های تجاری B2A (Business to Administration)……….. ۳

دولت الکترونیکی E_Government………………….. ۳

مزایای دولت الکترونیک………………………. ۴

قوانین حقوقی حاکم بر کسب و کار الکترونیکی (e-law)۴

مزیت‌های تجارت الکترونیکی…………………….. ۶

معایب تجارت الکترونیکی………………………. ۷

نیازها…………………………………… ۸

تجارت الکترونیکی چیست؟ (Electronic Commerce)………… ۹

امنیت در تجارت الکترونیکی……………………. ۹

رمزنگاری (Encryption)………………………… ۱۱

رویه رمزنگاری به روش Common Key…………….. ۱۱

رویه رمزنگاری به روش Public Key………………. ۱۲

هویت‌شناسی (Authentication)……………………… ۱۲

موسسات Certification Authority…………………….. ۱۳

متدهای پرداخت الکترونیکی (Electronic Settlement)……… ۱۴

سیستم کارتهای اعتباری……………………… ۱۵

پول الکترونیکی (Electronic Money)………………… ۱۶

کارتهای هوشمند (IC Card)………………………. ۱۷

پول الکترونیکی مبتنی بر شبکه (Network type)……….. ۱۸

سهولت بکارگیری……………………………. ۱۸

ایجاد یک فروشگاه بزرگ مجازی (Mall)…………….. ۱۹

نقش وظایف نمایندگی‌های در یک فروشگاه مجازی اینترنتی. ۲۰

تدوین قوانین (Establishment of Rules)……………….. ۲۱

محافظت ازداده‌هاواطلاعات شخصی درتجارت الکترونیکی (Protection of Privacy)   ۲۲

محافظت مصرف‌کنندگان در فرآیندهای تجارت الکترونیکی (Consumer Protection) ۲۳

ایجاد قوانین روشن تجاری به منظور ایجاد یک بازار الکترونیکی معتبر   ۲۳

سیستم خرید از طریق شبکه اینترنت (Online Shopping System) ۲۴

کاربرد موسسات ذینفع در فرآیند خرید online…….. ۲۴

EDI پیشینه تجارت الکترونیک………………….. ۲۵

مزایای استفاده از تبادل الکترونیکی اطلاعات……. ۲۸

هزینه‌های استفاده از تبادل الکترونیکی اطلاعات….. ۲۹

مجموعه استانداردها و ساختار تشکیلاتی EDI……… ۳۰

زیرساخت‌های لازم جهت تجارت الکترونیکی (Infrastructure)۳۱

اینترنت چیست؟…………………………….. ۳۲

مزایای استفاده از سرویس پست الکترونیکی (e-mail)…. ۳۳

اینترنت چه کارهایی برای ما انجام می‌دهد؟………. ۳۴

چگونه به شبکه اینترنت وصل شویم؟……………… ۳۴

طراحی برنامه کاربردی براساس مدل کسب و کار…… ۳۵

مدل کسب و کار (Business Model)………………….. ۳۶

لایه معماری سیستم‌های کاربردی (Application Architecture)۳۹

سرویس‌های اشتراکی برنامه‌های کاربردی………….. ۴۰

تهیه رویدادهای کسب و کار در طراحی Business Model…. ۴۲

زیرساخت فنی (Technical Inrastructure)……………….. ۴۳

قابلیت حمل (Portability)………………………… ۴۳

قالیت توزیع توانایی‌های کاربردی…………….. ۴۸

قابلیت مقیاس‌پذیری و پیش‌بینی توسعه‌های آتی سیستم (Scaleability)   ۵۰

قابلیت مدیریت (Manageability)………………….. ۵۰

امنیت اطلاعات در تجارت الکترونیک……………… ۵۱

الگوریتم‌های متداول در رمزنگاری (Crypto Algorithms)۵۳

مدیریت ارتباط با مشتریان (Customer Relationship Management) ۵۶

تاریخچه کارت‌های اعتباری……………………. ۵۸

بانکداری الکترونیکی در ایران ـ از تئوری تا عمل.. ۶۰

نفوذ بانکداری الکترونیکی در مبادلات پولی………. ۶۳

آشنایی بانکهای ایران با بانکداری الکترونیکی….. ۶۵

آشنایی بانکهای ایران با اتوماسیون بانکی…….. ۶۷

چشم‌انداز تغییرات و استفاده از تجارب………….. ۶۸

طرح جامع اتوماسیون……………………….. ۶۹

تاریخچه شکل‌گیری……………………………. ۶۹

اهداف طرح……………………………….. ۷۰

معیارهای عمده طرح جامع……………………. ۷۱

الگوی انفورماتیکی طرح جامع………………… ۷۱

نتیجه‌گیری………………………………… ۷۲

منابع و مآخذ…………………………….. ۷۳

تقسیم‌بندی تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک در واقع فرآیند خرید و فروش محصولات و خدمات بر روی شبکه اینترنت می‌باشد و می‌توان آن را به چند گروه: تجارت بین بنگاه و مصرف کننده یا مشتری (B2C)، تجارت بین بنگاه و بنگاه (B2B) و تجارت بین مصرف کننده و مصرف کننده (C2C) تقسیم نمود.

که در این میان فعالیت‌های تجاری عمدتاً در چارچوب B2B و B2C متمرکز گردیده‌اند. هر چند در آینده فعالیت‌هایت جاری B2A و C2A نیز قابل پیش‌بینی می‌باشند که در ادامه به معرفی هر یک پرداخته شده است.

نمونه‌ای از یک فعالیت تجاری بین بنگاه و بنگاه (B2B)

بنابر عقیده متخصصین با برقراری ارتباط شبکه اینترنتی بین تولید کنندگان قطعات خودرو و سازندگان خوردو زمان تحویل خودروهای سفارش شده کاهش خواهد یافت، چرا که با انتقال سریع اطلاعات متقابل بین قطعه‌سازان از یک طرف و سازندگان خودرو از سوی دیگر با استفاده از شبکه اینترنت تحولات عمده‌ای در مراحل تحویل خودرو کیفیت و هزینه را شاهد خواهیم بود.

قطعه‌سازان، با آگاهی از نیازهای خودروسازان، محصولات را مطابق با نیاز آنها تولید خواهند نمود. ارتباط بین خودروسازان و قطعه‌سازان برای سفارش و تغییر در قطعه و اندازه‌های لوازم یدکی به روش سنتی با کاغذ و نامه حداقل بین یک تا دو ماه زمان می‌برد.

اما با استفاده از اینرنت و برقراری ارتباط رایانه‌ای بین این دو مجموعه زمان به کمتر از یک هفته کاهش می‌یابد، در این روش همچنین خودروسازان با کنترل شاخص‌های کیفیت قطعات خودرو می‌توانند تعداد و موارد قطعات معیوب را سریعاً به قطعه‌سازان اطلاع دهند و در نتیجه افزایش قابل توجهی در کیفیت خودروها بوجود می‌آید. در نهایت B2B بین دو مجموعه تولیدکنندگان خودرو و قطعه‌سازان باعث کاهش هزینه‌ها، بهبود کیفیت و افزایش سرعت ساخت خودرو می‌گردد.

فعالیت‌های در محدوده بین بنگاه و مصرف کننده B2C

تجارت الکترونیکی بین بنگاه و مشتری بسیار متداول است. در حال حاضر ده گروه اول زمینه‌های فروش خدمات و کالا که از طریق اینترنت و براساس B2C انجام می‌پذیرند عبارتند از: سخت‌افزار، امور مسافرت، جهانگردی، کتاب، موسیقی، ارسال هدیه و گل و موادغذایی و نوشیدنی، جواهرات، کالاهای ورزشی و الکترونیکی، که برخی از آنها نیز در لیست کالاهای صادراتی کشورمان قرار دارند.

لذا با توجه به وجود زمینه‌های مذکور و با سرمایه‌گذاری در این بخش می‌توان آینده روشنی را در بازار تجارت الکترونیک پیش‌بینی نمود.

دولت الکترونیکی E_Government

به دنبال متداول شدن تجارت الکترونیکی (e_commerce) در سالهای اخیر پدیده نوین دیگری بنام دولت الکترونیک (e_government) مطر شده است. مهمترین ویژگی این پدیده ایجاد بستری مناسب جهت ارایه خدمات با هزینه کمتر و اثربخشی بالاتر می‌باشد که همواره مورد نیاز و دغدغه خاطر مردم و دولتها بوده است.

بدین ترتیب ضمن ایجاد ارتباطی بهتر بین آحاد مردم و دولت، خدمات بسیاری در قالب e_government به سه دسته از مشتریان قابل عرضه می‌باشد شهروندان، بنگاه‌های اقتصادی و موسسات دولتی، مشتریان دولت الکترونیک می‌باشند، این مشتریان قادرند با استفاده از شبکه‌های وب با دسترسی به سایت‌های دولت الکترونیک در فعالیت‌هایا جتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شرکت نمایند یکی از مهمترین اهداف ایجاد دولت الکترونیک تحقق بخشیدن به مردم سالاری الکترونیک است که تمامی شهروندان بتوانند در سرنوشت خویش دخالت داشته باشند.

هم اکنون بیش از یکصد سایت اینترنتی در ایالات متحده به صورت online در حال ارائه خدمات دولتی به مردم می‌باشند. در نیوزلند نیز پایگاه‌های بسیاری ایجاد شده‌اند که بصورت online اطلاعاتی در مورد ساختار و فعالیت‌های دولت ارائه می‌دهد.

منابع و مآخذ

  1. مجموعه مقالات همایش جهانی شهرهای الکترونیکی و اینترنتی ۱۱ـ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۳۸۰ جزیره کیش.
  2. مجموعه مقالات ـ اولین همایش، بانکداری الکترونیکی تیرماه ۱۳۷۹ بانک توسعه و صادرات ایران.
  3. مجموعه مقالات ـ اولین همایش آینده اینترنت و تجارت الکترونیکی در ایران اسفند ۷۹ تهران دانشگاه صنعتی شریف.
  4. برنامه‌نویسی به زبان C، محمدحسن نیکبخش تهرانی (۱۳۷۱) انتشارات انستیتوایز ایران.
  5. تحلیل، طراحی و پیاده‌سازی سیستم جامع آموزش ایزایران مبتنی بر تکنولوژی شیءگرا با استفاده از ابزار object studio ـ مهندس مجید ضیایی کارشناس، پایان نامه دوره کارشناسی مهندسی نرم‌افزار ـ دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) آبان ۱۳۷۸.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.