مقاله اجزای تجارت الکترونیکی و مدلهای مختلف آن
2000 تومان

مقاله اجزای تجارت الکترونیکی و مدلهای مختلف آن

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۳۳ | قابل ویرایش

فهرست مطالب مقاله اجزای تجارت الکترونیکی

عنوان                                              صفحه

اجزای تجارت الکترونیکی………………….. ۱

مدلهای مختلف تجارت الکترونیکی……………. ۷

مدل B2B  یا تجارت شرکت با شرکت (تاجر با تاجر) ۱۰

مدل B2C یا تجارت شرکت با مصرف کننده (تاجر با مصرف کننده)    ۲۳

مقایسه مدل B2B با مدل B2C……………….. 28

مدل C2C یا تجارت مصرف کننده با مصرف کننده (مشتری با مشتری)  ۲۸

منابع و مآخذ ۳۱

مدلهای مختلف تجارت الکترونیکی

در تجارت الکترونیکی مدلهای مختلفی از معاملات تجاری وجود دارد که این مدلها برمبنای شخصیت دو طرف معامله تعریف شده اند . بر این مبنا ۹ مدل مختلف تجارت الکترونیکی به ترتیب زیروجود دارد:

ا.مدلB2B یا مدل تجارت شرکتها با شرکتها (Business to Business):دراین مدل فروشنده و خریدار هردو شخصیت حقوقی هستند. یعنی شرکت با شرکت یا تاجر با تاجر.

۲.مدلB2C یا مدل تجارت شرکتها با مصرف کنندگان (Business to Consumer): دراین مدل فروشنده شرکت یا تاجر است و خریدار ، مصرف کننده کالا یا خدمات میباشد.

۳.مدل C2C یا مدل تجارت مصرف کننده (Consumer to Consumer): دراین مدل دو طرف معامله یعنی هم فروشنده و هم خریدار هر دو مصرف کننده هستند .

۴.مدل G2G یا مدل تجارت دولتها با دولتها (Goverment to Goverment): دراین مدل ، تجارت بین دولتها به عنوان فروشنده و خریدار صورت می گیرد.

۵.مدل G2B یا مدل تجارت دولتها با شرکتها(Government to Businees): دراین مدل فروشنده دولت و خریدار شرکتها هستند مثل مواقعی که اطلاعات مورد نیاز درباره مناقصه ها و مزایده ها و قوانین و مقررات از دولت به شرکتها فروخته می شود.

۶.مدلG2C یا مدل تجارت دولتها با مصرف کنندگان (افرا) (Government to Consumer):

 در این مدل فروشنده ، دولت و خریدار اشخاص حقیقی یا مصرف کنندگان هستند مثل تعامل دولت با مشتری مراکز دولتی و ارباب رجوع.

۷.مدل B2G یا مدل تجارت مصرف کننده با دولتها(Consumer to Goverment): دراین مدل فروشنده اشخاص حقیقی یا مصرف کننده وخریدار دولت است مثل پرداخت مالیات به دولت و انتقال شکایات و نارضایتیها از سیستم های دولتی ازمردم به دولت.

۸.مدل C2G یا مدل تجارت مصرف کننده با دولت ها (consumer to Goverment): دراین مدل فروشنده اشخاص حقیقی با مصرف کنند و خریدار دولت است مثل پرداخت مالیات به دولت و انتقال شکایات و نارضایتیها ازسیستم های دولتی از مردم به دولت.

مقاله اجزای تجارت الکترونیکی و مدلهای مختلف آن

مدل B2B یا تجارت شرکت با شرکت (تاجر با تاجر)

مبادلات B2B درلغت به هرگونه خرید و فروش و شراکت ، مبادلات پایانی و یا نوع معاملات صورت گرفته بین دو شرکت تجاری اطلاق می شود . پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۰۴ درآمد حاصله از این روش تجاری به ۱/۵ میلیارد دلار برسد که با تکیه به برخی از برآوردهای انجام شده ، امکان افزایش این مبلغ نیز وجود دارد.

عرصه تجاری B2B سریعترین رشد را درمیان شاخه های مختلف تجارت الکترونیکی داشته است . هنگامی که لازم باشد تجارت الکترونیکی درخرید و فروشهای عمده مانند درخواست سفارش یک شرکت از تولید کنندگان ، دریافت پیش فاکتور خرید و نیز پرداخت صورت هزینه به آنها به کاربرده شود B2B استفاده می گردد. به عنوان مثال اگر تولید کننده یک ماده اولیه بخواهد تولیدات خود را به یک کارخانه دار بفروشد ، هر دو طرف باید از مدل B2B استفاده نمایند.

علی رغم این که این نوع تجارت الکترونیکی سالهاست که با استفاده از EDI انجام میگیرد ولی درواقع از ۵ یا ۶ سال پیش به شکل امروزی خود تبدیل شده است.

خصوصیات مدل B2B

درسایتهای B2B نیاز است که ویترینی برای عرضه کالاها وجود داشته باشد از این جهت اغلب این سایتها، کالاها و خدمات خود را ازطریق کاتالوگهای تصویری عرضه می کنند که دراین کاتالوگها، جزئیات ارزشمندی درخصوص کالا ها به مشتری ارائه می گردد. از آن جا که دراین نوع تجارت، خریداران نسبت به تحویل و قابلیت درسترسی توجه ویژه ای دارند، سایتهای B2B اغلب اطلاعات مربوط به اسناد تجاری را ارائه و درخصوص حمل کالا و کرایه آن نیز انتخابهای مختلفی را عرضه می کنند.

سایتهای B2B بایستی زمینه مذاکرات لازم مربوط به قراردادهای فیمابین را نیز فراهم کنند و همچنین امکان رایزنی درمورد قیمتها، تأیید سفارش و پیگیری آن و تحویل کالا درزمان موعود از اهمیت ویژه ای در این سایتها برخوردارند . علاوه بر اینها ، اغلب تجارت مدل B2B دربرگیرنده طرف سومی نیز درمعامله است. که این طرف سوم معمولاً شامل مؤسسات مالی (زمینه اسنادمالی و اعتباری فیمابین)، انبارها و گمرک و سایر خدمات واسطه ای است. طرف سوم ممکن است خدمات خود را مسقیماً برروی سایت B2B برای تأمین کننده (فروشنده) و خریدار عرضه کند.

درنهایت اغلب سایتهای B2B دربالاترین سطح امنیت فعالیت می کنند . در این سایتها با توجه به اهمیت اطلاعات و زمانهای تحویل و همین طور حجم بالای پرداختها ،امنیت معامله دربالاترین حد قرار دارد. درحقیقت بسیاری ازسایتهای B2B روالهای قانونی انجام کار (مثل قراردادهای اولیه یا تخصیص اعتبارات لازم) را به منظور اطمینان از درستی کار و امنیت معامله پوشش می دهند.

فرآیند اطلاعات در B2B

معمولاً به کاربران مدل B2Bدرشرکتها پیشنهاد می گردد که اطلاعات زیر را به ترتیب دسترسی پیدا نمایند:

  • محصول مشخصات فنی، قیمتها و سوابق مشتری
  • مشتری: سوابق فروش و پیش بینیها
  • عرضه کنندگان: خط تولید و زمان تولید و وضعیت دوره های فروش
  • فرآیند تولید: سرمایه گذاریها، تعهدات و طراحی تولید
  • حمل و نقل: زمانهای حمل و هزینه ها
  • انبارداری: سطوح انبارداری و زمانهای حمل
  • زنجیره تأمین: ارتباطات کلیدی، قوانین و رابطه های شرکا و زمانبندی
  • رقبا: نشان های تجاری،محصولات تولیدی رقابتی و سهم بازار
  • فروش و بازاریابی: نقطه فروش و تبلغیات
  • فرآیندها وعملکرد زنجیرتأمین: تشریح فرآیند، اندازه گیری عملکرد، کیفیت، زمان تحویل و رضایت مشتری.

خدمات تجاری الکترونیکی بالاخص درمورد سرویسهای B2B به شش بخش تقسیم می گردند که درشکل (۱۳-۲) نشان داده شده اند.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.