تعداد صفحات: ۷۰ | قابل ویرایش
فهرست مقاله تاریخچه استانداردهای کیفیت
مقدمه
تاریخچه استانداردهای کیفیت
فصل اول : آشنایی با استاندارد QS 9000
- ) تاریخچه استاندارد
- ) بخشهای سه گانه QS 9000
۱-۲-۱ ) بخش اول : نیازمندیهای تدوین شده برمبنای ISO 9000
۱-۲-۲ ) بخش دوم : نیازمندیهای بخش خاص خودروسازی
۱-۲-۳ ) بخش سوم : نیازمندیهای خاص هر مشتری
- ) اعم مستندات مربوط به استاندارد QS 9000
- ) مجموعه نظام نامه های استاندارد QS 9000
- ) دامنه شمول استاندارد QS 9000
- ) مزایا و منافع حاصل از اجرای استاندارد QS 9000
۱-۶-۱ ) مزایای عمومی
۱-۶-۲ ) مزایای اختصاصی
- ) مروری گذرا بر تاریخچه استاندارد QS 9000 و بازنگری های اعمال شده بر روی آنها
- ) نمونه ای از طرح اجرای QS 9000 در شرکت XYZ
فصل دوم : تجزیه و تحلیل عوامل شکست و آثار آن ( FMEA )
۱-۲ ) مقدمه
۲-۲ ) معنی و مفهوم FMEA
۳-۲ ) تاریخچه FMEA
۴-۲ ) هدف FMEA
۵-۲ ) ویژگی FMEA
۶-۲ ) آثار اجرای FMEA
۷-۲ ) FMEA در طراحی
۱-۷-۲ ) اجرای FMEA در طراحی
۲-۷-۲ ) فرم FMEA در طراحی
۸-۲ ) معرفی PFMEA
۱-۸-۲ ) تعریف
۲-۸-۲ ) فرض ها
۳-۸-۲ ) نتایج
۴-۸-۲ ) چند نکته
۵-۸-۲ ) چند نکته
فصل سوم : پمپ
۱-۳ ) انواع پمپها
۲-۳ ) میزان عملکرد پمپهای دوار
۳-۳ ) میزان عملکرد پمپهای دوار
۴-۳ ) راندمان پمپهای دوار
۵-۳ ) مشخصه های کلی پمپهای دوار
۶-۳ ) محدوده فشار
۷-۳ ) تاثیر غلظت
۸-۳ ) ؟ و نشتی در پمپهای دنده ای
۹-۳ ) کارکرد پمپ
فصل چهارم : سیستم های خنک کننده خودرو
۱-۴ ) مکانیزم کلی خودروها
۲-۴ ) اساس کار موتورهای چهارزمانه
۳-۴ ) سیستم خنک کنندگی بوسیله آب و باد حاصل از پروانه
۴-۴ ) سیستم خنک کنندگی در داخل بلوکه سیلندر بوسیله روغن
۵-۴ ) وظایف مورد انتظار روغن موتور
فصل پنجم : اویل پمپ
۱-۵ ) سوپاپ کاهش فشار Oil Pump
۲-۵ ) علت بالاتر بودن بیش از حد فشار
۳-۵ ) معرفی Oil Pump پیکان ۱۶۰۰
۴-۵ ) معرفی چند نمونه از مراحل کاری شرکت رناک قطعه توس
مقدمه مقاله استانداردهای کیفیت
استاندارد کیفیت را برای نخستین بار دولت انگلستان ، پس از جنگ جهانی اول به صورت مدون ، ایجاد کرد . پس از آن ( پیش از جنگ جهانی دوم ) وقتی که شرکتهای کوچک با یکدیگر ادغام و شرکتها و موسسات بزرگتری را تشکیل دادند ، روش اداره موسسات تولیدی به کلی تغییر یافت .
تغییر دیگری که همزمان با جنگ جهانی دوم به وجود آمد ، استفاده کردن از بازرسان در مراحل گوناگون تولید محصولات بود . در چنین وضعیتی بازرسان موظف بودند محصولات تولید شده را بازرسی کنند و چنانچه مرغوبیت لازم را نداشته باشند ، آن را عودت دهند تا پس از انجام گرفتن اصلاحات لازم بار دیگر بازرسی شود .
این چرخه تولید ، بازرسی و اصلاح ، سالها در کارخانه ها باقی ماند . در سالهای اخیر روشهای جدید دیگری که به تولید صحیح و دقیق محصولات می انجامد ، به کار گرفته و جایگزین روشهای پیشین شده است . توسعه مراکز صنعتی و فن آورانه که پس از جنگ جهانی دوم آغاز گردید نیز پیچیده تر شدن روشهای تولیدی و سخت تر شدن تضمین کیفیت را در پی داشت.
نخستین تلاش برای استانداردکردن سیستم کیفیت که تاثیر رشد صنعت و پیچیدگی آن بیشتر بود در ایالات متحد آمریکا بوجود آمد . این فعالیتهای استاندارد کردن از وزارت دفاع آمریکا آغاز شد و به ایجاد استاندارد ارتشی ۹۸۵۸.
در سال ۱۹۵۶ که ویژه مشخصات و شرایط سیستم کیفیت و استاندارد ارتشی ۴۵۲۰۸ ( MIL-I-4208 ) که مخصوص سیستم بازرسی است ، منجر شد . این دو سری استانداردها هنوز در وزارت دفاع و ارتش ایالات متحد آمریکا مورد استفاده قرار دارد.
تاریخچه استاندارد QS-9000
کیفیت خودروها ، همیشه موضوع مهمی در ایالات متحده بوده است . در اوایل سالهای دهه ۱۹۸۰ میلادی ، انقلاب کیفیت به صنایع خودروسازی رسید و سابقه گسترده ای در این زمینه از طریق اجرای برنامه ها و روشهای متعدد برای بهبود کیفیت محصولات ، جلب رضایت مشتریان و برقراری روابط سازنده با تامین کنندگان مدنظر قرار گرفت .
این حرکت گسترده ، موجب تدوین استانداردها ، خط مشی ها و روشهایی برای اجرای اهداف فوق گردید . هدف اصلی این حرکت ساختار و سیستم اجرایی بود ، نه کیفیت محصول . از اینرو ، چنین استانداردها و خط مشی هایی در پی هماهنگ کردن و همسو کردن تامین کنندگان با شرکتهای اصلی خوروسازی بودند . البته در این زمینه تقریبا کارهایی انجام شده بود . تا اینکه شرکت؟
شرکت فورد و شرکت جنرال موتورز ( معروف به سه شرکت بزرگ خودروسازی ) مذاکرات مشترکی را برای یکسان سازی نیازمندی سیستم های کیفیت آغاز نمودند . نتایج این مذاکرات و مشاورت ها ، موجب تشکیل یک گروه کاری مرکب از سه شرکت فوق گردید . در سال ۱۹۹۵ ، این گروه کاری ، کار تدوین و انتشار تفاسیر مجاز از نیازمندیهای استاندارد QS-9000را آغاز نمودند .
در این میان گروه کاری صنایع خودروسازی مسئولیت توضیح و رفع ابهامات از کلیه مستنداتی که گروه فوق الذکر تدوین و منتشر می نمایند را عهده دار شد . از سوی دیگر گروه کاری صنایع خوردوسازی مسئولیت هماهنگی کلیه آموزشهای مرتبط با QS-9000 را که در آمریکای شمالی ارایه می شود عهده دار است.
بخشهای سه گانه QS-9000
استاندارد QS-9000 به عنوان یک سیستم ( یعنی سیستم کیفیت ) از سه بخش ( جزء ) زیر تشکیل یافته است .
الف ) نیازمندیهای تدوین شده بر مبنای ISO 9000
ب ) نیازمندیهای خاص بخش خودروسازی
ج ) نیازمندیهای خاص هر مشتری
ذیلا هر یک از سه بخش فوق تشریح می گردد :
بخش اول : نیازمندیهای تدوین شده بر مبنای ISO 9000
این بخش ، بر اساس نیازمندیها و شرایط خاص صنایع خودروسازی و بر مبنای نیازمندیهای بیستگانه استاندارد ISO 9001 تدوین شده است . بطوریکه عناصر بیستگانه استاندارد ISO 9001 از دیدگاه صنایع خودروسازی بررسی و مجددا بازنویسی شده است . این کار بعضا موجب تغییر ، اصلاح ، تعدیل و یا افزایش نیازمندیهای عناصر بیستگانه در استاندارد ISO 9001 شده است .
این همه ، افزایش ۱۴ زیر بخش و اضافه شدن ۵۹ نیازمندی اصلی به متن اصلی استاندارد ISO 9001 را در پی داشته که بیشتر آنها نیز با کلمه باید ( shall ) و با هدف افزایش کیفیت محصول ، قابلیت استمرار فرآیند ، کنترل هزینه ها ، بهبود مستمر و استفاده بهینه از منابع و حصول اطمینان از توان کمی و کیفی سازندگان / تامین کنندگان صنایع خودروسازی معرفی شده اند .
در این میان ، برای برخی از مفاهیم ، اصطلاحات ، روشها و سیستمهای معرفی شده در این بخش ( که بخش اصلی استاندارد QS-9000 را تشکیل می دهد ) جزوات تکمیلی تهیه شده که لازم است هنگام مطالعه و تحقیق پیرامون این استاندارد به آنها نیز مراجعه شود.
نیازمندیهای بخش خودروسازی
این بخش از نیازمندیها ، فراتر از نیازمندیهای ISO 9000 ، نیازمندی های اضافی تر سیستم های تضمین کیفیت خاص صنایع خودروسازی را شامل می گردد . در حقیقت ، نیازمندیهای این بخش ، مجموعه ای از نیازمندیهای عمومی صنایع خودروسازی است که تحت سه عنوان کلی زیر سازماندهی شده است :
- فرآیند قطعات تولیدی
در این قسمت ، فرآیندهایی که طی آنها محصولات آماده تحویل به صنایع خودروسازی ، مورد تایید قرار می گیرند ، مدنظر هستند برای این نوع تاییدیه ها ، در متن استاندارد ، نظام نامه ای به همیین نام تهیه شده است که عرشه کنندگان بایست تمامی نیازمندیهای مندرج در این نظام نامه را رعایت کرده و تایید قطعات تولیدی را بر مبنای شماره قطعه ، سطح تغییرات مهندسی ، محل ساخت ، پیمانکاران فرعی تامین کننده اولیه و شرایط و مشخصات فرآیند تولید انجام بدهند .
- بهبود مستمر
این قسمت ، انتظارات و تکنیکهای بهبود مستمر برنامه های مرتبط با کیفیت و بهره وری عرضه کنندگان را شامل می گردد . ازاینرو ، این نگرش باید در کلیه بخشهای سازمانی عرضه کننده مورد استفاده قرار گیرد . بطوریکه استمرار و تداوم در بهبود ، بایستی بطور پیوسته تکرار و انجام شود.