3000 تومان

مقاله تاریخچه استانداردهای کیفیت

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۷۰ | قابل ویرایش

فهرست مقاله تاریخچه استانداردهای کیفیت

مقدمه

تاریخچه استانداردهای کیفیت

فصل اول : آشنایی با استاندارد QS 9000

  • ) تاریخچه استاندارد
  • ) بخشهای سه گانه QS 9000

۱-۲-۱ ) بخش اول : نیازمندیهای تدوین شده برمبنای ISO 9000

۱-۲-۲ ) بخش دوم : نیازمندیهای بخش خاص خودروسازی

۱-۲-۳ ) بخش سوم : نیازمندیهای خاص هر مشتری

  • ) اعم مستندات مربوط به استاندارد QS 9000
  • ) مجموعه نظام نامه های استاندارد QS 9000
  • ) دامنه شمول استاندارد QS 9000
  • )‌ مزایا و منافع حاصل از اجرای استاندارد QS 9000

۱-۶-۱ ) مزایای عمومی

۱-۶-۲ ) مزایای اختصاصی

  • ) مروری گذرا بر تاریخچه استاندارد QS 9000 و بازنگری های اعمال شده بر روی آنها
  • ) نمونه ای از طرح اجرای QS 9000 در شرکت XYZ

فصل دوم : تجزیه و تحلیل عوامل شکست و آثار آن ( FMEA  )

۱-۲ ) مقدمه

۲-۲ ) معنی و مفهوم FMEA

۳-۲ ) تاریخچه FMEA

۴-۲ ) هدف FMEA

۵-۲ ) ویژگی FMEA

۶-۲ ) آثار اجرای FMEA

۷-۲ ) FMEA در طراحی

۱-۷-۲ ) اجرای FMEA  در طراحی

۲-۷-۲ ) فرم FMEA  در طراحی

۸-۲ ) معرفی PFMEA

۱-۸-۲ ) تعریف

۲-۸-۲ ) فرض ها

۳-۸-۲ ) نتایج

۴-۸-۲ ) چند نکته

۵-۸-۲ ) چند نکته

فصل سوم : پمپ

۱-۳ ) انواع پمپها

۲-۳ ) میزان عملکرد پمپهای دوار

۳-۳ ) میزان عملکرد پمپهای دوار

۴-۳ ) راندمان پمپهای دوار

۵-۳ ) مشخصه های کلی پمپهای دوار

۶-۳ ) محدوده فشار

۷-۳ ) تاثیر غلظت

۸-۳ ) ؟  و نشتی در پمپهای دنده ای

۹-۳ ) کارکرد پمپ

فصل چهارم : سیستم های خنک کننده خودرو

۱-۴ ) مکانیزم کلی خودروها

۲-۴ ) اساس کار موتورهای چهارزمانه

۳-۴ ) سیستم خنک کنندگی بوسیله آب و باد حاصل از پروانه

۴-۴ ) سیستم خنک کنندگی در داخل بلوکه سیلندر بوسیله روغن

۵-۴ ) وظایف مورد انتظار روغن موتور

فصل پنجم :‌ اویل پمپ

۱-۵ ) سوپاپ کاهش فشار Oil Pump

۲-۵ ) علت بالاتر بودن بیش از حد فشار

۳-۵ ) معرفی Oil Pump  پیکان ۱۶۰۰

۴-۵ ) معرفی چند نمونه از مراحل کاری شرکت رناک قطعه توس

مقدمه مقاله استانداردهای کیفیت

استاندارد کیفیت را برای نخستین بار دولت انگلستان ، پس از جنگ جهانی اول به صورت مدون ، ایجاد کرد . پس از آن ( پیش از جنگ جهانی دوم ) وقتی که شرکتهای کوچک با یکدیگر ادغام و شرکتها و موسسات بزرگتری را تشکیل دادند ، روش اداره موسسات تولیدی به کلی تغییر یافت .

تغییر دیگری که همزمان با جنگ جهانی دوم به وجود آمد ، استفاده کردن از بازرسان در مراحل گوناگون تولید محصولات بود . در چنین وضعیتی بازرسان موظف بودند محصولات تولید شده را بازرسی کنند و چنانچه مرغوبیت لازم را نداشته باشند ، آن را عودت دهند تا پس از انجام گرفتن اصلاحات لازم بار دیگر بازرسی شود .

این چرخه تولید ، بازرسی و اصلاح ، سالها در کارخانه ها باقی ماند . در سالهای اخیر روشهای جدید دیگری که به تولید صحیح و دقیق محصولات می انجامد ، به کار گرفته و جایگزین روشهای پیشین شده است . توسعه مراکز صنعتی و فن آورانه که پس از جنگ جهانی دوم آغاز گردید نیز پیچیده تر شدن روشهای تولیدی و سخت تر شدن تضمین کیفیت را در پی داشت.

نخستین تلاش برای استانداردکردن سیستم کیفیت که تاثیر رشد صنعت و پیچیدگی آن بیشتر بود در ایالات متحد آمریکا بوجود آمد . این فعالیتهای استاندارد کردن از وزارت دفاع آمریکا آغاز شد و به ایجاد استاندارد ارتشی ۹۸۵۸.

در سال ۱۹۵۶ که ویژه مشخصات و شرایط سیستم کیفیت و استاندارد ارتشی ۴۵۲۰۸ ( MIL-I-4208  )  که مخصوص سیستم بازرسی است ، منجر شد . این دو سری استانداردها هنوز در وزارت دفاع و ارتش ایالات متحد آمریکا مورد استفاده قرار دارد.

تاریخچه استاندارد QS-9000

کیفیت خودروها ، همیشه موضوع مهمی در ایالات متحده بوده است . در اوایل سالهای دهه ۱۹۸۰ میلادی ، انقلاب کیفیت به صنایع خودروسازی رسید و سابقه گسترده ای در این زمینه از طریق اجرای برنامه ها و روشهای متعدد برای بهبود کیفیت محصولات ، جلب رضایت مشتریان و برقراری روابط سازنده با تامین کنندگان مدنظر قرار گرفت .

این حرکت گسترده ، موجب تدوین استانداردها ، خط مشی ها و روشهایی برای اجرای اهداف فوق گردید . هدف اصلی این حرکت ساختار و سیستم اجرایی بود ، نه کیفیت محصول . از اینرو ، چنین استانداردها و خط مشی هایی در پی هماهنگ کردن و همسو کردن تامین کنندگان با شرکتهای اصلی خوروسازی بودند . البته در این زمینه تقریبا کارهایی انجام شده بود . تا اینکه شرکت؟

شرکت فورد و شرکت جنرال موتورز ( معروف به سه شرکت بزرگ خودروسازی ) مذاکرات مشترکی را برای یکسان سازی نیازمندی سیستم های کیفیت آغاز نمودند . نتایج این مذاکرات و مشاورت ها ، موجب تشکیل یک گروه کاری مرکب از سه شرکت فوق گردید . در سال ۱۹۹۵ ، این گروه کاری ، کار تدوین و انتشار تفاسیر مجاز از نیازمندیهای استاندارد QS-9000را آغاز نمودند .

در این میان گروه کاری صنایع خودروسازی مسئولیت توضیح و رفع ابهامات از کلیه مستنداتی که گروه فوق الذکر تدوین و منتشر می نمایند را عهده دار شد . از سوی دیگر گروه کاری صنایع خوردوسازی مسئولیت هماهنگی کلیه آموزشهای مرتبط با QS-9000  را که در آمریکای شمالی ارایه می شود عهده دار است.

بخشهای سه گانه QS-9000 

استاندارد QS-9000     به عنوان یک سیستم (‌ یعنی سیستم کیفیت ) از سه بخش ( جزء ) زیر تشکیل یافته است .

الف ) نیازمندیهای تدوین شده بر مبنای ISO 9000

ب   )‌ نیازمندیهای خاص بخش خودروسازی

ج    ) نیازمندیهای خاص هر مشتری

ذیلا هر یک از سه بخش فوق تشریح می گردد :‌

بخش اول : نیازمندیهای تدوین شده بر مبنای ISO 9000

این بخش ، بر اساس نیازمندیها و شرایط خاص صنایع خودروسازی و بر مبنای نیازمندیهای بیستگانه استاندارد ISO 9001  تدوین شده است . بطوریکه عناصر بیستگانه استاندارد ISO 9001  از دیدگاه صنایع خودروسازی بررسی و مجددا بازنویسی شده است . این کار بعضا موجب تغییر ، اصلاح ، تعدیل و یا افزایش نیازمندیهای عناصر بیستگانه در استاندارد ISO 9001  شده است .

این همه ، افزایش ۱۴ زیر بخش و اضافه شدن ۵۹ نیازمندی اصلی به متن اصلی استاندارد ISO 9001  را در پی داشته که بیشتر آنها نیز با کلمه باید (‌ shall ) و با هدف افزایش کیفیت محصول ، قابلیت استمرار فرآیند ، کنترل هزینه ها ، بهبود مستمر و استفاده بهینه از منابع و حصول اطمینان از توان کمی و کیفی سازندگان / تامین کنندگان صنایع خودروسازی معرفی شده اند .

در این میان ، برای برخی از مفاهیم ، اصطلاحات ، روشها و سیستمهای معرفی شده در این بخش ( که بخش اصلی استاندارد QS-9000  را تشکیل می دهد ) جزوات تکمیلی تهیه شده که لازم است هنگام مطالعه و تحقیق پیرامون این استاندارد به آنها نیز مراجعه شود.

نیازمندیهای بخش خودروسازی

این بخش از نیازمندیها ، فراتر از نیازمندیهای ISO 9000  ، نیازمندی های اضافی تر سیستم های تضمین کیفیت خاص صنایع خودروسازی را شامل می گردد . در حقیقت ، نیازمندیهای این بخش ، مجموعه ای از نیازمندیهای عمومی صنایع خودروسازی است که تحت سه عنوان کلی زیر سازماندهی شده است :

  • فرآیند قطعات تولیدی

در این قسمت ، فرآیندهایی که طی آنها محصولات آماده تحویل به صنایع خودروسازی ، مورد تایید قرار می گیرند ، مدنظر هستند برای این نوع تاییدیه ها ، در متن استاندارد ، نظام نامه ای به همیین نام تهیه شده است که عرشه کنندگان بایست تمامی نیازمندیهای مندرج در این نظام نامه را رعایت کرده و تایید قطعات تولیدی را بر مبنای شماره قطعه ، سطح تغییرات مهندسی ، محل ساخت ، پیمانکاران فرعی تامین کننده اولیه و شرایط و مشخصات فرآیند تولید انجام بدهند .

  • بهبود مستمر

این قسمت ، انتظارات و تکنیکهای بهبود مستمر برنامه های مرتبط با کیفیت و بهره وری عرضه کنندگان را شامل می گردد . ازاینرو ، این نگرش باید در کلیه بخشهای سازمانی عرضه کننده مورد استفاده قرار گیرد . بطوریکه استمرار و تداوم در بهبود ، بایستی بطور پیوسته تکرار و انجام شود.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.