5000 تومان

مقاله تراورس بتنی در راه آهن

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۳۲ | قابل ویرایش

مقدمه

راه،وسیله جابجائی ثروت و انتقال فرهنگ میباشد.شاید اگر آن را جزء اولین اختراعات ویا اکتشافات بشر بنامیم پر به بیراهه نرفته باشیم.همزمان با پیشرفت انسان و اختراع چرخ راه نیز مراحل تغییر وتحول خود را طی نمود .راه را از نظر استفاده ناوگان مربوطه میتوان به انواع زیر دسته بندی نمود:

۱ـ راه هـوائـی

۲ـ راه دریـایـی

۳ـ راه زمیــنـی

نظر به اینکه بحث اصلی راه آهن میباشد از دو مقوله راه هوائی و راه دریایی گذر مینمائیم.اما راه زمینی نیز از نظر نوع ناوگان مورد استفاده در هریک و شرایط احداث با یکدیگر فرق دارند که آن را نیز میتوان به صور مختلف طبقه بندی نمود.

بدون شک راه هن ایمن ترین راهها میباشد و حمل ونقل ریلی ایمن ترین حمل و نقل در جهان میباشد.برای اینکه این مقام کماکان حفظ گردد نیاز به نوآوری و بکارگیری تجهیزات وامکانات جدید میباشد بطوریکه در مرحله نخست ایمنی و سلامت کالای مشتری که همان بار و مسافر است حفظ گردد و در مرحله بعد تسریع در به مقصد رسیدن آن در مقام مقایسه با سایر وسایل حمل و نقل و در نهایت ارزان تمام شدن نرخ جابجایی بار ومسافر.

در این راستا یکی از مهمترین فاکتورها داشتن تأسیسات فنی وزیربنائی سالم ومتناسب با ناوگان بکار گرفته شده در سیستم حمل و نقل ریلی است.

در بخش تأسیسات فنی وزیر بنائی نیز مهمترین عامل آن خط وابنیه میباشد که به عبارتی دیگر همان راه اهن میباشدو آماده سازی آن برای پذیرش بار محوری بیشتر و سرعت بالاتر از مهمترین عوامل است.برای دستیابی به موارد فوق لازم است که در بخش روسازی خط وابنیه از بهترین و مناسبترین مصالح روسازی استفاده نمود.

روسازی خط آهن

روسازی عبارت است از ریل ها- سوزن ها- تقاطع ها- تراورس ها و بستر بالاست میباشد.که توسط لکوموتیو و واگن ها و سایر آلات ناقله ریلی مورد استفاده قرار میگیرد.این وسائط نقلیه ریلی در ایران دارای بار محوری ۲۰تن میباشند.

با توجه به سرعت مجاز و بار محوری مجاز،ریلها و سوزنها و تراورسها و…باید طوری ساخته وطراحی گردند که برای وسائط نقلیه مزبور ایمنی لازم را تأمین نمایند.

برای تأمین این ایمنی ، اجزاء خط آهن بایستی دارای ابعادی باشند که بار ترافیک را به راحتی تحمل نمایند.علاوه بر آن فرم هندسی صحیح خط چه زیر بار و چه بدون آن بایستی حفظ گردد.

بطور کلی خط آهن بایستی طوری باشد که ایمنی حفظ گردد،آلات ناقله دچار لرزش ونوسان نشوند،از نظر الکتریکی عایق باشد،هزینه خط آهن باید در طول عمر آن تاحد امکان پائین باشد، تعمیر ونگهداری آن پائین و هزینه آن کم باشد و سایر موارد باعث میشود که در انتخاب سیستم خط آهن باید به تمامی ضرورت ها توجه کافی گردد و لازم است در باره بار محوری و حداکثر سرعت بخوبی اندیشید و در انتخاب مصالح نهایت دقت را معطوف داشت

بالاست:

اگر تراوسها را مستقیماٌ روی بستر خاکریز قرار دهند کم وبیش در زمین فرومیرود و منجر بهشکست تراورس می گردد زیرا پایداری زمین گذشته از آن که برای بارهای منتقل شده از تراورسها کافی نیست در طول هم متفاوت است ودر نتیجه تراز طولی خط آهن بهم میخورد.

در ثانی اگر قشر زیرین نفوذ ناپذیر باشد تراورسها در آب غوطه ور میگردندبرای مقابله با این موارد وسایر عوامل از یک قشر سنگدانه روی سطح زیر سازی استفاده مینمایند که بالاست نامیده میشودو نقشهای زیر را ایفا مینماید:

  • توزیع وپخش یکنواخت نیروهای وارده از تراورس در سطح وسیعتر بر روی زیرسازی.
  • بالاست حکم زهکش برای مصالح روسازی خط اهن را دارد.
  • بالاست بدلیل وضعیت خاص خود همانند یک فنر در زیر تراورس عمل کرده وجذب انرژی مینماید .
  • مهمترین نقش بالاست در خط آهن که در تعامل باتراورس ایفا مینماید استقرار بخشیدن به خط آهن میباشد.این عمل از طریق تماس تراورس وبالاست با یکدیگر و نیروهای اصطکاکی بوجود آمده بین آنها و نیروی وزن بالاست که در دوسر تراورس قرار دارد ایجاد میگردد.

جنس بالاست باید از سنگهای آذرین درونی بوده ودر مقابل جذب آب وسایش از مقاومت بسیار بالایی برخوردار باشد و فاق خاک رس باشد.ضخامت بالاست باید به اندازه ای باشد که بارها را روی سطح وسیعی از زیرسازی پخش کند.

دانه بندی بالاست باید بین ۲ تا ۷ سانتیمتر باشد و برای هرنوع تراورس از دانه بندی خاص آن استفاده نمود و درصد شکستگی آن بسیار بالا باشد به همین منظور استفاده از سنگهای رودخانه ای در تهیه بالاست ممنوع است.

مزایا و معایب تراورس بتنی دی بلوک

این تراورس به علت وزین بودنش(۱۸۰ کیلوگرم نوعU31 و ۲۶۰ کیلوگرم نوع U41)و دوتکه بودن مقاومت جانبی بسیار مناسبی را در خط ایجاد میکند. بطوریکه میتوان گفت این تراورس بهترین نوع تراورس از نظر بالا بردن مقاومت جانبی خط آهن میباشد.

و حرکت با سرعت زیاد را ممکن می سازد.عرض خط را نیز در حد رضایت بخشی ثابت نگه داشته و دارای عمر بالائی میباشد و تولید آن در هر کشوری تقریباٌ امکان پذیر است.

رفتار این تراورس هنگامیکه ضخامت ومشخصات مکانیکی بالاست مناسب نباشد مطلوبیت کمتری دارد.توزیع بار وانعطاف پذیری کمتری نسبت به تراوس چوبی دارد.با توجه به وزن بالا حتماٌ باید از ادوات اتصال ریل به تراورس از نوع الاستیک استفاده نمود.

حمل و نقل آن بسیار حساس است و نصب آن نیز مشکلات خاص خود را دارد.فلز رابط دو تکه بتن باید از جنس ریل باشد ودر نصب آن هنگام ساخت بیش از حد باید دقت نمود تا در امر تعمیر و نگهدار مشکلاتی بوجود نیاید،این تراورس نیز همانند تراورس فلزی در سوانح صدمات فراوانی را تحمل مینمایند.

شاید بنا بدلایل فوق الذکر و عدم توانائی و کسب دانش فنی کاربرد صحیح آن یکی از بهترین انواع تراورس از خط تولید خارج ودیگر مورد استفاده قرار نمیگیرد.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.