3000 تومان

مقاله جرثقیل و انواع آن

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۹ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

مقدمه

جرثقیلها

انواع مختلف جرثقیلها

۱-۱: جرثقیلهای سقفی زنجیری(جرثقیلهای آویز)

۲-۱: جرثقیلهای سقفی در دو نوع تک پل و دو پل

۳-۱: جرثقیلهای دروازه ای تک پل و دو پل

۴-۱: جرثقیلهای نیم دروازه ای (طره ای) تک پل و دو پل

۱-۲ جرثقیلهای کامیونی نصب بر روی کامیون

۲-۲: جرثقیلهای خودرونده(خودرو)

۳-۲: جرثقیل های چرخ زنجیری

۴-۲: تاور کران ها (جرثقیلهای برجی)

نصب و راه اندازی تاور کران

۱-۳: جرثقیل خای دریایی یا اسکله ای (ثابت) wharf crane

جـرثقیلهــا CRANES

جرثقیلها

جرثقیلهای برجی TOWER CRANES

جرثقیلهای برجی ثابت مستقل

جرثقیل برجی تلسکوپی

جرثقیلهای برجی مهار شده ثابت

جرثقیلهای بالارونده

جرثقیل دروازه ای

جرثقیل سقفی

   کابلهای سیمی ( طنابها )

برپایی جرثقیلها

منابع

مقدمه:

در تمام فعالیت های ساختمانی ، صنعتی و تجارتی به غیر از نیروی بازوی کارگر برای جابه جایی مواد با مقایاس وسیع از بالابرها و جرثقیل ها استفاده می شود . برای این منظور وسائل بی شماری مورد استفاده قرار می گیرد . ولی ما در اینجا جرثقیل ها را مورد بررسی قرار می دهیم. شناسایی این ماشینها در انتخاب آن به منظور اجرای کار به خصوصی به ما کمک می کند تا بتوان با حداقل هزینی و صرف وقت کار مورد نظر خود را انجام داد.

جرثقیلها:

به طور کلی جرثقیل وسیله ای است که قابلیت حرکت بار را همراه با محدودیت چه و به صورت افقی وچه به صورت عمودی دارد و در کل تشکیل شده از بوم(تیر شبک یا غیر شبک)، ارابه و یک قلاب که کار آن بلند کردن اجسام و حرکت آنها به وسیله حرکت ارابه به وسیله حرکت بوم است.

انواع مختلف جرثقیلها

در صنعت و فن آوری جرثقیلها به طور کلی چه چهار گروه ۱- جرثقیلهای صنعتی، ۲- جرثقیلهای ساختمانی، ۳- جرثقیلهای دریایی، ۴- جرثقیلهای با کاربردهای جانبی تقسیم نمود.

۱-۱: جرثقیلهای سقفی زنجیری(جرثقیلهای آویز)

این جرثقیلها عمدتا در کارگاههای صنعتی و تعمیراتی به کار می رود. اسکلت اصلی این جرثقیل که متشکل از قرقره و زنجیر مناسب می باشد می تواند بر تیرهای سقف آویزان شود. مکانیزم عمل آن به نحوی است که تا زمانی که بار به سمت بالا صعود می کند قرقره به طور معمول در حال گردش است. ظرفیت معمول این جرثقیلها کم و برای حرکت اجسام کم وزن استفاده می گردد و کار اصلی آن لیفت کردن اجسام در کارگاههای صنعتی است.

۲-۱: جرثقیلهای سقفی در دو نوع تک پل و دو پل

از این جرثقیلها در مکانهای سرپوشیده مانند کارگاهها و کارخانه های صنعتی و ساختمانی استفاده می شود و چون این جرثقیل روی کنسول ستونها و در نزدیک سقف کار گذاشته می شود به آنها جرثقیل سقفی می گویند.

این جرثقیلها از تیرک مشبک یا غیر مشبک تشکیل شده و قرقره مکانیکی و کابل بر روی آن سوار است. این نوع جرثقیلها قابلیت حرکت در سه جهت x،y،z را دارند . ریل های تعبیه شده بر روی پل ها قابلیت حرکت عرضی را به دستگاه می دهد و ریل های تعبیه شده روی کنسول ستونها قابلیت حرکت طولی را به دستگاه می دهد و الکترو موتور تعبیه شده در دستگاه قرقره، قابلیت حرکت عمودی را به دستگاه می دهد.

این نوع جرثقیل ها دارای ظرفیت های ۱ تا ۵ تن بوده و تا دهانه های ۱۵ متری و ۲۰ متری طراحی می شوند. این جرثقیلها در مواردی  کاربرد دارند که امکان قرار دادن و محدودیت ستون در یک مکان باشد.

جرثقیلهای دروازه ای تک پل و دو پل

این جرثقیلها که در  فضای باز نصب می شوند در کارخانجات سنگ بری و تهیه قطعات پیش ساخته و نظایر ان استفاده فراوان دارند. این نوع جرثقیلها از یک تیرک افقی مشبک یا غیر مشبک، یک۴ پایه یا ۲ پایه که به تیرک وصل می شود و قرقره مکانیکی و کابل تشکیل شده است.

روش حرکت این جرثقیلها مانند جرثقیلهای سقفی تک پل و دو است و قابلیت حرکت در سه جهت x، y، z، را دارد. با این تفاوت که حرکت این جرثقیلها در جهت طولی یا حرکت بر روی پایه های تحتانی بر روی ریل صورت می گیرد. این نوع جرثقیلها دارای ظرفیت های بالا تا ۳۰ تن می باشد و در دهانه هایی تا حدود ۷۰ متر ساخته می شود.

جرثقیلهای خودرونده(خودرو):

این نوع جرثقیلها فقط به عنوان وظیفه تخصصی خود انجام به کار می کنند و امکانات دیگر آنها محدود است. همچنین این جرثقیلها به جای اتاقک بار دارای تیرکهای مناسب فلزی هستند که نقش بوم های بلند جرثقیل را بر عهده دارند. تفاوت دیگر آنها با جرثقیلهای کامیونی این است که روی شاسی جرثقیل کابین اپراتور طراحی شده است که دارای متعلقات و اهرمهای لازم جهت کنترل جرثقیل است.

نوع جک های این جرثقیل ها معمولاH یا ۸ می باشدامکان اصلی و مهم این نوع جرثقیل ها ظرفیت بالا و تحرک ساده آنها ست به طوری که در طراحی آنها ظرفیت های تا ۲۰۰، ۳۰۰، ۴۰۰ تنی نیز در نظر گرفته می شود.

همچنین در طراحی بوم های این نوع جرثقیل ها به منظور تکمیل سیستم مرتفع ساز ی تا حد امکان یک بازوی دیگر که جیب(jib) نام دارد می توان به انتهای بازو متصل کرد و بدین وسیله بوم را اضافه کرد. این بازو در هنگامیکه به آن احتیاج نیست حول لولای خود گردش کرده و به موازات بازو در کنار آن می چسبد.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.