2000 تومان

مقاله صنعت چاپ و بسته بندی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۳ | قابل ویرایش

صنعت چاپ و بسته بندی

صنعت چاپ و بسته بندی در جهان توسعه یافته جزو صنایع زیربنایی به شمار می آید که نقش بسیار پررنگی نیز در رونق صادرات، تجارت و مراودات اقتصاد بین الملل دارد.

برای ترسیم جایگاه این صنعت همین کافی که در حال حاضر کشورهایی در جهان هستند که تنها با تقویت صنعت چاپ تبلیغاتی و بسته بندی توانسته اند حجم زیادی از درآمد ناشی از تجارت جهانی را به خود اختصاص دهند.

اما در مقابل این گروه از کشورها، نقاط دیگری در جهان وجود دارند که علی رغم داشتن مزیت های اقتصادی در تولید بسیاری از محصولات، فقط به دلیل عدم برخورداری از یک صنعت نسبتا تنومند بسته بندی بخش زیادی از بازار مصرفی جهان را به رقبای خود واگذار کرده اند.

بدون هیچ تعارفی ایران در رده نخست این کشورها قرار دارد. شواهد موجود نشان می دهد که در حال حاضر برخی از صادرکنندگان ایرانی کالای خود را با قیمتی پایین تر از نرخ های جهانی به کشورهای صاحب نام در صنعت بسته بندی می فروشند و آنان نیز با بسته بندی مجدد این محصولات آنها را تا چند برابر قیمت راهی بازارهای جهانی می کنند.

صنعت بسته‏بندی در ایران دارای یک ضعف بزرگ است. به عبارتی به دلیل ضعف صنایع بسته‏بندی در کشور؛ بسیاری از کالاهای غیر نفتی پس از صادرات به کشورهای دیگر مورد بسته‏بندی و صادرات مجدد قرار می‏گیرد و به چندین برابر قیمت به فروش می‏رسد. برای نمونه لازم  است به محصول خرمای صادراتی ایران اشاره شود.

ضرورت و جایگاه بسته بندی

در این فرصت مناسب به جا است اندکی هم درباره بسته بندی کالاو از جمله لفاف اشیاء هنری- صنعتی دستی مطرح شود. مقوله بسته بندی کالاها خود به عنوان یک صنعت در سطح جهان مورد توجه خاص تولیدکنندگان هر نوع کالا قرار گرفته است چراکه بسته بندی مناسب و جذاب سهم مؤثری در جلب خریداران دارد.

در کشور ما متأسفانه از دیرباز و هنوز این صنعت مورد استقبال و استفاده جامع و مانع تولیدکنندگان واقع نشده است. آنجا هم که عمل به بسته بندی می شده یا بعضاً می شود، هیچ رعایت اصولی در ارائه آن صورت نمی گیرد. طی چند سال اخیر عمدتاً برخی از تولیدات مثل تنقلات خوراکی و بعضی از تولیدات لبنی در بسته بندی های ظاهرپسند ارائه می شود.

بیشتر کالا از هر نوع ازجمله محصولات زراعی در پوشش های غیرعلمی- صنعتی و به شکل کاملاً نامناسب به بازارهای مصرف عرضه می شوند. این غفلت ها درحالی اتفاق افتاده و می افتد که بسته بندی مناسب با طرح و رنگ و نقوش جذاب می توانند مصرف کنندگان و یا رهگذران را ترغیب به کنجکاوی و نهایتاً تمایل به خرید کنند.

استفاده از پلاستیک های تخریب پذیر چه مزیت هایی دارد؟

استفاده از پلاستیک های تخریب پذیر در صنعت بسته بندی ، ضمن حفظ خصوصیات پلاستیک های معمولی در طول عمر مفید خود، پس از مدت زمان مشخص به وسیله میکروارگانیسم ها در فرآیند کمپوست به محصولات طبیعی مانند co2، آب ، اتان و بیومس تبدیل می شوند و هیچ گونه اثر منفی زیست محیطی ازجمله عناصر سنگین و مواد سمی بر جای نمی گذارد.

این کار برای اولین بار در اوایل قرن بیستم با تولید فیلم ژلاتینی برای بسته بندی گوشت شروع شد ولی از دهه ۸۰به بعد تحقیق و تولید آنها در امریکا و بعضی کشورهای صنعتی شکل جدی تری به خود گرفت.

متاسفانه در کشور ما ایران کار جدی درباره این نوع فیلمها انجام نشده و یا تحقیقات سطح پایینی داشته است.

پوشش های خوراکی تخریب پذیر به چند دسته تقسیم می شوند و چه خواصی دارند؟
پلیمرهای طبیعی از مواد طبیعی ساخته و یا استخراج می شوند و شامل: نشاسته ، سلولز (چوب)، پروتئین، مو، ابریشم، DNA، RNA.

پلاستیک های خوراکی معمولا از پلیمرهای طبیعی و جزئ پلیمرهای زیست تخریب پذیر هستند که بیشتر بیوپلیمرهای پروتئینی هستند و به خوبی می توانند برای بسته بندی مواد غذایی استفاده شوند.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.