2000 تومان

مقاله طراحی کارخانه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۶۲ | قابل ویرایش

مقدمه

طراحی کارخانه یکی از مهمترین و جالبترین بخشهای رشته مهندسی صنایع است که در مورد ترتیب فیزیکی قرار گرفتن تجهیزات و نیروی انسانی صحبت می کند. هدف اصلی ((طراحی کارخانه)) طرحریزی ترتیب قرار گرفتن این تجهیزات و نیروی انسانی  بنحوی است که حداکثر راندمان در تولید محصول بدست آید.

لازمه ی بر آوردن این هدف آنست که در این طرح چه در مورد مواد و چه در مورد نیروی انسانی میزان حمل و نقل ها و حرکات به حداقل برسد تا زمان کمتری توسط یک حرکت یا حمل و نقل صرف شود . بطور کلی هر چه زمان تولید یک محصول کمتر باشد .هزینه های اضافی آن از جمله هزینه های کارگری و غیره نیز بمراتب کمتر خواهد شد.

طراحی کارخانه یکی از مضامین اصلی مهندسی صنایع است و سالهاست که مهندسین صنایع بکار در این زمینه اشتغال دارند. کار آنها در واقع به طراحی نحوه ی استقرار اجزا فیزیکی فعالیتها بطور عام و فعالیتهای صنعتی بطور خاص مربوط می گردد.

نظام تولید کالا یا ارائه خدمات توسط کارشناسان طراحی کارخانه تحلیل و تصور و سرانجام طرحریزی و پیاده می شود. هدف طرح در واقع ایجاد بهترین رابطه متقابل بین جریان مواد جریان اطلاعات و افراد و همچنین برقرار کردن روشهای مطلوب برای خلق مجموعه ای منسجم در شرایطی کارآمد و اقتصادی و مناسب است .

موارد کاربرد نمودار فرآیند جریان

۱- تشخیص و تحلیل عملیات .بازرسی . حمل و نقل و تاخیرات موجود در یک فرآیند جهت بهبود.

۲ -کاربرد در مسائل طراحی کارخانه

۳ -کاربرد در طراحی سیستم های حمل و نقل (سخت افزاری و نرم افزاری)

۴ -تشخیص فعالیت های غیر مفید که هزینه ایجاد می کنند

۵ -کاربرد در مهندسی ارزش. فراگیری و آموزش، ارتقا و بهروری ،  بالانس خط  ،  زمانسنجی،  ظرفیت سنجی ، تعمیرات و نگهداری.

۶ -برای امور خدماتی و کلیه فعالیتهایی که بخواهیم از آن تجزیه و تحلیل درستی بدست آوریم.

نمودار مونتاژ

این نمودار با توجه به توالی اتصال قطعات رسم میشود. از آنجا که همیشه تنها یک روش برای مونتاژ وجود ندارد  می توان با تحلیل این نمودار روشهای مونتاژ بهتری را ایجاد کرد .

نمودار مونتاژ تصویری است از ترتیب مونتاژ کلیه ی قطعات به خط مونتاژ اصلی و چگونگی ترکیب اجزا محصول می باشد.

نمادهایی که در این نمودار بکار می روند عبارتند از :دایره نشان دهنده ی عمل مونتاژ است و مربع نشاندهنده عمل بازرسی میباشد .

ساده ترین روش برای تشکیل یک نمودار مونتاژ این می باشد که از محصول شروع کرده و مطابق  با خط مونتاژ محصول به عقب حرکت کرده تا به اجزا اصلی برسیم.

مزایای استفاده از نمودار مونتاژ :

۱ ترتیب و چگونگی اتصال و مونتاژ قطعات

۲ نشاندادن مونتاژهای فرعی

۳ تصویر کلی از فرآیند محصول

۴ جریان قطعات به سمت خط مونتاژ

دیاگرام تقدم و تاخر

دیاگرام تقدم و تاخر نشاندهنده ی پیش نیازهای هر عملیات میباشد به عبارت دیگر این دیاگرام نشاندهنده ی توالی انجام عملیات و وابستگی آنها به یکدیگر می باشد. بنابراین در این دیاگرام برای هر جفت از عناصر یکی از دو حالت ارتباطی زیر وجود خواهد داشت:

۱-یکی (یا چند تا) از عناصر باید بر دیگری تقدم داشته باشد.

۲-دو عنصر مستقل از هم هستند و ارتباطی به هم ندارند.

نمایش عملیات به طریق دیاگرام تقدم و تاخر  مزایای قابل ملاحظه ای برای طرحریزی تسهیلات به دنبال دارد به طوری که تمام آلترناتیوهایی که مورد تصمیم گیری است نشان داده و به طراح آزادی عمل بیشتری برای تصمیم گیری می دهد.

در این دیاگرام تنها محدودیت تکنیکی عملیات در نظر گرفته می شود یعنی هیچ محدودیت اضافی در نظر گرفته نشده و هیچ فرضی در مورد حرکت قطعات بسوی یکدیگر وجود ندارد در حالیکه در مورد نمودارهای مونتاژ و فرآیند عملیات چنین نیست.

در این دیاگرام از دوایر برای نشان دادن عملیات و از مربعات برای نشاندادن بازرسی استفاده میشود. کاربرد مهم این دیاگرام در بالانس خط و تعیین ایستگاه کاری می باشد.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.