تعداد صفحات: ۲۹ | قابل ویرایش
طراحی گیربکس به صورت دستی
برای طراحی گیربکس ما نیاز به طراحی چرخدنده ها – طراحی شافت (محورها) ویاتاقان های غلتشی داریم. علاوه بر آن باید مکانیزمی که می خواهیم گیربکس طبق آن عمل می کند را مشخص کنیم.
برای این منظور مکانیزمی را در نظر میگیریم که طبق آن توان ورودی وارد چرخ دنده انتقال توان شونده و با نسبت یک به یک به محور همیشه گرد که پینیونهای روی آن نصب شده اند به چرخ دنده های یک و دو منتقل شده و از شفت خروجی که در راستای شفت ورودی است خارج می شود.برای دنده عقب هم به همین صورت ولی با یک چرخ دنده هرز گرد جهت چرخش را عوض می کنیم.
شفت
برای طراحی شفت باید طول آن را داشته باشیم به این منظور برای شفت ورودی مقدار عرض چرخدنده را با دو میلیمتر جمع میکنیم مقدار طول شفت بدون احتساب مقداری که در یاتاقان وارد میشود حساب میشود که بعدا” باید این مقدار اضافه شود.
برای شفت خروجی مقدار عرض تمام چرخدنده های یک و دو وسه وچهار را با هم جمع کرده و به ازای هر دنده ۲ میلیمتر لقی در نظر می گیریم و سه کشویی ۵۰mmبرای تعویض دنده به طول اضافه می کنیم و برای شفت همیشه گرد مقدار طول شفت خروجی را با عرض چرخدنده انتقال توان جمع کرده و ۷۰mmبرای عرض دو یاتاقان غلتشی که در شفت ورودی و شفت خروجی کنار هم قرار دارند در نظر می گیریم.
تعاریف
۱) چرخدنده راننده ( Driver ) : در یک مجموعه چرخدنده درگیر چرخدنده کوچکتر را راننده یا پنیون گویند.
۲) چرخدنده رانده شده ( Driven ) : در یک مجموعه چرخدنده درگیر چرخدنده بزرگتر را رنده شده یا گیر می گوند.
۳) دایره گام : دایره ای است فرضی که تمامی محاسبات بر مبنای آن صورت می گیرد دایره گام دو چرخدنده درگیر با یکدیگر مماس هستند.
۴) گام دایره ای ( P ) : فاصله ای است بر روی دایره گام که از یک نقطه بر روی یک دندانه تا نقطه مشابه بر روی دندانه دیگر ( مجاور ) اندازه گیری می شود.