پایان نامه مقایسه استرس دانشجویان بومی و غیر بومی دانشگاه آزاد
5000 تومان

پایان نامه مقایسه استرس دانشجویان بومی و غیر بومی دانشگاه آزاد اسلامی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۶۲ | قابل ویرایش

چکیده پایان نامه مقایسه استرس دانشجویان بومی و غیر بومی

هدف اصلی این مطالعه مقایسه استرس دانشجویان بومی و غیر بومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر است. جامعه پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان بومی و غیر بومی دانشگاه ازاد اسلامی واحد ابهر تشکیل می دادند. تعداد افراد مورد مطالهه در این تحقیق۶۰ نفر که به طور تصادفی انتخاب شده اند.

با اجرای پرسشنامه ای که حاوی ۲۳ سوال است میزان استرس آزمودنیها سنجیده شد. مسئله مورد پژوهش عبارت بود از اینکه آیا بین میزان استرس دانشجویان بومی و غیر بومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر تفاوت معنی داری وجود دارد؟

برای تجزیه و تحلیل داده از آزمونt مستقل برای گروهها استفاده شد. نتایج نشان دا که تفاوت دو گروه در میزان استرس معنی دار بود.

پایان نامه مقایسه استرس دانشجویان بومی و غیر بومی دانشگاه آزاد

مقدمه مقایسه استرس دانشجویان بومی و غیر بومی دانشگاه آزاد

بحث در مورد استرس یا فشار روانی در طی قرون گذشته دچار تحولات و فراز و نشیبهای گوناگون شده است. اولین بار واژه استرس برای رسانیدن مفهوم فشار فیزیکی بکار برده شده و فیزیکدانان طبق فرمول ثابت کرده اند که هر چه نیروی وارد بر سطح بیشتر باشد فشار حاصله بیشتر خواهد بود و به این نتیجه رسیدند که هر چه نیرو افزایش یابد در صورتیکه سطح ثابت باشد.

فشار به همان نسبت افزایش می یابد با توجه به این مسئله بود که کلودبرنارد فیزیولوژیست قرن ۱۹ خاطر نشان ساخت که قسمتهای مختلف بدن موجودات زنده بوسیله محیطی مایع مانند احاطه شده است که برای ادامه زندگی باید ثبات داشته باشد و به نظر او تمام ساختارهای فیزیولوژیک او هدفشان تنها حفظ این ثبات است.

بعد او دسته کانون نظرات کلودبرنارد را گسترش داد و برای اولین بار اصطلاح فیزیکی فشار را در فیزیولوژی بکار برد بدنبال کارهای کانون، هانس سلیه(۱۹۳۰) تعریفی نوین و کاملا متفاوت برای فشار ارائه داد.

سلیه با تاکید بر سیستم اندوکرینی معتقد است که تحت تاثیر هر عامل یا محرکی تغییرات حفاظتی سازگارکننده ایی در ارگانیسم روی می دهد به نظر هر محرک فشار زا اگر فشار کافی داشته باشد ممکن است منجر به ایجاد واکنش شود که او آنرا ((سندرم سازگاری عمومی)) نامیده است و معتقد است استرس یا فشار رواین عبارت است از مجموعه واکنش غیر اختصاصی که تحت تاثیر محرکهای گوناگون در ارگانیسم ایجاد می شود بعدا نظرگاه دیگری ارائه گردید و برای تعریف استرس سه مدل طراحی شده ارائه نمود.

در اولین مدل استرس به عنوان یک محرک یا حادثه محیطی تعریف شده که فشار زیاد و بیش از حد بر ارگانیسم بوجود می آورد. در دومین مدل استرس به عنوان یک پاسخ فیزیکی و بدنی نسبت به حوادثی که تعادل را بر هم می زند تعریف شده و در سومین مدل استرس به عنوان ارزیابی شناختی تعریف شده است که منجر به درک این موضوع می شود که تقاضاها و توقعات محیطی بیشتر از توانایی ها برای مواجه با آن است.

روشهای پیشگیری از ایجاد استرس

هانس سلیه پدر تحقیقات در زمینه استرس، پرسشی را در انتهای کتاب معروف خود به نام فشار زندگی مطرح می کند او می گوید که بشر قادر است با مطالعات علمی پدیده استرس برنامه دقیقی جهت تنظیم رفتار خود طرح ریزی کند و در حدی که توان توسط آن از فشار های زندگی جلوگیری نمود و یا حداقل از شدت آن بکاهد، آیا با طرح این برنامه می توانیم بدون اینکه استرس حاصل از کشمکشها و تلاشهای بی خود را به خود هموار نمائیم دارای یک زندگی رضایت بخش و معنی دار بشویم.

سلیه به این مسئله مهم چنین پاسخ می دهد که هر فردی باید مشکلات خود را بر حسب خصوصیات خاص شخصیتی و محیطی خود حل ماید ولی اصولا دست یابی به قوانین کلی که روشن کننده نحوه تاثیر استرس بر روان و تن است هر فرد را در جلوگیری از استرس و یا مانع و یا رفع آنها مجهز تر می نمای بنابراین سلیه اهداف، قواعد و معیارهائی که برای رفتار سالم و پیشگیری از ایجاد استرس لازم است را به شدت تقسیم می کند.

الف- واکنشهای استرس کلی هستند. 

موجودات زنده تمایل به وحدت و کلیت خود دارند. اساس این وحدت رفتار جریانهای عصبی تهیج و منع است. این منع و تهیج شامل تمام اعضای بدن میشود و حالت فعلی شخص نیز در آن دخالت دارد. بنابراین، براساس اهمیت و اولویتی که فرد برای موضوعها قائل است بعضی کنشها یا عملها منع می شوند در حالی که بعضی دیگر تسهیل می گردند.

مثلا به هنگام مشاجره اعمال مربوط به هضم و سایر اعمالی که مورد نیاز فوری نیست، کندتر شده، اعضائیکه برای افزایش فعالیت و کوشش بیشتر لازمند به حرکت در می آیند.

ب) واکنشهای استرسی اقتصادی هستند.

نه تنها فرد نسبت به استرس به صورت واحدی وحدت یافته عمل می کند، بلکه واکنش وی به نحوی است که حداقل انرژی و ذخیره خود را به کار می اندازد. میلر در ۱۹۶۵ اظهار می دارد که موجودات زنده خواه از لحاظ تکامل در رده بالا باشند خواه پایین، تمایل دارند که ابتدا فاعلهایی را به کار گیرند که برای آن کمترین بها را بپردازند، اگرموثر واقع نشد.

منابع اضافی و گرانبها تر وارد عمل می شوند. در سطح فیزیولوژیائی گر بتدریج اسید به بدن یک سگ تزریق شود، ابتدا نفس به عنوان اولین مکانیزم دفاعی تشدید می گردد.

ارزیابی وضعیت چگونگی استرس

کارشناسان ارتباطات جمعی برآورد کرده اند که یک فرد در هر ثانیه چندین ده هزار اثرحسی دریافت می کند( کلمن، ۱۹۷۲، ص ۱۲۱)بدین ترتیب ، یک جریان غربال کردن و از صافی گذراندن کارآمد لازم است تا مغز از انباشته شدن اطلاعات بی ربط در امان باشد و اطمینان حاصل شود که ضرورتهای سازشی ذی ربط ادراک شده اند. این جریان شامل طبقه بندی کردن حالات استرسی و ارزیابی کردن میزان تهدید آن است.

۱- طبقه بندی کردن حالت استرس

وقتی که ضرورت سازگاری جدیدی ادراک شده شخص سریعا در جهت تعیین طبقه خاص آن مسئله براساس شباهتها و تفاوتهای آن با مسائل قبلی اقدام می کنند. این طبقه کردن بسیار مفید بوده عمل و وظیفه ارزیابی را بسیار آسان می سازد.

هر چند ممکن است منبعی برای خطا نیز محسوب می شود، زیرا این احتمال وجود دارد که شخص مسئله ای را به جای آنکه براساس ویژگیهای خاص خود تجزیه و تحلیل نماید به دلیل شباهت با موقعیتهای گذشته خویش در طبقه ای قرار دهد و این ساده اندیشی منتهی به سهل انگاری بیش از اندازه درباره آن مسئله شود.

۲- ارزیابی میزان تهدید استرس

چنان که می دانیم تهدید عبارت است از: پیش بینی خط در آینده و شدت آن متناسب است با میزان اسیب و زیانی که در ذهن شخص تصور می شود.

به طور کلی، ارزیابی تهدید بستگی به ادراک موازنه نیروی استرس، میزان خطر آن، و آنچه فرد در برابر این خط می تواند انجام دهد یا منابع سازشی و قابل دسترسی وی، دارد. ارزیابی صحیح یا غیر صحیح تهدید، نکته بی اندازه مهمی است، زیرا ارزیابی غلط و ادرا نادرست آن آشکارا می تواند به عمیقتر کردن حالات استرس منتهی گردد.

واکنش های دفاعی جهت دار

در صورتی که استرس خیلی شدید باشد فرد با دو مسئله موجه می شود که عبارت است از:

  • رسیدن به یک واکنش سازشی،
  • حفظ خویشتن از اضمحلال روانی.

رفتار جهت یافته دفاعی روی قسمت دوم متمرکز است، یعنی استفاده از الگوهای دفاعی برای کاستن اضطراب یا اسیب هیجانی ومحافظت من از بی ارزش شدن. معمولا سه نوع واکنش جهت یافته دفاعی مشخص شده است: نخست پاسخهائی که به نظر می رسد به عنوان مکانیزمهائی برای ترمیم آسیبهای روانی عمل می کنند مثل گریه کردن.

دوم، واکنشهای مشهور به دفاع از خود مانند انکار و دلیل تراشی که برای حفظ خود از آسیب و بی ارزشی عمل می کنند. سومین نوع، تمسک به دارو برای تمکین تنش و اضطراب . همه پاسخهای یاد شده شبیه به مکانیزمهای تعادل حیاتی که در جهت حفظ تعادل بدنی شخص عمل می کنند برای حفظ ثبات و وحدت روانی به کار گرفته می شوند.

فهرست منابع

  1. اخوت- ولی الله- (۱۳۶۲)- تشخیص اختلالات روانی – انتشارات رز.
  2. بلورچی –پروین-(۱۳۶۷)- فشار روانی و ماهیت پیشگیری و سازگاری – انتشارات پازنگ.
  3. حاتمی- حمید رضا- (۱۳۷۷)- بررسی تاثیر استرس بر جنبه های عاطفی و هیجانی و شخصیت در بیماران روانی شهر تهران- کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی.
  4. فلسفی- فاطمه- (۱۳۷۵)- ماهنامه پرورشی تربیت.
  5. گنجی- حمزه- (۱۳۷۹)- بهداشت روانی- انتشارات ارسباران- چاپ سوم- فصل چهار.
  6. یزدی- سیروس-(۱۳۶۵)- استرس های ناگهانی و پیامدهای آن.
  7. پرسشنامه کودرون.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.