پایان نامه بررسی میزان اضطراب و ارتباط پنهانی با جنس مقابل
5000 تومان

پایان نامه بررسی میزان اضطراب و ارتباط پنهانی با جنس مقابل

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۷۵ | قابل ویرایش

فهرست پایان نامه میزان اضطراب و ارتباط پنهانی با جنس مقابل

فصل اول

مقدمه………………………………………………………………………………………………… ۹

بیان مسئله……………………………………………………………………………………….. ۱۰

 اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………. ۱۳

هدف تحقیق……………………………………………………………………………………… ۱۴

سوال تحقیق…………………………………………………………………………………….. ۱۴

فرضیه ……………………………………………………………………………………………. ۱۴

تعیین متغیرها…………………………………………………………………………………… ۱۴

متغیر وابسته……………………………………………………………………………………. ۱۴

متغیر مستقل…………………………………………………………………………………….. ۱۴

متغیر کنترل……………………………………………………………………………………… ۱۴

تعریف مفهومی…………………………………………………………………………………. ۱۴

تعریف عملیاتی…………………………………………………………………………………. ۱۶

فصل دوم(ادبیات تحقیق

مقدمه (واژه اضطراب چیست؟)………………………………………………………….. ۱۷

ریشه تاریخی اضطراب…………………………………………………………………….. ۱۹

تعاریف عمده در باب اضطراب………………………………………………………….. ۲۲

علائم اضطراب………………………………………………………………………………….. ۲۳

منشأاضطراب…………………………………………………………………………………… ۲۴

شیوه های بیان اضطراب در جوانان………………………………………………….. ۲۵

تبینهای مبتنی بر عوامل فرهنگی- اجتماعی…………………………………………. ۲۵

مهم ترین علل اضطراب در افراد بزرگسال………………………………………….. ۲۷

نظریه های اضطراب………………………………………………………………………….. ۲۸

انواع اختلالات اضطرابی……………………………………………………………………. ۳۰

رابطه چیست؟………………………………………………………………………………….. ۳۲

انواع ارتباط……………………………………………………………………………………… ۳۳

ویژگیهای مهم ارتباط……………………………………………………………………….. ۳۵

ارتباط با جنس مقابل………………………………………………………………………… ۳۷

مقدمه……………………………………………………………………………………………….. ۳۷

اهمیت دوستی………………………………………………………………………………….. ۳۸

ارتباط پنهان با جنس مقابل……………………………………………………………….. ۴۰

ارتباطات پنهانی بین دختر و پسر ایرانی…………………………………………….. ۴۰

دیدگاه های ارتباط پنهانی دخترو پسر……………………………………………….. ۴۲

ارتباط با جنس مقابل از دیدگاه روان شناختی……………………………………. ۴۳

رابطه اضطراب با جنسیت…………………………………………………………………. ۴۵

اضطراب، تشویش، و احساس  نگرانی در ارتباط پنهان با جنس مقابل…. ۴۵

پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………………… ۴۸

فصل سوم:

جامعه………………………………………………………………………………………………. ۵۰

روش پژوهش………………………………………………………………………………….. ۵۰

نمونه……………………………………………………………………………………………….. ۵۰

ابزار نمونه گیری………………………………………………………………………………. ۵۰

پایایی………………………………………………………………………………………………. ۵۴

اعتبار……………………………………………………………………………………………….. ۵۳

شیوه نمره گذاری…………………………………………………………………………….. ۵۵

روش اجرا……………………………………………………………………………………….. ۵۶

فصل چهارم

مقدمه ………………………………………………………………………………………………. ۵۷

بخش اول: تجزیه و تحلیل توصیفی……………………………………………………..

توصیف گروه های مورد بررسی……………………………………………………… ۵۸

توصیف نمرات دخترانی که ارتباط پنهانی دارند…………………………………. ۵۸

توصیف نمرات آزمون اضطراب زانک……………………………………………….. ۵۸

توصیف نمرات دخترانی که ارتباط پنهانی ندارند………………………………… ۵۹

توصیف نمرات آزمون اضطراب زانک……………………………………………….. ۵۹

شاخص هایی گرایش مرکزی و پراکندگی…………………………………………… ۶۰

بخش دوم: تجزیه و تحلیل استنباطی…………………………………………………. ۶۱

فصل پنجم

بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………… ۶۵

محدودیت ها…………………………………………………………………………………….. ۶۶

پیشنهادات………………………………………………………………………………………… ۶۸

فهرست منابع……………………………………………………………………………………. ۶۹

ضمائم……………………………………………………………………………………………… ۷۱

چکیده میزان اضطراب و ارتباط پنهانی با جنس مقابل

هدف از انجام پژوهش حاضر این است که بررسی شود آیا بین رابطه پنهانی با جنس مقابل و میزان اضطراب رابطه معناداری وجود دارد؟ یک فرضیه در این کارپیشنهاد شد: بین ارتباط پنهانی با جنس مقابل و میزان اضطراب رابطه معنادار وجود دارد نمونه گیری از روش نمونه گیری در دسترس از جامعه شهر تهران است.

۲ گروه ۳۰ نفره از دختران ( ۲۵-۱۸) سال یک گروه کسانی که با جنس مقابل رابطه پنهانی دارند و گروه دیگر کسانی که با جنس مقابل رابطه پنهانی ندارند آزمون خودسنجی اضطراب زانگ ابزار اندازه گیری بود که در مورد ۲ گروه بصورت جداگانه انجام شد. نتایج و نمرات بدست آمده از این آزمون مورد بررسی قرار گرفت. و فرضیه پیشنهادی تایید شد.

با توجه به مقدار میانگین های محاسبه شده ۲ گروه می توان گفت که میزان اضطراب در دخترانی که با جنس مقابل رابطه پنهانی دارند. نسبت به دخترانی که رابطه ی پنهانی ندارند، بطور معناداری بیشتر است.

پایان نامه بررسی میزان اضطراب و ارتباط پنهانی با جنس مقابل

مقدمه پایان نامه میزان اضطراب و ارتباط پنهانی با جنس مقابل

واژه اضطراب در روان شناسی بالینی مقام خاصی دارد. و مکرر مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا بدون تردید در اغلب ناهنجاری های روانی اضطراب نقش مهمی ایفا می کند. اضطراب یک احساس رنج آور است. با موقعیتی ضربه آمیز کنونی یا انتظار خبری که به شیء نامعینی وابسته است. مستلزم مفهوم تهدید یا ناامنی است که در افراد مختلف به گونه های متفاوت بیان می شود(پور رجب، ۱۳۸۵).

اضطراب بخشی از زندگی هر انسانی است و در حد اعتدال پاسخی سازش یافته تلقی می شود به گونه ای که می توان گفت: اگر اضطراب نبود همه ما پشت میزهایمان به خواب می رفتیم. اضطراب است که ما را به تلاش وا می دارد همه قدم هایی که انسان را به جلو می برد وهمه کشف های علمی، هنری و ادبی بر اساس اضطراب انجام می گیرد(کارلسون، ۱۳۷۸).

فقدان اضطراب ما را با مشکلات و خطرات قابل ملاحظه ای مواجه می کند. زیرا با وجود اضطراب است که برای معانیه ای کلی به پزشک مراجعه می کنیم. و در یک جاده لغزنده با احتیاط رانندگی می کنیم و زندگی طولانی تر سازنده تر و بارورتری خواهیم داشت(پور رجب، ۱۳۸۵).

در واقع می توان گفت اضطراب به معنای واکنش یک فرد در یک موقعیت تهدید آمیز، یعنی موقعیتی که در آن فرد توانایی مهار محرکات بیرونی یا درونی را ندارد، است. اگر اضطراب عکس العمل نسبت به شرایط زمان و مکان باشد. نه تنها بیماری نبوده، بلکه ممکن است سازنده باشد. مانند دلهره امتحان و …(آقا محمدرضا، ۱۳۸۷)

انسان به ویژه جوان به ارتباط اجتماعی نیازمند است، و ارتباط با دیگران پاسخ آن به نیاز درونی به شمار می آید. انتخاب همسالان می توانند نشان دهنده درایت و تحول در فرد باشد و زمینه رشد فکری و اجتماعی و علمی اش را فراهم آورد تمام انسان ها به دنبال یافتن کسانی هستند که با آنهااحساس خوشبختی کنند و از زندگی با آن ها لذت ببرند و در کنارشان منفعت بیشتری کسب کنند، در بین ارتباطات انسانی، نیاز به ارتباط با جنس مقابل هم در مقطعی از زندگی انسان مطرح می شود(احمدی، ۱۳۸۰).

بیان مسئله میزان اضطراب و ارتباط پنهانی با جنس مقابل

عصر ما را عصر اضطراب نام گذاری کرده اند، در چنین عصری تظاهرات اضطراب بسیار فراوان و گسترده اند در گستره فعالیتهای بالینی هنگامی که تشخیص به منظور روان درمان گری یا به دلیل مسائل مربوط به قلمرو پزشکی داخلی که تنیدگی های زندگی آن ها را بوجود آورده اند صورت می گیرد تعیین دقیق نقش اضطراب به هر صورتی دقیق و قابل اعتماد از پیش ضرورت پیدا می کند.

روان شناسان این مسله را مورد اهمیت قرار می دهند که اگر نیازهای روانی و جسمانی انسان برآورده نشود، موجب پیدایش اختلالات و بیماری های مرضی می شود از جمله این بیماری ها که دست  و پاگیر افراد جامعه شده، مسئله اضطراب و پیامدهای منفی آن است.(بهرامی تتماج، ۱۳۸۶).

از جمله عواملی اضطراب زا رابطه پنهانی با جنس مقابل است. اطمینان خاطری که دختران و پسران در برقراری این دوستی ها به دنبال آن هستند، زیاد طول نمی کشد آنان می بینند که این اطمینان خاطر به قیمت از دست دادن بسیاری از اطمینان خاطرهای دیگر بدست آمده است . وجود اضطراب مستمر در درون این گونه افراد از جمله عواملی است که باعث ایجاد ناراحتی ها و صدمه های جدی می شود(بهرام تتماج، ۱۳۸۶).

این پژوش در نظر دارد علل اضطراب و چگونگی راه حل هایی برای جلوگیری از اضطراب در این روابط را بیان کند.

اضطراب چیست؟

همه انسانها اضطراب را در زندگی خود تجربه می کنند و طبیعی است که مردم هنگام مواجهه با موقعیت های تهدید کننده و تنش زا مضطرب شوند. معمولاً اضطراب فرد مربوط به آینده است خواه نگرانی های بلند مدت درباره شغل باشد و یا نگرانی های کوتاه مدت درباره یک ملاقات.

شاید هنگام امتحان دادن از اینکه هیچ مطلبی به ذهن ما نمی سد بسیار عصبی شویم یا هنگام بازی بسکتبال از این که ضربه راحتی را از دست داده ایم جریحه دار شویم. با این که همه این تجربیات ناراحت کننده هستند اما هیچ یک عملکرد ناهنجار محسوب نمی شوند حتی احتمال دارد این گونه تجربیات، جنبه های مفید هم داشته باشد. اما احساس اضطراب شدید و مزمن در غیاب علت واضح امری غیر عادی است.

اضطراب شامل احساس عدم اطمینان در ماندگی و برانگیختگی فیزیولوژیکی است(هالجین و یتبورن، ۱۳۸۵) به طور کلی اضطراب یک احساس منتشر بسیار ناخوشایند و اغلب هم دلواپسی است که یک یا چند حس جسمی مانند احساس خالی شدن سر دل، تنگی قفسه سینه ، طپش قلب، تعریق هر درد و غیره همراه است.

بررسی ها نشان می دهد که اضطراب در مردها، طبقات اقتصادی هدفه و جوانان کم تر است و در زنان ، افراد کم درآمد و سالمندان بیشتر است (گلدبرگ، ۱۳۷۱).

نظریه های اضطراب

  • دیدگاه رفتارگرایی: از دیدگاه رفتاری نگر اضطراب جزء سازنده و معمولی یا هسته ای رفتار روان نژندی به شمار می آید. سالتر معتقد است که ریشه مشکلات مردم منع است و نوروز حاصل ممانعت از تحریکات طبیعی است که به وسیله اطرافیان والدین و اقوام صورت می گیرد(شفیع آبادی، ۱۳۸۵).
  • دیدگاه انسان گرایی: مازلو که پرچم دار این مکتب است می گوید که افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی کسانی هستند که از دست یابی به نیازهای اساسی خود، خواه توسط خودشان، خواه توسط دیگران محروم شده اند و از کوشش آنان برای رسیدن به کمال و تحقق خویش جلوگیری شده است. راجر بیان می کند که سازگاری مطلوب چیزی است که وی آن را لکان فردی نام گذاری کرده و اضطراب مربوط به ناراحتی، پریشانی یا کنش است که فرد در ناهماهنگی بین ادراک واقعی خویشتن و آرمان هایی که دارد به آن ها دست پیدا نکند ناشی می شود(آزاد، ۱۳۷۹) .
  • دیدگاه شناختی: پیروان این دیدگاه بر این باورند که هیچ واقعه ای به خودی خود علت اضطراب نیست بلکه تفسیر شخص از این واقعیتهاست که منجر به اضطراب می شود یعنی هر احساس از جمله اضطراب از یک فکر ناشی می شود و در شناخت ها ریشه دارد و به علت تعریف یا ارزیابی غلط از یک موقعیت دوام می یابد و باعث می شود که فروید یک موقعیت را که به خودی خود خطرناک نیست، خطرناک بپندارد. بک عقیده دارد که تفکرات اضطراب بر انگیز از طریق یک یا ترکیبی از ۴ نوع فکر غلط زیر ناشی می شود: ۱- فاجعه گرایی ۲- مبالغه کردن کردن ۳- تعمیم بیش از حد ۴- چشم پوشی از امور(بک، ۱۹۷۶).

فهرست منابع

  1. احمدی، علی اصغر(۱۳۸۰) ، روابط دختر و پسر در ایران، نشر رودکی
  2. بهرامی تتماج، اعظم(۱۳۸۶)، عشق های خیابانی و پیامدهای آن، نشر رسالت
  3. پورافکاری، نصرت اله (۱۳۷۳)، فرهنگ جامع روان شناسی در روان پزشکی و زمینه های وابسته، نشر فرهنگ معاصر
  4. فرجاد، محمد حسین(۱۳۷۷)، بررسی مسائل اجتماعی ایران، چاپ اول، نشر اساطیر.
  5. آزاد، حسین (۱۳۷۹)، آسیب شناسی روانی، نشر رودکی
  6. بک (۱۹۷۶) نظریۀ شناختی و اختلالات هیجانی، ترجمه : اسدی، تهران، نشر ارسباران.
  7. دادستان، پریرخ (۱۳۷۰)، روان شناسی مرضی تحولی، تهران، انتشارات ژرف
  8. شفیع آبادی ، عبدالله (۱۳۷۵)، نظریه مشاوره و روان درمانی، تهران مرکز نشر دانشگاهی
  9. ناصری، غلامرضا (۱۳۷۵) ، نظریه های مشاوره، نشر دانشگاهی
  10. شاملو، سعید (۱۳۸۷)، بهداشت روانی، نشر رشد تهران
  11. منتظرالظهور ، کرم (۱۳۸۷)، اضطراب، نشر ژرف
  12. کریمی، یوسف (۱۳۷۸)، روان شناسی اجتماعی، نشر روان
  13. هابجین و ویتبورن، (۱۳۸۵)، آسیب شناسی روانی، نشر روان
  14. حسینی ، داود (۱۳۷۵)، روابط سالم در خانواده، نشر بوستان
  15. اخوان، (۱۳۸۷)، مرکز انجمن های تخصصی
  16. علی محمدی ، فریبرز (۱۳۸۷)، خانواده و مشکلات جوانان و نوجوانان ، نشر راستین.
  17. گلی زواره، غلامرضا (۱۳۷۷)، سایه در سایه، نشر گل واژه.
  18. عشری، مصطفی (۱۳۸۵)، علوم اجتماعی و پیوند آن ، علوم شرعی، نشر رشد
  19. آذربایجانی ، مسعود (۱۳۷۳)، روابط اجتماعی و جذابیت، نشر راستین.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.