تحقیق میزان گرایش افراد به بزهکاری و عوامل موثر بر آن در بین نوجوانان
4000 تومان
  • خرید فایل
  • دانلود ها
  • تحقیق پیمایشی در سنجش میزان گرایش افراد به بزهکاری و عوامل موثر بر آن در بین نوجوانان کانون اصلاح و تربیت

تحقیق پیمایشی در سنجش میزان گرایش افراد به بزهکاری و عوامل موثر بر آن در بین نوجوانان کانون اصلاح و تربیت

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۰۵ | قابل ویرایش

فهرست مطالب تحقیق میزان گرایش افراد به بزهکاری

عنوان صفحه
چکیده تحقیق ۳
بیان مساله ۳
اهمیت و ضرورت تحقیق ۳
اهداف تحقیق ۴
ادبیات تحقیق ۴
روش تحقیق ۵
نتایج تحقیق ۶
نتیجه گیری کلی ۶
پیشگفتار ۸
فصل اول  
مقدمه ۱۲
بیان مساله ۱۴
سوال آغازین تحقیق ۱۶
سوالات فرعی تحقیق ۱۷
اهمیت و ضرورت موضوع مورد بررسی ۱۸
شناخت علل و عوامل موثر در بزهکاری و اجتناب از آن ۱۹
اهداف کلی تحقیق ۲۰
ادبیات تحقیق ۲۱
بزهکار کیست ۲۳
بی هنجاری ۲۵
انواع جرایم ارتکابی اطفال و نوجوانان ۲۷
جرائمی که در اثر عدم رعایت شئونات اسلامی حادث می گردد ۳۲
ویژگی های نوجوانان بزهکار ۳۴
رفتارهای عادی  کودک ۳۷
بزهکاری جوانان و نموجوانان در جامعه ۳۹
عوامل موثر در ارتکاب جرم از سوی جوانان و نوجوانان ۴۱
ضرورت تشکیل دادگاه های اطفال ۵۳
منابع فصل اول ۶۴
فصل دوم  
مبانی نظری تحقیق ۶۷
چهارچوب تئوریtheretical  frome  work ۶۸
تئوریهای مربوط به سنجش متغیر وابسته ۷۰
نظریه های جامعه شناسی کجروی ۷۲
نظریه ساترلند ۷۴
زیگمون فروید ، دیوید ریزمن عامل مذهب ۷۶
نظریه افسردگی تاپیر ۷۹
تئوری کولی ۸۳
تئوری هرم نیازهای آبراهام مازلو ۸۶
مکوبی و مارتین ۸۸
دورکیم ( بیگانگی اجتماعی ) ۹۰
دورکیم ( آنومی اجتماعی ) ۹۲
فرضیات تحقیق ۹۵
دیاگرام مدل علی برای عوامل موثر بر میزان گرایش به بزهکاری (y ) ۹۹
تعاریف نظری و عملیاتی تحقیق ۱۰۰
منابع فصل دوم ۱۰۴
فصل سوم  
 مقدمه ۱۰۷
روش تحقیق ۱۰۸
روش آمایش نمونه ( جامعه آماری / شیوه نمونه گیری ) ۱۰۹
روش  پژوهش یافته ( نوع روش تحقیق ) ۱۱۰
روش گزینش داده ها ( ابزار جمع آوری داده ها ) ۱۱۰
روش پردازش آمارها ۱۱۱
منابع فصل سوم ۱۱۲
فصل چهارم  
   
جداول فراوانی توصیف و تفسیر و ترسیم نمودار ۱۱۴
آزمون همبستگی و جداول دو بعدی آزمون فرضیه با استفاده از روش های متناسب آماری ۱۶۵
ضریب همبستگی پیرسون (r) : مبتنی بر عوامل اجتماعی ۱۶۶
منابع فصل چهارم ۱۷۳
فصل پنجم  
یافته های تحقیق ۱۷۵
تفسیر جداول دو بعدی جدول شماره ۳۲ تاثیر عوامل محیطی در بزهکاری افراد ۱۷۶
نتیجه گیری کلی ۱۷۹
عوامل اجتماعی ۱۸۲
عوامل اقتصادی ۱۸۴
استنتاج تئوریکی ۱۸۵
پیشنهادات و راهبردها ۱۹۱
دیگر پیشنهادات ۱۹۶
محدودیتهای تحقیق ۱۹۸
ضمایم و پیوست ها  
منابع و ماخذ ۲۰۰
پرسشنامه ۲۰۴
زندگی نامه یک مجرم معتاد ۲۱۰

مقدمه تحقیق میزان گرایش افراد به بزهکاری و عوامل موثر بر آن

بزه به سرکشی فرد در برابر اراده اجتماع که به وسیله مقررات تعیین گردیده است اطلاق می شود بزهکاری همه گروههای سنی از کودکان تا بزرگسالان را شامل می شود و از جمله معضلاتی است که در اکثر جوامع از ابتدایی تا پیشرفته را در بر می گیرد.

مسئولین اصلاح و امنیت کشورهای مختلف برای پیشگیری و مبارزه بااین انحراف اجتماعی تمهیداتی اندیشیده و به کار بسته اند لیکن کماکان این مشکل اجتماعی به قوت خود باقی است.  با گسترش ارتباطات جوامع مختلف اطلاعات و تجربیات و دستاوردهای خود را در اختیار یکدیگر قرار می دهند و از تکرار تجربه های نا موفق جلوگیری به عمل می آورند.

بزهکاری در کودکان و نوجوانان بسیار شایان توجه است زیرا در این سنین روح و جسم آنان همچون لوح سفیدی است که می توان هر چیزی را بر روی آن حک نمود برای سلامت اجتماع بهتر است توجه را به این بخش از اجتماع معطوف کرد تا از بروز معضلات دیگر جلوگیری عمل می آید.

در هم تنیدگی مشکلات اجتماعی به بروز مشکلات عدیده دیگر کمک می نماید و مسئولین را به طور مدام درگیر مسائل مختلف می سازد چاره اندیشی و اقدام به آن هزینه های هنگفتی را می طلبد که می تواند در راه سازندگی مصرف گردد.

بررسی علل و عوامل بزهکاری حاکی از کمبود هایی است که در زمینه های مالی ، فرهنگی ، عاطفی و اجتماعی وجود دارد که می توان با رسیدگی و برخورد ریشه ای به مرتفع ساختن آن کمک نمود. شاید بتوان به جرات گفت که برقراری عدالت اجتماعی می تواند بهترین راهکار باشد و بدست نخواهد آمد مگر آنکه در تمام زمینه ها و به طور همه جانبه  باعلل و عوامل بزهکاری و مبارزه جدی نمود والدین آگاه می دانند که الگوی فرزندان خود قرار گیرند . کودکان ابتدا طوطی وار همه چیز را می آموزند و سپس آن را درونی می سازند و جزء شخصیت خود قرار می دهند.

تحقیق میزان گرایش افراد به بزهکاری و عوامل موثر بر آن در بین نوجوانان

بیان مسئله میزان گرایش افراد به بزهکاری در نوجوانان کانون اصلاح و تربیت

بزهکاری یک پدیده جهانی و اجتماعی است و با خلقت بشر تحت عناوین مختلف از قبیل سر پیچی ، سر کشی ، رفتار ناشایست و ناپسند آغاز گردیده است چنانچه در قران کریم آمده است : اذا فلنا ملائکه اسجد الارم فسجدوا الا ابلیس ابی و استکبر و کان من الکافرین

چون فرشتگان را فرمان دادیم که بر آدم سجده کنید همه سجده کردند مگر شیطان که ابا و تکبر ورزید و از فرقه کافران گردید.

بزه در حالت انزوا و انفراد مفهومی ندارد و از نظر زمان و مکان متغیراست . بدین ترتیب در راستای توسعه اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی کشور توجه و بررسی معضلات اجتماعی چون جرم یا بزهکار و تلاش جهت تعدیل مسائل فوق اهمیت بسزایی داشته و تاثیرات غیر قابل انکاری در سیستمهای مختلف دارد.

بزهکاری به عنوان یک معضل اجتماعی تاثیرات مخربی در بخشهای مختلف داشته و مستلزم صرف هزینه های سنگین اقتصای است. برای برچیدن بزهکاری نیاز به تحقیقات وسیع و همکاری همه جانبه سازمان ها موسسات و وسایل ارتباط جمعی و دیگر اقشار می باشد . زیرا زمینه ساز ارتکاب انجام گرفته موجب پیدایش تغییرات مثبت و ارزنده ای است در نحوه مدیریت و چگونگی آن گشته است.

شناخت عوانل اجتماعی یازمینه هایی که بزهکار در آن قرار داشته ، فرهنگ کسب زندگی ، نوع تعاملات میزان آموزش و مسائل خانواده و … حائز اهمیت است به نظر می رسد تعدیل پدیده بزهکاری نیاز به هماهنگی بیشتر درون و برون سازمان داشته و گردآوری مجموعه ای از نیروها و امکانات با برنامه ریزی مدون جوابگوی این نیاز خواهد شد.

ویژگی های نوجوانان بزهکار

به طور کلی می توانیم ویژگی های نوجوانان بزهکار را به گونه ی زیر تقسیم کنیم:

  1. درصد بالایی از افراد بزهکار تمایل شدید خویش را به فعالیت ماجراجویانه ابراز می دارند .
  2. معمولاً افراد بی قرار و ناآرام و به دنبال هیجان می گردند .
  3. در صورتی که پول در اختیار داشته باشند چندین بار در هفته به سینما می روند .
  4. تا دیر وقت بیدار می مانند .
  5. دزدی های خویش را بیشتر در تاریکی شب مرتکب می شوند .
  6. کشیدن سیگار را خیلی زود آغاز می کنند و غالباً از خانه و خانواده فراری اند .
  7. شب را در کنار خیابان به صبح می رسانند .
  8. هر چند بزهکاران از لحاظ عاطفی کم ثبات تر از غیر بزهکاران هستند ولی از نظر شخصیتی دارای انرژی زیاد ، پرخاشگری ، حادثه جویی و لجاجت بیشتری هستند .
  9. روان شناسان معتقدند که بزهکاران در مورد تنش های عاطفی و مشکلات خویش بیشتر به عمل و رفتار مقابله می کنند تا درباره ی آنان بیندیشند .

۱۰- کمتر به اطاعت و تسلیم در برابر بزرگسالان و بهویژه صاحبان قدرت تمایل دارند .

۱۱- حالت دفاعی شدید دارند .

۱۲- کمتر به دیگران وابسته اند .

۱۳- به انگیزش های دیگران به سوء ظن و بدگمانی می نگرند .

۱۴- بزهکاران قانون شکن بیشتر خود مدار هستند و ویژگی ها و گرایش های آنان از نقطه نظر سازگاری مطلوب در جامعه نامطلوب است.

عوامل موثر در بزهکاری جوانان و نوجوانان

در حال حاضر جامعه ما به خصوص کلان شهر تهران با معضل بزهکاری نوجوانان و جوانان روبرو است و باید برای حل این مشکل چاره اندیشی می شود نوجوانی و جوانی دوران رشدو بالندگی هر انسان در دوران تاثیر پذیری وی و تسلیم شدن به شرایط اجتماعی است ذهن کودکان که نوجوانان و جوانان فردا محسوب می شوند چون آینه پاک و شفاف است و هر گونه نقش خیرو شر را در خود می پذیرد.

تاثیر محیط اجتماعی بر افراد امر بدیهی است بی ایمانی و بی اعتقادی شرایط نامساعد اقتصادی خانواده ها مانند بی کاری اعتیاد ، فقر ، مشاغل نامناسب، زندگی در محیط های جرم زا و نا مناسب از یک سو و هدایت غلط افکار عمومی توسط رسانه های جمعی و نیز عدم توفیق جامعه در مساعد نمودن شرایط لازم برای ازدواج جوانان همگی موثر در بروز پدیده بزهکاری در جامعه است. اگر بخواهیم علل بزهکاری را به طور کلی مورد بررسی قرار دهیم می توان سه دسته کلی به عنوان سبب شناسی برای بزهکاری قائل شد.

عوامل موثر در ارتکاب جرم از سوی جوانان و نوجوانان

۱- خانواده

 خانواده وسیله انتقال میراث فرهنگی ، رسوم و سنتها ، شعائر ، و اخلاق و محیط یادگیری مقررات اجتماعی برای کودک است رابطه صحیح پدر و مادر و طهارت و ولادت از راه ازدواج شرعی و قانونی آثار مطلوبی در تربیت طفل به جا می گذارد بر عکس در مواردی که طهارت مولد وجود نداشته باشد طفلی ناسازگار تحویل جامعه داده می شود. از هم گسیختگی خانواده بر اثر طلاق و یا رشد و نمو کودک در خانواده ای که دائماً بین پدر و مادر ناسازگاری وجود دارد دیگر عامل روی آوردن جوانان به سوی بزهکاری است.

۲- مدرسه

بعد از خانواده مهم ترین محیط تربیت مدرسه است . در واقع مدرسه محیطی است که کودک و نوجوان مدتی از عمر خود را در آن می گذرانند . در قرن نوزردهم عقیده رایج بر این بود که با بسط آموزش و پرورش از میزان بزهکاری کاسته شود . اما در اواخر این قرن ایننظریه کمرنگ شد چون علی رغم همگانی شدن آموزش و پرورش بزهکاری افزایش یافت.

به نظر «فری» سواد آموزی وقوع جرم را از بین نمی برد . بلکه نوع آن را تغییر می دهد به هر حال محیط تحصیلی در تکوین شخصیت کودک و نوجوان نقش بسزایی دارد و انتظار می رود که کودک در محیط مدرسه باارزش ها و اهداف جامعه مطابقت داده شود کودک در محیط مدرسه طرز معاشرت و زندگی اجتماع ، یا همزیستی و سازگاری و احترام متقابل به دیگران و نظم و تربیت را فرا می گیرد.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.