6000 تومان
  • خرید فایل
  • دانلود ها
  • گزارش کارآموزی تدوین دانش فنی نرم افزار سیستم جمع آوری و توزیع سفارشات مشتریان یک شرکت توزیعی

گزارش کارآموزی تدوین دانش فنی نرم افزار سیستم جمع آوری و توزیع سفارشات مشتریان یک شرکت توزیعی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۷۹ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

پیش‌گفتار…………………………………. ۱

۱ – فصل اول مقدمه…………………………. ۵

۲ – فصل دوم معرفی محل کارآموزی…………….. ۱۲

۲-۱- سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف………. ۱۳

۲-۱-۲- فعالیت های پژوهشی و خدمات تخصصی…… ۱۵

۲-۱-۳- پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاد دانشگاهی شریف  ۱۶

۲-۱-۴- گروه پژوهشی مهندسی صنایع…………. ۱۶

۲-۱-۴-۱- اهداف و برنامه ها………………. ۱۷

۲-۱-۴-۲- خدمات و تواناییهای تخصصی………… ۱۷

۲-۱-۴-۳- ارتباط با گروه……………….. ۲۰

۳ – فصل سوم آشنایی با انواع متدولوژی‌های تولید نرم‌افزار    ۲۱

۳-۱- روش Scrum…………………………… 22

۳-۲- روش XP…………………………….. 23

۳-۳- متدولوژی SSADM……………………… 23

۳-۳-۱- مراحل تفصیلی SSADM………………. 25

۳-۳-۲- ارئه راه حل و مراحل آن…………… ۲۶

۳-۳-۲-۱- مرحله یک :تحلیل………………. ۲۷

۳-۳-۲-۲- مرحله ۲: مشخصات نیازمندیها…….. ۲۷

۳-۳-۲-۳- مرحله ۳ انتخاب گزینه مطلوب…….. ۲۸

۳-۳-۲-۴- مرحله ۴ طراحی منطقی داده‌ها…….. ۲۸

۳-۳-۲-۵- مرحله ۵ طراحی منطقی پردازشها…… ۲۹

۳-۳-۲-۶- مرحله ۶ طراحی فیزیکی مدل………. ۳۰

۳-۳-۳- تحلیل نیازمندی‌ها………………… ۳۰

۳-۳-۴- شناخت سیستم و رفع نیازمندی‌ها……… ۳۱

۳-۴- معرفی استاندارد ایرانی (نماتن)……….. ۳۲

۳-۵- RUP چیست؟………………………….. ۳۵

۳-۵-۱- تاریخچه………………………… ۳۵

۳-۵-۲- چرا می‌گوییم یکپارچه ؟……………. ۳۶

۳-۵-۳- ویژگیهای سیستم‌های توسعه………….. ۳۷

۳-۵-۴- منظور از Process چیست؟………………. ۳۸

۳-۵-۵- معماری و ساختار کلی RUP………….. 39

۳-۵-۶- فازها و milestone های یک پروژه در RUP…. 43

۳-۵-۶-۱- Inception (آغازین)………………… ۴۳

۳-۵-۶-۲- Elaboration (جزییات)……………….. ۴۴

۳-۵-۶-۳- Construction (ساخت)………………… ۴۵

۳-۵-۶-۴- Transition (انتقال)………………… ۴۶

۳-۵-۷- دیسیپلین‌هایRUP………………….. 48

۳-۵-۷-۱- مدل‌سازی کسب و کار یا Business Modeling…. 49

۳-۵-۷-۲- نیازمندی‌ها یاRequirements………….. 49

۳-۵-۷-۳- تحلیل و طراحی یا Design & Analysis…….. 50

۳-۵-۷-۴- پیاده‌سازی یا Implementation…………. 51

۳-۵-۷-۵- آزمون یا Test………………….. 51

۳-۵-۷-۶- استقرار یا Deployment…………….. 52

۳-۵-۷-۷- محیط یا Environment………………. 52

۳-۵-۷-۸- مدیریت پروژه یا Project Management………. 53

۳-۵-۷-۹- مدیریت پیکربندی و تغییرات یاConfiguration & Change Management………………………………………. 54

۴ – فصل چهارم گزارش فعالیت‌های انجام شده توسط کارآموز ۵۵

خلاصه ای ازفرایند ثبت دانش فنی نرم افزار یک شرکت توزیعی  ۵۶

۴-۱- نظام‌های بکاررفته در نرم‌افزار ارائه شده به شرکت توزیعی…………………………………………. ۵۷

۴-۱-۱- نظام کسب و کار………………….. ۵۷

۴-۱-۲- نظام نیازمندی‌ها…………………. ۵۸

۴-۱-۳- نظام تحلیل و طراحی………………. ۶۰

۴-۱-۴- پیاده سازی نرم افزار…………….. ۶۱

۴-۱-۵- نظام آزمودن…………………….. ۶۳

۴-۱-۶- نظام استقرار……………………. ۶۴

۴-۱-۷- محیط…………………………… ۶۵

۴-۱-۸- مدیریت پروژه……………………. ۶۶

۴-۱-۹- مدیریت پیکربندی و تغییرات………… ۶۷

۴-۲- فازهای مربوط به فرایند RUP  نرم افزار شرکت توزیعی   ۶۸

۴-۲-۱- فاز آغازین:…………………….. ۶۸

۴-۲-۲- فاز جزئیات……………………… ۷۰

۴-۲-۳- فاز ساخت……………………….. ۷۱

۴-۲-۴- فاز انتقال……………………… ۷۱

۴-۳- دوره ی کارآموزی…………………….. ۷۲

۴-۴- هفته اول…………………………… ۷۳

۴-۵- هفته دوم…………………………… ۷۴

۴-۶- هفته سوم…………………………… ۷۶

۴-۷- هفته چهارم…………………………. ۷۶

۴-۸- هفته پنجم………………………….. ۷۷

۴-۹- هفته ششم…………………………… ۷۸

۴-۱۰- هفته هفتم………………………….. ۷۸

۴-۱۱- هفته هشتم…………………………. ۷۹

۴-۱۲- هفته نهم………………………….. ۷۹

پیش‌گفتار

در صورتی که هیچ پیشینه‌ی علمی در زمینه تدوین دانش فنی و انواع ادبیات آن نداشته باشیم،هنگامی که صحبت از آن به میان می‌آید، به سرعت ذهنمان به سمت روش‌های مستند سازی با دید مهندسی صنایع و مدیریت میرود. از جمله استانداردهای بسیار پرکاربرد ISO و مدیریت دانش.

اما در دنیای نرم افزار و برنامه نویسی کامپیوتری، متخصصان این امر در کنار دو مورد فوق الذکر، خود استانداردهایی ورای تفکر مهندسی صنایع و سیستم دارند.

آنها برای تسهیل و یکپارچه سازی نحوه‌ی نوشتن نرم افزارها و تحلیل سیستم‌ها از استاندارد هایی که پرکاربردترین آنها متدولوژی‌های RUP و SSADM میباشند به صورت بین المللی و استاندارد ایرانی نماتن، استفاده میکنند و در این استانداردها از ابزارهایی من جمله UML، UML2، Rational Rose،System Enterprise ،MS Project و Visio بهره می‌گیرند.

کارآموز با علاقه‌ی قبلی به حوزه نرم افزار و دید IT که در کنار مهندسی صنایع داشته و علاقمند به تحصیل در رشته (مهندسی صنایع- گرایش IT )در مقطع کارشناسی ارشد میباشد، گروه پژوهشی مهندسی صنایع پژوهشکده توسعه تکنولوژی را ترغیب به تعریف پروژه کارآموزی در این حوزه کرد تا وی بتواند از هم اکنون مسیر آینده‌ی خود را تعیین و به اهدافی که مد نظر دارد، برسد.

گروه پژوهشی مهندسی صنایع پژوهشکده توسعه تکنولوژی، پس از دریافت بخشی از اطلاعات در دسترس در مورد پروژه مربوطه، در پس اتمام بخش اعظمی از آن، تصمیم به ثبت دانش فنی به جهت تجاری سازی فرایند علمی آن در راستای ایجاد ابزار‌های درآمد زایی و هزینه زدایی در آینده برای پروژه‌‌های مشابه گرفته است.

هدف در ثبت دانش فنی سیستم جمع‌آوری و توزیع سفارشات مشتریان، بدست آوردن روشی علم مدار برای طراحی سیستم برنامه ریزی جمع‌آوری و توزیع سفارش مشتریان و ثبت آن روش به عنوان دانش فنی و بدست آوردن یک مدل عمومی است.

مقدمه

ترجیح میدهم این فصل از گزارش خود را به دو بخش مجزا تقسیم کنم. در بخش اول صحبت در مورد مشکلاتی که پس از خروج دانشجوی رشته ی مهندسی از دانشگاه و هم زمان با ورود وی به محیط کار برایش به وجود خواهد آمد و ایراد خواسته‌هایی از صاحبان دانش و صاحبان تصمیم برای دانشگاه و دانشگاهیان و در بخش دوم، وارد مبحث اصلی این گزارش خواهیم شد.

یکی از مشکلات فعلی قابل لمس در بین جامعه ی دانشگاهی و جامعه ی صنعتی، عدم تطابق علوم فراگرفته شده و فرآیندهای کاری متداول در صنعت میباشد.

به استحضار میرساند در سال ۱۳۸۶ اولین گروه از دانشجویان رشته ی مهندسی صنایع واحد تهران، به تعداد برآوردی ۱۲۰۰ نفر وارد این مرکز شدند و در سال های بعد از آن، با وجود سیاست‌های ایجاد محدودیت در جذب دانشجو، مجموع کلیه دانشجویان رشته مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور مرکز تهران از سال۸۷ تا سال ۹۰ از مرز ۵۰۰ نفر گذشت.

سوال اینجاست که آیا این افراد پس از گذراندن حداقل ۳ سال تحصیل در این مرکز، در هنگام خروج از دانشگاه، برای صنعت و جامعه ی عظیم خارج از این محیط، تحفه ای به ارمغان خواهد برد یا خیر؟

برای مردمی که با پرداخت مالیات شرایط تحصیل ارزان در این دانشگاه را برایشان محیا ساختند، چه چیزی را به ارمغان خواهند برد؟ در پاسخ باید گفت: چیزی نزدیک به هیچ !!!

بسیاری از دانشجویان دانشگاه های معتبر ایران نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند و هر ساله به موازات تحصیل در دانشگاه و یا حتی بعد از آن، مبالغ هنگفتی را خرج یادگیری مباحثی در خارج از محیط دانشگاه می‌کنند که دانشگاه وظیفه ی تدریس و در حداقلی ترین شرایط، وظیفه ی معرفی و راهنمایی برای آموختن آنها را بر عهده داشته است.

سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف

جهاد دانشگاهی صنعتی شریف از سال ۱۳۵۹ با اهدافی همچون استمرار آرمانهای انقلاب فرهنگی، گسترش طرح های کاربردی –نیمه صنعتی، ارتقاء و توسعه آموزش های علمی و کاربردی و همچنین توسعه فعالیتهای فرهنگی فعالیت خود را آغاز کرده است.

این سازمان با اتکا به تعهد و دانش تخصصی اعضای خود و با بهره مندی از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی در اختیار خود، به توانای های تخصصی ویژه ای در رشته های فنی و مهندسی دست یافته و طی بیش از ربع قرن فعالیت های علمی توانسته ضمن همکاری با مراکز تحقیقاتی، صنایع مختلف داخلی و صنایع دفاعی کشور، بیش از ۱۸۰۰ طرح و پروژه تحقیقاتی غیرنظامی و بیش از ۵۰۰ طرح و پروژه نظامی را با موفقیت اجرا نماید.

سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در حال حاضر ۳۰۰ نفر عضو تمام وقت دارد که حدود ۲۰۰ نفر از آنان دارای تحصیلات لیسانس و بالاتر هستند.

این سازمان تحقیقاتی از سال ۱۳۷۹ بخشی از فعالیت های پژوهشی و آموزش های تخصصی خود را در قالب پژوهشکده توسعه تکنولوژی مجزا کرده و این پژوهشکده در حال حاضر با داشتن موافقت قطعی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می کند.

این سازمان همچنین با تأسیس پژوهشکده انرژی در سال ۱۳۸۸، فعالیت ها و توانمندیهای خود را در حوزه انرژی سازماندهی کرده تا با انسجام بیشتری ادامه دهد.

فعالیت های پژوهشی و خدمات تخصصی

انجام پژوهش های کاربردی و توسعه ای و ارائه خدمات تخصصی و دانش فنی مهمترین محور فعالیت های سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف به شمار می رود.

این فعالیت ها در قالب ۸ مرکز خدمات تخصصی و ۷ گروه پژوهشی صورت می پذیرد. معمولاً گروه های پژوهشی به عنوان بخش تحقیق و توسعه مراکز خدمات تخصصی عمل میکنند.

برخی از محور های مهم در فعالیت های پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف بدین قرار است:

  • شناسایی، جذب و توسعه فناوری های نوین در رشته های فنی مهندسی و علوم پایه
  • همکاری در پروژه های انتقال تکنولوژی
  • تدوین تکنولوژی بومی
  • ارتقاء سطح کیفی مراکز خدمات علمی و تخصصی
  • همکاری با مراکز تحقیقاتی خارج از کشور
  • برگزاری سمینارها و همایش های علمی ملی و بین المللی
  • انتشار کتاب و نشریه علمی
  • واگذاری نتایج تحقیقات گروه های پژوهشی
  • حمایت از شرکت های تأسیس شده و لیسانس های واگذار شده (انکوباتور)
  • حمایت از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری در راستای جهت گیری های پژوهشی جهاد دانشگاهی
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.