تحقیق کلاس بندی بهینه و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
6000 تومان
  • خرید فایل
  • دانلود ها
  • تحقیق بررسی کلاس بندی بهینه و نقش و تأثیر آن در ارتقاء و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی

تحقیق بررسی کلاس بندی بهینه و نقش و تأثیر آن در ارتقاء و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۶۶ | قابل ویرایش

فهرست مطالب تحقیق کلاس بندی بهینه و نقش آن در پیشرفت تحصیلی

عنوان                                        صفحه

  • مقدمه                                         ۲

فصل اول:

  • مساله تحقیق                                                        ۴
  • اهمیت و ضرورت تحقیق                                                    ۶
  • طرح تحقیق                                          ۶
  • سوالات تحقیق                                                      ۷
  • فرضیه (های ) تحقیق                                        ۸
  • تعریف عملیاتی اصطلاحات تحقیق                               ۹

فصل دوم:

 پیشینه تحقیق                                                    ۱۰

تاریخچه تشکیل مدارس در ایران                                                          ۱۰

فصل سوم:

  • روش تحقیق                                                ۱۶
  • جامعه آماری                              ۱۷
  • نمونه آماری                               ۱۷
  • حجم نمونه و روش نمونه گیری                      ۱۷
  • ابزارهای تحقیق                                ۱۷
  • روش تجزیه و تحلیل                           ۱۷

فصل چهارم:

  • مقدمه                                                         ۳۴
  • جداول

فصل پنجم :

  • تجزیه و تحلیل خلاصه های مطالب                                               ۴۰
  • آزمون بینه و سیمون                                                          ۴۷
  • محدودیت ها                                                                          ۵۰
  • پیشنهادات                                                  ۵۱

منابع                                                                                            ۵۲

مقدمه کلاس بندی بهینه و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

بچه با حرکات دست و پا کم کم مهارتها را یاد می گیرد و با مشاهده رفتار و حرکات اطرافیان , عادات و آداب آنها را جذب میکند و با رد یا قبول دنیایی که برای خود ساخته , آن را تجربه می کند . پس بیشتر از طریق آزمایش تا خطا , شادی تا غم , تجربه تا تلقین و گفتگو تا هدایت , مسائل را فرا می گیرد.

در نتیجه کودک بیشتر از طریق عشق ,از راه شکیبایی ,از طریق درک و فهم ,از راه احساس تعلق داشتن به دیگری ,از طریق عملی و از راه احساس موجودیت کردن ,مسائل را می آموزد .با گذشت هر روز از زنمدگی ,طفل اندکی از آنچه از دیگران می دانند ,می اندیشند و درک می کنند ,را فرا می گیرد.

اگر خوب دقت کنیم می بینیم بچه ها از نظر استعدادها یی که دارند با یکدیگر متفاوتند .دو کودک را نمی توان پیدا کرد که از همه لحاظ شبیه هم باشند .مثلاً اگر در کلاس درس سوالاتی از آنان شود هر کدام از این دانش آموزان به وسیله هوش و استعداد های ذاتی که دارند ,جوابهای گوناگونی را خواهند داد.

لذا روانشناسان و جامعه شناسان با کمک علم زیست شناسی ,پرونده تحصیلی را جهت هر یک از محصلین اتداع نموده اند که هر یک از این پرونده ها ,می توانند بیانگر خصوصیات و شایستگی های فرد فرد دانش آموزان باشد.

امروزه همه تلاش ها کنکا شها و تحقیقات به این جهت است که تمام نو نهالان برای تعلیم و تربیت بهتر و ترقی و تکامل باید از همه متمایز و شناخته شوند.

 آگاهی از تفاوتهای فردی می تواند ما را در حل بسیاری از دشواریها یاری دهد ,وقتی قبول کردیم که انسانها از نظر تواناییهای ذاتی و اکتسابی تفاوت دارند ,در پی این نخواهیم بود که از همه ,رفتارهای یکسانی را انتظار داشته باشیم.

تحقیق کلاس بندی بهینه و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

بیان مساله تحقیق کلاس بندی بهینه و نقش آن در پیشرفت تحصیلی

در این تحقیق ما در پی پاسخ این سوال هستیم که کلاس بندی بهینه چیست و چه تاثیری در ارتقا و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی دارد:

دبستان خانه شاگرد و معلم و محلی است که بنای زندگی اطفال در آن پی ریزی می شود و یادگارهای گوناگون از دوره پرشور و هیجان طفولیت در خاطره ها به جای می گذارد. در همین خانه بزرگ است که مغز کوچک اطفال شکل اجتماعی می گیرد و به آهنگ با انضباط زندگی آشنا می شود.

اگر دبستان را به ساده ترین صورت آن در آوریم , واحد کوچکی از آن باقی می ماند که کلاس درس نامیده می شود . آنجا نیز قاعدتا”” عده ای طفل خرد سال با شخصی به نام معلم گرد هم نشسته اند و مقدمات کتاب زندگی را ورق می زنند. طبقه بندی شاگردان در دبستانهای معمولی از مهمترین وظایف مدیر دبستان است.

در طبقه بندی باید به رشد جسمی و قدرت فکری و عقلی و رشد ذهنی و اجتماعی و سازگاری روحی و اخلاقی کودکان توجه شود , تا اطفال که بهتر می توانند با یکدیگر کار کنند در یک اتاق قرار گیرند و بین آنان اختلافاتی که به ناسازگاریها منجر می شود , بوجود نیاید.

پیشینه تحقیق کلاس بندی بهینه و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

لطف آبادی (۱۳۷۴) بر روی نقش کلاس بندی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تحقیق کرده است او می گوید:

در نحوه کلاس بندی باید خیلی دقت کرد . چون اولین و مهمترین کار در تحصیل می باشد نباید دانش آموزان زرنگ و تنبل را از یکدیگر جدا کرد . چون بعلت سر خوردگی در دانش آموزان ضعیف می شود و اشتیاق درس خواندن را از همان ابتدا از آنها می گیرد و در دانش آموزان قوی باعث بوجود آمدن غرور می شود و باعث می شود آنها به خود مغرور شوند و در خواندن درس کاستی نشان دهند.

بایددر هر کلاس به طور متوسط از هر سه گروه : زرنگ , متوسط و ضعیف دانش آموزان استفاده شود تا شاهد رقابت و پیشرفت تحصیلی آنان باشیم.

تاریخچه تشکیل مدارس در ایران

در زمانتهای قدیم که تقریبأ مردم بی سواد بوده و حتی از سواد خواندن قران نیز بی بهره بودند ,در کشور های آسیایی و کم کم در ایران و هند ثروتمندان کم کم به فکر تحصیل سواد افتاده و علاقمند وراغب به تحصیل قران و سایر کتب مذهبی گردیدند.

ثروتمندان آن زمان ,فرزندذان خود را برای تعلیم و قران و سایر فرائض دینی به مکانهایی که بعدأ به نام مکتب خوانده شد ,می فرستادند .مکتب خانه های اولیه ,عموماً تاریک و بدون نور و روشنایی بوده است ,مردم هم بدون در نظر گرفتن شرایط ,فرزندان پسر خود را به مکتب خانه می فرستادند.

گاهی به مکتب خانه ملاخانه گفته می شد .ماهانه مبلغی به عنوان شهریه به ملا می پرداختند و کسانی که پول برای پرداخت شهریه فرزندان خود را نداشتند ,مقداری مایحتاج روزانه از قبیل تخم مرغ ,برنج ,…..را به جای پول به ملا می دادند.

بچه ها در اتاقهای کوچک و تاریک ,روی فرش های کهنه و پوسیده ای که اغلب از جنس حصیر ,گلیم و جاجیم بود می نشستند و تعداد آنها در اتاقهای کوچک گاهی بالغ بر ۵۰ الی ۶۰ نفر می شد . به مدرس مکتب خانه ,آخوند می گفتند ,که بعد ها به او “”آمیرزا “لقب دادند.

تاریخچه کلاس بندی در ایران

در زمانهای نه چندان دور , در دوره قاجار کلاس بندی با توجه به سن و قد کودکان صورت می گرفته , بدون آنکه کیفیت تحصیلی آنه در نظر گرفته شود.

یعنی کلاسها را به دو یا سه قسمت تقسیم می کردند و دانش آموزان را از لحاظ بزرگی و کوچکی و کوچکی قد و هیکل تقسیم می نمودند , بدون اینکه استعدادهای ذاتی آنها در نظر گرفته شود.

کم کم در اثر پیشرفت علم و کشفیات گو نا گون و به وجود آمدن شناسنامه , که تاریخ تولد و مشخصات هر کس در آن مشخص و معلوم بود , کلاس بندی به صورت الفبایی و یا با توجه به چگونگی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان صورت گرفته است و تا به امروز که ملاکها , میزان تحصیلات والدین , شغل والدین , وضعیت اقتصادی , نوع مسکن , خصوصیات علمی و اخلاقی دانش آموز , سلامت جسمی و سلامت روانی و … را می توان نام برد.

منابع

  1. سلسله مقالات تحقیقی درباره کودکان جهان : به کوشش اسد اله شعبانی .
  2. اداره امور دبستان , تالیف : زهرا دیده بان
  3. جزوه درسی ( آموزش و پرورش ابتدایی – راهنمایی – متوسطه ) مهندس مرتضی مجد فر .
  4. تشکیلات و نظامات مدارس قدیم و شیوه تعلیم و تربیت آنها – امیر کبیر و ایران , فریدون آدمیت , تهران ۱۳۳۴
  5. آموزش و پرورش , ابوالفضل عزتی ۱۳۵۶ تهران.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.