پایان نامه بررسی نگرش دانشجویان روانشناسی نسبت به بیماری ایدز
9000 تومان

پایان نامه بررسی نگرش دانشجویان روانشناسی نسبت به بیماری ایدز

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۴۸ | قابل ویرایش

چکیده پایان نامه نگرش دانشجویان روانشناسی نسبت به بیماری ایدز

و ما اصابکم من مصیبه فبما کسب ایدیکم و بعفو عن کثیر (۱)

«هر بلایی که به شما می رسد به سبب آنچه است که به دست خود کرده اید و حال آنکه خدا از بسیاری از کرده های شما در می گذرد.»

در بهار سال ۱۹۸۰، پزشکان و اپیدمیولوژیست های مراکز  پزشکی در لوس آنجلس،  سانفرانسیسکو، و نیویورک به مرکز کنترل بیماریهای (CDS) در آتلانتا ۲۶ مورد سارکوم کاپوسی و ۱۵ مورد پنومونی پنومویستین کارینی را در مردان هموسکشوئل جوانی که قبلا سالم بوده اند گزارش نمودند. از نقطه مطالعات ایمونولوژیک. کلیه بیماران اختلال عمیق در انفوسیت های وابسته به تیفوس را نشان می دادند پس از تشخیص بیماری اولیه در این مبتلایان عفونت های شدید فرصت طلب دیگری نیز به طور مکرر مشاهده گردید.

بروز سارکوم کاپوسی، پنومونی پنومویستین کارینی و دیگر عفونت های سخت فرصت طلب در مردان هموکسکوئل جوان که یک رویداد غیرمعمول تلقی گردید، دست یابی به پاسخ فوری را برای ضعف سلامت عمومی طلب نمود. گزارشات اولیه از این موارد در ماه ژوئن و جولای ۱۹۸۱ انتشار یافت.

پایان نامه بررسی نگرش دانشجویان روانشناسی نسبت به بیماری ایدز

مقدمه نگرش دانشجویان نسبت به بیماری ایدز

بیماری « نارسایی سیستم مصونیت بدن در مقابل میکروبها» را در  زبان انگلیسی به طور

خلاصه ایدز  می گویند.

اما فرانسویها «سیدا» می خوانند و در آفریقا «بیماری لاغر کننده» و مرکز پیشگیری  و کنترل بیماریها در امریکا در انگلستان بیماری «ایدز» را چنین تعریف می کنند:

سندرم نقصان اکتسابی «ایدز»

اکتسابی = یعنی مادرزادی نیست

ایمنی = نظام ایمنی بدنی

نقص = به خوبی کار نمی کند

عوارض= مجموعه علائم و عوارض

ایدز به عنوان یک بیماری کشنده با مختل ساختن سیستم دفاعی بدن آدمی را در رویارویی با انواع عفونت ها و سرطانها به آسانی به کام مرگ می کشاند. عامل این بیماری ویروس به نام (H.I.V) است و در واقع ایدز را با مرحله نهایی آلودگی به این ویروس یعنی هنگامی که نظام دفاعی بدن به اندازه ای ضعیف شود که شخص به عفونت های فرصت طلب و یا سرطانهای مختلف مبتلا شود در هنگام ورود ویروس مورد اشاره تا ظهور نشانی های بیماری ایدز ممکن است در این مدت عامل انتقال بیماری به دیگران باشد.

عوارض و عواقب این ویروس مخرب و مهلک به همین جا ختم نمی‎شود: او بشریت و جامعه بشری را به دو پاره کرده است و از هر دو پاره قربانی می گیرد، ۱- مبتلایان ۲- کسانی که هنوز مبتلا نشده اند. ترس از «ایدز» در میان مردم به ویژه آمریکا ارتباطات مردم را به هم ریخته آنها می ترسند با یکدیگر دست بدهند. یا از لیوان هم آب بخورند، یا با خیال راحت به رستوران بروند یا به دندان پزشک مراجعه کنند.

دندان پزشک ها هم می ترسند. مبتلایان مطرود شده اند. هر جا که ظاهر بشوند وحشت  و اضطراب می آفرینند. «یکی از آنها (کن میکز) بود. او که مرگ را در برابر خود می دید از افکار عمومی تقاضا می‎کند یا ایدزها انسانی تر رفتار کنند و آنها را از خود طرد نکنند. او در سپتامبر ۱۹۸۶ مرد»

در سالهای اخیر که به دنبال غفلت درازمدت، بشر با خطر جدی روبه رو گردیده و علیرغم به کارگیری تمام توان خود در این رویارویی نه تنها به پیروزی نرسیده بلکه همچنان شاهد گسترش دامنه این خطر در سراسر کره زمین است – اندیشه در ریشه یابی ها و ماهیت و چگونگی شکل گیری و مهار کرده این خطر یک ضرورت است  به همین سبب در زمان ما تقریبا در سراسر گیتی سازمانهای گوناگون آموزشی و پژوهشی بخش بزرگی از توان خودش را در این زمینه به خدمت گرفته اند.

اما هنوز آدمی نتوانسته به اطمینان خاطر و آرامشی که برخاسته از احساس امنیت در برابر تهاجم گسترده ویروس بیماری ایدز باشد داست یابد. درست است که امروز تمام موارد ابتلاء به بیماری در بی بند  باری جنسی بالاترین سهم را در این مصیبت بزرگ و جهانگیر را دارد بعد او ریشه یابی سایر موارد نیز نشان می‎دهد که غالباً آغازگر ابتلاء همین تبعیت از هوای نفس و شکستن حریم امر و نهی الهی بوده تدریجا از طرق دیگر مثلا استفاده از فرآورده های خونی یا وسایل تزریقی مشترک و مانند اینها افراد بی گناهی را از پای در آورده است.

راههای سرایت بیماری ایدز

ویروس ایدز از خون و مایعات مختلف بدن از جمله: منی، ترشحات سرویکواژینال شیر مادر، ادرار، مایع مغزی نخاعی، عرق، اشک و بزاق جدا کرده اند ولی این بدان معنی نیست که کلیه ترشحات و مایعات بدن وسیله انقتال باشند ولی از انتقال توسط سایر ترشحات بدن گزارشی در دست نیست. به طور کلی سه راه اساسی رای انتقال ویروس وجود  دارد:

  • تماس جنسی: ویروس ایدز اساسا از راه مقاربت منتقل می‎شود. این راه مسئول ۷۵% از موادرد عفونت در دنیا است احتمال سرایت از مرده آلوده به زن سالم دو برابر احتمال سرایت اززن آلوده به مرد سالم است.
  • خون و فرآورده های خونی: وسایل آغشته به خون آلوده برای سوراخ کردن پوست به کار می روند می‎توانند وسیله انتقال باشند چنانکه ۱۵% موارد در نیای از راه آلوده شده اند. از این عده ۱۰% به خاطر استفاده مجدد از سرنگ آلوده به ویروس (مانند معتادان) و ۵% به علت استفاده از فرآورده های خونی یا ابزار آلوده به ویروس (مانند وسائل ختنه، خال کوبی، تیغ سلمانی، سوراخ کردن گوش) ویا لوازم پزشکی و دندان پزشکی آلوده شده اند.
  • مادر به کودک: انتقال ویروس از مادر به کودک ممکن است از قبل از تولد، حین تولد یا بعد از تولد اتفاق می افتد. به طور کلی خطر انتقال از مادر به کودک بین ۲۰ تا ۴۰ درصد است شیر مادریکی از عوامل انتقال ویروس به کودک معرفی شده است.

پیشگیری و کنترل بیماری ایدز

با توجه به فقدان واکسن یا درمان مؤثر سایر روشهای پیشگیری اهمیت زیادی پیدا می کنند. اپیدمی ایدز از طریق تماس جنسی ارتباط پیدا می‎کند. تطبیق تکنولوژی آموزش با شرایط محلی و نیازها باید به عنوان یک مرحله اصلی از استراتژی آموزشی بهداشت مورد توجه قرا رگیرد. که اهم آنها عبارتند از:

الف- آموزش بهداشت عمومی

مردم باید بدانند انتقال بیماری به وسیله تماسهای عادی اجتماعی با سرایت از راه غذا و هوا وجود ندارد. افرادی هم که منزل با فرد بیمار در تماسند ضمن رعایت اصول بهداشتی و نظافت از هر گونه تماسی که مبادله مایعات بدن به ویژه خون را در بر می‎گیرد خودداری نمایند.

تکیه اصلی پیامهای آموزشی باید بر روی گروههای پرخطر و افراد آلوده به ویروس باشد.

گروههای پرخطر

در این زمینه تلاش اصلی باید بر روی رساندن پیامهای زیر به افرادی که در معرض خطر گرفتن عفونت از افراد آلوده قرار می گیرند متمرکز شود.

  1. از تماس جنسی با بیماران یا افراد آلوده خودداری کنید.
  2. از داشتن شریک های جنسی متعدد اجتناب نمایید.
  3. هرگز از مسواک و تیغ مشترک استفاده نکنید.

همچنین به افراد مربوط به گروه های پرخطر باید توصیه شود از خون دادن خودداری کنید.

افراد آلوده به ویروس

این قبیل از افراد باید به خطر آلوده ساختن دیگران پی برده و اصول زیر را دقیقا رعایت کنند:

  1. از خون دادن خودداری نمایند،
  2. از نظر مبادله مایعات بدن در موقع تماس جنسی احتیاطات لازم را به عمل آورند،
  3. زنان آلوده باید از وسایل پیشگیری از حاملگی استفاده نمایند،

ب- پیشگیری از سرایت از راه خون

اصول زیر دقیقا رعایت شود:

  • از انتقال خون مگر در موارد بسیار ضروری خودداری گردد.
  • غربالگری خون و خون دهندگان
  • تأمین سترونی فرآورده های خونی.
  • به مادران آلوده توصیه شود از حامله شدن خودداری کنند زیرا حاملگی باعث تشدید بیماری نیز می گردد.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.