تحقیق نگرش معلمان و دانش آموزان به شیوه های ارزشیابی در مدارس
2000 تومان

تحقیق بررسی نگرش معلمان و دانش آموزان به شیوه های ارزشیابی در مدارس راهنمایی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۳۰ | قابل ویرایش

فهرست مطالب تحقیق نگرش معلمان به شیوه های ارزشیابی در مدارس

عنوان                                                             صفحه

چکیده ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱

فصل اول : بیان مسئله

 بیان مسئله  ………………………………………………………………………………………………………………………………………  ۲

اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۳

اهمیت و ضرورت………………………………………………………………………………………………………………………………… ۴

سوالات پژوهشی ………………………………………………………………………………………………………………………………… ۵

فصل دوم : پیشینه تحقیق

پیشینه تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ۶

فصل سوم : روش تحقیق

روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۸

فصل چهارم : یافته های تحقیق

پاسخ به سوالات پژوهشی ………………………………………………………………………………………………………………… ۹

فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

نتیجه گیری و بحث ……………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۴

پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۸

یادداشت ها ………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۹

منابع مورد استفاده ……………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۰

پیوست …………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۱

چکیده تحقیق نگرش معلمان و دانش آموزان به شیوه های ارزشیابی

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان راهنمایی بر روی ۶۴ دانش آموز و ۶۴ معلم انجام گرفته است.

جهت گردآوری داده ها، ۲ عدد پرسشنامه شامل سئوالات محقق ساخته، یکی ویژه دانش آموزان با تعداد ۱۰ سئوال و دیگری ویژه معلم با تعداد ۲۰ سئوال تهیه و اجرا شد، که بعد از تجزیه و تحلیل داده ها نتایج حاصل به شرح زیر می باشد:

اکثر دانش آموزان و معلّمان دوست دارند امتحانات به صورت کتبی برگزار شود زیرا این روش اضطراب دانش آموز را کاهش داده و نمره گذاری برای معلم را راحت تر می کند.

آنها معتقدند که ارزشیابی به شیوه ی کیفی و توصیفی بهتر است و برگزاری روش عملی و شفاهی ارزشیابی با مشکلاتی مواجه است. اکثر معلّمان از وضع موجود ارزشیابی راضی هستند که دلایل متفاوتی را برای آن می توان بیان کرد. ارزشیابی به صورت عملی و شفاهی در تشخیص مشکلات یادگیری فراگیران و رفع ابهامات جزئی آنها می تواند بسیار مؤثر باشد.

تحقیق نگرش معلمان و دانش آموزان به شیوه های ارزشیابی در مدارس

بیان مسئله نگرش دانش آموزان به شیوه های ارزشیابی در مدارس

هدف اساسی تعلیم و تربیت را می توان ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار دانش آموزان دانست و آموزش و پرورش از سه مرحله اساسی تشکیل شده است عبارتند از:

  1. تهیه و تدوین اهداف ۲. آموزشی ۳. ارزشیابی

آنچه مسلم است یکی از مهمترین عوامل احراز موفقیت در اصلاح نظام آموزشی شناخت فرآیند یادگیری یاددهی و نظام ارزشیابی و همسو نبودن آنها در راستای اهداف آموزش و پرورش است. امروزه ارزشیابی یادگیری های دانش آموزان یکی از مهمترین و در عین حال پیچیده ترین ارکان نظام تعلیم و تربیت است.

چرا که ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نه تنها به عنوان ارزشیابی از برنامه ها و محتوای کتاب های درسی و تعیین میزان تحقیق اهداف آموزشی امکان می رود بلکه به عنوان ابزاری مهم و اساسی جهت ارتقا دانش آموزان به پایه تحصیلی بالاتر به کار می رود. ارزشیابی به طور ساده به تعیین ارزشیابی برای هر چیزی یا داوری کردن ارزشها است.

چندین تعریف برای ارزشیابی آموزشی وجود دارد. تعریفی نسبتاً کاملتر را کرانباخ ارائه داده است، او ارزشیابی را «جمع آوری و کاربرد اطلاعات به منظور تصمیم گیری درباره یک برنامه آموزشی» تعریف کرده است (کرانباخ، ۱۹۶۳). منظور کرانباخ از «برنامه آموزشی» طیفی وسیع است که از مجموعه ای از مواد و فعالیت های آموزشی توزیع شده در سطح کشور تا تجارب آموزشی یک دانش آموز واحد را در بر گیرد.

گفته های کرانباخ، به قصد بالا بردن کیفیت آموزشی و یادگیری موضوعات مختلف درسی تهیه شده است.

کرانباخ به آزمایش و اصلاح دوره های درسی جدید توجه داشت که از مطالعه مختلف و آزمایش های آموزشی به وجود آمده بودند. کرانباخ باور داشت که فقط از طریق فعالیت های وسیع جمع آوری اطلاعات در موقعیت های واقعی کلاس درس می توان تعیین کرد که در کجا و چه اندازه موفق و یا ناموفق اند.

پیشینه تحقیق نگرش معلمان به شیوه های ارزشیابی

چندین تعریف برای ارزشیابی آموزشی وجود دارد. تعریفی نسبتاً کاملتر را کرانباخ ارائه داده است، او ارزشیابی را «جمع آوری و کاربرد اطلاعات به منظور تصمیم گیری درباره یک برنامه آموزشی» تعریف کرده است (کرانباخ، ۱۹۶۳).گفته های کرانباخ، به قصد بالا بردن کیفیت آموزشی و یادگیری موضوعات مختلف درسی تهیه شده است.

کرانباخ باور داشت که فقط از طریق فعالیت های وسیع جمع آوری اطلاعات در موقعیت های واقعی کلاس درس می توان تعیین کرد که در کجا و چه اندازه موفق یا ناموفق اند.

به گفته ی بسیاری از صاحب نظران، اجرای ارزش یابی تکوینی وسیله ی مهمی برای سنجش چنین سطح انتظاری در آموزش و پرورش هرگز از طریق برگزاری امتحانات چندنوبتی کتبی در طول سال تحصیلی مقدور نیست و اجرای انواع ارزش یابی متناسب با هر درس در جریان یاددهی و یادگیری می توان پاسخ گوی این سطح انتظار باشد.

ارزش یابی تنها سنجش ارزشیابی دانش آموزان نیست از داده های ارزشیابی می توان هم در ارزیابی دانش آموزان و هم در ارزیابی برنامه ها استفاده کرد.

ارزشیابی بر جمع آوری داده ها تأکید و تمرکز می کند و روش های متنوعی برای جمع آوری داده و استفاده از آن وجود دارد. تنها یکی از موارد استفاده از داده های فوق نسبت دادن نمره ی کمی به منظور ارزیابی یادگیری دانش آموزان است از این رو نمره های امتحانات کتبی، تشریحی یا تستی که در طی یک نیم سال تحصیلی یا در پایان آن برگزار یم شود.

تنها بخش کوچکی از داده های جمع آور شده برای ارزشیابی میزان یادگیری دانش آموزان هستند به همین علت است که موضوع ارزشیابی کیفی و ارائه ی کارنامه ی کیفی به دانش آموزان، این روزها مطرح بوده و آشنایی بیش تر و دقیق تر همه ی معلمان ضروری به نظر می رسد.

روش تحقیق

میدانی- توصیفی. با استفاده از دو عدد پرسش نامه محقق ساخته یکی ویژه دانش آموزان با ۱۰ عدد سئوال که ۶۴ دانش آموز به آنها پاسخ دادند و دیگر پرسش نامه ویژه معلَم شامل ۲۰ عدد سئوال که ۶۴ معلّم به آنها پاسخ دادند.

سئوالات ویژه دانش آموزان این آیتمها را می سنجد:

شیوه برگزاری امتحانات مستمر و پایانی، درک و فهم بهتر انواع سئوالات (کتبی- شفاهی- عملی)- چگونگی برگزاری امتحانات شفاهی- تمایل به اجرای انواع ارزشیابی (کیفی، کمی)- میزان رضایت از روش های ارزشیابی موجود در مدارس- میزان استفاده از امتحانات شفاهی و کتبی در مدارس، بهترین و مفیدترین شیوه ارزشیابی.

منابع مورد استفاده

۱- سیف، علی اکبر (۱۳۶۴)، اندازه گیری و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، تهران: انتشارات سمت

۲- سیف، علی اکبر (۱۳۸۵)، اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی، ویرایش ۴، تهران: نشر دوران

۳- ولف ریچارد، ترجمه کیامنش، علی رضا (۱۳۷۱). ارزشیابی آموزشی، تهران: نشر سمت

۴- طراحی سامانه نشانگرهای ارزیابی کیفیت مدارس و ابتدایی و راهنمایی. فصلنامه تعلیم و تربیت، سال ۲۳، شماره ۲، مسلسل ۹، تابستان ۸۶

۵- آقازاده، محرم. ابزار ارزشیابی مستمر در مدرسه. نمایه ۱۳۴. شماره انتشار ۴۸

۶- چمن آرا، سپیده. ارزشیابی جزء جدانشدنی تدریس. نمایه ۱۸۷ شماره انتشار ۵۲.

۷- تقدیسیان، شکوه- ارزشیابی مستمر در علوم تجربی با امکان تعمیم در سایر دروس. نمایه ۱۳۵ شماره انتشار ۴۹.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.