تعداد صفحات: ۹۱ | قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان | صفحه |
پیشگفتار
مقدمه فصل اول : هنر گرافیک ۱-۱- تاریخچه کوتاهی از هنر گرافیک ۱-۲- بررسی علم ارتباط تصویری و بصری فصل دوم : تبلیغات ۲-۱- سابقه تاریخی تبلیغات ۲-۲- تبلیغات چیست؟ ۲-۳- مضون تبلیغات ۲-۴- شرایط اساسی برای تبلیغات به طرز مؤثر ۲-۵- بررسی رنگ در تبلیغات ۲-۵-۱- تأثیر رنگ در تبلیغات ۲-۵-۲- عوامل مؤثر در انتخاب رنگ ۲-۵-۳- رابطه و رنگ و بیننده در تبلیغات فصل سوم : گرافیک محیطی ۳-۱- گرافیک محیطی ۳-۲- گرافیک محیطی مسطح یا دوبعدی ۳-۳ پیکتوگرامها |
۱
۳ ۴ ۷ ۸ ۱۴ ۱۵ ۱۵ ۱۶ ۱۷ ۱۸ ۱۹ ۱۹ ۲۰ ۲۲ ۲۳ ۲۵ ۲۹ |
عنوان | صفحه |
۳-۳-۱- وظیفه و عملکرد پیکتوگرام
۳-۴- گرافیک محیطی حجمی یا سه بعدی ( خط – شکل ، بافت … ) ۳-۵- اقسام گرافیک محیط حجمی ۳-۵-۱- گرافیک محیطی و فضاهای عمومی ۳-۵-۲- گرافیک محیطی فضای باز ۳-۵-۳- گرافیک محیطی فضاهای بسته فصل چهارم : استند ۴-۱- استند چیست؟ ۴-۲- تقسیمبندی استندها ۴-۳- طراحی گرافیکی استند ۴-۴- چگونه باید از رنگ در طراحی استند استفاده کرد ۴-۵- طراحی خط در استند ۴-۶- نمایش و عرضه کالا در استندهای تبلیغاتی ۴-۶-۱- چگونگی نمایش طرحهای استند ۴-۷- تولید ۴-۸- حرکت در استند ۴-۹- تکامل طرحها ۴-۱۰- انواع استند |
۳۰
۳۳ ۴۵ ۴۶ ۴۹ ۵۰ ۵۳ ۵۴ ۵۵ ۵۶ ۵۸ ۵۹ ۶۳ ۶۴ ۶۷ ۶۹ ۷۱ ۷۵ |
۴-۱۱- طرحهای ثابت و همیشگی
۴-۱۲- استندهای نمایشگاهی ۴-۱۳- استندهای برتر فهرست منابع و مأخذ فهرست منابع و مأخذ لاتین فهرست منابع و تصاویر عکاسی شده گزارش کار عملی |
۷۸
۸۰ ۸۲ ۸۵ ۸۶
|
چکیده
هنر گرافیک همچون پوستهای است که هسته حیاتی و فرهنگ ملی را به صورت زیبایی ارائه مینماید. هسته یا محتوای هنرگرافیک بر پایه فرهنگ ملی قراردارد.
در این رساله سعی بر آن شده که از بحث وسیع و گسترده گرافیک ، که یکی از شاخههای این رشته ، استندهای تبلیغاتی است ، تعریف مختصری بیان شده است.
قابل ذکر است که برای ایجاد ارتباط بین اجتماع و دادن اطلاعات به افراد احتیاج به تبلیغات قابل ذکر است که برای ایجاد ارتباط بین اجتماع و دادن اطلاعات به افراد احتیاج به تبلیغات داریم. تبلیغات جنبههای گوناگونی دارد.
تبلیغات عمومی و تبلیغات بازرگانی ، که در همه این موارد گرافیک محیطی نقش بسیار فراوانی را در جامعه امروزی ایفاء میکند که خود نیز تقسیمبندی و انواع مختلفی را دارا میباشد.
گرافیک محیطی شامل دو بخش است. گرافیک محیطی دوبعدی و گرافیک محیطی سهبعدی (حجمی)، که حیطه عمل بسیار گستردهای دارد. گرافیک محیطی میتواند جنبه اطلاعرسانی یا حالت تأکید نسبت به موضوعی را داشته باشد و یا جنبههای فرهنگی و اجتماعی و در آخر جنبههای تبلیغاتی ، که همه این عوامل کیفیت و عناصر بصری را دربرمیگیرند.
در بخش گرافیک محیطی ، استندها یکی از موضوعاتی میباشند که در امر اطلاعرسانی و تبلیغات در جامعه امروزی کاربرد فراوانی دارند.
مقدمه
گرافیک در دنیای پیچیده ارتباطات امروز ، نقش اساسی ایفا میکند و به سبب گستردحگی حیطه فعالیت ، به شاخههای تخصصی متعددی تقسیم میگردد. بدین سبب شناخت عرصههای مختلف این هنر بسیط ، برای متخصصین و نیز برای مخاطبین آن ضروری به نظر میرسد.
براساس این ساختار ، این پایان نامه با هدف شناخت هرچه بیشتر از مفهوم گرافیکی محیطی در بخش تبلیغات و استند تدوین گردیده است.
علت انتخاب این موضوع به این جهت بوده است که نقش استند در اطلاع رسانی شهری و مکانهای خاصی و همچنین تبلیغ کالاها جنبه کاربردی فراوانی دارد که البته در ایران استفاده از اسنتر هنوز به طور کامل جا نیافتاده است از لحاظ گردآوری مطالب در مورد بخش استند منبع زیادی در دسترس نداریم. به خصوص در مورد استندهای شهری در مکانهای عمومی.
ابتدا اطلاعاتی از کتب مختلف در زمینه گرافیک محیطی گردآوری میشد و در زمینه موضوع اصلی پروژه در بخش استند از کتابخانه دانشگاه تهران مطالبی گردآوری گردید که مشکلات و همکاری نداشتن این کتابخانه را در بر داشت. این رساله در ۴ فصل تنظیم گردیده شد و به ترتیب تاریخچهای از گرافیک بخش تبلیغات سپس گرافیک محیطی و نهایتاً بخش استندها مورد بررسی قرار میگیرد.
تاریخچه کوتاهی از هنر گرافیک
عدهای آغاز هنر گرافی را اختراع و گسترش صنعت چاپ میدانند ، و عدهای دیگر شروع تصویرگری و گرافیک به معنای امروزی آن را به دوره انسانهای غارنشین نسبت میدهند. تفاوت این دو نظریه به دلیل تفاوتی است که هنرمندان گرافیک در تعریف این هنر قائل هستند.
پررنگ دانستن یکی از عوامل مؤثر در طراحی گرافیک ( ارتباط ، عناصر بصری ، عناصر نوشتاری و تکثیر ) میتواند تعریف و تاریخچهای متفاوت از این هنر بدست دهد.
علت اختلاف نظرها درباره آغاز پیدایش این هنر نیز از این روست ، چرا که تأکید بیش از حد بر تکثیر به برداشت تقارن زمانی اختراع صنعت چاپ و هنر گرافیک میانجامد ؛ و از دیگر سوی بررسی عناصر بصری از گذشته – دوره غازنشینی – تا به حال و برجسته نشان دادن این دوران به برداشتن متفاوت از جهت بعد زمانی میانجامد.
سؤال دیگری که در اینجا مطرح است درباره مرز زمانی بین گرافیک قدیم و گرافیک نوین میباشد برخی صنعت چاپ را سر منشأ پیدایش گرافیک نوین دانسته و برخی دیگر بکارگیری عناصر حرکت را ، سرآغاز آن میدانند پیش از ابداع صنعت چاپ ، نقش آفرینی و خطاطی کتابها ، توسط نقاشان و خطاطان آن دوره انجام میگرفت.
بررسی علم ارتباط تصویری و بصری
در عصر تکنولوژی معنای هنر و همچنین شکل و کاربرد آن و به طور کلی بیان بصری تغییر به سزایی نموده است. با اختراع دستگاه چاپ و بعد دوربین عکاسی و استفاده روزافزون از وسایل مشابه نظیر دوربین فیلمبرداری و کاربرد آن در سینما و تلویزیون ، آموزش بصری و یا به عبارت دیگر فراگیی سواد بصری را صورت بخشیده ضرورتی که از سالها قبل از آن باید مورد توجه قرار
میگرفت. « سواد بصری ، علم چگونه دیدن و تجربه نمودن است ». برای کسی که به طور طبیعی میتواند ببیند ، عمل دیدن مستلزم صرف نیروی بسیار اندک است زیرا این عمل به طور خودکار از طریق سلسله اعصاب انسان انجام میپذیرد. پدیدههای موجود در طبیعت و محیط را با بسیاری از جزئیاتشا میبینیم و همه عناصر بصری موجود در آنها را تشخیص میدهیم. هرچند ما به صورت طبیعی و خودکار و بسیار سهل و ساده میبینیم.
ولی هنوز از درست و واقعی دیدن آگاهی نداریم. هر سیستم ارتباطی متشکل از سمبولهایی است که ساخت بشر هستند. کلام یکی از این سمبولهاست که در روزگاران گذشته به صورت تصاویر ساده ترسیم می شد ، و نتیجه تجربیات و احساسات بشر بوده است.
فهرست منابع و مأخذ فارسی
۱- میر شمسالدین ادیب سلطانی ، راهنمای آماده ساختن کتاب ، چاپ دوم ، انتشارات فرانکلین.
۲- دونیس ادانیس ، مبادی سواد بصری ، ترجمه مسعود سپهر ، چاپ اول ، تهران ، انتشارات سروش ، ۱۳۵۲.
۳- کارل گوستاویونگ ، انسان و سمبولهایش ، ترجمه ابوطالب صادقی ، انتشارات امیرکبیر ۱۳۵۲.
۴- منصور علوی ، معماری داخلی ، تهران ، انتشارات نگارستان ۱۳۶۴.
۵- حسن فیاد ، تبلیغات و مردم ، چاپ چهارم ، تهران ، انتشارات جهاد دانشگاهی ، ۱۳۷۸.
۶- محمد کیا ، تبلیغات بازرگانی ، چاپ اول ، تهران ، انتشارات ناقوس ، ۱۳۶۷.
۷- اقتصاد و تبلیغات – صیون ماه گرفته ، چاپ پنجم ، تهران ، ابن سینا ، ۱۳۷۱.
۸- شهرناز مرتضوی ، روانشناسی محیط ، چاپ اول ، تهران ، دانشگاه شهید بهشتی ۱۳۶۸.