2000 تومان

پایان نامه هنر تحقیقی پیرامون ‌استندهای گرافیکی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۹۵ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان

صفحه

پیشگفتار

مقدمه

فصل اول : هنر گرافیک

     ۱-۱- تاریخچه کوتاهی از هنر گرافیک

    ۱-۲- بررسی علم ارتباط تصویری و بصری

فصل دوم : تبلیغات

    ۲-۱- سابقه تاریخی تبلیغات

    ۲-۲- تبلیغات چیست؟

    ۲-۳- مضون تبلیغات

    ۲-۴- شرایط اساسی برای تبلیغات به طرز مؤثر

    ۲-۵- بررسی رنگ در تبلیغات

        ۲-۵-۱- تأثیر رنگ در تبلیغات

        ۲-۵-۲- عوامل مؤثر در انتخاب رنگ

        ۲-۵-۳- رابطه و رنگ و بیننده در تبلیغات

فصل سوم : گرافیک محیطی

    ۳-۱- گرافیک محیطی

    ۳-۲- گرافیک محیطی مسطح یا دوبعدی

    ۳-۳ پیکتوگرامها

۱

۳

۴

۷

۸

۱۴

۱۵

۱۵

۱۶

۱۷

۱۸

۱۹

۱۹

۲۰

۲۲

۲۳

۲۵

۲۹

        ۳-۳-۱- وظیفه و عملکرد پیکتوگرام

    ۳-۴- گرافیک محیطی حجمی یا سه بعدی ( خط – شکل ، بافت … )

    ۳-۵- اقسام گرافیک محیط حجمی

        ۳-۵-۱- گرافیک محیطی و فضاهای عمومی

        ۳-۵-۲- گرافیک محیطی فضای باز

        ۳-۵-۳- گرافیک محیطی فضاهای بسته

فصل چهارم : استند

    ۴-۱- استند چیست؟

    ۴-۲- تقسیم‌بندی استندها

    ۴-۳- طراحی گرافیکی استند

    ۴-۴- چگونه باید از رنگ در طراحی استند استفاده کرد

    ۴-۵- طراحی خط در استند

    ۴-۶- نمایش و عرضه کالا در استندهای تبلیغاتی

        ۴-۶-۱- چگونگی نمایش طرحهای استند

    ۴-۷- تولید

    ۴-۸- حرکت در استند

    ۴-۹- تکامل طرحها

    ۴-۱۰- انواع استند

۳۰

۳۳

۴۵

۴۶

۴۹

۵۰

۵۳

۵۴

۵۵

۵۶

۵۸

۵۹

۶۳

۶۴

۶۷

۶۹

۷۱

۷۵

    ۴-۱۱- طرحهای ثابت و همیشگی

    ۴-۱۲- استندهای نمایشگاهی

    ۴-۱۳- استندهای برتر

فهرست منابع و مأخذ

فهرست منابع و مأخذ لاتین

فهرست منابع و تصاویر عکاسی شده

گزارش کار عملی

۷۸

۸۰

۸۲

۸۵

۸۶

 

چکیده

هنر گرافیک همچون پوسته‌ای است که هسته حیاتی و فرهنگ ملی را به صورت زیبایی ارائه می‌نماید. هسته یا محتوای هنرگرافیک بر پایه فرهنگ ملی قراردارد.

در این رساله سعی بر آن شده که از بحث وسیع و گسترده گرافیک ، که یکی از شاخه‌های این رشته ، استندهای تبلیغاتی است ، تعریف مختصری بیان شده است.

قابل ذکر است که برای ایجاد ارتباط بین اجتماع و دادن اطلاعات به افراد احتیاج به تبلیغات قابل ذکر است که برای ایجاد ارتباط بین اجتماع و دادن اطلاعات به افراد احتیاج به تبلیغات داریم. تبلیغات جنبه‌های گوناگونی دارد. تبلیغات عمومی و تبلیغات بازرگانی ، که در همه این موارد گرافیک محیطی نقش بسیار فراوانی را در جامعه امروزی ایفاء می‌کند که خود نیز تقسیم‌بندی و انواع مختلفی را دارا می‌باشد.

گرافیک محیطی شامل دو بخش است. گرافیک محیطی دوبعدی و گرافیک محیطی سه‌بعدی  حجمی)، که حیطه عمل بسیار گسترده‌ای دارد. گرافیک محیطی می‌تواند جنبه اطلاع‌رسانی یا حالت تأکید نسبت به موضوعی را داشته باشد و یا جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی و در آخر جنبه‌های تبلیغاتی ، که همه این عوامل کیفیت و عناصر بصری را دربرمی‌گیرند.

مقدمه

گرافیک در دنیای پیچیده ارتباطات امروز ، نقش اساسی ایفا می‌کند و به سبب گستردحگی حیطه فعالیت ، به شاخه‌های تخصصی متعددی تقسیم می‌گردد. بدین سبب شناخت عرصه‌های مختلف این هنر بسیط، برای متخصصین و نیز برای مخاطبین آن ضروری به نظر می‌رسد.

براساس این ساختار ، این پایان نامه با هدف شناخت هرچه بیشتر از مفهوم گرافیکی محیطی در بخش تبلیغات و استند تدوین گردیده است.

علت انتخاب این موضوع به این جهت بوده است که نقش استند در اطلاع رسانی شهری و مکانهای خاصی و همچنین تبلیغ کالاها جنبه کاربردی فراوانی دارد که البته در ایران استفاده از اسنتر هنوز به طور کامل جا نیافتاده است از لحاظ گردآوری مطالب در مورد بخش استند منبع زیادی در دسترس نداریم. به خصوص در مورد استندهای شهری در مکانهای عمومی.

ابتدا اطلاعاتی از کتب مختلف در زمینه گرافیک محیطی گردآوری می‌شد و در زمینه موضوع اصلی پروژه در بخش استند از کتابخانه دانشگاه تهران مطالبی گردآوری گردید که مشکلات و همکاری نداشتن این کتابخانه را در بر داشت. این رساله در ۴ فصل تنظیم گردیده شد و به ترتیب تاریخچه‌ای از گرافیک بخش تبلیغات سپس گرافیک محیطی و نهایتاً بخش استندها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در تعاریف هنر گرافیک چنین می‌خوانیم

گرافیک از نظر لغوی به معنای « ترسیم » و « نگارش » است. بر این مبنا گرافیک هنری است که ترسیم کردن و نگارش ، ارکان اصلی آن را تشکیل می‌دهند. هنرگرافیک عبارت است از : گونه هنرهای تصویری که در وهله نخست به منظور تکثیر یا آفرینش ( روپرودوکسیون ) آفریده می‌شوند. واژه گرافیک از مصدری یونانی به معنای نوشتن می‌آ‌ید و ریشه آن در اصل به معنای « خراشیدن » و «‌ فقر کردن » است. کسی که به هنر گرافیک می‌پردازد ، «‌ هنرمند گرافیک » نامیده می‌شود.

در زبان فارسی گرافیست نیز به معنای هنرمند گرافیک مرسوم شده است. لفظ گرافیک به معنای مراحل ماشینی و نیمه ماشینی جهت بازسازی قصورات و کلام است. در برگیرنده فعالیت‌های بی‌شمار  و با ارزش هنری و اجتماعی است ، که برجسته‌ترین آنها را کتاب چاپی تشکیل می‌دهد.

۲- حوزه‌ای در هنرهای بصری که اساساً مداد چاپ شدنی ( تصاویر ، نقوش و نوشته‌ها ) را دربرمی‌گیرند.

امروزه «‌ طراحی گرافیکی » در سینما و تلویزیون نیز کاربرد دارد.

صفحه‌آرایی ، تصویرسازی ، طراحی و نشانه و حروف ، تبلیغات دیواری ، استندها و بسته‌های کالاها از زمینه‌های فعالیت طراح گرافیک محسوب می‌شود. سابقه این فعالیت‌ها به کارهای ویلیام ماریس ، لیسیتسکی و باهاوشماعی مدرسه هنری – بازمی‌گردد.

تاریخچه کوتاهی از هنر گرافیک

عده‌ای آغاز هنر گرافی را اختراع و گسترش صنعت چاپ می‌دانند ، و عده‌ای دیگر شروع تصویرگری و گرافیک به معنای امروزی آن را به دوره انسانهای غارنشین نسبت می‌دهند. تفاوت این دو نظریه به دلیل تفاوتی است که هنرمندان گرافیک در تعریف این هنر قائل هستند.

پررنگ دانستن یکی از عوامل مؤثر در طراحی گرافیک ( ارتباط ، عناصر بصری ، عناصر نوشتاری و تکثیر ) می‌تواند تعریف و تاریخچه‌ای متفاوت از این هنر بدست دهد. علت اختلاف نظرها درباره آغاز پیدایش این هنر نیز از این روست ، چرا که تأکید بیش از حد بر تکثیر به برداشت تقارن زمانی اختراع صنعت چاپ و هنر گرافیک می‌انجامد ؛ و از دیگر سوی بررسی عناصر بصری از گذشته – دوره غازنشینی – تا به حال و برجسته‌ نشان دادن این دوران به برداشتن متفاوت از جهت بعد زمانی می‌انجامد.

سؤال دیگری که در اینجا مطرح است درباره مرز زمانی بین گرافیک قدیم و گرافیک نوین می‌باشد برخی صنعت چاپ را سر منشأ پیدایش گرافیک نوین دانسته و برخی دیگر بکارگیری عناصر حرکت را ، سرآغاز آن می‌دانند پیش از ابداع صنعت چاپ ، نقش آفرینی و خطاطی کتابها ، توسط نقاشان و خطاطان آن دوره انجام می‌گرفت.

فهرست منابع و مأخذ فارسی

۱- میر شمس‌الدین ادیب سلطانی ، راهنمای آماده ساختن کتاب ، چاپ دوم ، انتشارات فرانکلین.

۲- دونیس ادانیس ، مبادی سواد بصری ، ترجمه مسعود سپهر ، چاپ اول ،‌ تهران ،‌ انتشارات سروش ، ۱۳۵۲.

۳- کارل گوستاویونگ ، انسان و سمبولهایش ، ترجمه ابوطالب صادقی ، انتشارات امیرکبیر ۱۳۵۲.

۴- منصور علوی ، معماری داخلی ، تهران ، انتشارات نگارستان ۱۳۶۴.

۵- حسن فیاد ، تبلیغات و مردم ، چاپ چهارم ، تهران ، انتشارات جهاد دانشگاهی ، ۱۳۷۸.

۶- محمد کیا ، تبلیغات بازرگانی ، چاپ اول ، تهران ، انتشارات ناقوس ، ۱۳۶۷.

۷- اقتصاد و تبلیغات – صیون ماه گرفته ، چاپ پنجم ، تهران ، ابن سینا ، ۱۳۷۱.

۸- شهرناز مرتضوی ، روانشناسی محیط ، چاپ اول ، تهران ، دانشگاه شهید بهشتی ۱۳۶۸.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.