5000 تومان

پایان نامه بسته بندی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۸۵ | قابل ویرایش

فهرست پایان نامه بسته بندی

عنوان                                                                   صفحه

فصل اول: تاریخچه

تاریخچه……………………………….. ۲

تاریخچه بسته بندی فلزی………………….. ۲

تاریخچه بسته بندی کاغذی و مقوایی…………. ۳

تاریخچه بسته بندی پلاستیکی……………….. ۳

تاریخچه بسته بندی منسوج…………………. ۴

تاریخچه بسته بندی شیشه ای……………….. ۴

فصل دوم: هنر بسته بندی

هنر بسته بندی………………………….. ۷

اهداف بسته بندی………………………… ۱۰

فواید بسته بندی………………………… ۱۲

فصل سوم: انواع بسته بندی

بسته بندی های انعطاف پذیر یا نرم…………. ۱۴

بسته های انعطاف ناپذیر یا سخت……………. ۱۸

فصل چهارم: اجزاء موثر در طراحی بسته بندی

اجزاء مؤثر در طراحی بسته بندی……………. ۲۲

فرم…………………………………… ۲۲

اندازه………………………………… ۲۳

ساختار………………………………… ۲۴

رنگ…………………………………… ۲۵

نمادهای رنگ ها…………………………. ۲۸

لوگو………………………………….. ۳۳

علامت تجاری یا تردد مارک…………………. ۳۴

برند………………………………….. ۳۵

ماسکوت ها……………………………… ۳۵

طرح و تصویر……………………………. ۳۶

ترکیب بندی…………………………….. ۳۶

فصل پنجم: مواد و مصالح در بسته بندی

مواد و مصالح در بسته بندی……………….. ۳۹

بسته بندی های کاغذی و مقوایی…………….. ۳۹

بسته بندی های پلاستیکی…………………… ۴۹

بسته بندی های فلزی……………………… ۵۲

بسته بندی شیشه ای………………………. ۵۵

بسته بندی های چوبی……………………… ۵۸

بسته بندی های پارچه ای………………….. ۶۰

مواد و مصالح دیگر………………………. ۶۱

فصل ششم: محافظت و سهولت استفاده از کالا

محافظت و سهولت استفاده از کالا……………. ۶۸

حفظ محتوی از خرابی و آلودگی……………… ۶۸

فصل هفتم: توضیحات کار عملی

بسته بندی پوشاک نوزاد…………………… ۷۱

نتیجه گیری…………………………….. ۷۶

منابع…………………………………. ۷۷

چکیده پایان نامه بسته بندی

فرم: یا شکل سه بعدی بسته بندی می تواند مهم ترین و به یادماندنی ترین عنصر طراحی بسته ها باشد. رنگ: دارای توانمندی، قدرت نفوذ و بیان خاص است و به وسیله ی آن می توان با مردم ارتباط برقرار کرد و نظر آنها را جلب و پیامی را به آن ها منتقل نموده. رنگ یک بسته بندی تأثیر ژرف و ماندگاری دارد. اهمیت رنگ اگر بیشتر از فرم نباشد کمتر از آن نیست.

بسته بندی: بسته بندی روح کالا و ارائه دهنده ی هویت محصولات است. بین کیفیت و گیرایی بصری بسته بندی با فروش محصولات، رابطه ی مستقیم و تنگاتنگ وجود دارد. یک بسته بندی کارآمد و زیبا فروش محصولات را تضمین می کند.

در مجموع فرم و رنگ علاوه بر عوامل دیگر جزء عناصر اصلی یک بسته بندی کارآمد است که با انتخاب هنرمندانه ی ساختار فرم و رنگ یک بسته می توان توجه خریدار را جلب کرد.

مقدمه بسته بندی

صنعت و هنر بسته بندی چنان گسترده، عمیق و دارای جلوه های گوناگون است که تمام وجوه آن را نمی توان یکباره باز شناخت و جز مقدمه ای برآن، نمی توان نوشت. این زمینه همچون یک موجود زنده و جاندار، در حال رشد، تحرک و دگرگونی دائمی است و به نظر می آید مانند دریایی بیکران، انتهای آن دست نیافتنی است.

بسته بندی کالاها بخش جدانشدنی زندگی بشر امروزی است، جهان پیرامون ما به شکل امروزی بدون آنچه که صنعت بسته بندی نامیده می شود قابل تصور نیست. این هنر و صنعت که از دیرباز با بشر همراه بوده در یکی دو قرن اخیر روز به روز تکامل پیدا کرده و دم به دم بر اهمیت و کارآیی هایش افزوده می شود.

بدون دنیای رنگارنگ و جذاب بسته ها، نه تنها رشد و توسعه اقتصادی متوقف می شد، بلکه از وجود بسیاری کالاها بی بهره می ماندیم. ما به مدد  بسته بندی، کالاها را حمل، نگهداری و حتی در مواردی مصرف می کنیم. بسته بندی ها ما را به سمت کالاها جذب می کنند و بدون آن شناسایی و اطلاع از کمیت، کیفیت و تولید کننده ی بسیاری از محصولات دشوار یا نشدنی بود. کارآیی و گیرایی بسته ها، رابطه ای مستقیم و تنگاتنگ با میزان فروش محصولات دارد.

طی صحبت هایی که با آقای مهرداد طاهری دکترای گرافیک از فرانسه و عضو وزارت علوم داشتم متوجه شدم که دنیای امروز ما نیاز به طراحی بسته های جدید دارد. ایشان معتقد بودند که باید در طراحی بست ها نوآوری شود هرچند ک بدانیم برش آن هزینه ی زیادتری در برگیرد و اولین پایه ی آن نوآوری در ساختار بسته بندی و بعد طرح و رنگ آن باشد و این که جای کمتری را اشغال کرده و طراحی جدید شود.

بسته بندی نماینده و پیام رسان پدید آورندگان کالاست؛ شخصیت، هویت و اهمیت کالا و تولید کننده آن در ورای طراحی و ساخت آن نهفته است. در واقع بسته بندی روح محصول و سازنده ی آن است.

تاریخچه

تاریخ نشان داده است که در ابتدای تمدن بشری نیازی به بسته بندی مواد غذایی نبود، بلکه مردم برای بدست آوردن غذا از محلی به محل دیگر می رفتند تا زمانی که پناهگاههای دایمی برای خود پیدا کردند. در چنین شرایطی ناچاربودند غذا را از محل های مختلف جمع آوری کنند و به محل سکونت خود بیاورند.

این نیاز باعث شد که اولین انواع بسته بندی نظیر کدوهای خشک شده، صدف ها، برگها، بوسن حیوانات و دیگر مواد طبیعی مورد استفاده قرار بگیرند. برای انتقال آب، شیر، ماست، روغن با دوغ از پوست حیوانات استفاده می شد. از شاخ  حیوانات برای حمل و نقل و ذخیره غذا و محصولات کشاورزی استفاده کردند (هنوز در مناطق استوایی از بامبو برای ذخیره سازی مواد غذایی استفاده می شود)

بطور کلی ظهور انقلاب صنعتی به راستی تحول اساسی در نظام تولید کالایی ایجاد کرد. انقلاب صنعتی، جهان را با فوران کالاهای گوناگون صنعتی روبرو کرد. تنوع کالاها و رقابت فشرده میان تولید کنندگان و بازرگانان به تدریج هنر را نیز علاوه بر علوم دیگر وارد مجموعه سیستم بسته بندی کرد. با پیشرفت بیشتر، علوم دیگری نظیر روانشناسی فردی، اجتماعی و ارگونومی به این مجموعه اضافه شد.

توسعه بسته بندی سبب مستقل شدن این صنعت از مجموعه صنایع دیگر شد و رقابت و نیاز سبب گردید که صنایع بسته بندی سهمی قابل توجه از بودجه های شرکتهای تولیدی را به خود اختصاص دهد. امروزه صنایع بسته بندی تبدیل به یک تکنولوژی قدرتمند شده است.

تاریخچه بسته بندی فلزی

نیاز به بسته بندی بهتر و مقاوم تر منجر به پیدایش و توسعه ظروف فلزی گردید. قوطی سازی از زمان ناپلئون شروع شد. برای مدت مدیدی قوطی های کنسرو با دست ساخته می شد. از اوایل قرن بیستم، قوطی های فلزی که شکلی بهداشتی داشت رواج یافت و این امکان بوجود آمد که بتوان از تجهیزات سریعتری برای ساخت پرکردن و بستن درب قوطی های فلزی استفاده نمود.

 

تاریخچه بسته بندی کاغذی و مقوایی

تاریخچه و سیر تکامل بسته بندی با مقوا و کاغذ به تاریخچه ساخت کاغذ بر می گردد، اگر چه چوب و محصولات فرعی دیگر آن از دیر باز در خدمت بشر بوده، ولی بسته بندی به صورت مقوایی و کاغذی پس از پیدایش کاغذ به وجود آمد و روند تکمیلی خود را تاکنون به سرعت ملی نموده است. همانطور که می دانیم اولین بار در سه هزار سال قبل از میلاد مسیح، مصریان قدیم که در آن زمان یکی از مراکز مهم بشری محسوب می شدند، برای نوشتن از پاپیروس (Papyrus) استفاده می کردند.

نخستین کارخانه کاغذ سازی در قرن ششم توسط چینی ها در سمرقند توسط اعراب این هنر به آنها آموخته شد سپس اعراب کارخانه ای در بغداد تاسیس کردند که در این کارخانه نخستین بار به جای بامبو از پارچه های سفید استفاده شد.

نخستین کارخانه کاغذ اروپا در اسپانیا بوجود آمد. اسپانیایی ها برای تولید خمیر از آسیابهای آبی استفاده نمودند و کم کم توری سیمی جایگزین توری های بابمو که بوسیله چینی ها بکار می رفت، بعدها این هنر وارد کشورهایی دیگر نظیر فرانسه و هلند شد. در ایران بعد از کارخانه سمرقند که توسط چینی ها اداره می شد، اولین کارخانه کاغذ سازی در سال ۱۳۲۸ در کهریزگ احداث شد که کاغذهای باطله را برای تولید کاغذ و مقوا استفاده می کرد. بعد از آن تعدادی واحد تولیدی دیگر در سایر نقاط ایران بوجود آمد.

منابع فارسی

  1. عفراوی- بهرام، “برش و تا در بسته بندی”، انتشارات موسسه فرهنگی سی بال هنر، (تهران، شهریور ۱۳۸۶)
  2. کرمانی نژاد- فرزان و همکاران،”نگاهی به طراحی بسته بندی”، انتشارات کارین، “تهران، ۱۳۸۵”

مجلات:

  1. ۱۳۸۰- سورکا- والتر، ماهنامه صنعت بسته بندی، شماره ۳۷
  2. ۱۳۸۰- سورکا- والتر، مانامه صنعت بسته بندی، شماره۳۸
  3. ۱۳۸۰- سورکا- والتر، مانامه صنعت بسته بندی، شماره۳۹
  4. ۱۳۸۶، نیمه بهمن- ویژه نامه صنعت چاپ و بسته بندی، شماره۳۰۹
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.