7000 تومان

پایان نامه جعبه دنده اتوماتیک با کنترل الکترونیکی (BMW)

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۳۶ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                                                         صفحه

فصل اول: مبانی اساسی جعبه دنده های اتوماتیک

مقایسه جعبه دنده های اتوماتیک و معمولی………………………………………………….. ۸

جعبه دنده های هیدرولیکی و جعبه دنده های الکتروهیدرولیکی………………………… ۹

هیدرولیک جعبه دنده های اتوماتیک…………………………………………………………. ۱۰

کاربرد روغن جعبه دنده اتوماتیک……………………………………………………………..۱۲

تورک کنورتور ……………………………………………………………………………………۱۳

کلاچ تورک کنورتور …………………………………………………………………………… ۱۵

پمپ روغن جعبه دنده اتوماتیک ……………………………………………………………… ۱۸

پمپ نوع هلالی ……………………………………………………………………………….. ۱۸

پمپ نوع پره ای ……………………………………………………………………………….. ۱۹

اجزای کنترل هیدرولیکی ……………………………………………………………………… ۲۱

صفحه سوپاپ الکترو- هیدرولیکی ………………………………………………………….. ۲۱

سوپاپهای تعویض …………………………………………………………………………….. ۲۲

تنظیم فشار ………………………………………………………………………………………… ۲۴

عناصر کارانداز ………………………………………………………………………………….. ۲۶

باندها و کلاچهای چند صفحه ای ………………………………………………………… ۲۶

باندهای ترمزی ………………………………………………………………………………… ۲۸

کلاچهای یکطرفه ……………………………………………………………………………..۲۹

مجموعه دنده سیاره ای ……………………………………………………………………….. ۳۰

انواع مجموعه های سیاره ای ………………………………………………………………… ۳۲

مجموعه سیمپسون ……………………………………………………………………………. ۳۲

مجموعه راوینیو ………………………………………………………………………………. ۳۳

مجموعه ویلسون ………………………………………………………………………………. ۳۴

مجموعه لپتییر …………………………………………………………………………………. ۳۵

عملکرد مجموعه دنده سیاره ای ……………………………………………………………. ۳۶

کنترل تعویض …………………………………………………………………………………… ۴۳

فصل دوم : مبانی کنترل الکترونیکی جعبه دنده های اتوماتیک

هدف سیستم ………………………………………………………………………………………….۴۶

انواع سیستم های کنترلی جعبه دنده اتوماتیک ………………………………………………..۴۹

شناسایی جعبه دنده اتوماتیک …………………………………………………………………….۵۱

اجزای سیستم ……………………………………………………………………………………….۵۴

مدول کنترل جعبه دنده اتوماتیک ……………………………………………………………. ۵۵

سنسورهای سرعت ……………………………………………………………………………….۵۶

سنسور دمای روغن ………………………………………………………………………………۵۷

سوئیچ پایی / مدار ……………………………………………………………………………….۵۸

سوئیچ ترمز ………………………………………………………………………………………. ۵۹

سوئیچ سلکتور وضعیت جعبه دنده اتوماتیک ……………………………………………… ۶۰

سوئیچ برنامه جعبه دنده اتوماتیک …………………………………………………………….۶۲

اجزای استپترونیک ………………………………………………………………………………. ۶۳

سوپاپهای مگنتی …………………………………………………………………………………. ۶۴

سولنوئیدهای تنظیم فشار ……………………………………………………………………….. ۶۵

مدول مکاترونیک ………………………………………………………………………………… ۶۶

نمایش دهنده جلوی داشبورد ………………………………………………………………….. ۶۷

عملکرد و خصوصیات جعبه دنده اتوماتیک …………………………………………………….. ۶۹

کنترل فشار هیدرولیکی تطابقی ………………………………………………………………….. ۶۹

حمایت از تعویض به دنده پایین ……………………………………………………………….. ۷۰

قفل تعویض معکوس ……………………………………………………………………………… ۷۰

سیکل گرم کردن موتور ………………………………………………………………………….. ۷۰

مداخله تعویض ASC/DSC …………………………………………………………………….. 70

کاهش گشتاور …………………………………………………………………………………….. ۷۱

برنامه اضطراری ……………………………………………………………………………………. ۷۱

حسگر بار کمپرسور A/C ……………………………………………………………………….. 72

قفل تعویض ……………………………………………………………………………………. ۷۳

کنترل سولنوئید تعویض ……………………………………………………………………… ۷۳

تنظیم فشار ……………………………………………………………………………………… ۷۴

برنامه های تعویض ……………………………………………………………………………. ۷۵

استپترونیک ……………………………………………………………………………………. ۷۷

خصو صیات تطابقی ……………………………………………………………………………… ۸۳

خصوصیات تأثیر گذار راننده ………………………………………………………………… ۸۴

خصوصیات اثر گذار محیطی ………………………………………………………………… ۸۵

ارتباطات شبکه CAN …………………………………………………………………………….. 87

فصل سوم : مبانی عیب یابی جعبه دنده های اتوماتیک

تشخیص و شناسایی عیب ………………………………………………………………………….. ۹۳

ایجاد کردن برنامه عیب یابی ………………………………………………………………….. ۹۴

کدهای خطا ……………………………………………………………………………………… ۹۵

شناسایی صفحه ………………………………………………………………………………….. ۹۶

برنامه عیب یابی ………………………………………………………………………………….. ۹۷

مدولهای تست ……………………………………………………………………………………. ۹۸

راهنمایی های عیب یابی ……………………………………………………………………….. ۹۹

منابع اطلاعاتی ……………………………………………………………………………………. ۱۰۰

برنامه ریزی و کد گذاری TCM ……………………………………………………………… 101

اطلاعات روغن جعبه دنده اتوماتیک …………………………………………………………. ۱۰۴

مراحل بررسی سطح روغن جعبه دنده…………………………………………………………. ۱۰۵

کاربرد روغن جعبه دنده …………………………………………………………………………… ۱۰۶

ابزار و وسایل جعبه دنده اتوماتیک ………………………………………………………………. ۱۰۷

منابع …………………………………………………………………………….. ۱۱۳

مقدمه

سپاس خداوند بزرگ را که توفیق کسب علم و دانش را به مردم ارزانی داشته است. مکاتب الهی و در رأس آنها ، اسلام انسان ساز ، انسان را موجودی پویا و کمال طلب می دانند. از نظر اسلام ، انسان در حال تکامل است و جهت گیری او به سوی خداوند تبارک و تعالی است.

یکی از راههای تقرب به ذات اقدسش علم است. علمی که ( به تعبیر علامه شهید مرتضی مطهری ) زیبایی عقل است. علمی که انسان خداپرست در ذره ذره اش نشانی از آفریدگار می یابد و هرچه علمش افزون گردد ، تقربش به خدای تعالی بیشتر می شود.

و هم از این روست که اسلام عزیز ، توجهی بی نظیر به علم اندوزی و دانش آموزی مبذول داشته است. توجهی که در هیچ مکتب دیگری ، نظیر ندارد.

توصیه به علم آموزی در تعالیم بزرگان دین ، جایگاه ویژه ای دارد تا آنجا که امام صادق علیه السلام می فرمایند: « مردم دوگروه اند : یا عالم هستند یا جوینده علم. و دیگران که احمقان هستند و ابلهان جای در آتش خواهند داشت.»

گسترش سریع صنعت خودرو در جهان باعث شده است تا مطالب جدید و تازه ای در صنعت خودرو سازی مطرح شود. یکی از این مطالب بحث جعبه دنده های الکترونیکی است که امروزه در اغلب کمپانی های بزرگ خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرد. لذا برای آشنایی هرچند مختصر و کوتاه درباره این جعبه دنده ها به ترجمه مطلبی در این موضوع پرداخته ام. هرچند که ممکن است این مطلب دارای اشکالاتی نیز باشد.

مقایسه جعبه دنده های اتوماتیک و معمولی:

در خودروهای مدرن امروزی ، جعبه دنده اتوماتیک به عنوان یک قسمت حیاتی و یک جزء واجب و ضروری در سیستم انتقال قدرت به حساب می آید. جعبه دنده های اتوماتیک علاوه بر اینکه باعث صرفه جویی در مصرف سوخت خودرو و افزایش راندمان می شود، قابلیت تطابق و هماهنگی با تغییر شرایط جاده و عادتهای رانندگی را دارد.

در جعبه دنده های معمولی راننده با وسیله نقلیه بیشتر درگیر است ( اثر متقابل یا فعل و انفعال راننده با وسیله نقلیه) ، در حالیکه جعبه دنده های اتوماتیک خستگی راننده را کاهش می دهند و ایمنی و راحتی را با تعویض دنده اتوماتیک افزایش می دهند.

جعبه دنده های اتوماتیک توانایی رانندگی در حرکتها و توقفهای ناشی از ترافیک را نیز بهبود می بخشند. اگر بخواهیم عیب جعبه دنده های اتوماتیک را بیان کنیم ، می توانیم به پیچیدگی و پر هزینه بودن فرایند ساخت این جعبه دنده اشاره کنیم.

جعبه دنده های هیدرولیکی و جعبه دنده های الکترو- هیدرولیکی:

از زمان ابداع جعبه دنده های اتوماتیک تلاشهای فراوانی صورت گرفته و آزمایشات مختلفی بر روی ماشینها انجام گرفته است تا بتوانند راحتی تعویض را به همان اندازه صرفه جویی در مصرف سوخت بهبود بخشند.

در ابتدای پیدایش جعبه دنده های اتوماتیک ، این جعبه دنده ها تنها به صورت هیدرولیکی کنترل می شدند و هیچ نوع مداخله الکترونیکی در آنها وجود نداشت. در سال ۱۹۸۶ کمپانی BMW اولین نوع جعبه دنده اتوماتیک با کنترل الکترو- هیدرولیکی (EH) را تولید و در وسایل نقلیه خود به کاربرد.

از طرف کمپانی BMW کلمه اختصاری ” EGS” برای سیستم کنترل الکترونیکی در نظر گرفته شد. این علامت از حروف آلمانی « Electronisch Getribe Steurung» گرفته شده است. به منظور موافقت با اصطلاحات فنی SAE به جای مدول کنترل “EGS ” از اصطلاح TCM «Transmission Control Module» استفاده می شود.

عملکرد سیستم الکترو- هیدرولیکی (EH) بهینه کردن نقاط تعویض دنده با استفاده از ارزیابی همه شرایط و تغییرات آنها است. سرعت جاده، سرعت موتور و زاویه دریچه گاز از ورودیهایی هستند که بوسیله TCM مورد ارزیابی قرار می گیرند و از آنها برای تعیین نقاط بهینه تعویض استفاده می شود. TCM اطلاعات ورودی را پردازش می کند و نقطه تعویض را از طریق سولنوئیدهای الکترونیکی که بر روی محفظه سوپاپ ها نصب می شوند کنترل می کند.

با ابداع سیستم کنترل سازگار و تطابقی ، راحتی تعویض دنده و صرفه جویی سوخت بیشتر بهبود یافته است. امروزه TCM اطلاعاتی همچون انحراف زاویه دریچه گاز ، سرعت چرخها و اطلاعات شبکه CAN را برای تعیین نقاط تعویض دنده دقیق دریافت می کند.

سیال جعبه دنده (روغن)

سیستم های هیدرولیکی گیربوکس اتوماتیک برای اینکه گیربوکس بتواند وظیفه اش را به درستی انجام دهد و عمر سرویس آن طولانی باشد، احتیاج به روغن های مخصوصی دارند. فیلترهای بکار رفته در گیربوکس این روغن ها را تمیز نگه داشته و از وارد آمدن خسارت و ایجاد سایش در قطعات داخلی جلوگیری می کنند.

بنابراین تمام جعبه دنده های اتوماتیک BMW نیز با روغن مخصوص کار می کنند. استفاده از روغن نامناسب باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیر به جعبه دنده می شود که این صدمات تحت ضمانت کمپانی BMW قرار نمی گیرد.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.