7000 تومان

پایان نامه طراحی تصفیه خانه آب

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۹۳ | قابل ویرایش

در خصوص تاریخچه تصفیه آب

عمل تصفیه آب آشامیدنی از خیلی قدیم معمول بوده است. بیکر ( Baker ) از نوشته های سانسکریت سال ۲۰۰۰ قبل از میلاد اعمالی نظیر تبخیر و فیلتر کردن آب آشامیدنی را گزارش می دهد.

Wick Sipdons آب را از یک ظرف به ظرف دیگری انتقال داده و در این فرآیند ناخالصی های معلق را فیلتر می کردند. در نقوش مصری سیزده قرن قبل از میلاد نشان داده که مردم آن زمان به برخی روش ها جهت کاهش آلودگی آب آشنا بودند.

ثبت این روش ها در اسناد پزشکی آن زمان ، حاکی از این حقیقت است که بین آب و سلامت انسان رابطه ای وجود داشته است. و بر اساس همین حقیقت ، هیپوکرات ، پدر پزشکی مدرن ، نوشته اسن که … هر آن کسی که تمایل به تحقیق صحیح پزشکی دارد باید آب مورد استفاده مردم را در نظر داشته باشد چون اب نقش عمده ای در سلامت دارد.

از تصفیه منابع اب همگانی تا اوایل قرن اول میلادی نشانی یافت نمی شود. در سرچشمه بعضی قنات های مدرن روی مخازن ته نشین کننده موجود بود و در طول آنها دانه گیرهایی قرار داده شده بود. این قنات ها، آب اختصاصی تعداد کمی را تأمین می کرد و چشمه ها یا مخازن ، آب عموم را تأمین می کرد.

عملیات تصفیه آب ظاهراً در قرون وسطی تخفیف پیدا کرد و دوباره در قرن هجدهم تمایل به تصفیه آب تجدید شد و در اوایل قرن نوزدهم تصفیه منابع آبی عمومی در مقیاس بزرگ شروع شد. شهر Paisley در کشور اسکاتلند ، اولین شهری است که دارای منبع آب تصفیه شده بود. این سیستم شامل عملیات ته نشینی همراه با صاف کردن بود و در سال ۱۸۰۴ کار گذارده شد.

در خصوص تاریخچه آب و تصفیه خانه تهران

مرحله اول طرح تامین آب تهران که در سال ۱۳۳۴ با افتتاح تصفیه خانه جلالیه مورد بهره برداری قرار گرفت ، در اثر توسعه روز افزون و افزایش جمعیت و استقبال ساکنین تهران از آب سالم و پاک خیلی زودتر از پیش بینی ها به ظرفیت کامل تهیه و توزیع رسید.

جهت تامین آب تهران بخصوص نواحی جدید ، بعد چندین سال مطالعاتی که توسط سازمان آب تهران صورت گرفت ، که اساس آن تامین ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب برای مصرف شهر تهران به جمعیت ۴ میلیون نفر بود ، ساخت فاز اول تصفیه خانه کن در فرودین ماه ۱۳۴۰ شروع و در سال ۱۳۴۲ به پایان رسید.

با توجه به افزایش جمعیت و هجوم مردم بسوی تهران و کفاف نداشتن این تصفیه خانه ها تصفیه خانه ۳ در سال ۱۳۴۷ احداث شد. و نیز با روند افزایش تقاضای آب فاز دوم تصفیه خانه کن در سال ۱۳۴۹ به بهره برداری رسید. حدود ۱۴ سال بعد تصفیه خانه شماره ۴ تهرانپارس در سال ۱۳۶۳ به بهره برداری رسید.

در سال های اخیر با توجه به رشد بیش از حد جمعیت و ساکنان تهران اقدام به احداث تصفیه خانه شماره ۵ واقع در سوهانک شد و طرح هایی چون تصفیه خانه شماره ۶ واقع در شهرک راه آهن و تصفیه خانه شماره ۷ واقع در ورامین نیز در برنامه می باشد.

مصرف سرانه

آبیاری فضای سبز + شرب + شستشو و نظافت مصرف تجاری صنعتی + مصرف خانگی = مصرف سرانه

آتش نشانی + شیرهای برداشت عمومی +

– مصارف خانگی شامل مصارف آشامیدنی و پخت و پز، شستشوی، مصارف بهداشتی و تهیه فضای سبز منزل

– مصارف تجای و صنعتی و شامل مراکز تجاری صنعتی کوچک از قبیل مغازه ها و کارگاه های کوچک در سطح شهر.

– آبیاری فضای سبز شامل مصارف پارک ها و فضای سبز خیابان ها می باشد.

– تلفـات آب تفاوت میـزان آب تولیده شـده و کلیـه مصارف می باشـد که حدوداً ۱۵%  می باشد.

– مصارف عمومی شامل مصارف ادارات و مؤسسات عمومی مراکز درمانی و آموزشی و اماکن مذهبی و ورزشی می باشد.

محل تصفیه خانه آب

نکاتی که در انتخاب محل یک تصفیه خانه آب مهم می باشند عبارتند از :

۱- محل تصفیه خانه تا حد امکان به محل منبع آب نزدیک باشد برای کم کردن افت.

۲- محل تصفیه خانه دارای زمین کافی برای توسعه احتمالی آینده باشد مثلاً برای دوره طرح ۲۵ ساله به ازای هر نفر ۳.۰ تا ۲.۰ مترمربع زمین در نظر می گیریم.

۳- محل تصفیه خانه انتخابی باید نزدیک جاده اصلی ارتباطی باشد به خاطر اینکه هر چه دسترسی بیشتر می باشد تردد راحتر و همچنین تردد پرسنل، بردن وسایل و حمل و نقل راحتر می شود.

۴- محل تصفیه خانه طوری باشد که مواد دفعی به راحتی قابل تخلیه باشد.

۵- محل تصفیه خانه از نظر زیبایی بایستی مناسب باشد.

۶- آب انتقال به مخزن حتی الامکان تحت نیروی ثقل صورت گیرد.

۷- ساختمانی های اداری و آزمایشگاه در محل تصفیه خانه باشد.

با توجه به جمعیت زیاد شهر تهران وجود تنها یک تصفیه خانه کفایت نمی کند بنابراین نیاز به چند تصفیه خانه می باشد و با توجه به وسعت بیش از حد شهر این تصفیه خانه ها در اطراف شهر جای گرفته اند. و تصفیه خانه مورد نظر را می توان با توجه به وسعت و گرایش شهر به سمت غرب در این قسمت شهر بنا نمود.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.