پایان نامه مقایسه پرخاشگری در بین نوجوانان مقطع دوم راهنمایی خانواده های مذهبی و غیر مذهبی
9000 تومان
  • خرید فایل
  • دانلود ها
  • پایان نامه مقایسه پرخاشگری در بین نوجوانان مقطع دوم راهنمایی خانواده های مذهبی و غیر مذهبی

پایان نامه مقایسه پرخاشگری در بین نوجوانان مقطع دوم راهنمایی خانواده های مذهبی و غیر مذهبی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۷۴ | قابل ویرایش

فهرست پایان نامه مقایسه پرخاشگری در بین نوجوانان مقطع دوم راهنمایی

عنوان صفحه
فصل اول
مقدمه ۲
بیان مساله ۴
سوال مساله ۵
اهداف تحقیق ۵
اهمیت و ضرورت تحقیق ۵
فرضیه تحقیق ۶
تعاریف عملیاتی و نظری واژه ها و مفاهیم ۷
فصل دوم
پرخاشگری ۹
تعریف پرخاشگری ۱۱
انواع پرخاشگری ۱۲
علل و انگیزه های پرخاشگری ۱۵
بلوغ جنسی و پرخاشگری ۱۸
درستی و نادرستی نظریه ناکامی – پرخاشگری ۲۰
نقش رسانه گروهی در آموزش پرخاشگری ۲۶
کنترل پرخاشگری ۲۸
مکانیزم های سازگاری ۳۲
تعویض ۳۴
همانند سازی ۳۶
برون فکنی ۳۸
بازگشت ۴۱
سرکوبی ۴۲
تاثیر رسانه های گروهی بر بهداشت روانی ۴۴
تاثیر مثبت و منفی تلویزیون ۴۶
رایانه و اینترنت ۵۰
اینترنت ۵۲
فصل سوم
جامعه مورد مطالعه ۵۵
حجم نمونه ۵۵
روش نمونه گیری ۵۵
ابزار اندازه گیری در تحقیق ۵۶
روش آماری مربوط به فرضیه ۵۷
فصل چهارم
جدول ۱-۴ ۶۰
یافته ها و تجزیه وتحلیل آنها ۶۲
جدول ۲-۴ ۶۳
جدول ۳-۴ ۶۴
یافته ها و تجزیه و تحلیل آنها ۶۹
جدول ۴-۴ ۷۰
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری ۷۲
پیشنهادات ۷۴
محدودیت ها ۷۴
منابع و ماخذ ۷۵

مقدمه پایان نامه پرخاشگری در بین نوجوانان مقطع دوم راهنمایی

همه افراد بشر مشکلاتی دارند و این مشکلات در نتیجه محرومیت و دوری از عقاید اسلامی گاهی تولید می شود و به عبارت دیگر ریشه در اکثر مسائل انسان و رنجهای حاصل از آن است که اغلب برای افراد انسان دشوار و یا حتی غیر ممکن است که مستقیماً به مشکلی حمله بیاورند و آن را از بین ببرند گاهی مدیریت و دوری از عقاید اسلامی منجر به پرخاشگری می شود که پرخاشگری که در نتیجه محرومیت ایجاد شده ممکن است متوجه فرد یا افرادی که آن را به وجود آورده اند بشود یا اینکه به سوی جانشینان آنها سوق داده شود پرخاشگری ممکن است به جانب خود فرد نیز هدایت شود.

جان دالر ، روان شناس امریکایی و همکارانش در کتاب خود به نام پرخاشگری چنین می نویسد که رفتار پرخاشگری همیشه بعد از ناکامی ایجاد می شود یعنی وجود محرومیت و نبود چیزی در زندگی منجر به نوعی رفتار پرخاشگرانه خواهد شد روان پزشکان برای تشخیص و درمان احساس پرخاشگری در کودکان علاوه بر روشهای جالب و مفید آموزش با مسائل مذهبی و مطالب دینی هم انتخاب کرده اند که در این روش به کودک یک خانواده آشنایی با اصول دین و آموزش داده می شود تا شاید بتوانند از میزان خودخواهی و پرخاشگری در جهت رسیدن به اهداف خود بکاهند اگر پدر و مادر را مسئول محرومیت کودک بدانیم خوب رفتار پرخاشگرانه کودک منجر به آنها خواهد شد.

رفتار پرخاشگری اغلب در نزد پیشوایان عقاید و افکار جدید ومصلحان اجتماع دیده می شود اگر احتیاج شخص برای رسیدن به مقام اجتماعی سرکوب شود در اوتنفر شدیدی نسبت به تبعیض طبقاتی پیدا می شود و در نتیجه زندگی خود را وقف به دست آوردن حقوق مساوی برای افراد بشر خواهد کرد.

پایان نامه مقایسه پرخاشگری در بین نوجوانان مقطع دوم راهنمایی خانواده های مذهبی و غیر مذهبی

بیان مساله پایان نامه پرخاشگری در نوجوانان خانواده های مذهبی و غیر مذهبی

نیازهای انسان متعددند  آنهایی که ارضا نمی شوند ، به ایجاد تنش در فرد منجر می شوند از آنجا که تنش حالت خوشایندی است فرد در جستجوی هدفی بر می آید که با رسیدن به آن قادر می گردد تنش خود را کاهش داده و به تعادل دست یابد نیازهای نوجوانان و جوانان نیز همانند سایر افراد متنوع و متفاوتند برخی از این نیازها جسمانی و اساسی اند و بعضی دیگر روان شناختی و متعادلی و مذهبی که برآوردن نیازهای اساسی ضامن بقای حیات است که در این رابطه مسائل و آشنایی با مسائل دینی می تواند میزان اضطراب و تندخویی را کاهش دهد.

خوب یکی از عوامل موثر در کاهش پرخاشگری بوسیله افراد مخصوصاً جوانان می تواند استفاده بهره گیری از عواطف خود و نگرش خود نسبت به مسائل دینی و مذهبی که از طریق کتاب و یا آشنایی با ائمه باشد میزان اضطراب و پرخاشگری را در خود کاهش داده که به اعتقاد صاحبنظران گرچه استفاده از جابجایی از این طریق پاره ای از خطرات و تهدیدات را کاهش می دهد اما خود فرد باید روحیه دینی خود را با هر روشی تقویت کند تا بتواند جایگاهی از این مسائل در زندگی خود داشته باشد، پرخاشگری باعث بالا رفتن اضطراب و ناراحتیهایی در فرد می شود که جهت جبران این خسارتها می تواند به مواردی خود را نزدیک کرد تا این اضطراب را کاهش دهد.

تعریف پرخاشگری

پرخاشگری را رفتاری تعریف کرده اند که هدف آن صدمه زدن به خود یا دیگری باشد . آنچه در این تعریف حائز اهمیت است قصد و نیت رفتار کننده است ، یعنی آسیب رسانیدن تصادفی به شخص دیگر پرخاشگری نیست. در عمل بسیاری از پژوهشگران ترکیبی از این دو تعریف را به کار می برند رفتاری که به دیگران آسیب می رساند پرخاشگری نامیده می شود به خصوص وقتی که کودک بداند رفتارش به دیگری آسیب می رساند. اعمال خصمانه ای که از روی قصد باشد نیز پرخاشگری تلقی می شود.

از این رو ارائه تعریفی روشن و دقق از پرخاشگری همچون تعریف سایر مفاهیم علوم اجتماعی دشوار است این مشکل از آنجا ناشی می شود که همواره نمی توان مرز روشن و قاطعی بین رفتارهای پرخاشگرانه و غیر آن رسم کرد . به عنوان مثال دقیقاً نمی توان گفت کدامیک از رفتارهای زیر نمونههایی از پرخاشگری محسوب می شود:

 سارقی که به هنگام دزدی با صاحب مال گلاویز می شود.

مال باخته ای که در دفاع از اموال خود با دزددرگیر می شود.

یک شکارچی که حیوانی را شکار می کند.

ک جوخه اعدام که موظف به تیرباران محکوم است.

فردی که خودکشی می کند.

مردی که حضور همسرش را در یک مهمانی نادیده می گیرد.

رفتارهای فوق هر کدام بخشی از عناصر یک رفتار پرخاشگرانه اند. اما بین آنها باید تفاوت قائل شد در برخی از آنها یک موجود زنده مورد آسیب قرار می گیرد ( اعدام یک انسان یا شکار یک حیوان ) در بعضی آسیب به غیر از موجود زنده معطوف می گردد در بعضی اوقات گزند ارادی است. و زمانی رو به خویشتن دارد (مثل خودکشی).

انواع پرخاشگری

روان شناسان اجتماعی دو گونه پرخاشگری رااز هم تمیز می دهند:

  • پرخاشگری هدفی : که در آن پرخاشگری خودش هدف است و غالباً باایجاد درد و هیجان همراه است وقتی خواهر و برادری با هم دعوا می کنند و به یکدیگر مشت می زنند و با توهین به کسی که از او متنفریم و یا صدمه زدن به فردی برای جبران تحقیری که روا داشته نمونه هایی از این نوع پرخاشگری هستند.
  • پرخاشگری وسیله ای : این نوع پرخاشگری به دلیل خشم یا برای هیجان ایجاد نمی شود بلکه هدف به دست آوردن پاداشهای مطلوب همچون پول یا کالای با ارزش است به بیان دیگر هدف پرخاشگری ابزاری دستیابی به پاداش است . نه آزار قربانی رفتار . کودکی که کودک دیگر را می زند تا اسباب بازی مورد علاقه خود را به دست آورد یک بازیکن فوتبال که عملاً به بازیکن تیم مخالف آسیب می رساند تا او را از بازیبیرون کند و احتمال پیروزی تیم خود راافزایش دهد . نمونه ای از پرخاشگری ابزاری یا وسیله ای است.

بلوغ جنسی و پرخاشگری

زیست شناسان بر این باورند بیشترین تغییراتی که هنگام پرخاشگری در بدن و اعمال آن روی می دهد همانهایی است که هنگام به کار افتادن امیال جنسی به وقوع می پیوندد در واقع باید گفت همانطور که میل جنسی جانور نر را به جنب و جوش می اندازد و او را متجاوز تنسلط جو یا پرخاشگر می سازد، انسان غالباً با نرمش نوازش و ریشخند طرف معاشقه همراه است و این امر خشونت و تجاوز را تعدیل می کند.

ولی گاهی هم این چاشنی دلپذیر در کار نیست و تجاوز صورتی خشن و آزار دهنده به خود می گیرد که در کسانی که به بیماری دگر آزاری مبتلایند دیده می شود این افراد از آزار رساندن و شکنجه دادن طرف معاشقه لذت می برند . و احیاناً بدون این رفتار خشونت آمیز که گاه ممکن است منجر به قتل نیز شود نمی توانند شهوت جنسی خود را ارضا کنند . روانکاو انگلیسی درک میلز عقیده دارد که نوجوانی و بلوغ دوره ناسازگاریهاست و در این دوران نوجوانان ناراحت و مضطرب هستند.

البته این عقیده ای است که به آسانی مورد قبول واقع نمی شود اما در بیشتر اجتماعات این نکتهمورد قبول قرار گرفته که نوجوانی و بلوغ دوره ای است که طی آن نوجوان به موجودیت و هویت خود پی می برد و این کار برای او معمولاً از راه تضادها و اختلافات واکنشهای دیگری از جمله سرکشی و نافرمانی و ناسازگاری و پرخاشگری و در مراحل حادتر رفتار نوروتیکی و غیر طبیعی و انواع بزهکاری نوجوانان را به دنبال می آورد.

درستی و نادرستی نظریه ناکامی – پرخاشگری

مخالفان این نظریه معتقدند کهافراد ناکام همیشه با کلمات یا رفتار پرخاشگرانه واکنش نشان نمی دهند بلکه چنین افرادی طیف وسیعی از واکنشها را نسبت به ناکامی از خود بروز می دهند . مانند کناره گیری ، نا امیدی و از طرف دیگر تلاش غلبه بر این نا امیدی و از بین بردن ناکامی همچنین همه پرخاشگریها به خاطر ناکامی نیست، بلکه دلایل متعددی دارد مثلاً بوکسورهای حرفه ای ضربه های محکمی به سر طرف مقابل می زنند که با آسیبهای جدی همراه است به علت اینکه قانون بوکس اجازه می دهد و دیگر اینکه اشتیاق فرد برای برنده شدن و دریافت جایزه است نه به دلیل ناکامی . یا در زمان جنگ سربازان علیه دشمن یورش می برند چون دستور مافوق را اجرا می کنند.

پاستور ( ۱۹۲۵ ) اثبات کرد که همواره ناکامی نیست که افراد را پرخاشگرانه می کند بلکه تصور نا به جا و نادرست ناکامی است که آنها تصور می کنند مثلاً در مثال فوق مسافران منتظر اتوبوس فقط ناکام نشده بودند بلکه حقشان هم از بین رفته بود و این مساله نشان می دهد که دلیل راننده برای عبور از کنار مسافران این نتیجه را پدید آورده و بر آنان تاثیر گذارده و موجب عصبانیت آنها شده است.

منابع و ماخذ

  1. آرمانی – بهزاد – مذهب و ریشه های آن – انتشارات نور – سال ۱۳۸۰ – تهران
  2. احمدی راد – مصطفی – مذهب و باورهای مذهبی – انتشارات بهار- سال ۱۳۷۹ – تهران
  3. دلاور – علی – روش تحقیق در علوم تربیتی – انتشارات رشد – سال ۱۳۸۰ – تهران
  4. دلاور – علی – آمار استنباطی – انتشارات رشد – سال ۱۳۸۱- تهران
  5. شاملو – سعید –  آسیب شناسی روانی – انتشارات فرهنگ – سال ۱۳۷۹ – تهران
  6. ستوده – هدایت الله – روان شناسی اجتماعی – انتشارات نور – سال ۱۳۸۰ – تهران
  7. منصور – محمود – روان شناسی شخصیت – انتشارات ارجمند – سال ۱۳۸۱ – تهران
  8. منصور – محمود – روان شناسی شخصیت – انتشارات ارجمند – سال ۱۳۸۱ – تهران
  9. نوری زاد – موسی – پرخاشگری و راه های درمان – انتشارات باران – سال ۱۳۷۹ – تهران.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.