پایان نامه کارآیی آموزش های ضمن خدمت کوتاه مدت از دیدگاه معلمان ابتدایی
3000 تومان
  • خرید فایل
  • دانلود ها
  • پایان نامه بررسی میزان کارآیی آموزش های ضمن خدمت کوتاه مدت از دیدگاه معلمان ابتدایی و دبیران راهنمایی

پایان نامه بررسی میزان کارآیی آموزش های ضمن خدمت کوتاه مدت از دیدگاه معلمان ابتدایی و دبیران راهنمایی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۰۷ | قابل ویرایش

فهرست مطالب پایان نامه آموزش ضمن خدمت کوتاه مدت

عنوان        صفحه

مقدمه

  • بیان مسئله
  • اهمیت و ضرورت پژوهش
  • اهداف تحقیق
  • سوالات پژوهش
  • تعاریف نظری و عملیاتی

فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق

مقدمه

بخش اول

۲-۱-۱ تعاریف تدریس

۲-۱-۲ روش های تدریس فعال و غیرفعال

۲-۱-۳ نظریات چند تن از صاحب نظران درباره روش های تدریس فعال

۲-۱-۴ مولفه های روش تدریس فعال

۲-۱-۵ مقایسه «فرآیند یادگیری» در روش فعال و غیرفعال

بخش دوم

۲-۲-۱ اهداف مدیریت در کلاس

۲-۲-۲ ارتباط معلم و دانش آموز

۲-۲-۳ کلاس درس بعنوان یک سازمان

۲-۲-۴ دیدگاه مکاتب کلاسیک در رفتار کلامی

۲-۲-۵ دیدگاه مکاتب نئوکلاسیک در رفتار انسانی

۲-۲-۶ نظریه های x,y رفتار کلاسی

۲-۲-۷ برنامه های تعلیم و تربیت معلم مدار و شاگردمدار

۲-۲-۸ تعریف مدیریت کلاس

۲-۲-۹ نظریه های مدیریت کلاس

بخش سوم

۲-۳-۱ معنا و مفهوم مطالعه

۲-۳-۲ انواع مطالعه

۲-۳-۳ اثرات مطالعه

۲-۳-۴ تاثیر مطالعه در روند تکامل جامعه از دیدگاه اسلام و قرآن

۲-۳-۵ نقش دانشمندان اسلامی در گسترش فرهنگ مطالعه

۲-۳-۶ آموزش و پرورش علمی

۲-۳-۷ افزایش علاقه معلمان به مطالعه از طریق راهبردهای مدیریت

۲-۳-۸ عوامل موثر در مطالعه

۲-۳-۹ موانع مطالعه

بخش چهارم

۲-۴-۱ ارزشیابی و تحول آن

۲-۴-۳ تعریف اندازه گیری

۲-۴-۳ تعریف ارزشیابی آموزشی

۲-۴-۴ تفاوت اندازه گیری و ارزشیابی

۲-۴-۵ کارکردهای عمده ارزشیابی

۲-۴-۶ دسته بندی ارزشیابی های آموزشی با توجه به زمان و هدف استفاده از آنها

۲-۴-۷ تفاوت بین ارزشیابی تکوینی، ارزشیابی تراکمی و ارزشیابی تشخیصی

۲-۴-۸ مهمترین فواید ارزشیابی تکوینی برای یادگیرندگان

۲-۴-۹ مهمترین فواید ارزشیابی بی تکوینی برای معلمان

بخش پنجم

۲-۵-۱ تاریخچه آموزش ضمن خدمت در وزارت آموزش و پرورش

۲-۵-۲ مفهوم آموزش ضمن خدمت

۲-۵-۳ لزوم توجه به آموزش ضمن خدمت و اهمیت اقتصادی آن

۲-۴-۵ مزایای آموزش ضمن خدمت

۲-۵-۵ مفهوم آموزش ضمن خدمت

۲-۵-۶ اهداف آموزش ضمن خدمت

۲-۵-۷ اصول و آموزش ضمن خدمت

۲-۵-۸ انواع آموزش

۲-۵-۹ تقسیم بندی یونسکو از آموزش های ضمن خدمت

۲-۵-۱۰ تقسیم بندی آموزش های ضمن خدمت از لحاظ زمان

۲-۵-۱۱ آموزش ضمن خدمت در بعضی از کشورها

بخش ششم

۲-۶ پیشینه ی تحقیقات انجام شده در ایران و خارج از کشور

۲-۶-۱ تحقیقات انجام شده در ایران

۲-۶-۲ تحقیقات انجام شده در خارج از کشور

جمع بندی و نتیجه گیری

فصل سوم : روش پژوهش

مقدمه

۳-۱ روش تحقیق

۳-۲ جامعه آماری

۳-۳ نمونه پژوهش: (حجم نمونه)

۳-۴ روش نمونه گیری

۳-۵ ابزار اندازه گیری

۳-۶ پایایی (اعتبار) ابزار اندازه گیری

۳-۷ روایی ابزار اندازه گیری

۳-۸ روش تجزیه و تحلیل داده ها

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق

مقدمه

۴-۱ آمار توصیفی

۴-۲ آمار استنباطی

فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

مقدمه

۵-۱ بحث و نتیجه گیری

۵-۲ جمع بندی کلی

۵-۳ محدودیت های پژوهش

۵-۴ پیشنهادات

پیشنهادات حاصل تحقیق

پیشنهادات برای محققین بعدی

پیوست و ضمائم

فهرست منابع

چکیده آموزش ضمن خدمت کوتاه مدت

آموزش و خصوصاً آموزش ضمن خدمت نه تنها در ایجاد دانش و مهارت ویژه در کارکنان نقش بسزایی دارد، بلکه باعث بینش و بصیرت عمیق تر، دانش و معرفت بالاتر و مهارت بیشتر کارکنان در سازمان برای اجرای وظایف و مسئولیت های شده و در نتیجه هدف های سازمان را با کارآیی و اثربخشی بهتر محقق خواهد ساخت.

هدف  از تحقیق حاضر« بررسی میزان کارآیی آموزش های ضمن خدمت کوتاه مدت فرهنگیان استان اردبیل شهرستان پارس‌ آباد از دیدگاه معلمان ابتدائی و دبیران راهنمایی است . در راستای تحقق این هدف سوالات زیر مطرح گردید:

  • آیا آموزش های ضمن خدمت کوتاه مدت براستفاده معلمان از روش های فعال تدریس تاثیر دارد؟۲- آیا آموزش های ضمن خدمت کوتاه مدت بر بهبود مدیریت کلاس معلمان تاثیر دارد ؟ ۳- آیا آموزش های ضمن خدمت کوتاه مدت در تقویت میل به مطالعه در معلمان در ارزشیابی مناسب و تکوینی تاثیر دارد؟

برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده که حاوی ۲۸ سوال بسته که دارای مقیاس درجه بندی لیکرت و ضریب پایایی () می باشد . در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی (زمینه ای) استفاده شده است . که جامعه آماری آن کلیه معلمان ابتدائی و دبیران راهنمایی می باشد و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای از بین مدارس شهرستان تعداد ۲۳۷ نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند.

تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی شامل جدول، میانگین، انحراف استاندارد، آمار استنباطی شامل آزمون مجذور کای(X۲) انجام گرفت که تمامی سوالات در سطح معناداری ۰۱/۰ مورد تائید قرار گرفته اند که به شرح ذیل است:

آموزش های ضمن خدمت کوتاه مدت براستفاده معلمان از روش های فعال تدریس و بهبود مدیریت کلاس معلمان تاثیر داشته، همچنین دوره های کوتاه مدت ضمن خدمت در تقویت میل به مطالعه در معلمان و بر افزایش توانایی آنان در ارزشیابی مناسب وتکوینی  موثر بوده است.

پایان نامه کارآیی آموزش های ضمن خدمت کوتاه مدت از دیدگاه معلمان ابتدایی

مقدمه کارآیی آموزش ضمن خدمت کوتاه مدت از دیدگاه معلمان

«آموزش و پرورش بحق از بزرگترین و پیچیده ترین نظام های اجتماعی محسوب می گردد. سازمانی که از دیرباز نقشی سازنده و اساسی در بقاء و تداوم فرهنگ و تمدن بشری داشته و امروزه سنگ بنای توسعه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هر جامعه است.

مطالعات عمیق در زمینه عوامل مؤثر در تغییر و تحول جامعه ها و پیشرفت و ترقی آنها حکایت از آن دارد که دوران شکوفائی آنها با رشد و پویایی سازمان های آموزش و پرورش مقارن بوده است و از بیشترین نیروهای کیفی و کمی کارآمد و توانمند برخوردار بوده اند».

انسان موجودی است تغییرپذیر با توانایی های بالقوه نامحدود که این توانایی ها می تواند تحت نظام و برنامه ریزی های آموزشی و پرورشی به تدریج به فعل درآید.

با توجه به روند مستمر و مداوم تغییر و تحول در شئون مختلف حیات اجتماعی و پیشرفت های شگرف و عمیق در علوم و فنون گوناگون، پیشرفت فن آوری و تأثیرات عمیق آن در عرصه های مختلف فعالیت های تولیدی و خدماتی مؤسسات و سازمان ها، نیاز به آموزش و به سازی نیروی انسانی شاغل در یک سازمان را افزایش می دهد بنابراین سرمایه گذاری برای آموزش یک عامل کلیدی در فرایند توسعه است.

 «از آنجا که تحقق توسعه مستلزم پرورش نیروی انسانی کیفی و با صلاحیت، و توسعه بدون داشتن انسان های فرهیخته و متمدن امروزی غیرممکن است. به همین دلیل بررسی اجماعلی وضعیت کشورهای توسعه یافته و عقب مانده نشان می دهد که کشورهای صنعتی و فراصنعتی، آموزش و پرورش نیروی انسانی را سرلوحه اقدامات زیربنایی خود قرار داده و این مهم را بر فلسفه اساسی توسعه و پرورش منابع انسانی بنیان نهاده اند.»( فتحی واجاره گاه ،‌۱۳۸۳، ص ۳۱-۳۰).

عصر حاضر، عصر فرایند تربیت نیروی انسانی است. هدف اصلی این فرایند تربیت پرورش و استفاده مفید از همه توانایی های انسان است. گسترش و توسعه علوم و فن آوری در جهان امروز، بخصوص در کشورهای پیشرفته بطور نسبی کلیه ی فعالیت های اجتماعی و اقتصادی جوامع را تحت تأثیر قرار داده است. در این میان نقش نیروی انسانی، ماهرو متخصص در هدایت کلی سازمان ها اهمیت خاصی دارد.

بیان مسئله

نیروی انسانی مهم ترین و راهبردی ترین منبع یک سازمان به حساب می آید. یک سازمان حتی به فرض دارا بودن مجهزترین تجهیزات و تسهیلات، برخورداری از پیشرفته ترین فن آوری و استقرار در بهترین نقطه جهان، بدون بهره گیری از نیروی کار متخصص و تعلیم دیده توفیق کامل نخواهد داشت.

به علاوه امروزه ثابت شده است که توفیق یک کشور در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در گرو برخورداری از یک نظام منسجم و پویا (اعم از رسمی و غیررسمی) است و تنها با داشتن چنین نظامی می تواند با تحولات و پیشرفت های اجتماعی و صنعتی همگامی داشته باشد و در میان کشورهای موفق جهان از جایگاه شایسته ای برخوردار گردد. (ابیلی، ۱۳۷۷، ص۱۶).

از آنجا که دانش بشری هر ۵ سال یکبار دو برابر افزایش می یابد و این افزایش همه چیز را در حال تغییر و تحول قرار می دهد، پس چگونه می توان منابع انسانی یک سازمان را با این تغییر و تحولات آشنا نکرد. بدیهی است در صورت بی توجهی به امر آموزش کارکنان سرنوشت و بقای سازمان به خطر خواهد افتاد به همین علت در کشورهای پیشرفته امروزه معمولاً نیروی انسانی حداقل هر سال یکبار به کلاس آموزش می روند.

آموزش نیروی انسانی یکی از مطمئن ترین و اساسی ترین راه های به سازی سازمانی است. آموزش نیروی انسانی علاوه بر آن که استعدادهای افراد را پرورش می دهد، روش ها و فنون انجام دادن کار را بهبود می بخشد، موجب کسب دانش و افزایش مهارت های شغلی می شود، از اتلاف منابع انسانی و مالی نیز جلوگیری می کند. بطور کلی، آموزش یکی از مؤثرترین وسایل سازگاری کاکنان مؤسسه با شرایط تغییرپذیر و در حال تحول سازمان است.

مؤلفه های روش تدریس فعال

با توجه به ضرورت تمرکز تدریس برای فراهم سازی شرایط لازم برای فراگیران به منظور تسلط بر مهارت های بنیادی برای زندگی کردن در دوران اطلاعات، تعدادی از مؤلفه های روشن تدریش فعال که که بعد از مطالعه وسیعی در منابع تخصصی تدریس به عمل آمده است، گردآوری شده که به قرار زیر است:

۱- ایجاد شرایطی در کلاس درس که شاگردان را به طرح سؤال و پاسخ گویی به سؤالات همکلاسان خویش ترغیب کند و بدان وسیله مشارکت و فعالیت شاگردان را برای یادگیری بهتر میسر سازد.

۲- اصالت دادن به فرایند (جریان) یادگیری به جای تکیه بر یک یا چند هدف از پیش تعیین شده برای شاگردان.

۳- درک ساختار مطالب عرضه شده از سوی شاگردان و اینکه آنان قادر باشند، نوعی سازمان جدید را بر مطالب دریافت شده اعمال کرده و آن را با معلم و سایر همکلاسان خویش در میان بگذارد.

۴- توجه به توانایی های پرسش و پاسخ دانش آموزان. در تدریس فعال و در جریان دستیابی به اهداف فکری پرسش و پاسخ و فعالیت شاگرد، کانون فعالیتهای آموزشی و تربیتی می باشد.

۵- اختصاص بخشی از پرسش های معلم به آنچه که منطقاً می توان انتظار داشت که شاگردان آنها را فرا نگرفته باشند، ولیکن طرح آنها موجب تشویق و ترغیب ایشان به جستجو بشود و برای آنها امکان دستیابی به پاسخ را به وجود بیآورد، مؤلفه مهمی است که در ایجاد زمینه بروز خلاقیت و ترویج روح کاوشگری نقشی چشمگیر دارد.

دیدگاه مکاتب کلاسیک در رفتار کلاسی

صاحب نظران مدیریت کلاسیک همانگونه که به انگیزش مادی به عنوان اصلی ترین عامل در ترغیب کارگران به فعالیت می نگرند، در رفتار کلاسی نیز توجه به درس نگری و انگیزش از راه نمرات درسی توأم یا تحکم دارند.

«تئوری کلاسیک کارگران را بعنوان نخستین عامل اقتصادی می پندارد و بر این مبنا به نظر می رسد که آنان تلاش می کنند تا نیازهای زیستی خود را از طریق انگیزش مادی برآورده سازند.»

«عقاید بسیاری از نظریه پردازان کلاسیک در باره کار و مدیریت در محتوایی از اصول علمی، مورد توجه قرار گرفت. بحث بر این بود که اگر این اصول در هر سازمان بکار گرفته شود، در اغلب موارد پی آمدی را که موجب کارایی در استفاده از زمان، سواد و نیروی انسانی است ببار خواهد آورد.

«صاحب نظران مدیریت کلاسیک عموماً بررسی جنبه های رسمی و بهره گرفتن از قوانین و دستورات را مدنظر قرار می دهند. با توجه به این نظریه معلم بایستی به کلاس و تعامل کلاسی توجه داشته باشد و اثرات محیط خارج از کلاس چون مدرسه و جامعه بر آن، مورد اغماض قرار می گیرد.»

سبک کلاسیک در رفتار کلاسی نیز با توجه به تک محور بودن رفتار یعنی تنها توجه به محتوی درسی و درس نگری، سبب می گردد که تنها رفتار آمرانه و توجه به محفوظات مّدنظر قرار گیرد و توجه به دانش آموزان و نظریات وی مورد فراموشی واقع گردد و از نتیجه رشد و خلاقیت و ابتکار در دانش آموزان نادیده گرفته می شود.»

منابع و ماخذ

  1. آدلر ، م و دورن، چ .،۱۳۷۱ ، چگونه کتاب بخوانیم، ترجمه محمدصراف تهرانی، مشهد، آستان قدس رضوی.
  2. آرمند، م.، ۱۳۷۲، روش های تدریس و آراء صاحبنظران (قسمت دوم)، رشد معلم سال دوازدهم، شماره ۳.
  3. آموزگار، م ح.، ۱۳۷۹، فلسفه و مکتب های تربیتی، تهران، دانشگاه علامه طباطبائی.
  4. اباذری.، ۱۳۷۳ ، نقش دانشمندان اسلامی در گسترش فرهنگ مطالعه، فصلنامه کتابخانه، سال اول، شماره ۲.
  5. ابرامی، ه .، ۱۳۷۵، کتاب و پدیده کم رشدی، مرکز اسناد فرهنگی آسیا.
  6. ابرای، ه .، ۱۳۷۶ ، فصلنامه پیام کتابخانه، سال هفتم، شماره ۴.
  7. ابطحی، ح.، ۱۳۶۸ ، آموزش و بهسازی منابع انسانی، موسسه مطالعات و برنامه ریزی آموزشی ، چاپ اول، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران.
  8. بیلر، ر.، ۱۳۷۱، کاربرد روان شناسی در آموزش، ترجمه پروین کدیور، تهران، مرکز نشر.
  9. ابیلی، خ.، ۱۳۷۷، آموزش و بهسازی نیروی انسانی یک ضرورت سازمانی، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، شماره مسلسل ۱۷ ، دوره پنجم.
  10. ابیلی، خ.، ۱۳۷۶، ضرورت ارزشیابی دوره های آموزش ضمن خدمت در سازمان ها، کنفرانس چهاردهم وزارت فرهنگ و آموزش عالی ، سال سوم، شماره ۵.
  11. احمدی، غ ع.، ۱۳۸۰ ، کاربرد روش حل مسئله آموزش علوم، فصلنامه تعلیم و تربیت ، سال هفدهم، شماره ۱.
  12. استیگر، ر.، شیوه های مطالعه، ترجمه علی شکویی، تهران، دبیرخانه هیئت امنای کتابخانه های عمومی کشور.
  13. استیگر، ر.، ۱۳۷۰ ، راههای تشویق به مطالعه، ترجمه پروانه سپرده ، تهران، دبیرخانه هیئت امنای کتابخانه های عمومی کشور.
  14. الوانی، م.، ۱۳۷۴، مدیریت عمومی ، چاپ دوم، تهران، نشر نی.
  15. امام جمعه، ر و سعیدی رضوانی، م.، ۱۳۸۲، پژوهش حین عمل رویکردی نودر آموزش ضمن خدمت معلمان، فصلنامه تعلیم و تربیت ، سال نوزدهم، شماره ۷۳.
  16. امانی، غ.، ۱۳۷۶ ف اهمیت کتاب و کتابخانه و تاثیر مطالعه در روند تکامل جامعه از دیدگاه اسلام و قرآن ، فصلنامه پیام کتابخانه ، سال هفتم، شماره ۴.
  17. امانی، غ و آذرنوید، ف.، ۱۳۸۰ ، کتابخانه های مدارس و نقش انها در ایجاد عادت به مطالعه در دانش آموزان، اردبیل، انتشارات تراز.
  18. بازرگان، ع.، ۱۳۸۰، ارزشیابی آموزشی، تهران، انتشارات سمت.
  19. بال، س.، ۱۳۷۳، انگیزش در آموزش و پرورش، ترجمه سیدعلی اصغر مسدد، شیراز، انتشارات دانشگاه شیراز.
  20. بسلر، ت.، ۱۳۶۸، آموزش تدریس ریاضیات دبیرستانی، ترجمه جواد همدانی زاده، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.