پایان نامه کاربرد سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC) در تراکتورسازی ایران
9000 تومان
  • خرید فایل
  • دانلود ها
  • پایان نامه بررسی امکان کاربرد سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC) در صنعت تراکتورسازی ایران

پایان نامه بررسی امکان کاربرد سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC) در صنعت تراکتورسازی ایران

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۲۱ | قابل ویرایش

فهرست مطالب پایان نامه کاربرد سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت

عنوان                                                                   صفحه

تشکر و قدردانی

چکیده

پیشگفتار

فصل اول:‌کلیات تحقیق

۱ـ۱ـ مقدمه………………………………… ۱

۲ـ۱ـ موضوع تحقیق…………………………… ۲

۳ـ۱ـ تشریح و بیان موضوع…………………….. ۳

۴ـ۱ـ اهمیت موضوع تحقیق……………………… ۴

۵ـ۱ـ هدف و علت انتخاب موضوع…………………. ۵

۶ـ۱ـ فرضیه های تحقیق……………………….. ۶

۷ـ۱ـ قلمرو تحقیق…………………………… ۷

۸ـ۱ـ جامعه ی آماری…………………………. ۷

۹ـ۱ـ خلاصه ی فصل……………………………. ۸

۱۰ـ۱ـ تعاریف واژه ها و اصطلاحات………………. ۸

فصل دوم: ادبیات و مبانی نظری تحقیق

۱ـ۲ـ گفتار اول: مفاهیم حسابداری و حسابداری سنتی

۱ـ۱ـ۲ـ مقدمه………………………………. ۱۰

۲ـ۱ـ۲ـ تاریخچه ی حسابداری…………………… ۱۱

۳ـ۱ـ۲ـ حسابداری از دیدگاه های گوناگون………… ۱۲

۴ـ۱ـ۲ـ حسابداری به عنوان یک سیستم اطلاعاتی…….. ۱۳

۵ـ۱ـ۲ـ تعریف حسابداری بهای تمام شده………….. ۱۵

۶ـ۱ـ۲ـ عوامل موثر بر سیستم حسابداری بهای تمام شده ۲۱

۷ـ۱ـ۲ـ دلایل استفاده از سربار جذب شده به جای سربار واقعی ۲۳

۸ـ۱ـ۲ـ تخصیص هزینه های دوایر خدمات پشتیبانی…… ۲۷

۲ـ۲ـ گفتار دوم : سیستمهای هزینه یابی نوین ( ابزارهای نوین در مدیریت هزینه )

۱ـ۲ـ۲ـ مقدمه………………………………. ۳۵

۲ـ۲ـ۲ـ حسابداری مدیریت……………………… ۳۵

۳ـ۲ـ۲ـ هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC)……… 39

۲ـ۳ـ۲ـ۲ـ تاریخچه ی هزینه یابی بر مبنای فعالیت…. ۴۰

۱ـ۲ـ۳ـ۲ـ۲ـ نخستین نسل سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت   ۴۱

۲ـ۲ـ۳ـ۲ـ۲ـ دومین نسل سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت    ۴۵

۳ـ۲ـ۳ـ۲ـ۲ـ سومین نسل سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت    ۴۶

۴ـ۲ـ۳ـ۲ـ۲ـ چهارمین نسل سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت ۴۹

۳ـ۳ـ۲ـ۲ـ هزینه یابی بر مبنای فعالیت برای کمک به تصمیمات مدیریت …………………………………………. ۵۰

۴ـ۳ـ۲ـ۲ـ تمرکز برای فعالیت …………………. ۵۱

۵ـ۳ـ۲ـ۲ـ بازتاب صحت در استعمال منابع ………… ۵۱

۶ـ۳ـ۲ـ۲ـ گرایش هزینه تحت روش (ABC) …………. 52

۷ـ۳ـ۲ـ۲ـ سطوح فعالیت در سیستم (ABC) ………… 52

۸ـ۳ـ۲ـ۲ـ ردیابی هزینه در سیستم  (ABC) ………. 56

۹ـ۳ـ۲ـ۲ـ طراحی سیستم هزینه یابی بر مبای فعالیت .. ۵۸

۱۰ـ۳ـ۲ـ۲ـ مزایا و محدودیتهای هزینه یابی بر مبنای فعالیت ۶۴

۱۱ـ۳ـ۲ـ۲ـ مقایسه ی سیستم سنتی با سیستم (ABC) …. 65

۳ـ۲ـ گفتار سوم: ویژگیهای صنعت تراکتور سازی ایران

۱ـ۳ـ۲ـ تاریخچه مختصر شرکت تراکتور سازی ایران….. ۶۷

۲ـ۳ـ۲ـ هزینه یابی بر مبنای فعالیت در صنعت تراکتور سازی ایران ۶۸

۳ـ۳ـ۲ـ کاربرد هزینه یابی بر مبنای فعالیت……… ۶۹

۴ـ۲ـ گفتار چهارم: تحقیقات انجام شده در زمینه سیستم حسابداری هزینه یابی برمبنای فعالیت 

۱ـ۴ـ۲ـ پیشینه تحقیق ……………………….. ۷۳

۵ـ۲ـ تعاریف واژه ها و اصطلاحات……………….. ۷۵

فصل سوم: متدولوژی  تحقیق

۱ـ۳ـ روش تحقیق…………………………….. ۷۶

۲ـ۳ـ اهداف تحقیق…………………………… ۷۶

۳ـ۳ـ فرضیات تحقیق………………………….. ۷۷

۴ـ۳ـ جامعه ی آماری…………………………. ۷۸

۵ـ۳ـ ابزار اندازه گیری و روشهای جمع آوری اطلاعات. ۷۹

۶ـ۳ـ اعتبار و روائی ابزار اندازه گیری………… ۸۰

۷ـ۳ـ روش آماری…………………………….. ۸۱

فصل چهارم: آزمون فرضیات و تجزیه و تحلیل داده ها

۱ـ۴ـ مقدمه:……………………………….. ۸۳

۲ـ۴ـ ارائه جدول و تلخیص اطلاعات ……………… ۸۴

۳ـ۴ـ تجزیه و تحلیل فرضیات و سئوالات پرسشنامه …. ۸۶

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادهای تحقیق

۱ـ۵ـ نتیجه گیری …………………………… ۱۲۸

۲ـ ۵ـ پیشنهادات پژوهش………………………. ۱۲۹

۳ـ ۵ـ پیشنهاد برای تحقیقات آتی ……………… ۱۳۰

۴ـ۵ـ محدودیتهای تحقیق ……………………… ۱۳۰

چکیده پایان نامه کاربرد سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC)

با توجه به پیشرفت سریع فن آوری ها و افزایش روزافزون رقابت در صحنه جهانی, شرکتها برای دستیابی به بازار پایدار, مکرر درصدد افزایش بهره وری خود جهت تقویت توان رقابتی می باشند. لذا از تکنولوژی روز, در جهت دستیابی به اهداف مورد نظر استفاده می نمایند.

سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت ABC (Activity  Based  costing) در واقع یکی از ابزارهای قدرتمند و مفید جهت دستیابی به اهداف شرکتها در حفظ توان رقابتی می باشد. این سیستم با شناسایی و اندازه گیری ارزش منابعی که در راستای اجرای فعالیتهای شرکت به مصرف می رسد, شناسایی و حذف فعالیتهای فاقد ارزش افزوده کمک شایانی در صرفه جویی هزینه ها نموده و باعث افزایش کارآئی عملیات و در نهایت افزایش سودآوری شرکت می گردد.

هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی عوامل موثر بر امکان به کارگیری سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت(ABC) در صنعت تراکتورسازی ایران می باشدکه فرضیه اصلی  دراین تحقیق  ” اجرای سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت در صنعت تراکتور سازی امکان پذیر است .” می باشد که علاوه بر آن این پژوهش شامل ۸ فرضیه فرعی بشرح زیر می باشد :

۱- در صنعت تراکتورسازی ایران سهم سربار تولید بالاست.

۲- در صنعت تراکتورسازی ایران پیچیدگی تولید محصولات وجود دارد.

۳- در صنعت تراکتورسازی ایران تنوع تولید محصولات وجود دارد.

۴- در صنعت تراکتورسازی ایران تنوع حجم تولید محصولات وجود دارد.

۵- در صنعت تراکتورسازی ایران تنوع اندازه فیزیکی تولید محصولات وجود دارد.

۶- در صنعت تراکتورسازی ایران پیچیدگی مواد اولیه مصرفی وجود دارد.

۷- در صنعت تراکتورسازی ایران سهم موجودی کالای ساخته شده و نیم ساخته در پایان دوره قابل توجه است.

۸- در صنعت تراکتورسازی ایران امکان شناسایی انباره های هزینه و عوامل موجد هزینه وجود دارد.

 در این پژوهش جامعه ی آماری شامل شرکتهای زیر مجموعه صنعت تراکتور سازی ایران ( شرکت مادر ) می باشد که عبارتند از:

شرکت موتور سازان، شرکت ریخته گران، شرکت آهنگری، شرکت ماشین آلات صنعتی، شرکت تراکتور سازی ارومیه و سنندج .

برای جمع آوری بخشی از اطلاعات مورد نیاز جهت تأیید یا رد فرضیه های تحقیق از پرسشنامه ی پژوهشگر ساخته استفاده شده است که شامل دو بخش (سئوالات عمومی و تخصصی) است که سئوالات تخصصی آن از ۲۴ سئوال تشکیل شده است و تعداد کل پرسشنامه های توزیعی۷۰ مورد بوده که۱۵ مورد به علت عدم همکاری مسئولین وصول نگردید و۵ مورد به علت ناقص بودن اطلاعات کنار گذاشته شده و اطلاعات ۵۰ مورد از پرسشنامه ها برای تجزیه و تحلیل وارد نرم افزار SPSS گردیده که برای تأیید یا رد فرضیه ی اصلی و فرضیات فرعی از آزمون کای دو  استفاده شده است.

نتیجه این پژوهش اینکه فرضیه ی اصلی با سطح اطمینان۹۹/۰ مورد تأیید قرار گرفته است.تائید فرضیه بدین معنی است که امکان به کارگیری سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت در صنعت تراکتور سازی وجود دارد.

پایان نامه کاربرد سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC) در تراکتورسازی ایران

مقدمه کاربرد سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت در تراکتورسازی ایران

حسابداری بهای تمام شده دارای پیشینه ای بیش از سه قرن است، اما عصر حسابداری بهای تمام شده به شکل مدون در سال ۱۸۸۵ آغاز شد. در آستانه قرن بیستم انجمن مهندسین محاسب آمریکا متعاقب ترویج اصول مدیریت علمی، علاقه وافری به حوزه حسابداری بهای تمام شده نشان داد که باعث گسترش این رشته شد. آثار الکساندر همیلتون چرچ در مورد سربار تولید در همین دوره، باعث توسعه بیشتر درک عمومی از عوامل هزینه گردید.

در دهه های۱۹۲۰ تا ۱۹۵۰ موضوعاتی از قبیل بودجه بندی، هزینه یابی استاندارد، مفاهیم ظرفیت و هزینه یابی متغیر وارد مباحث حسابداری شد. هزینه یابی مستقیم مهمترین تحول از تحولات مختلف دهه های ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰ بود. در دهه ۱۹۶۰ اصطلاح حسابداری مدیریت رفته رفته جایگزین حسابداری بهای تمام شده شد. در دهه ۱۹۹۰ حسابداری بهای تمام شده جزئی از حسابداری مدیریت محسوب می شد.

ضعفها و کاستی های هزینه یابی جذبی منجر به معرفی هزینه یابی بر مبنای فعالیت، توسط پرفسورجانسون و پرفسور کاپلان شد. آنان در کتابی بنام اطلاعات نامربوط: ظهور و سقوط حسابداری مدیریت فعالیتها را منشاء ایجاد هزینه دانستند و پیشنهاد کردند محصولات )یا مشتریان) به میزان استفاده از فعالیتها، بایستی هزینه های مربوط را متحمل شوند. معرفی سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت به ارائه سیستم مدیریت بر مبنای فعالیت و همچنین بودجه ریزی بر مبنای فعالیت منجر گردید.

سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت، مهمترین نیاز واحدهای اقتصادی، یعنی اطلاعات صحیح و طبقه بندی شده را آنچنان تدارک می کند که امکان بهبود دائمی و دسترسی به کیفیت جامع را تسهیل نماید. این سیستم به جای پرداختن به عوارض، نشانه ها و معلول، به علت وقایع می پردازد و علت ایجاد هزینه و تولید فعالیت را کالبدشکافی می کند.

اگر فعالیتی دارای فلسفه توجیهی، متقاضی و حتی ارزش افزوده نباشد، زمینه حذف، تعدیل یا بهبود آن را فراهم می کند. در حالی که چنین خواصی در سیستمهای بهای تمام شده ای که حول محور واحدهای سازمانی، مراحل تولید )نه فعالیتها) طراحی شده است، موجود نیست.

طبقه بندی هزینه ها به مستقیم و غیرمستقیم و رویارویی با مقادیر متنابهی به عنوان هزینه سربار که تسهیم آنها به نحو صحیح اگر غیرممکن نباشد، بسیار دشوار است، تنها یکی از دلایل این امر است. موجب و دلیل بهتر، نحوه ی نگاه به کلیت پدیده هاست که در هزینه یابی بر مبنای فعالیت دارای تفاوتی ماهوی با سایر سیستمهای رقیب و سنتی است.

بیان موضوع سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت

امروزه بسیاری از شرکتها به منظور ادامه بقاء در بازارهای رقابتی که با تغییرات سریع تکنولوژی همراه است ناگزیرند با استفاده از روش های نوین در جهت بهبود مستمر کیفیت و کنترل و کاهش بهای تمام شده محصولات خود بکوشند.

در چنین شرایطی شرکتهای بسیاری در حال تغییر و تحول در سیستم های اطلاعاتی خود و دوری جستن از سیستم های سنتی و حرکت به سوی مدیریت هزینه ها با دیدگاه کنکاش گرایانه هستند. جدی شدن بحث رقابت در صنایع ایجاب می کند که به بحث کنترل هزینه ها نگاه جدی تری به عمل آید.

کیفیت به عنوان پیش شرط و بلیط ورود به میدان رقابت جهانی نقش مهمی را ایفا می کند. مشتریان به دنبال قیمت پایین تر، تأمین کنندگان به دنبال قیمت بالاتر، اتحادیه های کارگری به دنبال دستمزدهای زیادتر و سها مداران به دنبال سهم بیشتری هستند. رقابت برای تولید محصولی بهتر با خصوصیاتی مطلوبتر و قیمتی پایین تر صورت می گیرد. موفقیت تجاری به نحوه ی مدیریت تمام این عوامل و دیگر عوامل دخیل، بستگی دارد.

سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت تولیدی، فعالیتهای عمده ی فرایند تولید را شناسایی و سپس در یکی از چهار طبقه زیر طبقه بندی می کند:

الف) فعالیتهای سطح واحد محصول

ب) فعالیتهای سطح دسته محصول

ج) فعالیتهای سطح محصول

د) فعالیتهای سطح کارخانه

هزینه های سه طبقه اول از فعالیتها، با استفاده از محرکهای فعالیت که تابع گرایش و تغییرپذیری هزینه های مورد تخصیص است. به محصولات تخصیص داده می شود، اما هزینه های فعالیتهای سطح کارخانه به عنوان هزینه های دوره تلقی شده یا بر مبنای اختیاری به محصولات تسهیم می شود.

هزینه یابی بر مبنای فعالیت را می توان بسط تکامل یافته ای از روش تخصیص دو مرحله ای هزینه تلقی کرد که شالوده ی سیستمهای نوین حسابداری بهای تمام شده است. در مرحله اول این روش، هزینه های غیرمستقیم منابع به مخازن هزینه تخصیص می یابد و در مرحله دوم، هزینه های انباشته شده در مراکز هزینه به محصولات)یا به سایر موضوعات هزینه) تخصیص داده می شود. تخصیص معمولاً برای ارزیابی عملکرد مدیر مسئول مرکز هزینه و برای تعیین بهای تمام شده ی محصولات بکار می رود.

حسابداری مدیریت

گرایش عمومی بنگاههای اقتصادی بزرگ جهانی عبارت است از تغییر از نگرش تولید انبوه به نگرش تولید کیفیت برای تامین نیاز مشتری.

این تغییر نگرش مقدمتاً ناشی از تشدید رقابت در محیط تجارت جهانی و برجسته شدن روزافزون مفهوم مشتری مداری است.

امروزه مشتری مداری بیش از پیش به عنوان رمز موفقیت در عرصه کار بازار رقابت تلقی شده و خواهد شد. تأمین رضایت مشتری یعنی تلفیق مناسب و منطقی افزایش کیفیت با کاهش قیمت محصولات و خدماتی که سلیقه مشتریان خصوصیات آن را تعیین کرده است. به هر حال سودآوری و رشد و موفقیت یک موسسه در شرایط رقابتی امروزین عمیقاً بستگی به میزان فروش داشته و نقطه آغاز حرکت چرخه فعالیت بنگاههای اقتصادی اعلام نیاز مشتری سهم بازار و فروش است.

تعریف مجدد از عوامل تولید و شناسایی عامل محدود کننده کسب و کار یکی دیگر از مشخصات تحولات در اقتصاد و سازمان است. امروز دیگر عوامل متعارف تولید، یعنی مواد، کار و سرمایه به عنوان عوامل اصلی و کمیاب تولید محسوب نمی گردند بلکه عامل اساسی تاثیر گذار بر تولید و کسب و کار بنگاه عبارت است از ارزش آفرینی برای مشتریان.

براین اساس مدیریت بیش از آنکه نگران صرفه جویی در مواد و دستمزد باشد در جستجوی شناسایی عوامل و امکانات ارزش آفرینی برای مشتریان است.

امروزه ارزش آفرینی برای مشتری گسترش یافته و مفهومی بنام مدیریت ارزش آفرینی برای گروههای ذینفع در دستور کار سازمانها قرار گرفته و جایگزین مفهوم ساده ایجاد و اندازه گیری ارزش برای سهامداران شده است.

هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC)

در ادبیات حسابداری تعاریف مختلفی از هزینه یابی بر مبنای فعالیت ارائه شده است.

هیلتون می نویسد: «هزینه یابی بر مبنای فعالیت روشی است که در آن هزینه ها بر مبنای نسبت سهم فعالیتهای صرف شده به وسیله ی هر محصول، از یک مخزن هزینه به محصولات مختلف تخصیص داده می شود».

می هرودیکین نیز معتقدند: « هزینه یابی بر مبنای فعالیت یک روش هزینه یابی است که  بهای تمام شده ی محصولات را از جمع بهای فعالیتهایی که منجر به ساخت محصول می شوند به دست می آورد».

از دیدگاه چات چین و فرانتی: «هزینه یابی بر مبنای فعالیت، یک نوع مدل هزینه یابی است که با شناسایی مخازن هزینه و یا مراکز فعالیت در یک سازمان، به تخصیص هزینه ها به محصولات و خدمات بر مبنای تعدادی از رویدادها و یا مبادلات دخیل در فرایند ارائه ی محصول یا خدمت اقدام می نمایند».

تعریف مدیریت بر مبنای فعالیت (ABM):

ABM یک رویکرد مدیریتی است که به منظور حصول اطمینان از اینکه فعالیت های موردنیاز برای تولید کالاها و خدمات دارای ارزش افزوده هستند، استفاده می شود.

چنین برآوردی از ارزش به وسیله اجرای تکنیک های هزینه یابی بر مبنای فعالیت صورت می پذیرد، همانند اطلاعات مربوط به درآمد، شناخت مشتری، معیارهای کیفیت و عوامل بازار.

تاریخچه هزینه یابی بر مبنای فعالیت

در طی دهه گذشته تعداد کثیری از شرکتها سیستم حسابداری بهای تمام شده خود را بازنگری کرده اند. این بازنگریها به طور عمده به دلیل قرار گرفتن این شرکتها در فضای تجاری کاملاً رقابتی بوده است که کیفیت بالا، خدمات عالی و قیمت های فروش معقولی را طلب می کرد. تغییراتی که به منظور ارائه اطلاعات مورد نیاز به مدیران شرکتها داده شد مدیران را قادر ساخت تا با در پیش گرفتن سیاستهای مناسب رقابتی و به کارگیری تکنولوژیهای جدید عملیات تجاری خود را راهبری نمایند.

در اطلاعات مالی ارائه شده به مدیران موضوع بدست آوردن موقعیتهای مناسب رقابتی بیشتر مورد توجه قرار گرفت و نسبت به تعیین بهای تمام شده مناسب برای محصولات کمتر توجه شد. این تغییر در نگرش داخلی انتظارات بیشتری را در مورد به کارگیری سیستم مناسب بهای تمام شده که قبلاً هم نیازهای داخلی مدیریت را تامین و هم نیازهای خارجی را برآورده می کرد ایجاد نمود.

در نتیجه سیستم های موجود هزینه یابی، بعد از گذشت سه نسل پس از سیستم بهای تمام شده تاریخی در سالهای ۱۹۸۰ به وجود آمد. هر یک از این سه نسل، سهم مهمی در ارائه اطلاعات جدید در شرکتها دارند.

همچنین موضوع نسل چهارم سیستم های هزینه یابی بر مبنای فعالیت اخیراً مطرح شده است، شاید برای نخستین بار در دهه های گذشته، سیستم های داخلی تلاش بر آن دارد تا بتواند نیازهای مدیریت را بدون توجه به محدودیتها و انتظارات خارج از موسسه برطرف نماید. اشتیاق برای آن است که داشتن دو سیستم بهای تمام شده و یا بیشتر، امکاناتی را در اختیار حسابداران قرار می دهد که قبل از به وجود آمدن کامپیوتر (با قدرت پردازش اطلاعات) به هیچ وجه وجود نداشته است.

منابع و مآخذ فارسی

۱ـ آذر عادل و مومنی منصور، آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد اول، انتشارات سمت، چاپ هشتم، زمستان ۱۳۸۱.

۲ـ افخمی سعید «هزینه یابی بر اساس فعالیتها [نسل چهارم] موضوع کاملاً متفاوت با سیستم هزینه یابی تاریخی»، حسابدار، شماره ۱۸، سال یازدهم، آذرماه ۱۳۷۵.

۳ـ اکباتانی محمد علی و بیات علیرضا، نتایج اجرای ABC در یک شرکت تولیدی، حسابدار، سال هیفدهم، شماره ۱۵۴، مرداد ماه ۱۳۸۲.

۴ـ  سقفی علی، «مدیریت استراتژیک و ایده های نوین در حسابداری مدیریت»، حسابرس شش (مجموعه مقالات)، بهار ۱۳۷۷.

۵ـ خاکی غلامرضا، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، انتشارات بازتاب، سال ۱۳۸۲.

۶ـ شباهنگ رضا، حسابداری مدیریت، انتشارات سازمان حسابرسی، چاپ هفتم بهمن ماه ۱۳۸۱.

۷ـ طالبی قدرت الله و میرزایی غلامرضا، هزینه یابی بر مبنای فعالیت ابزاری نوین در مدیریت هزینه، نشریه مدیریت (انجمن مدیریت ایران)شماره ۵۱ و ۵۲ ، مرداد و شهریور ۱۳۸۰.

۸ـ عالی ور عزیز، حسابداری صنعتی (۱)، انتشارات سازمان حسابرسی، چاپ سوم، سال ۱۳۸۳.

۹ـ عثمانی محمد قسیم و قاسم زاده علی، حسابداری صنعتی (۱)، انتشارات ترمه،‌چاپ اول، سال ۱۳۸۴.

۱۰ـ عربی محمود و سعادتمنی هاشمی، هزینه یابی بر مبنای فعالیت، حسابدار، سال چهاردهم، شماره ۱۳۶.

۱۱ـ عرب مازاد یزدی محمد و ناصری مهدی، امکان سنجی طراحی مدل محاسبه بهای تمام شده سپرده های بانکی با روش ABC: مورد بانک رفاه، بررسی های حسابداری و حسابرسی سال دهم شماره ۳۴ زمستان ۱۳۸۲.

۱۲ـ عزیزی احمد و مدرس احمد، هزینه یابی بر مبنای فعالیت، انتشارات سازمان حسابرسی، خرداد ماه ۱۳۸۱.

۱۳ـ مازوجی قاسم، هزینه یابی بر اساس فعالیت، حسابدار، شماره ۱۱۵، شهریور ماه ۱۳۷۵.

۱۴ـ مجتهدزاده ویدا و علوی طبری سید حسین، اصول حسابداری (۱)، انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ بیست و چهارم، آبان ماه سال ۱۳۸۲.

۱۵ـ مکرمی یدالله، سیستم های هزینه یابی و تکنیک های پیشرفته تولید، بررسی های حسابداری، سال اول، شماره چهارم، تابستان ۱۳۷۲.

۱۶ـ موندن یاساهیرو، (Monden Yasahiro)، سیستمهای کاهش هزینه، ترجمه زگردی سید حسام الدین، انتشارات ساپکو، چاپ اول سال ۱۳۷۹.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.