2000 تومان

گزارش کارآموزی حسابداری شهرداری

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۵۱ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                         صفحه

مقدمه ۱

آشنایی با مکان کارآموزی ۲

فصل اول ……………………………… ۳

محدودۀ شهر ۴

سازمان شهرداری ۴

شهردار ۴

وظایف ادارۀ شهرداری ۴

وظایف دیگری در قانون برای شهرداری مقرر است ۵

وظایف کلی شهرداری ۵

قانون شهرداریها ۸

۱)  تاسیس شهرداری ۸

۲) انتخاب انجمن شهر ۱ ۹

۳) در تشکیل انجمن شهر ۲ ۹

۴) وظائف انجمن ۹

انتخاب شهرداری و معاون شهرداری ۱۱

فصل دوم …………………………….. ۱۸

شرح وظایف معاونت مالی و اداری ۱۹

شرح وظایف اداره حسابداری ۱۹

  • سیستم حسابداری ۲۰
  • عملکرد اطلاعاتی ۲۱
  • عملکرد کنترلی ۲۲
  • عملکرد خدماتی ۲۲
  • عوامل سیستم حسابداری ۲۲

طرز کار سیستم حسابداری ۲۳

ورودی سیستم حسابداری ۲۴

پردازش اطلاعات ۲۵

خروجی یا محصول سیستم حسابداری ۲۷

گزارشهای درون سازمانی ۲۷

گزارشهای برون سازمانی ۲۸

استفاده کنندگان از اطلاعات مالی ۲۸

  • استفاده کنندگان برون سازمانی ۲۹
  • سرمایه گذاران ۲۹

اعطاء کنندگان وام، اعتبار و سایر تسهیلات مالی ۳۰

فروشندگان کالاها و خدمات ۳۰

مشتریان ۳۰

کارکنان ۳۰

دولت ۳۱

مراحل انجام هزینه در شهردای ها ۳۲

۱- در خواست خرید برا ی کالا یا خدمات مورد نیاز ۳۲

۲- برآورد تقریبی هزینه ۳۳

۳-تشخیص ضرورت هزینه ۳۳

۴-تامین اعتبار ۳۴

۵-تعهد ۳۴

۶-تسجیل ۳۴

۷-حواله ۳۶

۸- درخواست وجه ۳۶

۹- پرداخت ۳۷

تعریف تنخواه گردان ۳۷

انواع تنخواه گردان ۳۷

تنخواه گردان حسابداری ۳۷

واگذاری تنخواه گردان حسابداری ۳۸

پرداخت هزینه ها از محل تنخواه گردان حسابداری ۳۸

پرداخت حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران شهرداری ۳۹

درخواست وجه براساس حواله های پرداخت شده ۴۰

کاهش یا افزایش تنخواه گردان حسابداری ۴۰

واریز تنخواه گردان حسابداری ۴۱

تنخواه گردان پرداخت ۴۲

صندوق ۴۳

پیش پرداخت و علی الحساب ۴۴

صورت مغایرت بانکی ۴۶

برداشتها ۴۶

واریزی ها ۴۶

اشتباهات ۴۶

پرداختها ۴۶

واریزی ها ۴۶

اشتباهات ۴۷

طرز تهیه و تنظیم صورت مغایرت بانکی در شهرداری ها ۴۷

ضمائم ………………………………. ۴۸

ثبتهای  هزینه، انبار (موجودی های جنسی) و اموال (دارایی ها) ۴۹

ثبت های حسابداری مربوط به پروژه ها، سرمایه گذاریها و مشارکتهای خاص ۵۱

مقدمه

شهرداری، سازمان محلی است که بر طبق اصل عدم تمرکز اداری و به‌منظور ادارۀ امور محلی از قبیل عمران و آبادی، بهداشت شهر و رفاه ساکنان آن شهر، تأسیس می‌شود. شهرداری نوعی سیستم ادارۀ شهر است که از دو واحد بنام شورای شهر و ادارۀ شهرداری تشکیل شده است.

نقاطی که شهرداری در آنجا تشکیل می‌شود: طبق آئین‌نامه مورخ ۱۵/۸/۶۳ قانون تقسیمات کشوری، در نقاطی که شهر شناخته شده‌اند، شهرداری تأسیس می‌شود.

طبق ماده ۱ قانون شهرداری‌ها، در هر محل که جمعیت آن حداقل به پنج هزار نفر برسد، باید شهرداری تشکیل شود. با وجود این قانون به وزارت کشور اجازه داده است در نقاطی که دارای حدنصاب نیستند ولی، دارای شرایط زیر هستند استثناءً شهرداری تأسیس نماید:

۱) در هر نقطه که از نظر موقعیت و اهمیت تشکیل شهرداری ضرورت داشته باشد؛

۲) در بعضی از نقاط که فقط در بعضی از فصول شهرداری لازم باشد مثل نقاط ییلاقی؛

۳) برای چند محل که به هم نزدیک‌تر و در مجموع برای تشکیل یک شهرداری مناسبند.

در هر حال، تشکیل شهرداری منوط به تشخیص و تصمیم وزارت کشور است.

محدودۀ شهر:

در نقاطی که طبق قانون شهرداری تأسیس می‌شود، شهرداری موظف است وظایف خود را در محدوده‌ای که به تصویب وزارت کشور رسیده است انجام دهد و خارج از محدوده هیچ تکلیفی ندارد؛ برای مثال شهرداری موظف به تهیه و توزیع آب و فاضلاب و سایر خدمات شهری در خارج از محدودۀ شهری نخواهد بود. (ماده ۵۶ قانون شهرداری)

چون حوزۀ محلی عملکرد شهرداری از لحاظ صلاحیت محلی مأموران آن، حائز اهمیت است، مطابق ماده ۲ قانون، شهرداری‌ها مکلفند حدود حوزۀ خود را تعیین و نقشۀ دقیق آنرا ترسیم نمایند و به تصویب شورای شهر و  وزارت کشور برسانند. طبق تبصرۀ ۱ قانون تصمیمات کشوری، محدودۀ شهر، به پیشنهاد شورای شهر و تصویب وزارت کشور و مسکن و شهرسازی تعیین می‌گردد.

سازمان شهرداری

سازمان اداری شهرداری به درآمد و امکانات مالی آن بستگی دارد. علاوه بر سازمان شهرداری، سازمان مؤسسات وابسته به شهرداری نیز باید به تصویب شورای شهر و وزارت کشور برسد.

شهردار:

اجرای تصمیات شورای شهر به عهدۀ ادارۀ شهرداری است که در راس آن شهردار قرار دارد. شهردار، عامل و مجری تصمیمات شورای شهر است و به‌وسیله شورای شهر انتخاب، و در صورت تشکیل نشدن شوری، توسط وزیر کشور انتخاب می‌شود.

انتخاب شهردار به‌مدت ۴ سال و معرفی او به وزیر کشور و هم‌چنین عزل شهردار از اختیارات شورای شهر می‌باشد. شهردار نباید صاحب مؤسساتی باشد که تمام یا بخشی از نیازهای عمومی حوزۀ عمل شهرداری را تآمین می‌کند و هم‌چنین شهردار در زمان تصدی شهرداری، نباید عضو هیأت مدیره یا مدیر عامل مؤسسات مذکور باشد.

وظایف ادارۀ شهرداری

  طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، اهمّ وظایف اداره شهرداری به شرح ذیل است:

  ۱) احداث خیابان‌ها و کوچه‌ها و میدان‌ها، باغ‌های عمومی و مجاری آب و توسعه معابر در حدود قوانین وضع شده؛

  ۲) تنظیف، نگاهداری معابر و انهار (نهرها) عمومی و مجاری آب‌ها و فاضلاب و قنوات و تأمین آب و روشنائی؛

  ۳) برآورد و تنظیم بودجه و تنظیم پیشنهاد برنامه‌های ساختمانی و اجرای آن‌ها پس از تصویب شورای شهر؛

  ۴) ایجاد غسال­خانه و گورستان و تهیه وسایل حمل اموات و مراقبت در انتظام آن‌ها؛

  ۵) احداث بناهای مورد نیاز عمومی مثل پارک‌ها و سرویس‌های بهداشتی عمومی؛

  ۶) صدور پروانه کسب برای اصناف و پیشه‌وران؛

  ۷) صدور پروانه ساخت برای ساختمان‌هایی که در سطح شهر ساخته می‌شود؛

  ۸) پیشنهاد برقراری یا تغییر عوارض شهر؛

  ۹) ساختمان و آسفالت کردن کوچه‌ها و معابر عمومی.

وظایف دیگری در قانون برای شهرداری مقرر است:

شهردار در مقابل شورای شهر مسئول و جوابگوی عملیات ادارۀ شهرداری می‌باشد و شورای شهر در صورت تخلف یا قصور از وظایف، شهردار را برکنار می‌کند؛ و این شورای شهر است که نبض کارهای شهر را در دست دارد و به دخل و خرج و امور شهر نظارت کامل دارد.

وظایف کلی شهرداری

۱- ایجاد خیابان‌ها و کوچه‌ها ومیدان‌ها و باغ‌های عمومی و مجاری آب و توسعه معابر در حدود قوانین موضوعه.

۲- تنظیف و نگاهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی ومجاری آب‌ها و فاضلاب‌ و تنقیه قنوات مربوط به شهر و تأمین آب و روشنائی به وسائل ممکنه.

۳- مراقبت و اهتمام کامل در نصب برگه قیمت بر روی اجناس و اجرای تصمیمات انجمن نسبت به ارزانی و فراوانی خواربار و مواد مورد احتیاج عمومی وجلوگیری از فروش اجناس فاسد و معدوم نمودن آنها.

۴- مراقبت در امور بهداشت ساکنین شهر و تشریک مساعی با موسسات وزارت بهداری در آبله‌کوبی و تلقیح واکسن و غیره برای جلوگیری از امراض ساریه.

۵- جلوگیری از گدائی و واداشتن گدایان به کار و توسعه آموزش عمومی و غیره.

۶- اجرای تبصره یک ماده ۸ قانون تعلیمات اجباری و تأسیس مؤسسات فرهنگی و بهداشتی و تعاونی مانند بنگاه حمایت مادران و نوانخانه و پرورشگاه و درمانگاه و بیمارستان و شیرخوارگاه و تیمارستان و کتابخانه و کلاس‌های مبارزه با بی‌سوادی و کودکستان و باغ کودکان و امثال آن در حدود اعتبارات مصوب و همچنین کمک به این قبیل مؤسسات و مساعدت مالی به انجمن تربیت بدنی و پیشاهنگی و کمک به انجمن‌های خانه و مدرسه و اردوی کار.

شهرداری در این قبیل موارد و همچنین در مورد موزه‌ها و خانه‌های فرهنگی و زندان با تصویب انجمن شهر از اراضی و ابنیه متعلق به خود با حفظ مالکیت به رایگان و یا با شرایط معین به منظور ساختمان واستفاده به اختیار مؤسسات مربوط خواهد گذاشت.

۷- حفظ و اداره کردن دارائی منقول وغیرمنقول شهرداری و اقامه دعوی بر اشخاص و دفاع از دعاوی اشخاص علیه شهرداری.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.