گزارش کارآموزی در دفتر فنی و مهندسی
2000 تومان

گزارش کارآموزی در دفتر فنی و مهندسی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۱ | قابل ویرایش

مقدمه گزارش کارآموزی در دفتر فنی و مهندسی

به درستی که قدمت استفاده بشر از سرپناه و یا بطور کلی به مفهوم امروزی قدمت استفاده بشر از مسکن معلوم نیست ولی آن را تقریبا می توان همز مان با پیدایش بشر دانست.

زیرا چنین می توان گمان کرد که بشر از همان ابتدا برای مصون ماندن از برف و باران و سرما و گرما و حمله حیوانات و همچنین حمله سایر اقوام به غارها پناه برده و این غارها را می توان اولین محل سکونت برای بشر به حساب آورد و از آن زمان تا کنون انسان‌ها همیشه به فکر آن بوده اند تا مسکونی راحت تر و بهتر برای خود تهیه کنند.

در قرون اخیر که رشد جمعیت در دنیا و مخصوصا در غرب بطور چشمگیری رو به از دیاد نهاد و بشر از لحاظ علمی و فنی مشکلات بسیاری را حل نمود در ساختن مسکن نیز مانند سایر امور تحولات عمده بوجود آورد و دیگر ساختن واحدهای تک واحدی و یا  انفرادی جوابگوی احتیاجات جوامع نبوده و به همین علت سیستم خانه سازی که بکلی دگرگون شده و استفاده از مصالح و امکانات دیگر نوع خانه سازی  را از افقی به عمودی تبدیل کرد و امر آپارتمان سازی در ساختمان های چندین طبقه متداول گردید.

با وجود اینکه هر ساله به مقدار زیادی به تعداد مسکن اضافه می شود. در بیشتر ممالک پیشرفته تخریت ساختمان های قدیمی نیز در شرایط معمولی مجاز نمی باشد. به عبارت دیگر به جای چند واحد مسکن جدید یک واحد مسکن قدیمی را خراب نمی کنند.

هنوز در هیچ یک ممالک دنیا مشکل مسکن حل نشده، بلکه هر روزه به تعداد متقاضیان مسکن اضافه می شود و هنوز حتی در پیشرفته ترین ممالک دنیا قسمت عمده ای از در آمد خانواده صرف سکونت میگردد.

گزارش کارآموزی در دفتر فنی و مهندسی

ساختمان های فلزی

دراین نوع ساختمان هابرای ساختن ستون هاوپل ها از پروفیل های فولادی استفاده میشود . درایران معمولا ستون ها از تیر آهن های I دوبلو یا بال پهن های تکی استفاده می نمایند وهمچنین برای اتصالالت از نبشی وتسمه وبرای زیر ستون ها از صفحه فولادی استفاده و معمولا دو قطعه را با جوش به همدیگر متصل می نمایند. سقف این نوع ساختمان ها ممکن است تیرآهن وطاق ضربی باشدویا از انواع سقفهایدیگر از قبیل تیرچه بلوک وغیره استفاده گردد.

برای پارتیشن ها می توان مانند ساختمان های بتنی از انواع آجرویا قطعات گچی ویا چوب و یا سفال های تیغه ای استفاده نمود.

در هر حال جدا کننده ها می باید از مصالح سبک انتخاب گردد.

پیاده کردن نقشه

اولین قدم در ساختمان پیاده کردن نقشه می باشد منظور از پیدا کردن نقشه یعنی انتقال نقشه ساختمان از روی کاغذ بر روی زمین با ابعاد اصلی (یک یه یک)است. بطور یکه محل دقیق پی ها و ستون ها و دیوارها و زیر زمین ها و عرض پی ها روی زمین به خوبی مشخص باشد.

قبل از پیاده کردن نقشه باید ابتدا زمین محل ساختمان دقیقا باز دید شده و خاک های اضافی به بیرون حمل و در صورت لزوم نسبت به ریشه کنی اقدام نمود و همزمان با آن قسمت های مختلف نقشه پی کنی کاملا مورد قرارگرفته بطوریکه در هیچ قسمت نقطه ابهامی با قی نماند.باید سعی شود حتی المقدور در موقع پیاده کردن نقشه از نقشه پی کنی استفاده گردد.

برای پیاده کردن نقشه با متر و سیمان کار ابتدا باید محل کلی ساختمان را روی زمین مشخص نموده و بعد با کشیدن ریسمان در یکی از امتدادهای تعین شده و ریختن گچ یکی از خطوط اصلی ساختمان راتعیین میکنیم. به طور کلی باید همیشه توجه داشت که پیاده کردن نقشه یکی از حساس ترین و مهمترین قسمت اجراء یک طرح بوده و کوچکترین اشتباه در آن موجب خسارت های فراوان می شود.

دسترسی به زمین بکر

با توجه به اینکه کلیه بار ساختمان بوسیله دیوارها یا ستون ها به زمین منتقل می شود در نتیجه ساختمان باید روی زمینی که قابل اعتماد بوده و قابلیت تحمل بار ساختمان را داشته باشد، بناگردد برای دسترسی به چنین زمینی ناچار به ایجاد پی برای ساختمان می باشیم.

برای محافظت پایه ساختمان و جلوگیری از تاثیر عوامل جوی در پایه ساختمان باید پی سازی نمائیم.

در این صورت حتی در بهترین زمین ها نیز باید حداقل پی هاپی به عمق۴۰ تا ۵۰ ساتی متری حفر نمائیم. عرض و طول و عمق پی  کاملا بستگی به وزن ساختمان و قدرت تحمل خاک محل ساختمان دارد.

منظور از تعیین وزن ساختمان وزنی است که به وسیله پی در اثر با مرده و با زنده ساختمان به هر سانتیمتری مربع از زمین وارد می آید.

مثلا در ساختمانهای بنایی ابتدا یکی از دیوارهایی که حمال بوده واز لحاظ وزن بیشتری را تحمل می نماید در نظر می گیریم و وزن بار مرده و بار زنده وارد شده از این دیوار پی را مورد مطالعه قرار می دهیم. برای این کار را اینکار ابتدا وزن دیوار محاسبه می نمائیم. آنگاه این وزن را با بار مرده و زنده وارد از سقف جمع نموده برسطح پی تقسیم می کنیم تا وزن وارد بر۱cm بدست آید.

یک رگی کردن ساختمان

بعد از پی سازی و ایزو لاسیون در ساختمان های آجری معمولا روی پی را طبق نقشه یک رگ آجر می چینند و به اصطلاح ساختمان را یک رگی می  نمایند .در موقع یک رگی کردن ساختمان باید دقت کافی به عمل آید که اندازه ها کاملا مطابق نقشه باشد.

بعد از یک رگی کردن ساختمان مجداد ابعاد اطاق ها و راهروها و سرویس ها را کنترل نموده تا مطمئن شویم در این مرحله عرض دیوارها کاملا مطابق نقشه باشد. سپس اقدام به دیوارچینی می نمائیم.لایه های مختلف دیوار چینی در ساختمان های آجری شامل دو مورد زیر می باشد.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.