گزارش کارآموزی در کارخانه لوله سازی
9000 تومان

گزارش کارآموزی در کارخانه لوله سازی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۷۰ | قابل ویرایش

معرفی کارخانه لوله سازی

الف) تاریخچه:

اولین کارخانه لوله سازی فارسیت ، در سال ۱۳۴۸ در شهرستان دورود افتتاح گردید . این کارخانه یکی از واحد های تابعه شرکت های سیمان فارس و خوزستان می باشد . در سال ۱۳۵۰ از اولین کارخانه صفحه سازی فارسیت بهره برداری آغاز گردید و در اوائل سال ۱۳۵۳ دومین کارخانه لوله سازی آماده بهره برداری شد و در سال ۱۳۵۳ اولین کارخانه لوله سازی فارسیت اهواز شروع به بهره برداری کرد.

ب) موقعیت جغرافیایی:

از نظر موقعیت جغرافیایی ، کارخانه در استان لرستان ، شهرستان دورود می باشد ، که در کنار دو رودخانهءتیره و مارواره و در محلی به نام بحرین قرار گرفته یعنی در میان یا در وسط دو ، رودکه آب مورد مصرف‌ آن از طریق موتور خانه های خیلی قوی از طریق این دو رودخانه تامین می شود.

این کارخانه از چهار جهت اصلی ، از طرف جنوب به دشت سیلاخور و از طرف شمال به شهرستان خرم آباد و از غرب به شهرستان بروجرد و از طرف شرق به شهرستان ازنا و الیگودرز مشرف می شود.

         کارخانه فارسیت که اولین کارخانه ای می باشد که در سال ۱۳۴۸ افتتاح گردیده است در شهرستان دورود در ضلع شرقی شهرستان دورود قرار گرفته و در پای کوه پریز واقع شده که بخشی از مواد مصرفی کارخانه سیمان ، از این کوه تامین می شود.

ج) معرفی سازمان:

فرآورده های فارسیت بر اساس بخشنامه ۷۱۲۵۱۶ مورخه ۱۶/۷/۱۳۵۱ وزارت اقتصاد ّ اداره بررسی قیمت ها ّ قیمت گذاری شده و به فروش می رسد . بدیهی است که به عللی که در اختیار کارخانه فارسیت نمی باشد و بستگی کامل به قیمت مواد اولیه و عوامل دیگر خواهد داشد ، تا امکان دارد قیمت ها بدون اطلاع قبلی خریداران محترم ، تغییر و اصلاح نمی شود.

این کارخانه یا سازمان ، سازمانی است منسجم و دارای نظم و ترتیب خاص خود است ، که کارهای آن از طریق سلسله مراتب سازمانی رعایت وتنظیم شده و هر بخش کار مربوط به خود را انجام می دهد، که چارت سازمانی این کارخانه را نیز ، پیوست این تحقیق ارائه خواهیم نمود.‍‍

گزارش کارآموزی در کارخانه لوله سازی

کارگاه و اهمیت سیستم مورد کارآموزی

بنابر فرآیند تولید کارگاهی ، که عبارت است از اینکه بر اساس نیاز مشتریان محصولات گوناگونی را برای تبدیل کامل ، از مسیرهای مختلفی که از منابع گوناگون تبدیل ، سرچشمه گرفته اند می گذرند ، انعطاف پذیر بودن تولید در اثر هزینه های زیادی است که از موارد زیر تشکیل می شود:

۱ـ طولانی بودن زمان فرآیند به علت استقرار متفاوت ماشین آلات.

۲ـ نیاز شدید به موجودی کالای در جریان ساخت قطعات و لوازم.

شرکت فارسیت دورود مفتخر است که با بیش از ۳۰ سال تجربه ( از سال۱۳۴۸) در تولید محصولات آزبست و سیمان ، از شرکت های پیشرو در این صنعت می باشد و با انتخاب شعار رضایت مصرف کنندگان اعتبار ماست ، بر کنترل کیفیت درتمامی مرحل فرآیند تاکید داشته و به همین جهت ، الگوی تضمین کیفیت ISO9002 را برگزیده است.

شرکت فارسیت با استفاده از تجهیزات مناسب و برخورداری پرسنل ماهر وآموزش دیده و دانش فنی بالای کارکنان در زمینه بهبود مستمر و استمرار سیستم تضمین کیفیت گام برمی دارد.

مدیریت فارسیت با اعتقاد به اصل مشارکت کارکنان وتکیه بر ارزشهای والای انسانی  و به کارگرفتن فن آوری های جدید آموزش وانگیزش نیروی انسانی برکنترل کیفیت فرآیندی تاکید داشته وآن را ارجح براقدام اصلاحی می داند. کارکنان فارسیت با آگاهی ازمتن خط مشی کیفیت و با اینکه همیشه حق با مشتری است ، مشتری را بخشی از سازمان خود می دانند و در جهت حفظ منافع مشترک تلاش می کنند.

برنامه ریزی  و مراحل اجرای  سیستم تضمین کیفیت و با استفاده ازتمامی امکانات و جذب همکاری مدیران و کارکنان از وظایف نماینده مدیریت است.

صفحه فارسیت موجدار

قبل از شرح چگونگی تکنولوژی تولید و فرآیند تولید فارسیت ، باید توضیح کوتاه درباره سیمان که یک از مواد اولیه آن می باشد ، داده شود ، که اکنون به شرح آن می پردازیم.

سیمان ها مواد چسبنده ای هستند که قابلیت چسباندن ذرات به یکدیگر و به وجود آوردن جسم یکپارچه از ذرات مشکل را دارند . این تعریف از سیمان دارای آنچنان جامعیتی است که می تواند شامل انواع چسبها از جمله چسبهای مایع که در چسباندن سنگ یا نمک و فلزات به یکدیگر بکار می رود ، نیز بشود.

نمونه ای از این چسبها در صنعت سیمان وکارگزاشتن آجرنسوز در کوره سیمان مورد مصرف دارد و خاصیت اصلی آنست که آجرنسوز را به بدنه کوره(آهن) می چسبانند . همچنین از جمله چسبها ، انواعی دیگر در دندانپزشکی مورد مصرف دارند.

آنچنان که از کلمه سیمان در این تحقیق مورد نظر  است آن نوع سیمان هاست که دارای ریشه آهکی می باشد . بعبارت دیگر سیمان هایی که ماده اصلی تشکیل دهنده آنها آهک و مادهء اولیه اصلی آنها سنگ آهک است . بر این اساس سیمان ترکیبی است از اکسید کلسیم ( آهک ) یا سایر اکسید ها نظیر اکسید آلومینیم ، اکسید سیلسیم ، اکسید آهن ، اکسید منیزیم و اکسید های قلیایی که میل ترکیب با آب داشته و در مجاورت هوا و در زیر آب بمرور سخت می گردد و دارای مقاومت می باشد.

انواع سیمان

قبل از شرح مراحل تولید صفحه موجدار سیمان های مختلفی که بر اساس روش آمریکایی در بعضی از کارخانه های سیمان کشور ساخته می شود ذیلا بیان گردیده و موارد استعمال آنها نیز شرح داده می شود . چنانچه در کارخانه سیمان دورود پنج نوع سیمان ساختمانی و سه نوع سیمان حفای ساخته می شود ، که پنج نوع سیمان ساختمانی با انواع ۱، ۲ ، ۳ ، ۴ ، ۵ شناخته می شوند.

۱ـ سیمان نوع یک ۱ : این نوع سیمان که مواد اولیه اش خاک رس و سنگ آهک می باشد در ساختمانهای معولی مصرف می شود.

۲ـ سیمان نوع دو ۲ : این سیمان بیشتر در سدسازی  مورد استفاده قرار میگیرد و ضمنا بنام سیمان نیمه مقاوم در مقابل سولفات بکار برده می شود و امروزه بیشتر این سیمان در نقاط جنوبی ایران که دارای زمین های گچدار میباشد جای سیمان معمولی را گرفته است.

۳ـ سیمان نوع سوم ۳ : بیشتر در جاهایی بکار برده میشود که احتیاج به مقاومت اولیه خیلی سریع باشد.این سیمان دارای قدرت پذیرش فشاری یک روزه است که تقریبا معادل با فشار سه روزهء سیمان نوع یک ۱ می باشد و بنام  Rapid Harding معروف است.

۴ـ سیمان نوع چهار ۴ : این نوع سیمان به نام Low Heat  معروف است . اگرچه این نوع سیمان از نقطه پذیرش فشار اولیه زیاد مورد توجه نیست ولی جهت سد سازی بسیار مناسب می باشد و مانع از ترکیدن سد در اثر حرارت هیدرا تا سیون می گردد.

۵ـ سیمان نوع ۵ : این سیمان امروزه بیشتر در مناطق جنوبی ایران که دارای زمین های  گچدار است و همچنین در جاهائی که با آب دریا در تماس هستند به کار برده می شود به نام خیلی مقاوم در مقابل سولفات معروف است. این سیمان از نظر قلیایی بسیار مرغوب می باشد.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.