2000 تومان

گزارش کارآموزی شرکت سایپا دیزل (اصول طراحی جیگ و فیکسچرها)

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۵۸ | قابل ویرایش

فهرست مطالب گزارش کارآموزی شرکت سایپا دیزل

ردیف                                                  صفحه

 مقدمه…………………………………….. ۱

فصل اول:تاریخچه…………………………….. ۲

خلاصه تاریخچه……………………………….. ۳

سالنامه……………………………………. ۴

آرشیو……………………………………… ۶

توان تولید………………………………… ۱۰

شرکتهای تجاری……………………………… ۱۱

انتقال تکنولوژی……………………………. ۱۱

فصل دوم:آشنایی با قیدوبندها…………………. ۲۵

مقدمه…………………………………….. ۲۶

تعریف جیگ و فیکسچرها……………………….. ۲۷

دسته بندی جیگ و فیکسچر……………………… ۲۸

تقسیم جیگ و فیکسچرها ………………………. ۲۸

فصل سوم:انواع روبندها………………………. ۳۰

بوستر…………………………………….. ۳۱

گوه های مخروطی  …………………………… ۳۱

روبندهای زانویی……………………………. ۳۱

روبندهای مکانیزه (هیدرولیکی و پنوماتیکی) …….. ۳۲

گیره ها و سه نظام ها……………………….. ۳۲

روبندهای غیر مکانیکی ………………………. ۳۲

روبند مکشی………………………………… ۳۲

روبندچرخشی………………………………… ۳۳

روبند ناخنی……………………………….. ۳۳

روبند بادامکی……………………………… ۳۳

روبند دیسکی دایره ای لنگ……………………. ۳۳

روبند بادامکی اسپیرال………………………. ۳۳

روبند گوه ای………………………………. ۳۴

گوه ای تخت………………………………… ۳۴

فصل چهارم:طراحی جیگ و فیکسچرهای پنوماتیکی(در واحد نمونه سازی) ۳۵

مشاهدات…………………………………… ۳۶

shop demerit………………………………… 38

تسترگان ها………………………………… ۳۹

روبات ها………………………………….. ۳۹

مدارات پنوماتیکی…………………………… ۴۰

طراحی فیکسچرهای جوشکاری پنوماتیکی……………. ۴۱

فصل پنجم :فیکسچرهای کن……………………… ۴۲

فیکسچرهای جوشکاری و فیکسچرهای کنترلی…………. ۴۳

فیکسچرهای کنترل……………………………. ۴۳

فیکسچرهای مدولار پین دار…………………….. ۴۵

گیره های ماشینی بر روی صفحات مغناطیسی………… ۴۵

ششم :بررسی جوانب طراحی……………………… ۴۷

طراحی ابزار……………………………….. ۴۸

بررسی اقتصادی……………………………… ۴۸

اصول اقتصادی بودن طرح………………………. ۴۸

درجات آزادی……………………………….. ۴۸

قاعده۱;۲,۳………………………………… ۴۹

دستگاه مختصات مرجع…………………………. ۴۹

بدنه جیگ و فیکسچرbody………………………. 50

قطعات پیش ساخته……………………………. ۵۰

منابع…………………………………….. ۵۱

نقشه های  modeling جیگ

مقدمه گزارش کارآموزی شرکت سایپا دیزل

بهترین راه پیش بینی آینده، ساختن آن است.

این جمله زیبا پیام اراده، عزم و سازندگی دارد. انسان مصمم، عازم و سازنده، مقهور دست سرنوشت نیست بلکه سرنوشتش را خود رقم می زند. این عزم، انسان را از در افتادن در گرداب انفعال خارج نموده و در مقابل تن دادن به روز مرگی رویین تن می‌گرداند. پس بجاست با گذراندن این دوره ی کارآموزی خود را از لحاظ ارتقای عملی بالا برده تا بتوان میان علوم دانشگاهی گذرانده و نیاز صنعت اشتراکی یافته و به پروراندن آن اشتراکات بپردازیم.

این جانب در این دوره ی ۲۴۰ ساعت با بهره گیری از دانش و تجربه ی صاحبان فن توانستم به آشنایی با اصول اولیه طراحی جیک و فیکسچرها و مدل سازی یک جیگ توسط نرم افزار CATIYA دست یابم و پس از آن با اندازه برداری توسط دوربین ATOS به فایلهای ایجاد شده ی ابر نقاط موجود در سیستم های کامپیوتری دست یافتم و بدین ترتیب با نحوه‌ی مدل کردن فایلهای ابر نقاط آشنا شدم.

خلاصه تاریخچه شرکت سایپا دیزل

شرکت سایپا دیزل در سال ۱۳۴۲ با انعقاد قرارداد انحصاری با شرکت ماک تراکس و با نام ایران کاوه فعالیت خود را با مونتاژ کامیون های ماک و ساخت انواع تریلر آغاز نمود.

تعداد کامیون های تولیدی ایران کاوه طی مدت همکاری با شرکت ماک تراکس تا سال ۱۳۵۷ به ۵۷۰۰ دستگاه بالغ گردید.

به دنبال توقف تولید کامیون های ماک در سال ۱۳۵۷، شرکت سایپا دیزل به منظور بهره گیری ازظرفیت های موجود در ایجاد اشتغال، مونتاژ سایر وسایل نقلیه در بخش حمل و نقل جاده ای بار و مسافر را در دستور کار خود قرار داد.

در سال ۱۳۶۳ پس از بررسی های انجام شده در خصوص راه اندازی خط جدید تولید کامیون، قرارداد ساخت و تولید ولوو F12 در مدل های ۴×۶ ، ۲×۶ و ۲×۴ با شرکت ولوو تراکس منعقد گردید، انعقاد قرارداد تولید تریلرهای کفی با شرکت گوشا یوگسلاوی، از دیگر اقدامات برجسته سایپا دیزل طی این سال بود.

در روند تولید مطمئن طی سال  های ۱۳۶۳ تا ۱۳۸۰، تولید کامیون های ولوو NL12 و F12 به میزان بیش از ۱۰۰۰ دستگاه و با حدود ۵۲% خودکفایی حاصل گردید.

اما در پی وضع استانداردهای زیست محیطی موسوم به استانداردهای یورو توسط اتحادیه اروپایی و عدم تجهیز کامیون های شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران به موتورهای دارای این استاندارد آلایندگی، شرکت سایپا دیزل به عنوان رکنی اساسی در صنعت حمل و نقل جاده ای با قریب به نیم قرن تجربه در این صنعت، با درک صحیح از شرایط و با عنایت به نقش خطیر خود در فائق آمدن به بحران حاصل از عدم مجوز تردد کامیون ها در جاده‌های اروپایی، با هدف بازسازی ناوگان حمل ونقل جاده ای کشور به ویژه در بخش ترانزیت، اقدامات گسترده ای را آغاز نمود.

شرکت های تجاری

اولین کامیون تولیدی شرکت ولوو ۷۵ سال پیش و در سال ۱۹۲۸ از خط تولید این کارخانه روانه بازار گردید. امروزه شرکت ولوو تراکس با مالکیت شرکت های طراز اول ماک تراکس و رنو تراکس و عرضه کامیون های خود در بیش از ۱۳۰ بازار جهان دومین تولید کننده بزرگ کامیون های سنگین در جهان محسوب می شود.

شرکت ولوو تراکس در سال ۲۰۰۵ تعداد ۱۰۳۶۹۶ دستگاه کامیون به بازار عرضه نمود که از این تعداد ۴۲۶۳۳ دستگاه در بازار اروپا، ۳۲۱۵۱ دستگاه در بازار آمریکای شمالی، ۷۷۲۳ دستگاه در بازار آمریکای جنوبی، ۱۷۶۷۸ دستگاه در بازار آسیا و ۲۰۹۱ دستگاه در بازار افریقا به فروش رسید. این در حالی است که تعداد کامیون های عرضه شده به بازار از سوی این شرکت در سال ۲۰۰۶ به ۹۴۳۰۹ دستگاه بالغ گردید. به این ترتیب سهم بازار این شرکت در سال ۲۰۰۵ از بازار اروپا ۴۶%، آمریکای شمالی ۳۷% و آمریکای جنوبی و آسیا نیز هر یک ۷% بوده است.

انتقال تکنولوژی

اهداف ودلایل انتقال تکنولوژی محصولات جدید، ویژگی های بارز قراردادی و مزایای نسبی محصولات مورد اشاره را می توان به شرح ذیل برشمرد:

اهداف

  • عدم تطابق کامیون های مدل F12 با استانداردهای آلایندگی اروپا
  • توقف تولید کامیون های ولووNL12 , F12
  • بازسازی ناوگان حمل و نقل داخلی در بخش کامیون های سنگین با تاکید بر کامیون های ترانزیت
  • تنوع محصولات

برتری های محصول و ویژگی های بارز قراردادی

  • آسایش، ایمنی و راحتی منحصر به فرد
  • مصرف سوخت پایین تر
  • تطابق با استانداردهای آلایندگی یورو
  • تعهد شرکت رنو تراکس در ارائه پشتیبانی های فنی و همکاری‌های تکنولوژیک
  • دریافت نمایندگی انحصاری به عنوان تنها وارد کننده و عرضه کننده محصولات ولووتراکس
  • حق انحصاری ساخت محصولات ولوو تراکس
  • حق انحصاری ارائه خدمات پس از فروش محصولات ولوو تراکس
  • ۱۲ میلیون دلار سرمایه گذاری بلاعوض از سوی ولوو
  • آموزش پرسنل توسط کارشناس ولوو در سوئد و ایران

منابع

۱- جیگ و فیکسچر ترجمه اکبر شیر خورشیدیان

۲- کاتالوگهای موجود در آرشیو

۳- تجربیات مهندسین

۴- مشاهدات شخصی

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.