گزارش کارآموزی بررسی پست 230 کیلوولت
2000 تومان

گزارش کارآموزی بررسی پست ۲۳۰ کیلوولت

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۳۲ | قابل ویرایش

فهرست مطالب کارآموزی پست ۲۳۰ کیلوولت

عنوان                                                                                                                 صفحه

فصل اول:معرفی شرکت سهامی خاص ساختمانی ماهپور

تاریخچه شرکت…………………………………………………………………………………………… ۱

وظایف دفتر اجرائی……………………………………………………………………………………… ۶

وظایف دفتر فنی و مهندسی…………………………………………………………………………. ۱۱

انتقال انرژی الکتریکی ………………………………………………………………………………… ۱۳

چند نقشه از پست ۲۳۰ کیلو ولت نیروگاه ارومیه…………………………………………… ۱۹

انواع پست های فشار قوی…………………………………………………………………………… ۲۶

مراحل اجرای یک واحد پستی و عوامل موثر در ساخت آن…………………………….. ۳۴

بررسی فونداسیون ها و معرفی سیستم بهینه برای آنها………………………………….. ۴۴

آشنایی با اتاق کنترل…………………………………………………………………………………… ۴۹

 نگاهی به طراحی اتاق سرور استاندارد………………………………………………………… ۵۱

ساختار برق شهر و برق اضطراری……………………………………………………………… ۵۷

ساختار شبکه کامپیوتری اتاق سرور……………………………………………………………. ۶۱

تولید برق در یک نیروگاه گازی……………………………………………………………………. ۶۴

فصل دوم :کلیاتی راجع به برق                                                 

برق در تهران…………………………………………………………………………………………….. ۶۹

فصل سوم: نیروگاهها

منابع انرژی نیروگاهها………………………………………………………………………………… ۷۳

انواع نیروگاههای تولید کننده برق………………………………………………………………… ۸۳

فصل چهارم:نتیجه گیری

خلاصه…………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۱

منابع………………………………………………………………………………………………………… ۱۱۲

ضمائم

وظایف دفتر اجرائی

از زمان تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در سال ۱۳۷۴  و ائین نامه اجرایی آن در سال ۱۳۷۵، ایین نامه و شیوه نامه های متعددی در زمینه موضوعات مرتبط با اجرای انها وضع شده است.

از محوری ترین ایین نامه های قانون مذکور که ترتیبات اجرای مقررات ملی ساختمان به موجب ان تعیین می شود ، ائین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون است که توسط یک گروه کارشناسی متشکل از نمایندگان وزارت مسکن و شهرسازی ، وزارت کشور، سازمان نظام مهندسی ساختمان ، شهرداری تهران و برخی تشکلهای مهندسی تهیه و برای تصویب به هیات محترم وزیران تسلیم گردیدو پس از بررسی های لازم در تاریخ ۱۷/۴/۱۳۸۳ از تصویب هیأت وزیران گذشت.

ماده هفتم از فصل سوم شیوه نامه مذکور با موضوع ” اجرای ساختمان ” اینگونه تعریف می نماید:

تمامی عملیات اجرایی ساختمان باید منحصراً توسط دفاتر مهندسی اجرای ساختمان یا مجریان حقوقی یا مجریان انبوه ساز و یا دارندگان صلاحیت طرح و ساخت ساختمان که در زمینه اجرا حسب مورد دارای مجوز یا پروانه اشتغال از وزارت مسکن و شهرسازی می باشند.

به عنوان مجری، طبق شرایط عمومی قرارداد و ضوابط مندرج در شرایط خصوصی و قراردادهای همسان مندرج در فصل هفتم این شیوه نامه و شرح وظایف و مسئولیتهای عمومی به شرح مواد ۸ ، ۹ ، ۱۰ و ۱۱ این مجموعه شیوه نامه و براساس نقشه های مصوب که با نظر صاحب کار یا صاحب کاران منعقد می نماید انجام شود. صاحب کار یا صاحب کاران برای انجام امر ساختمانی خود مکلفند از اینگونه مجریان استفاده نمایند.

گزارش کارآموزی بررسی پست 230 کیلوولت

وظایف دفتر فنی و مهندسی

  1. ۱- مطالعه اولیه و تهیه طرح‌ها و نقشه‌های پروژه‌های عمرانی
  2. ۲- انتخاب پیمانکاران ساختمانی و تاسیساتی برای اجرای پروژه‌های عمرانی مصوب
  3. ۳- نظارت فنی بر حسن اجرای پروژه‌های عمرانی و رسیدگی و تایید صورت وضعیت‌های پیمانکاران
  4. ۴- نظارت فنی بر عملکرد شرکت‌های نگهدار تاسیسات مکانیکی و الکتریکی
  5. ۵-اعلام نظر و نظارت فنی بر خرید تجهیزات و لوازم مکانیکی و الکتریکی و مصالح ساختمانی
  6. ۶-اجرای پروژه‌های عمرانی امانی با بکارگیری پیمانکاران جزء
  7. ۷-تعمیرات سالیانه و فصلی ساختمان‌ها، تاسیسات و محوطه
  8. ۸-انجام مکاتبات امور فنی و عمرانی با سازمان‌ها، وزارت علوم و ادارات استان
  9. ۹-مسئولیت تشکیل و اداره کمیته طرح‌های عمرانی

انتقال انرژی الکتریکی

فرآیند جابجایی توان الکتریکی را انتقال انرژی الکتریکی گویند. در شبکه های برق رسانی برای انتقال انرژی تولیدی نیروگاهها به مراکز مصرف ،ایجاد ارتباط بین استانها ومراکز مهم مصرف باهدف افزایش قابلیت اطمینان برق رسانی ,از خطوط انتقال نیرو استفاده می شود.

 این فرآیند معمولاً شامل انتقال انرژی الکتریکی از مولد یا تولید کننده به پستهای توزیع نزدیک شهرها یا مراکز تجمع صنایع است و از این پس یعنی تحویل انرژی الکتریکی به مصرف کننده‌ها در محدوده توزیع انرژی الکتریکی قرار می گیرد.

خطوط انتقال را می توان برای انتقال اطلاعات هم مورد استفاده قرار داد، که حامل خط برق یاPLC خوانده می شوند و به دو نوع زمینی و هوایی تقسیم می گردند. انتقال انرژی الکتریکی به ما اجازه میدهد تا به راحتی و بدون پرداخت هزینه حمل سوختها و همچنین جدای از آلودگی تولید شده از سوختن سوختها در نیروگاه, از انرژی الکتریکی استفاده کنیم. حال آنکه در بسیاری موارد  انتقال منابع انرژی مانند باد یا آب سدها غیر ممکن است و تنها راه ممکن ,انتقال انرژی الکتریکی است.

به علت زیاد بودن میزان توان مورد بحث, ترانسفورماتورها معمولاً در ولتاژهای بالایی کار میکنند(۱۱۰ کیلوولت یا بیشتر). انرژی الکتریکی معمولاً در فواصل طولانی به وسیله خطوط هوایی انتقال مییابد. از خطوط زیر زمینی فقط در مناطق پر جمعیت شهری استفاده میشود و این به دلیل هزینه بالای راهاندازی و نگهداری و همچنین تولید توان راکتیو اضافی در این گونه خطوط است.

خطوط انتقال هوایی

این خطوط که بیش از ۹۷ درصد خطوط انتقال کشور را شامل می شوند از جنس آلومینیوم یا آلیاژی از آلومینیوم  می باشند . علت استفاده از این فلز،سبک و ارزان بودنش نسبت به هادی هایی چون مس است، البته به علت قابلیت هدایت الکتریکی کمتر آلومینیوم ضخامت آنها را با قرار دادن رشته های موازی همجنس و گاه فولادی در مرکز آن بالا می برند تا از هدایت الکتریکی بیشتری برخوردار گردد.

خطوط انتقال هوایی به سهولت قابل نصب و انشعابگیری هستند و به همین جهت دارای هزینه راه اندازی اندکی می باشند . هم چنین دسترسی به این خطوط برای تعمیر و ایجاد تغییرات در آن بسیار ساده می باشد . این نوع خطوط  به علت استفاده از سازه های سیمانی و دیگر سازه های ناخوشایند از لحاظ زیبایی برای مناطق شهری مناسب نیستند.

همچنین خطراتی چون طوفان و رعدوبرق همواره برای این خطوط وجود دارند و کلا خطوط هوایی دارای خاموشی بسیار بیشتری به نسبت خطوط زمینی هستند . هم چنین این خطوط از ایمنی کمی به علت لخت بودن سیم ها در اکثر آنها برخوردارند و حفظ نکردن حریم این خطوط به علل مختلف یا برخورد پرندگان با آنها همواره مشکلاتی چون برق گرفتگی یا آتش سوزی را به دنبال داشته است.

انتقال انرژی در مقیاس‌های کلان

مهندسین طراح خطوط انتقال,در محاسبات مربوط به طراحی این خطوط, میزان توان انتقال یافته را تا جای ممکن افزایش می‌دهند, البته ملاحظات و محدودیت‌هایی نیز مانند ایمنی شبکه, امکان گسترش شبکه, محدودیت‌های مربوط به مسیر و… در طراحی شبکه‌ها مدنظر قرار داده می‌شود.

راندمان خطوط انتقال با افزایش ولتاژ افزایش می‌یابد. در انتقال توان با مقیاس زیاد راندمان ,دارای اهمیت بسیار بالایی است و تلفات بیشتر از استاندارد, می‌تواند خسارت زیادی به یک شبکه وارد کرده و یا حتی استفاده از آن را غیر اقتصادی کند و این اهمیت محاسبات و استانداردهای مربوط به تلفات را افزایش می‌دهد. بنابراین تلفات خطوط انتقال از پارامترهای اصلی محاسبات شبکه هستند.

به طور کلی شبکه انرژی الکتریکی از نیروگاه یا تولیدکننده, مدار یا شبکه انتقال و پست‌های تغییر ولتاژ تشکیل شده است. انرژی معمولاً در طول خطوط انتقال به صورت سه فاز AC جا‌به‌جا می‌شود. استفاده از جریان DC برای انتقال نیازمند تجهیزات پرهزینه برای تبدیل نوع جریان است. البته استفاده از این تجهیزات برای بعضی طرح‌های بزرگ قابل توجیه است. استفاده از انرژی الکتریکی به صورت تک فاز AC تنها در توزیع به مصرف کننده‌های خانگی و اداری کاربرد دارد.

انواع پست های فشار قوی از نظر عملکرد

پستها از نظر وظیفه ای که در شبکه بر عهده دارند به موارد زیر تقسیم بندی می شوند:

الف: پستهای افزاینده ولتاژ:

این پستها که به منظور افزایش ولتاژ جهت انتقال انرژی از محل تولید به مصرف بکار می روند معمولا در نزدیکی نیروگاهها ساخته می شوند.

ب: پستهای کاهنده ولتاژ:

این پستها معمولا در نزدیکی مراکز مصرف به منظور کاهش ولتاژ ساخته می شوند.

ج: پستهای کلیدی:

این پستهای معمولا در نقاط حساس شبکه سراسری و به منظور برقراری ارتباط بین استانهای مختلف کشور ساخته می شوندو معمولا رینگ انتقال شبکه سراسری را بوجود می آورند در این پستها تغییر ولتاژ صورت نمی گیرد و معمولا بخاطر محدود کردن تغییرات ولتاژ از یک راکتور موازی با شبکه استفاده می شود در بعضی از مواقع از این راکتورها با نصب تجهیزات اضافی مصرف داخلی آن پست تامین می شود.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.