نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه ارزیابی و بررسی سیستم های حمل و نقل هوشمند ITS

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۶۵ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                   صفحه

مقدمه                                                     ۱

تاکید چهارچوب برنامه ریزی  ISTEA  بر مدیریت و عملکردهای سیستم   ۲

سرمایه‌گذاری ISTEA بر روی سیستم‌های حمل و نقل هوشمند (ITS)    ۳

هدف از نشر گزارش                                          ۳

چگونگی تنظیم این گزارش راهنما                             ۴

فصل اول : کاربردها و فواید ITS                                                                       ۶

۱-۱- ITS چیست ؟                                            ۷

۱-۲- زمینه های اصلی سرمایه گذاری ITS                       ۸

۱-۳- فواید ملی برآورد شده در سرمایه گذاری ITS                                ۱۱

۱-۴- فواید ارزیابی شده کاربردهای ITS  تا کنون             ۱۲

۱-۴-۱- تصادفات                                       ۱۳

۱-۴-۲- صرفه جویی در زمان سفر                         ۱۳

۱-۴-۳- بهینه سازی خروجی                              ۱۳

۱-۴-۴-کاهش هزینه های عملیاتی و افزایش بهره وری       ۱۴

۱-۵- فواید ITS برای سازمان‌های دولتی محلی                  ۱۴

فصل دوم : ادغام ITS در طرح ها و برنامه های حمل و نقل     ۱۷

۲-۱- عناصر اصلی فرآیند برنامه ریزی حمل و نقل             ۱۸

۲-۱-۱- طرح حمل و نقل                                 ۱۹

۲-۱-۲- برنامه بهبود حمل و نقل                        ۱۹

۲-۲- سیستم مدیریت ازدحام (CMS)                            ۲۰

۲-۳-  طرح ITS ملی ، ابزاری برای هماهنگی                   ۲۰

۲-۴- سرمایه گذاری های سود آور ITS که منجر به یک سیستم منسجم و هماهنگ می‌شود.                                                   ۲۱

۲-۵- امکانات ادغام ITS در پروژه های حمل و نقل امروز       ۲۲

۲-۶- به جریان انداختن ITS در مسیر حمل و نقل آینده         ۲۷

۲-۷- مشکل چیست؟                                          ۲۸

۲-۸- اهداف، مقاصد و معیارهای عملکرد چیست؟                ۲۸

۲-۸-۱- اهداف ممکن                                    ۲۹

۲-۸-۲- سیاست های نشات گرفته شده از تدابیر            ۲۹

۲-۸-۳- این سیاست ها را می توان به عنوان اهداف و معیارهای عملکرد  در نظر گرفت                            ۲۹

۲-۹- نقش ITS چیست؟                                        ۳۰

۲-۱۰- چه نوع ITS ؟                                        ۳۱

۲-۱۱- مراحل اجرای طرح حمل و نقل                          ۳۱

۲-۱۲- امکانات هماهنگی استراتژی های ITS با سرمایه گذاری های وسیع در حمل و نقل زمینی                               ۳۱

فصل سوم : مباحث و چالش ها                                ۳۸

۳-۱- مقدمه                                               ۳۹

۳-۲- مباحث و چالش ها                                     ۳۹

۳-۲-۱- همکاری و هماهنگی سازمانی                      ۴۰

۳-۲-۲- سازگاری فنی بین پروژه های ITS                                             ۴۲

۳-۲-۳- نیازهای منابع انسانی و آموزش                  ۴۲

۳-۲-۴- محدودیت های مالی و امکان بهره گیری از بخش خصوصی     ۴۳

۳-۳- نتیجه‌گیری                                           ۴۵

واژه نامه                                                ۴۶

منابع     ۵۶

چکیده

تحولات سریع در فن آوری و ظهور عصر اطلاع رسانی تاثیرات چشم گیری بر جوامع گذاشته است. فن آوری بر انتخاب‌های ما در زمان و مکان و علت مسافرت‌های ما اثر گذارده است و از برخی جهات امروزه این تاثیر بیش از قبل نیز می‌باشد. معذالک ما به  سیستم حمل و نقل زمینی اعتمادی  زیادی داریم و تصور می‌کنیم که این سیستم حمل و نقل امکان مسافرت در هر زمان و هر مکان ، باشد  یا روشی قابل پیش بینی را برایمان فراهم می‌آورد.

 با گذشت زمان، استفاده از سیستم حمل و نقل زمینی گسترده‌تر می‌گردد و افزایش میزان مسافرت‌ها و تغییرات در الگوهای سفر نیاز به تقویت مدیریت و عملکرد سیستم موجود را بیشتر می‌کند. کاربرد و فن‌آوری‌ در بخش حمل و نقل امکان بالقوه گسترش عملیات و مدیریت را که امروزه بهترین چالش برای صاحب نظران حمل و نقل محسوب می‌شود، فراهم می‌آورد.

سیستم‌های حمل و نقل هوشمند (ITS) عبارتند از کاربرد رایانه، الکترونیک و دیگر فن‌آوری‌های ارتباطاتی و استراتژی های مدیریت – به گونه‌ای هماهنگ و یکپارچه – که اطلاعات لازم جهت افزایش ایمنی و کارآیی سیستم حمل و نقل زمینی را برای مسافر فراهم می‌آورد. ITS  همچنین اطلاعات سودمند و اساسی را در اختیار راهبران سیستم قرار می‌دهد.

مقدمه

بین سال های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۵، میزان مسافت طی شده سالیانه در ایالات متحده از ۵۳/۱ تریلیون به ۴۲/۲ تریلیون مایل یعنی حدود ۵۸ درصد افزایش یافته که طی همین مدت ظرفیت مسیرها فقط حدود ۱ درصد یعنی از ۸۶/۳ میلیون به ۹۱/۳ میلیون مایل افزایش داشته است.

در ۵۰ ناحیه از نواحی شهری کشور ، میزان ازدحام از ۳/۷ میلیون ساعت روزانه برای هر فرد در سال ۱۹۸۲ به ۲/۱۴ میلیون ساعت در سال ۱۹۹۳ رسیده است که تقریبا دو برابر می‌باشد.

الگوهای سفر نیز با رشد فزاینده در سفرهای برون شهری و بین کلان شهرها تغییر کرده و تمام این عوامل، به ترافیک فزاینده بزرگراه‌ها، راه های اصلی و مسیرهای محلی اضافه شده است. افراد امروزه، با میانگین روزانه ۱ ساعت و ۱۳ دقیقه برای تمام رانندگان زمان بیشتری را صرف رانندگی می‌کنند.

افزایش ترافیک نیز بر وسائط نقلیه باری که شاهد تاخیرهای فزاینده‌ای در حمل و نقل کالاها و خدمات خود هستند اثر گذاشته و موجب ازدیاد هزینه‌های آنان شده است. به علاوه، ازدحام و ترافیک توقف و حرکت موجب نارضایتی رانندگان شده و میزان ایمنی را پایین آورده است.

در ضمن رشد میزان سفر و تغییرات در الگوهای سفر نیز چالش‌های جدیدی برای سازمان های  حمل و نقل ایجاد می‌کند. در نتیجه یک سیستم حمل و نقل با قابلیت توسعه در ایجاد سهولت حرکت، دسترسی و ایمنی مطابق با و تقاضای مردم آمریکا مورد نیاز می‌باشد.

تاکید چهارچوب برنامه ریزی ISTEA بر مدیریت و عملکردهای سیستم

عملکرد بهتر و هوشمندتر سیستم موجود در اولویت می‌باشد و اصل اولیه سیاست کنونی حمل و نقل فدرال بر این امر استوار است. قانون کارآیی حمل و نقل زمینی چند ساختی  (ISTEA) در سال ۱۹۹۱ بر اساس واقعیات و شرایط ذکر شده در بالا تدوین گردید.

ISTEA  برنامه ریزان حمل و نقل و مدیران سیستم را وادار نمود تا راه کارهای مقرون به صرفه از نظر اقتصادی و صحیح از نظر زیست محیطی را برای نیازهای حمل و نقل ایجاد کنند. ISTEA  بر یک چهارچوب برنامه‌ریزی تاکید می‌ورزد که تصمیم گیرندگان را به توسعه سیستم حمل و نقل به روشی سیستماتیک و بدون پیش داوری نسبت به یک شیوه بر دیگری ملزم می‌کند.

به علاوه, ISTEA مجموعه‌ای از ضوابط زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی جهت سازگاری و هماهنگی سیستم حمل و نقل با محیط‌های انسانی و طبیعی وضع کرده است و برای اولین بار دولت فدرال برای طرح‌های حمل و نقل که در کلان شهرها محدودیت مالی تعیین نمود. و بالاخره ، ISTEA به  طرح و برنامه‌های حمل و نقل را مطابق با قانون فدرال هوای پاک تقویت نمود.

سرمایه‌گذاری ISTEA بر روی سیستم‌های حمل و نقل هوشمند (ITS)

ISTEA  با توجه به الگوهای برنامه‌ریزی خود ، امکان سرمایه‌گذاری در ITS و اجرای کاربردهای آن را به عنوان بخشی از ادغام سرمایه برای ایالات و کلان شهرهای آمریکا فراهم نمود و بودجه تحقیقاتی ویژه‌ای را به منظور “جهش آغازین” در اجرای فن آوری‌ها و استراتژی‌های ITS در نظر گرفت.

به دلیل قابلیت دسترسی بودجه و امکان تحقیقات فدرال ، توسعه طرح ملی ITS (چهارچوبی برای کاربرد ITS در سرتاسر ایالات، مناطق و اختیارات قضایی) و استانداردهای آن از سال ۱۹۹۱ به میزان قابل توجهی گسترش یافته است.

ده ها آزمایش در خصوص عملکرد ITS  آغاز شده است که کاربردهای خاص آن مورد استفاده قرار گرفته و نتایج آن ارزیابی شده است. از این نتایج اطلاعات سودمند بسیاری را برای متخصصین ، مشاوران که کارشان تولید، طراحی و بازاریابی فن‌آوری‌های ITS است، فراهم نموده است.

هدف از نشر گزارش

وقت آن رسیده که ITS را درطرح‌های درون ساختی و چند ساختی حمل و نقل ایالات متحده به جریان انداخت. در این گزارش نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی حمل ونقل به مراتب دقیق‌تر و کامل‌تر به ITS می‌پردازد و بیشترین بهره‌وری را با کمک ITS از سیستم حمل و نقل می‌توان برداشت کرد.

به جریان انداختن ITS در مسیر اصلی برای حفظ سهولت حرکت، دسترسی آسان به حمل و نقل همگانی و اعمال سرمایه گذاری‌های حمل و نقل با شیوه‌های مدیریت و عملکردی ITS ضرورت دارد.

منابع

http://www.itsa.org

۱- سایت ITS America می‌باشد که اطلاعات گسترده‌ای درخصوص نشریات، گزارشات و کتب ITS در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

http://www.odetics.com/itsarch

۲- سایت Odetics که مرتبط با طرح ITS ملی می‌باشد.

http://www.jhuapl.edu/cvo/frames.html

۳- سایت John Hopkins که جدیدترین اخبار ITS را ارائه می‌دهد و به دیگر سایت های ITS متصل می‌باشد.

http://nahsc.volpe.dot.gov

۴- سایت کنسرسیوم سیستم راه های خودکار ملی می‌باشد که به کارگاه های آموزشی ITS و فن‌آوری های آن در سراسر آمریکا دسترسی دارد.

http://www.dot.gov/dotinfo/fhwa/its

۵- سایت سلزمان کل  حمل و نقل ایالات متحده می‌باشد که تمام موضوعات مرتبط با استقرار ITS را تحت پوشش قرار می‌دهد.

http://www.its.dot.gov

۶- سایت سازمان کل  حمل و نقل ایالات متحده که به منابع اینترنتی دیگر ITS متصل می‌باشد.

http://www.its.dot.gov/read .

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.