تعداد صفحات: ۶۵ | قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه ۱
تاکید چهارچوب برنامه ریزی ISTEA بر مدیریت و عملکردهای سیستم ۲
سرمایهگذاری ISTEA بر روی سیستمهای حمل و نقل هوشمند (ITS) ۳
هدف از نشر گزارش ۳
چگونگی تنظیم این گزارش راهنما ۴
فصل اول : کاربردها و فواید ITS ۶
۱-۱- ITS چیست ؟ ۷
۱-۲- زمینه های اصلی سرمایه گذاری ITS ۸
۱-۳- فواید ملی برآورد شده در سرمایه گذاری ITS ۱۱
۱-۴- فواید ارزیابی شده کاربردهای ITS تا کنون ۱۲
۱-۴-۱- تصادفات ۱۳
۱-۴-۲- صرفه جویی در زمان سفر ۱۳
۱-۴-۳- بهینه سازی خروجی ۱۳
۱-۴-۴-کاهش هزینه های عملیاتی و افزایش بهره وری ۱۴
۱-۵- فواید ITS برای سازمانهای دولتی محلی ۱۴
فصل دوم : ادغام ITS در طرح ها و برنامه های حمل و نقل ۱۷
۲-۱- عناصر اصلی فرآیند برنامه ریزی حمل و نقل ۱۸
۲-۱-۱- طرح حمل و نقل ۱۹
۲-۱-۲- برنامه بهبود حمل و نقل ۱۹
۲-۲- سیستم مدیریت ازدحام (CMS) ۲۰
۲-۳- طرح ITS ملی ، ابزاری برای هماهنگی ۲۰
۲-۴- سرمایه گذاری های سود آور ITS که منجر به یک سیستم منسجم و هماهنگ میشود. ۲۱
۲-۵- امکانات ادغام ITS در پروژه های حمل و نقل امروز ۲۲
۲-۶- به جریان انداختن ITS در مسیر حمل و نقل آینده ۲۷
۲-۷- مشکل چیست؟ ۲۸
۲-۸- اهداف، مقاصد و معیارهای عملکرد چیست؟ ۲۸
۲-۸-۱- اهداف ممکن ۲۹
۲-۸-۲- سیاست های نشات گرفته شده از تدابیر ۲۹
۲-۸-۳- این سیاست ها را می توان به عنوان اهداف و معیارهای عملکرد در نظر گرفت ۲۹
۲-۹- نقش ITS چیست؟ ۳۰
۲-۱۰- چه نوع ITS ؟ ۳۱
۲-۱۱- مراحل اجرای طرح حمل و نقل ۳۱
۲-۱۲- امکانات هماهنگی استراتژی های ITS با سرمایه گذاری های وسیع در حمل و نقل زمینی ۳۱
فصل سوم : مباحث و چالش ها ۳۸
۳-۱- مقدمه ۳۹
۳-۲- مباحث و چالش ها ۳۹
۳-۲-۱- همکاری و هماهنگی سازمانی ۴۰
۳-۲-۲- سازگاری فنی بین پروژه های ITS ۴۲
۳-۲-۳- نیازهای منابع انسانی و آموزش ۴۲
۳-۲-۴- محدودیت های مالی و امکان بهره گیری از بخش خصوصی ۴۳
۳-۳- نتیجهگیری ۴۵
واژه نامه ۴۶
منابع ۵۶
چکیده
تحولات سریع در فن آوری و ظهور عصر اطلاع رسانی تاثیرات چشم گیری بر جوامع گذاشته است. فن آوری بر انتخابهای ما در زمان و مکان و علت مسافرتهای ما اثر گذارده است و از برخی جهات امروزه این تاثیر بیش از قبل نیز میباشد. معذالک ما به سیستم حمل و نقل زمینی اعتمادی زیادی داریم و تصور میکنیم که این سیستم حمل و نقل امکان مسافرت در هر زمان و هر مکان ، باشد یا روشی قابل پیش بینی را برایمان فراهم میآورد.
با گذشت زمان، استفاده از سیستم حمل و نقل زمینی گستردهتر میگردد و افزایش میزان مسافرتها و تغییرات در الگوهای سفر نیاز به تقویت مدیریت و عملکرد سیستم موجود را بیشتر میکند. کاربرد و فنآوری در بخش حمل و نقل امکان بالقوه گسترش عملیات و مدیریت را که امروزه بهترین چالش برای صاحب نظران حمل و نقل محسوب میشود، فراهم میآورد.
سیستمهای حمل و نقل هوشمند (ITS) عبارتند از کاربرد رایانه، الکترونیک و دیگر فنآوریهای ارتباطاتی و استراتژی های مدیریت – به گونهای هماهنگ و یکپارچه – که اطلاعات لازم جهت افزایش ایمنی و کارآیی سیستم حمل و نقل زمینی را برای مسافر فراهم میآورد. ITS همچنین اطلاعات سودمند و اساسی را در اختیار راهبران سیستم قرار میدهد.
مقدمه
بین سال های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۵، میزان مسافت طی شده سالیانه در ایالات متحده از ۵۳/۱ تریلیون به ۴۲/۲ تریلیون مایل یعنی حدود ۵۸ درصد افزایش یافته که طی همین مدت ظرفیت مسیرها فقط حدود ۱ درصد یعنی از ۸۶/۳ میلیون به ۹۱/۳ میلیون مایل افزایش داشته است.
در ۵۰ ناحیه از نواحی شهری کشور ، میزان ازدحام از ۳/۷ میلیون ساعت روزانه برای هر فرد در سال ۱۹۸۲ به ۲/۱۴ میلیون ساعت در سال ۱۹۹۳ رسیده است که تقریبا دو برابر میباشد.
الگوهای سفر نیز با رشد فزاینده در سفرهای برون شهری و بین کلان شهرها تغییر کرده و تمام این عوامل، به ترافیک فزاینده بزرگراهها، راه های اصلی و مسیرهای محلی اضافه شده است. افراد امروزه، با میانگین روزانه ۱ ساعت و ۱۳ دقیقه برای تمام رانندگان زمان بیشتری را صرف رانندگی میکنند.
افزایش ترافیک نیز بر وسائط نقلیه باری که شاهد تاخیرهای فزایندهای در حمل و نقل کالاها و خدمات خود هستند اثر گذاشته و موجب ازدیاد هزینههای آنان شده است. به علاوه، ازدحام و ترافیک توقف و حرکت موجب نارضایتی رانندگان شده و میزان ایمنی را پایین آورده است.
در ضمن رشد میزان سفر و تغییرات در الگوهای سفر نیز چالشهای جدیدی برای سازمان های حمل و نقل ایجاد میکند. در نتیجه یک سیستم حمل و نقل با قابلیت توسعه در ایجاد سهولت حرکت، دسترسی و ایمنی مطابق با و تقاضای مردم آمریکا مورد نیاز میباشد.
تاکید چهارچوب برنامه ریزی ISTEA بر مدیریت و عملکردهای سیستم
عملکرد بهتر و هوشمندتر سیستم موجود در اولویت میباشد و اصل اولیه سیاست کنونی حمل و نقل فدرال بر این امر استوار است. قانون کارآیی حمل و نقل زمینی چند ساختی (ISTEA) در سال ۱۹۹۱ بر اساس واقعیات و شرایط ذکر شده در بالا تدوین گردید.
ISTEA برنامه ریزان حمل و نقل و مدیران سیستم را وادار نمود تا راه کارهای مقرون به صرفه از نظر اقتصادی و صحیح از نظر زیست محیطی را برای نیازهای حمل و نقل ایجاد کنند. ISTEA بر یک چهارچوب برنامهریزی تاکید میورزد که تصمیم گیرندگان را به توسعه سیستم حمل و نقل به روشی سیستماتیک و بدون پیش داوری نسبت به یک شیوه بر دیگری ملزم میکند.
به علاوه, ISTEA مجموعهای از ضوابط زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی جهت سازگاری و هماهنگی سیستم حمل و نقل با محیطهای انسانی و طبیعی وضع کرده است و برای اولین بار دولت فدرال برای طرحهای حمل و نقل که در کلان شهرها محدودیت مالی تعیین نمود. و بالاخره ، ISTEA به طرح و برنامههای حمل و نقل را مطابق با قانون فدرال هوای پاک تقویت نمود.
سرمایهگذاری ISTEA بر روی سیستمهای حمل و نقل هوشمند (ITS)
ISTEA با توجه به الگوهای برنامهریزی خود ، امکان سرمایهگذاری در ITS و اجرای کاربردهای آن را به عنوان بخشی از ادغام سرمایه برای ایالات و کلان شهرهای آمریکا فراهم نمود و بودجه تحقیقاتی ویژهای را به منظور “جهش آغازین” در اجرای فن آوریها و استراتژیهای ITS در نظر گرفت.
به دلیل قابلیت دسترسی بودجه و امکان تحقیقات فدرال ، توسعه طرح ملی ITS (چهارچوبی برای کاربرد ITS در سرتاسر ایالات، مناطق و اختیارات قضایی) و استانداردهای آن از سال ۱۹۹۱ به میزان قابل توجهی گسترش یافته است.
ده ها آزمایش در خصوص عملکرد ITS آغاز شده است که کاربردهای خاص آن مورد استفاده قرار گرفته و نتایج آن ارزیابی شده است. از این نتایج اطلاعات سودمند بسیاری را برای متخصصین ، مشاوران که کارشان تولید، طراحی و بازاریابی فنآوریهای ITS است، فراهم نموده است.
هدف از نشر گزارش
وقت آن رسیده که ITS را درطرحهای درون ساختی و چند ساختی حمل و نقل ایالات متحده به جریان انداخت. در این گزارش نشان میدهد که برنامهریزی حمل ونقل به مراتب دقیقتر و کاملتر به ITS میپردازد و بیشترین بهرهوری را با کمک ITS از سیستم حمل و نقل میتوان برداشت کرد.
به جریان انداختن ITS در مسیر اصلی برای حفظ سهولت حرکت، دسترسی آسان به حمل و نقل همگانی و اعمال سرمایه گذاریهای حمل و نقل با شیوههای مدیریت و عملکردی ITS ضرورت دارد.
منابع
http://www.itsa.org
۱- سایت ITS America میباشد که اطلاعات گستردهای درخصوص نشریات، گزارشات و کتب ITS در اختیار کاربران قرار میدهد.
http://www.odetics.com/itsarch
۲- سایت Odetics که مرتبط با طرح ITS ملی میباشد.
http://www.jhuapl.edu/cvo/frames.html
۳- سایت John Hopkins که جدیدترین اخبار ITS را ارائه میدهد و به دیگر سایت های ITS متصل میباشد.
http://nahsc.volpe.dot.gov
۴- سایت کنسرسیوم سیستم راه های خودکار ملی میباشد که به کارگاه های آموزشی ITS و فنآوری های آن در سراسر آمریکا دسترسی دارد.
http://www.dot.gov/dotinfo/fhwa/its
۵- سایت سلزمان کل حمل و نقل ایالات متحده میباشد که تمام موضوعات مرتبط با استقرار ITS را تحت پوشش قرار میدهد.
http://www.its.dot.gov
۶- سایت سازمان کل حمل و نقل ایالات متحده که به منابع اینترنتی دیگر ITS متصل میباشد.
http://www.its.dot.gov/read .