نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق شبکه برق

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۶۲ | قابل ویرایش

اجزاء تشکیل دهنده خط انتقال

اجزاء تشکیل دهنده خط انتقال بشرح زیر است :

الف-هادی که وظیفه انتقال انرژی را بعهده دارد.

ب- مقره و متعلقات که وظیفه اتصال عایقی سیم به برج را بعهده دارد

پ- برج که وظیفه نگهداری سیم در فاصله معینی از زمین را بعده دارد.

ت- فونداسیون که وظیفه برپائی برج،روی زمین را بعهده دارد.

ث- سیم محافظ که وظیفه محافظت هادی در مقابل رعدو برق آسمان رابعهده دارد.

ج- سیم زمین کخ وظیفه اتصال هدایتی برج رابعده دارد

متعلقات مقره

Hardware (Fiting)

نیروگاه

Power Station

برج

‏Tower

پست

Substation

فونداسیون(پی)

Foundation

خط انتقال

‏Transmission

سیم محافظ

Shieldwire

هادی

Conductor

سیم زمین

Groundwire

مقره

Insulator

شکل۲-۱- شمائی از یک خط انتقال ۴۰۰ کیلو ولت دو باندل را نشان میدهد. خط دو باندل خطی است که هر فاز آن از دو هادی تشکیل شده است . خطوطی که هر فاز آنها بیش از یک سیم دارد خطوط باندل نامیده میشوند.

در این شکل سعی شده تمام تجهیزات مورد نیاز در خط نشان داده شود و بدان معنی نیست که وجود کلیه قطعات در این فاصله کوچک الزامی است.

سازمانهائی که در احداث خط انتقال شرکت دارند

الف -کارفرما:که شرکت توانیر ،شرکتهای برق منطقه ای و ………………… میباشند و تامین بودجه ،عقد قرار داد با پیمانکاران و تحویل پروژه ها را بعهده دارند.

ب – مهندس مشاور:که وظیفه طرح و نظارت پروژه بعهده اوست و اینکار طی سه فاز انجام میدهد.

فاز اول – مطالعات مقدماتی و تهیه طرح اولیه

فاز دوم – تهیه طرح تفصیلی اجرائی و اسناد مناقصه و قرار داد .

فاز سوم ـ تطبیق کلیه نقشه های ساخت اجرائی با مشخصات فنی و طرح مصوبه و بازرسی نظارت بر ساخت تجهیزات و کارهای اجرائی منجمله آزمایشات در کارخانه سازنده.

پ-پیمانکار :که وظیفه تهیه مصالح و تجهیزات کار وساختن خظ بعهده اوست در بعضی از پروژه ها مصالح کار توسط یک پیمانکار و نصب توسط پیمانکار دیگری انجام می شود ، گاهی نصب بصورت امانی توسط افراد خودکار فرما انجام میگیرد.

سیم محافظ و کاربرد آن

 سیم محافظ سیمی است فولادی که بالای هادی کشیده می شود تا رعد و برق آسمان را گرفته و از طریق برج به زمین هدایت کند .  اگر رعد و برق آسمان به هادی اثرکند موجی در آن بوجود می آورد که دامنه ولتاژ آن بسیار قوی است و در طول خط حرکت می کند ، اینموج ممکن است در مسیر خود مقره ها را معیوب نماید و یا وارد پست شده  ووسایل پست را معیوب نماید و یا حداقل اختلالاتی در شبکه بوجود آورد.

تقسیم بندی برجهای یک خط بر حسب توانائیشان

برجهای یک خط انتقال با قدرتهای مختلف ساخته می شوند تا بتوانند بطور اقتصادی در شرایط مختلف مسیر ، نیروهای وارده از سیم را تحمل نمایند . بطور کلی دو نوع آویزی وکششی در کلیه خطوط وجود دارد.

برجهای آویزی هر خط در انواع مختلف و برجهای کششی نیز در انواع مختلف ساخته می شوند . انواع برجهای خط ۴۰۰ کیلو ولت تهران – نکا برای مثال در زیر آمده است.

نامگذاری ومشخصات قطعات یک برج

یک برج  از قطعاتی مانند نبشی ، پیچ و مهره ، واشر  فنری ، حلقه پرکننده ،صفحه ، صفحه پر کننده ، پله پیچی ، صفحه اعلام  خطر و شماره برج ، مانع بالا روی و…. .. تسکیل شده که شرح آنها در زیر آمده است .

۱- نبشی – نبشیها اعضاء  باربر تشکیل دهنده برجهای فولادی هستند  که از فولاد معمولی با حد تسلیم Fy = 2400 kg/cm۲ و یا فولاد با مقاومت بالا دارای حد تسلیم Fy=3600 kg/cm۲  ساخته می شوند. ابعاد و نوع نبشیها در نقشه بطور مثال بصورت ۱۰*۱۰۰*۱۰۰ L و یا ۱۰*۱۰۰*۱۰۰ HL نشان داده می شود .L نمایشگر فولاد معمولی ، یا H فولاد با مقاومت بالا ، عدد اول ودوم ( mm 100 و mm 100 ) پهنای بال و عدد سوم ( mm 10 )  ضخامت آهن نبشی می باشد . طول نبشی بطورجداگانه نشان داده می شود . در بیشتر موارد از نبشیهای با بال مساوی استفاده می شودولی در بعضی از پروژها بخاطر ضروریات محاسباتی نبشیهای با بال نامساوی نیز مصرف دارد.

۲- پیچ ومهره  – اتصال اعضائ و قطعات یک برج به همدیگر  بوسیله پیچ و مهره فولادی صورت می گیرد ، پیچها در نقشه با قطر و طولشان بصورت axb مطابق شکل ۶-۳ نشان داده می شوند .مهره با توجه به قطر پیچ آن بصورت استاندارد ساخته می شود.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.