نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق چگونگی تأسیس و راه اندازی تابلوهای برق صنعتی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۵۸ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                                           صفحه

پیشگفتار……………………………………………………………

فصل اول- کلیات

  • تعریف موضوع
  • اهداف تحقیق
  • اهمیت تحقیق
  • فرضیات تحقیق
  • محدودیت های تحقیق
  • تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق
  • روش تحقیق

فصل دوم- پیشینه ی  تحقیق  «مبانی نظری»

بخش اول- تجهیزات کارگاه

بخش دوم- مشخصه الکتریکی تابلوها

فصل  سوم- خلاصه، نتیجه گیری و پیشنهادها

  • خلاصه
  • نتیجه گیری
  • پیشنهادها

پیوست ها

فهرست  منابع و مآخذ

تجهیزات کارگاه خمکنهای ورقکاری

ظرفیت کارگاههای ورقکاری اغلب به توان خمکاری ورق در آنها بستگی دارد . به عبارت دیگر اندازه و پیچیدگی کارهایی که هر کار گاهی می تواند انجام دهد به توانایی دستگاه خمکاری آن کارگاه بستگی دارد. اگر تنها دستگاه خمکاری شما درزبند دستی باشد ، واضح است که فقط قادر به انجام کارهای محدودی خواهید بود که تنها به ساده ترین عملیات خمکاری نیاز دارند.

تقریباً همه کارگاههای ورقکاری حداقل یک همکن ورقکاری دارند. به این دستگاه گاهی ماشین هم یا ورق تاکن هم گفته می شود. کلمه تاکن مناسبتر است زیرا این کلمه دقیقاً مشخص می کند که دستگاه چه به سر ورق می آورد. در واقع دستگاه ورق را با استفاده از نیروی مکانیکی در طول خطی تعیین شده تا می کند. به کمک این دستگاه می توان قطعات بسیار متنوعی اعم از ساده و پیچیده ساخت . خمکنهای ورقکاری در اندازه ها و ظرفیتهای خمکاری متنوعی ساخته می شوند.

ظرفیت خمکاری بالاترین ضخامت و عرضی است که دستگاه می تواند خم کند. ظرفیت خمکن معمولاً با برچسبی بر روی آن مشخص می شود. همواره هنگام خمکاری به این اطلاعات توجه کنید با مبادا از ظرفیت دستگاه تجاوز نمایید و باعث خرابی دستگاه شوید.

اجزای خمکن

خمکن ورقکاری از چند قطعه ساخته شده و به سادگی کار می کند. اجزای اصلی خمکن تیر بالایی و تیر پایینی هستند. تیر بالایی بالا و پایین می رود تا بتوانید ورق را برای خمکاری در دستگاه قرار دهید. وقتی ئرق در دستگا قرار گرفت تیر بالایی محکم با چفت به آن بسته می شود.

تیر پایینی ثابت است و همچون یک پایدار ساز برای اطمینان از خمکاری دقیق عمل می کند. قسمت اصلی دیگر پیشبنداست . این قسمت به تیر پایینی متصل است. در واقع خمکاری توسط این قسمت انجام می شود. با بالا کشیده شده پیشبند این قسمت به ورق می چسبد و با فشار آن را خم می کند.

بیشتر خمکنهای ورقکاری دستی اند، اما بعضی از بآنها هم با نیروی باد کار می کنند. از این نوع خمکنها بیشتر در خطوط تولید استفاده می شود. خمکنی که اغلب به کار می رود مجهز به اهرمی دستی است. در همان سمت وزنه تعادلی نیز قرار دارد. با بالا بردن اهرم وزنه تعادل به پایین حرکت می کند و عمل خمکاری یکنواخت و آسان و با مقاومت کم صورت می گیرد.

کار برد گیوتینهای ورقکاری

کاربرد گیوتینهای ورقکاری بسیار آسان است و با نشان گذاری خطی مستقیم در محل برش ، همراستا کردن خط با تیغه و به کار انداختن اهرم پایی انجام می شود. به همین دلیل آسانی کار امکان اهمال نیز وجود دارد . توجه کنید که دستگاه به چه راحتی فولاد را می برد . بنابراین تصور کنید با انگشتان شما چه خواهد کرد.

البته بیشتر گیوتینها یک سپر پلاستیکی برای دور نگه داشتن انگشتان از تیغه برش و همچنین در زیر اهرم پایی «‌ دکمه توقفی » برای جلوگیری از قطع شدن انگشتان دارند. اگر نور کارگاه مناسب نباشد، دیدن خط برش بر روی ورق چندان آسان نیست.

بنابراین بهتر است چراغ جداگانه ای روی سر تیغه قیچی نصب کنید. این کار در انطباق دهی سریعتر خط برش و دقت بیشتر به شما کمک می کند. هنگام کار با گیوتینهای بزرگ چند کار را نباید انجام دهید . اول این که ورقهایی با ضخامت بیشتر از ظرفیت دستگاه را با آن نبرید.

این کار قطعه نسبتاً‌گرانقیمتی از دستگاه را به سرعت خراب می کند. ظرفیت هر گیوتین به وضوح بر روی دستگاه مشخص شده است. پس طبق ظرفیت داده شده کار کنید . نکته دوم این که ، همواره ورق در هنگام برش باید تمیز باشد. هر گونه کثیفی ، سنگ ریزه یا سرباره جوش ، هنگام برش در امتداد خط جوش یا برش مفتولهای ضخیم یا سیمهای فولادی باعث کند شدن یا شکستن تیغه های برش می شود.

غلتکهای ورقکاری

غلتکهای ورقکاری ( یا غلتکهای لغزشی ) اجزای بزرگ دستگاهی هستند که برای قوس دهی یا نورد ورق در یک صفحه به کار می رود. برای ساختن بسیاری قطعات مثل مخروط یا سینی گلگیر باید ورقی تخت را به ورقی با قوس یکنواخت ، روان و هموار یا در مورد انبار اگزوز به ورقی به شکل لوله با قطر کم و گرد تبدیل کرد. غلتک ورقکاری این کار را انجام می دهد. خود دستگاه با دست کار می کند و شامل قاب و پایه ، سه غلتک و بازوی دستی است. غلتکها یکی در بالا و دو تا در پایین قرار دارند که تنها غلتکهای پایینی قابل تنظیم هستند.

درجه خم به فاصله غلتکهای پایینی از غلتک بالایی بستگی دارد. فشاری که غلتکهای پایینی به غلتک بالایی وارد می کنند باعث ایجاد قوس می شود. با کم شدن فاثله غلتکها ، یا کم کردن شکاف بین آنها ، هنگام نورد کاری ، قوس تندتری در ورق به وجود می آید. بر عکس با اضافه کردن فضای بین غلتکها قوس ورق کمتر می شود.

نام « غلتک لغزشی » از تنظیم مستقل غلتکهای پایینی گرفته شده است . با تنظیم مساوی فاصله آنها از غلتک بالایی خم یکنواخت و متقارنی به وجود می آید. اما اگر فاصله یکی از غلتکهای پایینی از غلتک بالایی کمتر یا بیشتر از غلتک دیگر باشد، ورق دریک طرف « می لغزد » ، درحالی که در طرف دیگر به شدت تحت فشار است و بدین ترتیب قوس در یک سمت تندتر از سمت دیگر می شود.

فهرست منابع و مآخذ

۱- نام کتاب:راهنمای ورقکاری تألیف: رن فورنیه ، سوزی فورنیه ترجمه:مهندس عماد حجت ویرایش:مهندس محمد رضا افضلی، کریم حسن زاده

۲- مقالات استاد :مهرجو

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.