نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

مقاله ماشین های بسته بندی مواد غذایی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۳۲ | قابل ویرایش

ماشینهای پرکن

این نوع ماشینها عملیات لازم برای پر کردن محصولات داخل ظرف را انجام می‌دهند با توجه به تنوع ظروف و بسته‌بندی مورد استفاده در بسته‌بندی مواد غذایی ممکن است عملیات پر کردن در بطری، قوطی، کیسه، بشکه، کارتن و… انجام شود. پرکردن مناسب علاوه بر جنبه‌های مثبت آن از نظر پذیرش مصرف کننده نقش مهمی در ماندگاری محصول دارد به همین دلیل امروزه از طریق سازمانهای ذیربط قوانین مربوط به میزان دقیق پر کردن ظروف وضع شده است.

انتخاب یک ماشین پر کن بستگی به طبیعت محصول و سرعت تولید مورد نیاز ما دارد. دستگاه پرکن باید بطور صحیح ظروف را پر کنند . چنانچه دستگاه به گونه‌ای طراحی شود که توانایی پر کردن ظروف در اندازه‌های مختلف را داشته باشد این یک مزیت مهم برای دستگاه تلقی می‌گردد. در سال ۱۹۸۰ اوسبون انواع پر کن‌های وزنی، فشاری و تحت خلاء را شرح داده است که سیستم‌ها و اصول مورد استفاده در این نوع ماشینها مورد بحث قرار می‌گیرد.

۱-۱- پر کن مایعات:

در ماشینهای پر کن مایعات از یک روش یا ترکیباتی که از دو و چند روش ذیل برای پر کردن مایعات درون ظروف بسته‌بندی استفاده می‌شود این روشها عبارتند از:

۱-۱-۱- پر کن های تحت خلاء:

پر کن های تحت خلاء تمیزترین و اقتصادی‌ترین روش پر کن برای بسیاری از مواد غذایی نظیر اکثر مایعات دقیق و با ویسکوزیته پایین می‌باشد البته باید توجه داشت این نوع پر کن ها برای محصولاتی که کف می‌کنند مناسب نیستند.

ماشینهای تمیز کننده

بیشترین کاربرد ماشینهای تمیز کننده و شوینده در صنایع لبنیات و نوشابه که در آن بطری‌های کثیف به کارخانه مجدداً برمی‌گردند می‌باشد دستگاههای شوینده دو نوع هستند:

الف) Hydro        ب)Seaker – Hydro

که در اولی جهت‌های آب بکار رفته اما در روی بطریهای بطور کامل در آب فرو برده می‌شوند. دستگاه شوینده گاهی اوقات به برس های چرخنده نیز ممکن است مجهز باشند سرعت عمل این دستگاهها ۲۰۰ تا ۶۰۰ عدد در دقیقه می‌باشد.

ساده‌ترین شکل دستگاههای تمیز کننده جهت‌های هوای فشرده یا بخار می‌باشد فشار PSI 60 حداقل فشار لازم برای این است که بطری بطور کامل تمیز شود. شکل زیر مراحل کار دستگاه شستشوی بطری را نشان می‌دهد.

ماشینهای دوخت

دوخت‌ها ضعیف‌ترین قسمت یک بسته می‌باشند و دوخت ناقص موجب کوتاه شدن طول عمر انباری مواد غذایی می‌شود ماشینهایی که عملیات دوخت دربندی و بستن را در بسته‌بندی مواد غذایی انجام می‌دهند بسیار متنوع هستند در ذیل به پاره‌ای از مهمترین این ماشینها اشاره می‌شود.

۳-۱- دوخت حرارتی:

بیشتر این گروه از ماشینها دارای فک‌هایی هستند که از طریق جریان برق گرم شده و سپس با فشار بر روی فیلم دوخت حرارتی را انجام می‌دهند در بعضی از ماشینهای جدیدتر بجای جریان برق از جریان الکتروترمیک با فرکانسی بالا استفاده می‌شود که در این ماشینها فک‌ها گرم نمی‌شوند بلکه در محل دوخت گرمای لازم برای دوخت حرارتی را بوجود می‌آورند.

ماشینهای ایجاد کننده گرما به روش الکتریکی امروزه در انواع متفاوت طراحی و ساخته می‌شوند. نظیر:

۳-۱-۱- نوعی که در آن فکها دائماً گرم نگه داشته می‌شوند:

در این نوع مشکل چسبیدن فیلم به فکها وجود دارد که این شکل با قرار دادن یک نوار نازک از جنس سلیکون لاستیکی یا پلی‌تترافلوئوراتیلن بین فکهای ماشین قابل رفع است استفاده متناوب از روغن سیلیکون برای فکها در نچسبیدن فیلم به فکها کمک می‌کند.

ماشینهای پرکننده و دوخت

در این گروه از ماشینها ظرف یا بسته توسط ماشینی دیگر تهیه و ساخته می‌شود و فقط عملیات پر کردن و دربندی روی ماشین بسته‌بندی انجام می‌شود طیف وسیعی از ماشینها در این گروه قرار می‌گیرند نظیر .

۴-۱- ماشینهای پیورپک:

که در صنایع لبنیات و فرآورده‌های لبنی کاربرد گسترده‌ای دارند.

۴-۲- ماشینهای مولتی پک:

که طیف وسیعی از مواد غذایی ویسکوز و غیرویسکوز در آنها قابل بسته‌بندی است.

۴-۳- ماشینهای دوی‌پک:

که در حال حاضر کاربرد گسترده‌ای در بسته‌بندی انواع آب‌میوه‌جات پیدا کرده‌اند. اما این سیستم برای بسته‌بندی طیف وسیعی از مواد غذایی قابلیت کاربرد دارد.

۴-۴- ماشینهای اسپتیک‌ بگ:

که عمل پر کردن ماده غذایی به طریقه اسپتیک و همزمان دوخت و دربندی کیسه را انجام می‌دهند.

منابع

  1. اصول بسته‌بندی موادغذایی تألیف: سید حسین میرنظامی ضیابری
  2. تکنولوژی بسته‌بندی مواد غذایی تألیف: ناصر صداقت
  3. کنسرو سازی تألیف: مهندس رسول پایان

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.