نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

گزارش کارآموزی ساختمان های فلزی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۳۵ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                               صفحه

مقدمه ……………………………… ۱

انواع سازه های فلزی …………………. ۲

محاسن و معایب سازه های فلزی ………….. ۹

مراحل اجرای سازه های فلزی ……………. ۱۰

۱- شناسایی …………………………. ۱۰

۲- تسطیح و پی کنی و پی ریزی ………….. ۱۰

۳- اجرای اسکلت و سقفهای سازه …………. ۱۱

۴- انجام کارهای سفتکاری ……………… ۱۱

۵- اجرای تأسیسات مکانیکی …………….. ۱۱

۶- اجرای تأسیسات برقی ……………….. ۱۱

۷- انجام کارهای نازک کاری ……………. ۱۲

۸- محوطه سازی و ایجاد فضای سبز ……….. ۱۲

ستون و جزئیات اجرایی آن ……………… ۱۴

انواع اتصال ستون به شالوده …………… ۲۰

مقاطع مرکب …………………………. ۲۲

اتصال پل به ستون ……………………. ۲۴

ستون با مقاطع دایره ای ………………. ۲۶

مقدمه

بشر به کمک نیروی عقل و تلاش خود توانست مشکلات بسیاری را از لحاظ علمی و فنی حل نماید در ساختن مسکن برای خود نیز مانند سایر امور تحولات عمده ای بوجود آورد و چون بعلت رشد جمعیت ساختن خانه های تک واحدی دیگر جوابگوی احتیاجات جوامع بشری شود بهمین علت سیستم خانه سازی تغییر یافت و ستفاده از مصالح مقاوم نیز نظر فولاد و سیمان در ساختمان رایج گردید و در اثر دسترسی به این مصالح و امکانات امر آپارتمان سازی متداول گردید.

امروزه با وجود چنین تحولی در امر آپارتمانسازی کماکان حتی در پیشرفته ترین مالک دنیا هر روزه به تعداد متقاضیان مسکن افزوده میشود و هنوز حتی عمده ای از در آمد خانواده صرف سکونت میگردد.

بدین لحاظ در تمام دنیا خصوصاً در کشور ما باید به امر یاختن مسکن و استفاده هر چه بهتر و بیشتر از مصالح ساختمانی توجه مخصوص بشود و برای رسیدن به این هدف ما باید ابتدا بطور دقیق ساختمان و اجزاء  تشکیل دهنده آنها را بخوبی بشناسیم.

استاندارد و آیین نامه مورد استفاده در پروژه

کشورهای مختلف دارای آیین نامه های مختلفی هستند ،مثلاً کشور آلمان  آیین نامه دین آلمان یا در کشور آمریکا آیین نامه AISC  را برای سازه های فولادی به کار می برند. در ایران ، از حدود سال ۱۳۵۰ بتدریج ضوابطی در مورد رشته و مقررات ملی ساختمان از سوی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و سپس دفتر تحقیقات و معیارهای فنی سازمان برنامه و بودجه و در سالهای اخیر از سوی واحد شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی تدوین گردیده است.

مقررات ملی ساختمان باید به طور کامل طی ضوابط قانونی توسط کلیه طراحان و مجریان به مرحله عمل در آید و بر پایه تامین هدفهای چهار گانه ایمنی ، راحتی و آسایش ، بهداشت ، صرفهاقتصادی قرار گرفته است.

در ساختمانهایی که از به کارگیری ستونها در آنها خودداری میشود و بارهای قائم (وزن مرده و زنده) توسط دیوارها تحمل میشود به ((ساختمانهای با مصالح سنتی یا بنایی)) معروف هستند.

محوطه سازی و ایجاد فضای سبز

جزئیات این مرحله عبارتند از : ایجاد مسیرهای عبور و مرور  برای افراد پیاده (مسیرهای پیاده رو ) – ایجاد مسیرهای ماشین رو – ایجاد محوطه لازم برای فضای سبز – اجرای فضای سبز در محوطه پروژه.

رای ساخت یک ساختمان حالا چه از نظر کاربرد که مصرف مسکونی  – بیمارستان – صنعتی  – اداری – تجاری و غیره را داشته باشد ابتدا به ساکن از یک مهندس زمین شناسی استفاده میشود چرا که بحث زلزله و گسل و مقاومت خاک در لایه های مختلف بحث فوق العاده می باشد که در امر ساخت و ساز دخیل  می باشد چرا که اگر این مبحث مهم جدی در نظر گرفته نشود خسارت و زیان های جبران ناپذیری راه متحمل خواهیم شد.

اگر خدای ناکرده یک زلزله با قدرت زیاد به وجود آید بحث تخریب و رانش زمین پش خواهد آمد و آن موقع است که صدمات مخصوصاً از نظر جانی و مالی متحمل خواهیم شد . بعد از اینکه صحت مقاومت زمین و بحثهای پیرامون آن به تائید مهندس زمین شناسی رسید از یک کهندس طراح معماری (آرشیتکت) برای طراحی ساختمان استفاده میشود.

ستون و جزییات اجرایی آن

وقتی به ساختمانهای اطراف خود نگاه می کنم  این سئوال در ذهنم تداعی میکند که اعضای باربر ساختمانها چگونه هستند؟در بعضی از ساختمانها دیوارهای آجری ،سنگی- بلوکی،وغیره(مصالح بنایی) نقش باربری یا در واقع ، تحمل بار سقف و غیره را به عهده دارند که (( ساختمانهای اسکلت بنایی)) نامیده میشوند.

در بعضی دیگر از ساختمانها بار سقف و غیره ، نه به وسیله دیوار بلکه در نهایت ، به وسیله ستونها تحمل  می شود. این اعضای باربر از فلز یا بتن و غیره ساخته می شوند که در نقاط مشخصی اتصال می یابند . به این نوع ساختمانها به طور کلی ((اسکلتی)) می گویند.

نام خاص این گونه سازه ها بر حسب نوع مصالح اصلی مصرفی تعیین میشود ؛ مانند اسکلت فلزی ، بتنی ، چوبی و غیره . در این پروژه به بررسی جزئیات اجرایی سازه های اسکلتی می پردازیم که اعضای باربر آنها از فلز ساخته شده است که ((سازه های اسکلت فلزی)) نامیده میشوند.که دو نوع سازه اسکلت فلزی در زیر آمده است .

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.